Performance laptops t.o.v. deskptops

Pagina: 1
Acties:

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik ben voorzichtig op zoek naar een laptop. Nu ben ik niet helemaal op de hoogte van de performance van verschillende onderdelen van zo'n laptop, aangezien er andere onderdelen, of andere benamingen gebruikt worden t.o.v "gewone" desktop computers.
Een aangzien ik dus niet weet bijvoorbeeld welke videokaart ik moet hebben voor welke perormance, wordt het vrij lastig een geschikte laptop uit te zoeken.
Vandaar mijn topic.

Ik zoek dus een laptop met vergelijkbare prestaties als mijn desktop, zijnde:

Athlon XP2400+
1024mb pc2700
ATI 9800pro

Nu verlang ik bij lange na niet een lange lijst van merken en soorten, echter het zou mooi zijn als men mij een slinger in de goeie richting kan geven met het opnoemen van welke processor/viedeokaart etc. in de buurt komt, zodat ik daarmee weer een geschikt merk/uitvoering kan uitzoeken.

(laptop wordt alleen gebruikt als entertainment op reis, dus hoeft niet de laatste spellen te kunnen spelen, alles wat ik nu kan op mijn desktop zou leuk zijn als ik die ook kan op mijn laptop, maar om een beetje geld te besparen, hoef ik in het hotel geen F.E.A.R. op de hoogste stand te kunnen spelen)

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:07
Ik weet niet precies hoe de graphics van jou videokaart zich verhouden tot die van 'n x700 of 'n 6600 GO maar ik denk dat je in die richting moet zoeken.

Qua processor denk ik dat je al snel op dezelfde performance uitkomt (als je kijkt naar Centrino laptops iig) die beestjes werken behoorlijk snel, evt kun je ook nog kijken naar Turion64 laptops al zijn die wat schaarser.

Verwijderd

hoi, ikheb toevallig een laptop te koop staan. maar los van dat, het is mogelijk een laptop te vinden die beetje overeenkomt met jou desktop, verwacht wel dat het vrij duur is.
alhoewel de 2600+ proc laptops wel meevallen.
het probleem komt hem echter in de aantal ram die meestal mee wordt geleverd, aantal diskspace en 3D kaart..

om te beginnen zijn de meeste laptops standaard met 512mbram.. wat ik persoonlijk te weinig vind, ik heb de mijne ook geupgrade ( 1gb stickje erbij, betaalje je blauw aan trouwens ) en nu loopt alles vlekkeloos en soepeler dan ooit.

het aantal HDD zit hem bij laptops altijd vrij laag ( alsje vergelijkt met desktop ) het is voor de gemiddelde laptop rond de 60 gb en de betere ( maar dan ook duurdere ) 80 - 100 en voor high end 120, wat volgens mij het meeste is wat er nu een beetje in een laptop past. ook de snelheid van HD is vrijwel langzaam met vergeleke desktops, het zit meestal rond de 5400rpm, er zijn ook laptops met 7200rpm HDs maar daar betaal je dan ook veel voor!!!!!

nu bij de videokaarten, deze zijn meestal niet high end omdat de meeste laptops niet echt voor gamen zijn gemaakt ( of zware grafische doeleinden ).. gemiddeld zitten er gemiddelde 3D kaarten in.. vaak nog met maar 64mb.. Ik heb nu een x600 128mb pci-e erin zitten.. het loopt goed voor de meeste games.. maar goed met fear moet je idd alles op low gooien..

Een laptop kopen is leuk en alles maar alsje echt high end wil gamen zoals ik moetje toch bij een desktop blijven... daarom ga ik weer terug naar een desktop en verkoop ik mijn laptop..

ik hoop dat je een beetje alle info hebt die je nodig had ! alsje nog wat specifieke vragen hebt moetje het maar stelle..

Verwijderd

Ik heb zelf een laptop met de volgende specs:

P-M 750 (1.86 ghz)
1 Gb DDR2 533 Mhz Ram
NVidia 6800 Go
80 Gb 5400 rpm
(Dell Inspiron 9300)

Deze laptop speelt echt heerlijk de meesten spellen op max, wat me heel erg mee viel, alleen zijn de laadtijden mss een tikje langer dan mijn desktop vanwege de 5400 rpm hdd.

Het is natuurlijk altijd zo dat desktops sneller zijn maar een laptop kan ook goed mee komen hoor als je de juiste dingen bijelkaar zoekt.

Ik weet niet of je AMD fan bent, maar de P-M kan ik zeker aanraden, prima processor, minimaal 1 Gb ram is ook goed aan te raden. Verder zou je je 3dkaart moeten zoeken in een x700 (mobility?) of de 6600 go denk ik (of hoger).

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:42
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 10:34:
Ik weet niet of je AMD fan bent, maar de P-M kan ik zeker aanraden, prima processor, minimaal 1 Gb ram is ook goed aan te raden. Verder zou je je 3dkaart moeten zoeken in een x700 (mobility?) of de 6600 go denk ik (of hoger).
Dit is zeer goed advies. Ram zou evt. minder kunnen, afhankelijk van wat je ermee wilt doen. De grafische kaart moet je echt minimaal op dat niveua hebben als je een beetje wilt gamen. De 6200, X300 & X600 zijn allemaal zo rond de 1000 3d marks, terwijl de x700 naar de 3k gaat.

Daarnaast is de harde schijf vooral belangrijk, dat zorgt dat je laptop lekker snel aanvoelt. Dus bij voorkeur een 7200 rpm, maar een 5400 rpm is ook al lekker snel!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

ik ben goed tevreden over mijn p4 3.2 procc op 800mhz FSB..
alles gaat heel snel alsje met applicaties bezig bent.. maar om eerlijk te zijn geloof ik niet datje fear met alles op high kunt spele hoor.. dat red de mijne ook bij verre niet.. de meeste laptops tegenwoordig ook niet, tenzij je een alienware met x800 neemt :p

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Alvast bedankt voor de (zeer) nuttige input..

Het is ook niet de bedoeling dat ik de laatste spellen op allerhoogst detail kan spelen. Dat kan ik ik immers met mijn desktop ook niet.

Wat ik wel wil is de laptop gebruiken voor films (Divx/DVD), internet, office, en een spelletje zo nu en dan. Aangezien ik zelden langer weg ben dan 2 dagen/nachten is de grote van de HD niet echt super belangrijk. 40GB zou al voldoende zijn, kan de content immers weer wissen/vervangen.

Voor films/internet/office heb je niet zoveel nodig. Dt zal het probleem niet zijn.

Wat wel het probleem is, is dat ik dus niet weet wat ik kan verwachten van bijv. een P-M 740 ati x700, omdat ik simpelweg niet huis ben in die markt. (noem slechts een voorbeeld wat i het eerste vond). Ik zou zo graag vergelijkende benchmarks willen zien tussen laptops en desktops, zodat ik weet wat overeenkomt.

Ik speel nu bijvoorbeeld WOW/civ3 en straks 4/C&C generals.

Als ik dat ook met een laptop kan, ben ik al snel tevreden. En omdat het slechts een vorm van tijdsverdrijf is, hoef ik niet alles op zijn hoogste stand te spelen...

Verwijderd

nee dan komje wel goed uit met een laptop :)

mijne spelen die spellen ook makkelijk, ook op hoogste stand zelfs..

nu nog kijke hoeveel geld je ervoorover hebt :).. maar je hebt zo een laptop die daaraan voldoet, dat zeker ! :)

succes ermee :D

Verwijderd

Ik heb nu de Acer 1694wmli en ik kan zeggen dat dit "de" desktop vervanger is die ook uitermate mobiel is met een maximale accu duur van 4 uur! :)

met een X700 256mb ram

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-02 02:16

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 18:19:
Ik heb nu de Acer 1694wmli en ik kan zeggen dat dit "de" desktop vervanger is die ook uitermate mobiel is met een maximale accu duur van 4 uur! :)

met een X700 256mb ram
Ik heb een M6Va (2Ghz, X700)van Asus, het is wel even prijzig maar dan heb je ook wat. Helaas door studie weinig (lees geen) tijd om echt de performance optimaal te benutten. Heb een keer C&C generals gespeelt en dat was echt errug mooi en beter dan op mijn desktop( die weliswaar allang aan vervanging toe is :+ , 1,5Ghz 320SDRAM 9800Pro )

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 18:19:

met een X700 256mb ram
woh nice.. das wel goeie lappie dan :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 19:57:
[...]

woh nice.. das wel goeie lappie dan :)
mja pracht notebook :) ik gebruik hem eigenlijk alleen maar voor newsgroepen eigenlijk wel jammer maargoed komt binnenkort verandering in :P

dit zijn de complete specs van mn wondertje :P, en ik overdrijf niet.

Aspire 1694WLMib_256,
Intel® Mobile Pentium® processor Centrino™ 2.0GHz(Dothan 760/2MB/533MHz),
Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2,
15.4"WXGA Acer CrystalBrite,
1024MB DDRII RAM (2x 512),
100GB HDD (5400rpm),
Double Layer DVD-RW (slot),
LiIon, 56K modem,
Wired & Wireless 802.11g Lan,
4 in 1 card reader,
no FDD, Bluetooth,
ATI X700 256MB,

Verwijderd

het enige wat mijn laptop overtreft is jou videokaart, en dat doet hij nog goed ook :)..

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 18:10:
het enige wat mijn laptop overtreft is jou videokaart, en dat doet hij nog goed ook :)..
Welk zit er bij jou in dan :) de X800 ofzo?
Want ik wou de ultimate notebook zowel gameplay als mobility, heb ik iets gemist :P ?

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-02 02:16

Emiel1984

Made in NL

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 18:44:
[...]

Want ik wou de ultimate notebook zowel gameplay als mobility, heb ik iets gemist :P ?
256MB op een grafische kaart is wel beetje overkill denk ik :p. Vooral voor een notebook. Heb zelf de 128 MB versie erin zitten . Mijn 'overkill' zit hem in het werkgeheugen van 2Gigh :) . Scheelt iig weer het eventuele swappen in de aankomende windows versie :p (die zal met zijn 3d bureaublad wel het enige weg gaan trekken van je werkgeheugen.

[LTS][MTS][HTS]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De belangrijkste performance-reden is hier steeds de Harde Schijf en die kan inderdaad niet snel genoeg zijn. Wat mij echter wel verbaast is dat men steevast 7200 rpm schijven aanbeveelt, want is dat wel zo handig?

Ik heb op de Tweakers.net harde schijven test maar ook de Computer! Techniek test ook regelmatig hardes chijven een onverwachtte tip gezien, namelijk een Western Digital Scipio schijf van 5400 rpm. Qua datadoorvoer is deze niet zo snel als een echte 7200 rpm maar deze hobbelt er hoogstens 10% achteraan. En verder blijkt de schijf veruit de snelste 5400 rpm schijf te zijn, dus IMHO is dit zeker een interesante schijf.
Leuker is het fenomeen lawaai, want waar de 7200 schijven volgens diezelfde C!T ruim 1.2 sone produceren wat voor een HDD best veel lawaai is, zit de Scipio rond de 0.4 sone..... en is daarmee stiekum de stilste schijf van de test.
Als derde punt is de prijs het vermelden waard, want omdat iedereen die 7200 schijven koopt zijn ze erg vaak uitverkocht en ook erg duur, dat terwijl die WD's nog redelijk goed en goedkoop verkrijgbaar zijn.

En ja, ik heb er eentje liggen en inderdaad is hij verdacht stil... stiller dan mijn Hitachie 4200 rpm 60Gb schijf en ook een heel stuk sneller.

Verwijderd

emiel1984 schreef op maandag 14 november 2005 @ 11:36:
[...]

256MB op een grafische kaart is wel beetje overkill denk ik :p. Vooral voor een notebook. Heb zelf de 128 MB versie erin zitten . Mijn 'overkill' zit hem in het werkgeheugen van 2Gigh :) . Scheelt iig weer het eventuele swappen in de aankomende windows versie :p (die zal met zijn 3d bureaublad wel het enige weg gaan trekken van je werkgeheugen.
dat ga ik ook nog upgraden naar 2gig ivm met het editten en rippen van videomontages :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 18:44:
[...]

nee ik bedoel dat jou 3D kaart de mijne ownd, maar dat voor de rest mijn lappie wel sneller is.. omg ik kan niet duidelijk typen.. sorry :p

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 12:35:
[...]

nee ik bedoel dat jou 3D kaart de mijne ownd, maar dat voor de rest mijn lappie wel sneller is.. omg ik kan niet duidelijk typen.. sorry :p
Haha idd :) Maargoed, ik zou ook voor zo'n desktop vervanger kunnen gaan, zijn vaak goedkoper ook maar het enige nadeel is dat ze totaal niet mobiel zijn.

Mijn accu gaat op zuinig 4 uur mee, en hij is draagbaar! :)

Maar idd 3.2ghz gaat lekker :)

Verwijderd

ik wil gewoon weer overgaan tot echte desktop :).. lekkere 3D kaart erin en dan gamen.. deze staat toch altijd ergens zonder echt te moven steeds..
Pagina: 1