Hoe voeding-fan uit te schakelen

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 23:51

sus

is druk :+

Topicstarter
Heb hier een pjoeter staan die ik als server ga gebruiken. Hij moet dus 24/7 draaien.

Aangezien dat ding vlak naast mijn hoofd staat (ik gebruik hem nu als nachtkastje :P)
wil ik 's nachts de fan van de voeding uit kunnen schakelen. Hoe kan ik dit het beste doen???

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:25
voeding open schroeven en een schakelaartje ertussen

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
schaar?

of anders een schakelaartje inbouwen, ga naar je elektroboer heen, zeg wat je wil, en als je boer goed is, dan geeft ie je wat je wil

(als ie niet goed is, kijkt ie je vragend aan)

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

ik zou em als ik jou was niet uitschakelen, dan worden de componenten die er in zitten echt SUPER heet. Ik had de fan er ook een keer een halfe dag uit staan, maar die shit werd echt zo heet. Wat ik dus heb gedaan is de fan op 5 volt laten lopen, dan koelt ie nog net genoeg maar je hoort em niet, als je toch de fan 's nachts uit wil schakelen moet je er ff een schakejaartje tussen gooien.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:42
Draadje naar fan toe doorknippen en van schakelaar voorzien :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• sus

sus

Topicstarter
Ik neem aan dat hij nu dus op 12V draait. Hoe kan ik hem dan op een lager voltage laten lopen?? Hij zit namelijk als een soort van jumper vast.

En maakt hij dan echt minder lawaai?

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

5 volt maakt idd een stuk minder lawaai als 12v, een beter geluid/prestatie niveau is 7v

geen connecter van je fan afknippen en met een molex (zo'n connector die normaal naar je hd e.d. gaat) verbinden.

zwart en rood voor 5V
rood en geel voor 7V
en
zwart en geel voor 12V

je fan heeft waarschijnlijk een zwarte en een rode (gele ??) draad. de zwarte draad moet dus naar zwart (of bij 7V naar rood).

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• sus

sus

Topicstarter
Ik weet dus niet welke kleuren ze hebben, een van de twee is iig zwart. Welke van de twee moet dan op rood en welke moet er op geel :?:?

Ik heb dus echt geen idee, heb gelukkig wel een "verlengstuk" voor van die molex stekkers

• sus

sus

Topicstarter
Niemand??

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-08 22:21

ChUcKiE

Dus........

Ik zal zo eens proberen, ik gok dat (zwart, normaal massa) naar het laagste voltage moet (rood 5V) en rood moet naar het hoogste voltage (12V). Dit scheelt ook veel voor al je andere interne fans!

Het werkt, ook via Molex stekker, naar kroonsteentje, gele(molex) op rode (fan) draad en rode (molex) op zwarte (fan)

Bij 5Volt had ik altijd het probleem dat de fan's niet aan willen gaan, dit probleem heb ik nu niet meer!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-08 00:20
fan uitschakelen?
wat dacht je van een sate prikker er insteken werkt zeker :P

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Ik zal zo eens proberen, ik gok dat (zwart, normaal massa) naar het laagste voltage moet (rood 5V) en rood moet naar het hoogste voltage (12V). Dit scheelt ook veel voor al je andere interne fans!
Het werkt, ook via Molex stekker, naar kroonsteentje, gele(molex) op rode (fan) draad en rode (molex) op zwarte (fan)

Bij 5Volt had ik altijd het probleem dat de fan's niet aan willen gaan, dit probleem heb ik nu niet meer!
klopt :)

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-08 22:21

ChUcKiE

Dus........

Heb je gelijk in :D

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
hmm je kan er toch ook gewoon een hb-potlood instouwen, issie ook stil.

en dan wordt dat potlood ook 1s ergens anders voor gebruikt :7

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-07 10:26

d-Frag

74% completed

[off topic]
Geluidsdemper, snelheidsvermeerderaar, multifunctioneel zo'n HB potlood...
[/off topic]

'T verstandigste lijkt me om de fan op 7v te zetten, 5v wil na een paar maanden stof happen nog wel eens te weinig zijn (teveel weerstand, fan start niet meer op).

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Pagina: 1