Toon posts:

IBM T23 laptop, TFT - scherm op zwart

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 2e hands IBM Thinkpad T23 notebook gekocht die één maand prima heeft gewerkt. Nadat ik het geheugen wilde uitbreiden van 128 naar 256 MB (wat overigens WEL is gelukt) is het TFT-scherm echter op zwart blijven staan. Tijdens mijn pogingen om de geheugenmodule te installeren kreeg ik bij de eerste drie keer opnieuw opstarten nog wel TFT-beeld, maar daarna dus ineens niets meer.

Alles functioneert verder prima, de drivers, software- en biosinstellingen staan ook allemaal juist, en ook het beeld op een externe monitor is prima. In systeem/apparaten wordt het TFT-scherm ook keurig weergegeven. Het probleem zit volgens mij in de hardware, maar ik ben geen deskundige op dat gebied.

Kan iemand mij wellicht helpen of adviseren met dit probleem?

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
"Tijdens mijn pogingen om de geheugenmodule te installeren"

Wat heb je dan gedaan? Het is (zeker bij een IBM) zo simpel dat iemand van 12 het nog zou kunnen doen.

Klepje open, geheugen erin.
Klepje dicht.

Klaar.

Grote kans dat je btw gewoon door een "lompe" beweging de lcd kabel van z'n plek heb gekregen.
Gelukkig zijn IBM's makkelijk te fixen.
Dus ik zou zeggen, schroef hem open ;)

Als je pech hebt is het je invertor, maar probeer eerst hem open te maken en te kijken of alle kabeltjes nog wel goed zitten / reseaten :)

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-02 13:21
hij zegt dat het geheugen instaleren wel gelukt is
verder denk ik dat de blacklight of de invertor kapot is of een breuk in de kabel
maar het is waarschijnlijk dat het gewoon toeval is :(

I've GoT a solution

• Roberto
roelke schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 19:55:
hij zegt dat het geheugen instaleren wel gelukt is
verder denk ik dat de blacklight of de invertor kapot is of een breuk in de kabel
maar het is waarschijnlijk dat het gewoon toeval is :(
Ja, maar omdat hij het meerder keren heeft moeten doen(zo lees ik het)
Vraag ik me af wat hij dan heeft zitten doen.

Omdat dit zeg maar het simpelste is wat er te vervangen aan een pc is.
En het dus in 1x goed zou moeten gaan.

Vandaar dat ik wou weten wat er mis ging, want ik weet nogal wat van laptops, en zeker van thinkpads.
Dus als hij me kan vertellen waarom het meerdere keren moest kan ik hem mogelijk nog helpen :)
Ik heb het probleem nml al eens eerder gezien, en toen was de kabel naar het tft idd los gegaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor het meedenken en helpen!

Ik heb best wel wat ervaring met uitbreiden van gewone PC's, ik heb onlangs ook nog (met vergrootglas en mini-soldeerbout) een microswitch van 5 x 5 mm op "het moederbord" van een mp3-speler kunnen herstellen, maar dit is mijn eerste laptop, vandaar dat ik in eerste instantie niet direct wist wat er nu fout ging. (Ik ben overigens ook iets ouder dan 12 :) )

Ik heb het geheugen meermaals moeten plaatsen omdat ik via Geheugen.com (prima service, die jongens) pas na de derde keer het juiste onderdeel had ontvangen. Adhv mijn laptop-info had ik via hun site besteld, maar uiteindelijk bleek ik na lang volhouden PC133-Samsung-geheugen nodig te hebben. Toen was het probleem helaas al ontstaan. In eerste instantie denk je immers niet dat het aan het onderdeel ligt...

Ik ben bij mijn weten uiterst voorzichtig te werk gegaan: Inderdaad klepje open, geheugen erin en weer dicht, je komt dan niet eens in de buurt van losse kabels, en het verbaaste mij ook echt dat ik ineens geen beeld meer had...

Via de IBM-site heb ik ook een T23-manual kunnen downloaden, maar je begrijpt dat ik nu wat terughoudend ben om mijn "nieuwe" laptop even (...) open te schroeven..

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-02 13:21
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 09:19:

Ik ben bij mijn weten uiterst voorzichtig te werk gegaan: Inderdaad klepje open, geheugen erin en weer dicht, je komt dan niet eens in de buurt van losse kabels, en het verbaaste mij ook echt dat ik ineens geen beeld meer had...
Ik denk dat je inderdaad pech hebt gehad en dat het gewoon toeval is geweest
Maar om het te kunnen oplossen moet je hem open maken
Dan kun je kijken wat kapot is als is de invertor is kun je deze als het goed is los kopen
Mocht het het scherm zelf zijn dan zou ik eens gaan kijken naar een nieuwe laptop:(
Verder zie nog wat op het scherm als je hem bij het lamp houdt?

I've GoT a solution

• Roberto
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 09:19:
Alvast bedankt voor het meedenken en helpen!

Ik heb best wel wat ervaring met uitbreiden van gewone PC's, ik heb onlangs ook nog (met vergrootglas en mini-soldeerbout) een microswitch van 5 x 5 mm op "het moederbord" van een mp3-speler kunnen herstellen, maar dit is mijn eerste laptop, vandaar dat ik in eerste instantie niet direct wist wat er nu fout ging. (Ik ben overigens ook iets ouder dan 12 :) )

Ik heb het geheugen meermaals moeten plaatsen omdat ik via Geheugen.com (prima service, die jongens) pas na de derde keer het juiste onderdeel had ontvangen. Adhv mijn laptop-info had ik via hun site besteld, maar uiteindelijk bleek ik na lang volhouden PC133-Samsung-geheugen nodig te hebben. Toen was het probleem helaas al ontstaan. In eerste instantie denk je immers niet dat het aan het onderdeel ligt...

Via de IBM-site heb ik ook een T23-manual kunnen downloaden, maar je begrijpt dat ik nu wat terughoudend ben om mijn "nieuwe" laptop even (...) open te schroeven..
Oké. :)

Tja, hij is nu toch al stuk zegmaar :P

Dus ik zou hem gewoon openschroeven, en ach.
Zo duur is zon T23 niet.
Plus er zijn genoeg spare parts voor te vinden op ebay. (stel je hebt alle kabels opnieuw aangesloten en hij doet het nog niet, zou je b.v. een nieuwe invertor kunnen bestellen :) )

Gewoon even opmaken.
Neem desnoods foto's van iedere stap.

Als je het eenmaal hebt gedaan is het best makkelijk, en ibm's zijn nog de makkelijkste laptops :)

Heb 1 jaar laptops gerepareerd :)

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
heb je het geheugen er ook alweer uit gehaald?

Wat ik me zou kunnen indenken is dat het geheugen wellicht teveel is voor je adapter en niet genoeg stroom kan leveren aan de inverter, verder zou je adapter dan misschien ook een opdonder gehad kunnen hebben, haal de accu er is uit en zet de laptop even onder stroom, kijk of hij dan wel beeld blijft geven. dan hoeft de accu ook niet meer onder stroom gehouden te worden.

Verwijderd

Topicstarter
Met en zonder het nieuwe geheugen doet hij het foutloos. ik had eerst de beeldschermstoring, en daarna heb ik alsnog het geheugen kunnen bijplaatsen.

Ook de netstroom is okee, je kan hem opstarten op netstroom, of eerst op batterij starten, en dan later de netstroom aankoppelen. geen probleem.

Het scherm is zwart, ook als je er van dichtbij met een zaklamp in kijkt.
Maar, als er een kabel los is, dan zou het TFT-scherm in systeem/apparaten toch niet te zien moeten zijn? Zou dat dan toch een kapotte beeldschermlamp (is dat de invertor??) betekenen?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:06
Heb je wel beeld op je scherm? Als t je inverter is, wat t meest voor de hand liggend is, moet je gewoon beeld krijgen, alleen heel donker (je verlichting werkt immers niet).

Als je heel goed kijkt, of bv met een zaklamp erop schijnt, zie je dan iets van donker beeld?

edit:
Het scherm is zwart, ook als je er van dichtbij met een zaklamp in kijkt.
ff niet gelezen, had je dus al geprobeerd.

Tja, dan kabeltje of serieuzer probleem.

Gekke vraag: Had je de accu erin of eruit toen je geheugen erbij deed?

Beeldschermverlichting: zegmaar een TL balk.
Invertor : Starter/aansturing voor de TL balk, met dimfunctie (=brightness)

Zoals gezegd, op Ebay (vooral .com) zijn die dingen prima te krijgen.

Losse kabels kun je zelf achter komen: Je toetsenbord is eenvoudig te verwijderen, dan kun je zo bij de juiste kabels enz.

[ Voor 57% gewijzigd door DJSmiley op 13-11-2005 14:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
kaartje verwisseld met accu erin of eruit weet ik niet meer, ik denk erin. ik weet wel zeker dat de laptop UIT stond toen ik de module wisselde.

gelet op al jullie adviezen denk ik dat ik maar eens moed ga verzamelen en m'n moker, kettingzaag en klopboor.... eeehh... beter gezegd minischroevendraaiersetje ga opzoeken en de boel ga openschroeven. info volgt, tenzij jullie nog Gouden Tips hebben?

Verwijderd

onthoud goed hoe het in elkaar zit

maak veel foto's indien mogelijk

*pas nog z'n thinkpad open geschroefd heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 15:01 ]

Pagina: 1