Toon posts:

[Laptop] Vertraagt/versnelt geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds een dag of twee heb ik af en toe last van vertragingen en versnelling van het geluid. Het enige duidelijke patroon wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken is dat het in ieder geval voorkomt als ik een spel als Battlefield 2 speel. Een toch tamelijk zwaar spel voor mijn computer, bij een wat lichter spel als World of Warcraft heb ik het zelf nog niet geconstateerd. Ik heb WoW daarentegen misschien 10 minuten gespeeld de afgelopen twee dagen, dus geheel uitsluiten kan ik het daarbij niet. Ook had ik het gisteren nadat ik Battlefield een uurtje of twee had gespeeld ook nog gewoon toen ik alleen muziek luisterde met Winamp en daarnaast MSN Messenger had draaien.

De eerste keer met Battlefield 2 merkte ik het pas bij het connecten met de server, bij de startup van het spel dus nog niks. Zojuist bij nogmaals proberen was het bij de startup al raak, en direct na het afsluiten van Battlefield 2 werkt doet Winamp ook weer normaal. Gisteravond heb ik het ook gemerkt bij het afsluitdeuntje van WindowsXP. Dus voor zover als ik nu gemerkt heb kan ik nog niet écht een duidelijk patroon vinden. Aangezien het geluid het met Winamp nu normaal doet (Net gedurende 5 seconden was het weer even raak, maar nu dus weer normaal), en het bij de BF2 startup al misgaat, én dat mijn laptop al vanaf vanochtend aan staat en toch nog vrij warm is lijkt me dat hitte geen direct verband heeft met het voorkomen van het probleem.

Concrete omschrijving:
Het geluid vertraagd met vlagen van onbepaalde tijd, het geluid is laag en lijkt slow-motion. Op sommige momenten is het geluid weer normaal maar kan ook omslaan naar versneld geluid, met een soort Knabbel&Babbel-effect.

Wat ik geprobeerd heb:
- Ik had laatst een nieuwe driver van de Realtek website gedownload, en ben als test dus teruggevallen op een driver van de Packard Bell website die dateerde uit begin 2004. Hierbij gebeurde hetzelfde. Inmiddels heb ik weer de nieuwste versie van Realtek AC'97 geïnstalleerd.
- De support van Packard Bell, maar daarvoor moet ik garantie erbij kopen voordat ze mij telefonisch hulp aanbieden :(
- Search @GoT en Google. Op GoT vond ik er al enkele topics over waarbij het vooral ging om nieuw aangeschafte producten, of bij specifieke games etc. etc. Duidelijke oplossingen heb ik overigens nergens bij gevonden. Bovendien betrof het ook geen notebooks.

Recente aanpassingen aan het systeem:
Misschien een erg relevante aanpassing die ik onlangs heb gedaan is het vervangen van mijn geheugenmodules. Ik ben van 512MB naar 1024MB gegaan. Dit heb ik afgelopen vrijdag gedaan, en het probleem ontdekte ik gisteren voor het eerst.

De specs:
Packard Bell Easynote M7300
Windows XP Pro
Overige specs
En sinds kort uitgebreid met twee van deze reepjes

EDIT: Link van specs even gefixed

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 18:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Schopje

Vandaag heb ik toch al tot een paar keer toe Battlefield 2 zonder al te veel geluidsproblemen kunnen spelen. Tijdens de startup was het wel weer even raak, maar daarna viel het erg mee. Regelmaat is dus duidelijk niet meer te bespeuren, maar het probleem doet zich nog altijd voor.

Anyone?

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Je geluidskaart kan het niet bijhouden denk ik.
Bij geluidskaart instellingen eens kloten met hardware acceleratie etc.
Geluidskwaliteit omlaag schroeven
Drivers bekijken.
Virusscannen.

[ Voor 11% gewijzigd door JuuL20 op 13-11-2005 18:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah kijk, de luidsprekers stonden niet goed ingesteld. Ben bovendien ook nog even een virusscan aan het doen. Drivers zijn verder up-to-date dus ik kijk het zo nog even aan. Mocht het probleem zich nog voordoen laat ik het weten.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik heb er dus een paar dagen helemaal geen last meer van gehad. Maar ik was net een paar uur AFK en ineens heb ik niks anders meer dan vertraagd geluid. De hardwareversnelling en geluidskwaliteit aanpassen lijkt geen zin te hebben en bovendien lijkt het erop alsof hij de instellingen telkens terug zet!

EDIT[Correctie]: Ik heb bij vlagen ook weer normaal geluid, en de kwaliteits instellingen blijken na 2x rebooten toch blijvend te zijn veranderd maar het heeft geen effect.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 21:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels toch al bijna een week geleden sinds m'n laatste post. Het probleem doet zich nog steeds voor en op de meest willekeurige momenten.

Spelen met de hardware-acceleratie en kwaliteitsinstellingen lijkt weinig effect te hebben. Bovendien worden deze instelling steeds terug gezet. Ik heb laatst ook nog een DirectX update gedaan aangezien ik dacht dat er verband kon zijn met een probleem dat ik eerder had, maar ook dit heeft niks opgeleverd.

Wat ik echter niet snap is waarom (als het zo is) mijn geluidskaart het ineens niet meer bij kan houden? Ik heb er nog nooit last van gehad tot voor kort. Kan een fout in de software oorzaak zijn? Ik moet er even bij benadrukken dat regelmaat of verbanden niet te bespeuren zijn. Als ik zware applicaties draai kan het prima gaan en als ik gewoon wat muziek zit te luisteren en wat op MSN zit aan te klooien komt het ook voor, en andersom natuurlijk.

O-)

Verwijderd

Topicstarter
Schop dan maar. Het is geen blog he mensen O-)

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Ik ben dus de enigste die heeft geantwoord?
Heb je al een goeie virusscan gedraait?
Anders zou ik format c:\ doen en alles eropnieuw opzetten en dan nog een keer kijken, heeft hij het dan nog. Dan zou ik naar een pc zaak gaan en dat ding na laten kijken als ik jou was.

[ Voor 11% gewijzigd door JuuL20 op 22-11-2005 17:45 ]

Verwijderd

Over dat terugzetten van instellingen....
Mijn laptop (asus) heeft een standaard progje meegeleverd met allerlei extra instellingen enzo en misschien dat jij ook zoiets hebt op jouw klapjap?

Niet dat dat erg is, maar misschien is er nog een programma dat ook vat heeft op geluidsinstellingen bedoel ik.
En als je buiten dat programma om instellingen veranderd, en dat programma herstart (want pc reboot) zet het programma misschien de instellingen terug?

Oplossing: dat programma eraf keilen (als je al zoiets hebt). Misschien is het wel iets dat diep genesteld zit en helpt een format c.

Succes!
Pagina: 1