Toon posts:

Externe USB HD slechte performance

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus gisteren een losse HD aangeschaft ICM een 3,5" externe behuizing , welke werkt via USB 2.0 . nu heb ik de harde schijf aangesloten allemaal leuk en aardig , maar toen ik grote bestanden ernaartoe ging kopieeren vond ik het de snelheid al tegenvallen.

Ik heb dus HDtach gedownload en ook met SiSoft SANDRA getest. deze programma's geven beiden aan dat de schijf maar ongeveer 17MB/s haalt. nu valt mij dat vies tegen. ik weet wel dat ik niet de performance hoeft te verwachten die je zou krijgen als de HD direct op de IDE op het moederbord zou worden aangesloten. Maar ik had wel wat meer verwacht als 17 MB/s. Ik heb de search gebruikt en zie daar dat verschillende mensen meestal ook wel lage waarden halen. maar soms ook mensen die wel gewoon 30+MB/ s halen. Mijn vraag is dus nu:
Is er iets met mijn USB poort ( lage kwaliteit OID ) waardoor deze teveel de CPU belast zodat de overdrachtsnelheid laag ligt. Of heb ik misschien een instelling verkeerd staan?
Of is het gewoon 'normaal' dat de snelheid rond de 17MB/s ligt?

Zou ik er misschien dan slim aan doen om terug naar de winkel te gaan en een behuizing te halen die wel ondersteuning bied voor FireWire. . . ?
( harde schijf is verder een nieuwe Maxtor 250GB 7200RPM en 16mb Cache )

Verwijderd

gokje: het is grotendeels de chipset van de externe behuizing die je snelheid bepaalt; ik denk dat je een kwalitatief slechte chip hebt gekocht... b-merk?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dat is een vrij normale bottleneck van de gemiddelde externe doos. Een Firewire-doos lijkt sneller, terwijl er gewoon een duurdere betere chip insteekt die beter presteert (dus het ligt niet zo direct aan USB of Firewire).

[ Voor 56% gewijzigd door rapture op 11-11-2005 23:16 ]

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Ik heb ditzelfde gehad met een pcmcia op mijn laptop, dikke ellende 20 minuten voor 700mb, op de "normale" pc ging 700mb (filmpje) in 20/30 seconden wat dus normaal is in mijn omgeving. Het beste kun je dus even op een 2e computer testen om te kijken wat die ervan bakt. Als dat ook langzaam gaat dan terug naar de winkel want dat is onacceptabel.

[ Voor 16% gewijzigd door BARACUS op 11-11-2005 23:19 ]

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 18:40
Ik haal op usb2 38mb/s bij 15% cpu load en op firewire 40mb/s bij 5% cpu load.
Maxtor Diamondmax 10 300gb pata 7200rpm met icy box behuizing met usb & firewire op MSI k8n neo platinum.
De grafiek ligt vlak op 38mb/s (usb bottleneck) en enkel op het einde (290 tot 300gb) zie je de snelheid zeer lichtjes zakken (hier wordt de schijf de bottleneck).
Wat is de cpu load volgens hd-tach?
Indien je cpu load hoog is, heb je zeker baat bij firewire.

[ Voor 70% gewijzigd door Dikke Foaf op 11-11-2005 23:27 ]

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 13:32
Het is eigenlijk ook verstandig om een wat minder grootte in gigabyte gemeten, externe usb schijf te kopen. (principe kop,spinsnelheid etc...)

Een 80 gig, 7200rpm is opzich prima te doen, zeker als backup. Maar zeker wanneer groter gaat moet je accepteren dat het minder snel gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Het is in ieder geval een No-Name ding , bij de computerland gehaald. dus misschien is die chip erop wel wat brak ja . .

hij blijft in HDtach helemaal vlak tussen de 16 / 18 mb/s en de CPU belasting speelt wat tussen de 16 - 22 %.

nouja mijn vraag blijft nog steeds , hoef verder geen super performance. Maar de vraag is of het zeker met FireWire sneller zou gaan en/of dat wel de moeite waard is om nog om te ruilen ( moet dan weer 10 euro bijbetalen)

• Dikke Foaf
Je cpu belasting is te laag om significante winst te halen met firewire.
Wat zegt hd-tach over je source-schijf? de schijf waarvan de grote file komt?
Zit daar dan niet de bottleneck?
Is de grafiek van die schijf ook recht? en hoeveel mb/s haal je daar?
Het is dan mogelijk dat je
a) in de bios je udma mode kan selecteren
b) bij apparaatbeheer bij de eigenschappen van je ide controller de udma mode kan instellen (en ook de huidige kan uitlezen)

[ Voor 44% gewijzigd door Dikke Foaf op 11-11-2005 23:47 ]

• BARACUS
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:39:
Het is in ieder geval een No-Name ding , bij de computerland gehaald. dus misschien is die chip erop wel wat brak ja . .

hij blijft in HDtach helemaal vlak tussen de 16 / 18 mb/s en de CPU belasting speelt wat tussen de 16 - 22 %.

nouja mijn vraag blijft nog steeds , hoef verder geen super performance. Maar de vraag is of het zeker met FireWire sneller zou gaan en/of dat wel de moeite waard is om nog om te ruilen ( moet dan weer 10 euro bijbetalen)
Ik heb een wd met usb2 en vuurdraad en ik merk geen fluit verschil tussen de snelheid. Het kan wel zo zijn dat een vuurdraad kastje goed draait maar het probleem is gewoon dat de usb2 gewoon niet goed draait. Oplossing = nieuw kastje dat wel werkt of anders geld terug, het hoort gewoon goed te werken daarmee basta :) Ik neem aan dat je shopt met budget anders had je geen no name gekocht ;) ik zou dus geen 10 euro extra bijleggen voor iets wat je niet wilde, je wilt toch usb2.

Hoeveel kostte het kastje en de schijf eigenlijk?

[ Voor 13% gewijzigd door BARACUS op 11-11-2005 23:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dikke Foaf schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:41:
Je cpu belasting is te laag om significante winst te halen met firewire.
Wat zegt hd-tach over je source-schijf? de schijf waarvan de grote file komt?
Zit daar dan niet de bottleneck?
Is de grafiek van die schijf ook recht? en hoeveel mb/s haal je daar?
Het is dan mogelijk dat je
a) in de bios je udma mode kan selecteren
b) bij apparaatbeheer bij de eigenschappen van je ide controller de udma mode kan instellen (en ook de huidige kan uitlezen)
misscien wel leuk om te vermelden dat de externe schijf zit aangesloten op een laptop , de Acer 5024WLMi . Waar een 4200RPM schijf in zit. misschien is dat een mogelijke oorzaak van de langzame snelheid ? ik weet niet precies hoe ik kan kijken waar de source file vandaan komt. dat zal ik ff uitzoeken. ( de 4200RPM schijf haalt echter wel iets van 30-40MB/s ) de grafiek van de Laptop HD is NIET recht , maar loopt van links naar rechts schuin af.

Verwijderd

Topicstarter
BARACUS schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:54:
[...]

Ik heb een wd met usb2 en vuurdraad en ik merk geen fluit verschil tussen de snelheid. Het kan wel zo zijn dat een vuurdraad kastje goed draait maar het probleem is gewoon dat de usb2 gewoon niet goed draait. Oplossing = nieuw kastje dat wel werkt of anders geld terug, het hoort gewoon goed te werken daarmee basta :) Ik neem aan dat je shopt met budget anders had je geen no name gekocht ;) ik zou dus geen 10 euro extra bijleggen voor iets wat je niet wilde, je wilt toch usb2.

Hoeveel kostte het kastje en de schijf eigenlijk?
Euhm , de 250 GB schijf kosste 104,95 ( mycom) en het kastje kostte 24,95 ( computerland ) oftwel 130 euro in totaal :)

• BARACUS
Tja hipo de pipo :+ tuurlijk krijg je mindere prestatie met een laptop 4200 rpm schijf ;)
Volgens mij is er dus niks mis met het hele zooitje, ik heb ook een lacie met 2.5inch 4200rpm schijf en die doet ook 1 minuut over 1 film ipv 30 seconden met de grote broer.

Voor een tientje meer heb je een 250gb lacie porsche ;)

[ Voor 12% gewijzigd door BARACUS op 12-11-2005 00:29 ]

• Dikke Foaf
Hoewel ik de prestatie iets hoger zou verwachten in dit geval, lijkt me ook dat die 4200rpm schijf de bottleneck is hier.
Probeer eens op een recente gewone pc, wat die er van maakt.

Verwijderd

Topicstarter
mja lol ,het klinkt misschien ook wel dom ja . . . :P

maar omdat deze schijf in HDtach wel 38 MB/s haalt leek het me logisch dat hij het dan ook wel met 30 MB/s naar die externe schijf kan kopieeren. of werkt het zo niet ?. zal hem iig eens op mijn andere pc testen ( maar aangezien ik dacht dat er misschien iets met de USB performance van de laptop zou zijn , heb ik dat ook niet uitgeprobeerd. want als de USB poort de bottleneck zou zijn en ik sluit hem aan op een andere computer en het werkt wel, dan zegt dat dus nog niks :) )

Verwijderd

hou er rekening mee dat er een verschil is tussen lees- en schrijfsnelheid. ik weet niet of dit voor hdd's ook werkt, maar voor flash/ microdrives is dat wel zo. de schrijfsnelheid is over het algemeen lager dan de leessnelheid..

als je zeker wilt weten of het aan je schijf ligt: gewoon even aan de IDE hangen :) maar, ik denk dat je dan alleen je tijd verspilt. usb 2.0 drivers wel geinstaleerd?

greets

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 13:07:
als je zeker wilt weten of het aan je schijf ligt: gewoon even aan de IDE hangen :) maar, ik denk dat je dan alleen je tijd verspilt. usb 2.0 drivers wel geinstaleerd?
Als hij geen USB 2.0 drivers had dan had hij maar zo'n 1 MB/s gehaald, niet de 17 die hij nu haalt.

Overigens is 17 typisch voor een goedkoop extern kastje. Met de wat betere kastjes haal je soms wel 40 MB/s maar gemiddeld zit je zo tussen de 25 en 30 MB/s (Q-tec bijv.).

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Dikke Foaf schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:22:
Ik haal op usb2 38mb/s bij 15% cpu load en op firewire 40mb/s bij 5% cpu load.
Maxtor Diamondmax 10 300gb pata 7200rpm met icy box behuizing met usb & firewire op MSI k8n neo platinum.
De grafiek ligt vlak op 38mb/s (usb bottleneck) en enkel op het einde (290 tot 300gb) zie je de snelheid zeer lichtjes zakken (hier wordt de schijf de bottleneck).
Wat is de cpu load volgens hd-tach?
Indien je cpu load hoog is, heb je zeker baat bij firewire.
Zoinks!
ik haal met mn icybox 24mb op usb2 en firewire word bij mij niet herkent ;( ;(
boowooooo

Verwijderd

Topicstarter
wat is dan een voorbeeld van een degelijk kastje ?

en zou ik eventueel met een 'goedkoop' firewire kastje wel goeie performance halen ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 19:18:
wat is dan een voorbeeld van een degelijk kastje ?

en zou ik eventueel met een 'goedkoop' firewire kastje wel goeie performance halen ?
subtiele schop }:O

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ixl85 schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 17:14:
[...]

Zoinks!
ik haal met mn icybox 24mb op usb2 en firewire word bij mij niet herkent ;( ;(
boowooooo
Mijn IcyBox haalt ook maar 17MB schrijven en 20MB lezen :/ Ik had toch wel meer verwacht, daarom ga ik hem ook donderdag inruilen voor een versie met firewire hopelijk gaat die wel wat sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dus ook maar denk ik dan :) :Y)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:59

rapture

Zelfs daar netwerken?

pisart schreef op zondag 13 november 2005 @ 18:14:
Mijn IcyBox haalt ook maar 17MB schrijven en 20MB lezen :/ Ik had toch wel meer verwacht, daarom ga ik hem ook donderdag inruilen voor een versie met firewire hopelijk gaat die wel wat sneller.
Bij mij hetzelfde, Firewire-dozen zijn ietsje duurder en hebben een snellere chip. In zo'n chip zit een hele computertje die zo'n externe schijf over USB shared en goedkope trage chips doen dat traag. Dus een betere chip werkt sneller en is de naam "FireWire"-waardig, terwijl deze betere chips ook over USB goed presteren.

Deze informatie is gebaseerd op datasheets van "externe dozen chips".

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:40
Ik heb bij Paradigit van de zomer voor 29 euro een Sitecom externe 3,5" schijfbehuizing gekocht en die werkt erg snel. Er zit een oude WD 40 GB 7200rpm schijfje in. Ben erg blij met die aankoop. Misschien iets voor jouw?

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal deze USB doos proberen om te ruilen bij de computerland voor eenzelfde doos ( denk ik , staat geen merk of plaatje op site ) maar dan de FireWire versie. :D

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb nu voor hetzelfde geld (dankzij een prijsdaling :9) een firewire IcyBox. Cpu-usage is gezakt (van 5% naar 2%) en de snelheden zijn gestegen.
Ik haal nu zo'n 40MB/s lezen en een 35MB/schrijven. Daar ben ik wel tevreden over.

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 14:22
Misschien nog wat nuttige info voor de potentiele aanschaffers van een usb-externebehuizing. Zojuist getest met HDTach, Maxtor DM10-300 GB/16mb cache en Conceptronic USB-behuizing:

Resultaat 31 MB/s. Valt best mee al met al dus :)
Pagina: 1