ADSL2+ verbindingen vs. ADSL verbindingen (prijs/snelheid)

Pagina: 1
Acties:

• Barryke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-01 11:50
De ADSL2 + abbonementen zijn goedkoper dan gewone ADSL abbonementen, en nog sneller ook!!
Dat snap ik dus niet, wat is het addertje onder het gras?

Ik zag
  • Dat men voor een wireless modem een bedrag/maand vraagt. :S (3 euro)
  • Dat de prijzen best nog eens kunnen stijgen?
  • Dat men misschien nog een deel aan een kabelexplotant moet betalen?
  • Dat de livebox modem technische beperkingen heeft? (zonder VPN ?) En er geen alternatief is.
  • Dat je niet gewoon je eigen (betere) modem kan kopen ipv die van hen te gebruiken. (weet ik niet zeker)
Telefonie en TV doe ik zowieso niet, heb ik niet nodig en het lijkt mij teveel op een geldkoe voor de ISP. (die bedragen gaan allemaal stijgen)

Wat zijn de addertjes onder het gras?
  • Een ADSL abbo kost 40euro, voor 3/0,7mbps.
  • Een ADSL2 + abbo kost 25euro, voor 20/1mbps.
Snap jij het nog?

Error 304: Please hit any user to continue.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Komt omdat het nieuwe abonnementen zijn met hogere snelheden. Om het te introduceren worden zeer aantrekkelijke prijzen/aanbiedingen geintroduceerd.

En geen appels met peren vergelijken. Vergelijk niet XS4all (KPN-DSL) 3Mbps met Wanadoo 20Mbps omdat ze beide over ander DSL-netwerk leveren en andere diensten leveren buiten alleen de internet connectiviteit bijvoorbeeld. En al in de internet connectie kan al een wezelijk verschil zitten in bijvoorbeeld storings gevoeligheid en bijvoorbeeld oplossings termijnen bij storing.

Groot gat is het wel als je puur op prijs vergelijkt en dan naar de snelheid kijkt:

Wanadoo Fam: 20480/1024 a €22.50
XS4all Start: 1500/256 a €29.95

Of als je naar snelheid kijkt is maximaal bij KPN-DSL (ADSL-Direct, Planet, XS4all etc):

XS4all Fast: 12000/1024 a €79.95

Nu is 20/1 aanbieden ook deels marketing, of je het op jou adres ook gaat halen 20Mb is maar afwachten nog natuurlijk. Dit wordt overigens wel duidelijk aangegeven en als je het haalt is wel meegenomen.

Of het een tijdelijk maand bedrag is kan je zo zien vaak. Dat moet bij de aanbieding staan voor welke periode een prijs geldt en wat daarna het maandbedrag is. Geldt ook voor eventuele extra kosten per maand, dit moet vermeld zijn.

De terminologie is ook een beetje apart, maar dat lijkt iedereen zo vervelend te gebruiken:

Een ADSL2+ abonnement
Een ADSL2+ verbinding
etc etc etc

ADSL2+ is niets meer of minder dan een nieuwe techniek/standaard als opvolger van de huidige ADSL (G.DMT) standaard om data over een koperlijn/paar/telefoniekoper te transporteren. Verschil is alleen hogere maximum snelheden ten opzichte van de oude.

Eigenlijk zou je het moeten hebben over:

Abonnement(en) met hogere maximale snelheid door middel van ADSL2+ techniek

Ik laat het topic even open met een kleine aanpassing in de titel. Als het nergens over gaat straks sluiten we hem alsnog!

[ Voor 87% gewijzigd door bjck op 12-11-2005 00:22 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Barryke
Bedankt voor je verhelderende reactie!
bjck schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 00:11:Vergelijk niet XS4all (KPN-DSL) 3Mbps met Wanadoo 20Mbps omdat ze beide over ander DSL-netwerk leveren
Ik dacht: het is een andere technologie, maar hetzelfde netwerk.
ADSL2 + gaat toch net zoals alle andere ADSL vormen over de koperkabel tot de wijkcentrale en dan via glasvezel?

• bjck
Is allemaal eigenlijk exact gelijk. Enigste verschil is dat de apparatuur in de centrale (DSLAM) die met jouw modem over die koperlijn praat een nieuwe techniek geleerd hebben (vaak hardware vervangen voor nieuwere).

Nieuwe afspraken, nieuwe techniek, nieuwe apparatuur, meer snelheid en dezelfde koperlijn.

Daarom is het ok zo apart om te spreken over een ADSL2+ verbinding. Immers kan je met die techniek ook gewoon een 1500/256 verbinding leveren. Je merkt dan als abonnee niet of het nu ADSL of ADSL2 of ADSL2+ techniek is zelfs.

[ Voor 49% gewijzigd door bjck op 12-11-2005 01:29 ]

Verwijderd

In principe verschilt de overboeking, de adsl2+ is hoger overgeboekt. Ik heb zo'n idee dat de providers die niks vermelden iets van 1:100 aanhouden voor de 20 mbit adsl2+, omdat ze het anders nooit voor dat geld kunnen leveren. Je weet bij het BBNed netwerk wat je overboeking is, adsl2+ 1:40, en adsl1 1:25. Dit geeft meteen een verklaring voor het prijsverschil tussen de 2 varianten.

Xs4all is een fijne internetprovider, maar is te duur. De KPN vraagt simpelweg een te hoge vergoeding, en dat wordt allemaal doorberekend.

20 mb is alleen te halen tot ongeveer 800 meter van de centrale, en afhankelijk van de kwaliteit van de kabel binnnen en buitenshuis, daarna gaat het bergafwaards.

Wat betreft netwerken heeft een ieder z'n eigen spullen staan, dus ja het zijn verschillende netwerken tot op zekere hoogte. De koperen kabel is en blijft van de KPN en voor het gebruik ervan zal een vergoeding betaald moeten worden, tenzij je een abonnement hebt, want dan betaal je al.
Ik kan ook van harte aanraden gewoon een belbudget abonnement te houden ipv linesharingkosten te betalen, aangezien het nogal eens gebeurt dat ze opruiming houden bij de KPN

Alles wat al ISPs uitgeven aan reclame om bekend te worden kunnen ze niet uitgeven aan hun netwerk en de service die ze bieden.

Je kunt gewoon je eigen modem kopen op het bbned netwerk in ieder geval. Ik denk dat je bij elk netwerk je eigen modem erop kunt zetten mits de instellingen kloppen met het netwerk.

• bjck
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 01:37:
In principe verschilt de overboeking, de adsl2+ is hoger overgeboekt. Ik heb zo'n idee dat de providers die niks vermelden iets van 1:100 aanhouden voor de 20 mbit adsl2+, omdat ze het anders nooit voor dat geld kunnen leveren. Je weet bij het BBNed netwerk wat je overboeking is, adsl2+ 1:40, en adsl1 1:25. Dit geeft meteen een verklaring voor het prijsverschil tussen de 2 varianten.
Overboeking is een leuke discussie, maar als je ISP d'r niets over meldt vooraf kunnen ze er ook niet mee schermen bij vertraging in de drukke (avond/piek) tijdstippen. Hooguit kun je een antwoord krijgen als: Door drukte op het netwerk of nog algemener Door drukte op internet.

Al is het 1:200 overboekt heb je daar als consument eigenlijk niets mee te maken. Is het niet gemeld vooraf bij de aankoop/afname van een product en/of dienst is het een risico dat genomen wordt aan de ISP/telco kant.

Alles is overboekt immers en soms monsterlijk ook. Een ISP als Planet met 400.000 aansluitingen van gemiddeld 1.5Mbps heeft echt geen 600Gbit/s beschikbaar constant natuurlijk. En ook KPN-DSL heeft dat nooit beschikbaar.
Xs4all is een fijne internetprovider, maar is te duur. De KPN vraagt simpelweg een te hoge vergoeding, en dat wordt allemaal doorberekend.
Bij een KPN-DSL ISP is het in twee delen gefactureerd. Je weet dus precies wat KPN rekend voor de kale DSL verbinding tussen jou en je ISP en wat de rest kost.
20 mb is alleen te halen tot ongeveer 800 meter van de centrale, en afhankelijk van de kwaliteit van de kabel binnnen en buitenshuis, daarna gaat het bergafwaards.
Stelling gaat (nog) niet op. Aan de hand van de grefieken zou je dat kunnen stellen, maar eerst een berg praktijk voorbeelden en dan pas de stelling maken.
Wat betreft netwerken heeft een ieder z'n eigen spullen staan, dus ja het zijn verschillende netwerken tot op zekere hoogte. De koperen kabel is en blijft van de KPN en voor het gebruik ervan zal een vergoeding betaald moeten worden, tenzij je een abonnement hebt, want dan betaal je al.
Ik kan ook van harte aanraden gewoon een belbudget abonnement te houden ipv linesharingkosten te betalen, aangezien het nogal eens gebeurt dat ze opruiming houden bij de KPN

Alles wat al ISPs uitgeven aan reclame om bekend te worden kunnen ze niet uitgeven aan hun netwerk en de service die ze bieden.

Je kunt gewoon je eigen modem kopen op het bbned netwerk in ieder geval. Ik denk dat je bij elk netwerk je eigen modem erop kunt zetten mits de instellingen kloppen met het netwerk.
Wanadoo ben je wel verplicht om de LiveBox af te nemen, maar instellingen voor ADSL zijn bekend dus elk ander modem kan je aansluiten. Support bij problemen met je verbinding zal je niet ontvangen dan natuurlijk.

Eigenlijk is alleen bij Versatel de mogelijkheid tot aansluiten van eigen modem niet aanwezig.

Verwijderd

Met overboeking heb je wel degelijk problemen als het te hoog is. Dat merk je dan inderdaad in de avonduren. dat vind ik niet netjes.
Ik zeg niet dat ze 1:1 moeten overboeken voor dat geld wat je voor zo'n lijn betaald, maar ik vind dat sommige ISPs teveel overboeken. Drukte op "internet" is vandaag de dag een beetje flauwekul vind ik.

• bjck
Mwah, waar en niet waar is het. Voor een helpdesk is het wel het antwoord dat door 90% van de mensen te behappen is en geen verdere (technische) uitleg ook maar aankomt, begrepen wordt of op prijs gesteld wordt.

Probeer eens een nieuwe driver uit azië te downloaden van iets met .com.tw als domeinnaam (en beetje mazzel staat die server ook echt daar ergens). Je haalt dan vaak de 2Mbps niet eens ook al heeft die server daar 100Mbps tot zijn beschikking.

Of men belt omdat ze een 8Mbps abonnement/verbinding hebben en de snelheid nooit halen van een usenetprovider in de USA of omdat ze het nooit halen met een bittorrent download wat lekker afhankelijk is van andere partijen :?

Overboeking is lastig meetbaar als oorzaak vanaf de consument kant gezien. Een (over)volle link ergens in een netwerk veroorzaakt bijna altijd ook packetloss. En dat is iets wat weer niet acceptabel is op een IP/internet verbinding. En dat zie je weer niet vaak op zo'n moment.

Bottomline is: Overboeken geen probleem, als ik er maar geen hinder van heb.

Maar dit gaat heel erg offtopic zo, laten we het op het initiële onderwerp houden.

[ Voor 27% gewijzigd door bjck op 12-11-2005 02:46 ]

• Barryke
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 01:37:Je kunt gewoon je eigen modem kopen op het bbned netwerk in ieder geval. Ik denk dat je bij elk netwerk je eigen modem erop kunt zetten mits de instellingen kloppen met het netwerk.
Daar wou ik nog even verder op in gaan:
http://gathering.tweakers...message/24593292#24593292

Ik weet niet waar ik naartoe moet voor ADSL2+ met VPN zonder 2 modems te hoeven kopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Barryke op 13-11-2005 01:22 ]

• bjck
offtopic:
Die heb ik gelijk gesloten. GoT is niet een: "Wat moet ik kiezen" instelling. Al de threads uit het verleden zijn tot flames uitgelopen en iedereen heeft zijn/haar eigen mening.

Alle informatie die je wilt weten gaat over producten die je bij bedrijven (ISP's) kunt afnemen. Ze moeten je dus individueel prima kunnen informeren.

[ Voor 4% gewijzigd door bjck op 13-11-2005 01:34 ]

• Barryke
offtopic:
(sorry maar omdat je die gelockt hebt reageer ik hier, de meest logische plaats)

Koopadvies?
Nee, dat was ook niet mijn bedoeling, ik zoek argumenten.
Misschien had ik beter een poll kunnen maken, maar ik bedoelde dus meer - wat is de 'beste'.

De mening van de gebruiker, die advertenties en opsommingen zijn zeggen allemaal dat het allemaal geweldig is, dat is niet objectief.

Bijvoorbeeld;
Ik geloof best dat ook TNF (gezien op bbned.nl) adsl2+ leverd, maar dat bedijf is niet interesant. (zie ook hun site mbv firefox)
gakijken.nl is gewoon te duur. (zie ook hun site zonder www prefix) |:(

Zo'n 'wie levert adsl2+' lijstje had ik ook al gevonden (hier) maar dat verteld me nog niet van welke ik moet wegblijven omdat ze gewoon niet goed genoeg zijn.

Nu wil ik niet gaan discusieren over welles nietes, maar welke is de dan de beste?
Van welke aanbieders moet ik vandaan blijven?
Of zal ik weer zo'n thread maken maar dan met polletje..

[ Voor 17% gewijzigd door Barryke op 13-11-2005 01:51 ]

• bjck
offtopic:
Het is dan nogsteeds niet de bedoeling om deze informatie te vergaren op GoT door het te vragen in een nieuwe thread. Informatie halen uit bestaande threads over per ISP specifieke thread vragen stellen (of lezen!) over de bevindingen is dan een optie.

Als je opzoek bent naar een ISP en de mogelijkheden en onmogelijkheden wilt weten zal je contact met ze moeten opnemen. Zij en alleen zij weten het beste wat ze leveren (als het goed is).

En ik noemde iets als: "per mail contact opnemen bij vragen" toch?

[ Voor 8% gewijzigd door bjck op 13-11-2005 02:03 ]

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-02 13:53
offtopic:
ik heb ook nog even een offtopic vraagje... voor adsl2(+) heb je een adsl2(+) modem nodig, maar werkt dat modem wel gewoon met een adsl(1) verbinding? zoals bij usb 1 en 2 het geval is?

dan kan ik nu vast een goed modem kopen, want mijn speedtouch 510i begint me te irriteren

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Chutney
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 10:37
Saeverix schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 11:09:
offtopic:
ik heb ook nog even een offtopic vraagje... voor adsl2(+) heb je een adsl2(+) modem nodig, maar werkt dat modem wel gewoon met een adsl(1) verbinding? zoals bij usb 1 en 2 het geval is?

dan kan ik nu vast een goed modem kopen, want mijn speedtouch 510i begint me te irriteren
JA, of te wel backwards compatible
Pagina: 1