[RAID] 3Ware 8006-LP of ARC-1110

Pagina: 1
Acties:

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Ik sta momenteel voor een investeringsvraagstuk.
Heb een Supermicro 5014C-MT server besteld en ik wil daar hardware RAID inzetten. In de server zit een PCI-X 133 Mhz riser card.

Nu twijfel ik tussen een 3Ware 8006-LP en een Areca ARC-1110.

De verschillen :

- de 3Ware heeft 2 ipv 4 (Areca) S-ATA ingangen.
- de 3Ware is nog een S-ATA (I) 64bit/33 Mhz PCI kaartje .. de Areca een volwaardige S-ATA-II kaart die volledig van de PCI-X in de Supermicro gebruik maakt.

Mijn vraag:
Ik ga Hitachi's S-ATA-II schijven op de controller aansluiten. Het lijkt erop dat de Areca hiervoor de beste keuze zou zijn. Echter, hij is ook ONWIJS veel duurder. En voordat ik het budget omhoog schroef wil ik graag weten in hoeverre ik het verschil ga merken in snelheid.

Dus .. is het verschil tussen 2 Serial ATA II schijven op een 3Ware 8006-LP of op een Areca ARC-1110 groot ? Of maakt het niet veel uit.

De aanwezigheid van volwassen drivers voor Debian / Redhat gaat trouwens ook een rol spelen bij mijn keuze .. misschien zijn daar ook nog tips over.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-03 14:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De Areca ARC-1110 is aanzienlijk sneller, helemaal als je RAID 5 gaat gebruiken, en hij heeft de beste featureset. Over de stabiliteit zijn er voor zover ik weet geen slechte ervaringen en de Linux-ondersteuning is ook goed voor elkaar.

Bij de 3ware Escalade 8006-2LP betaal je per poort 75 euro, bij de Areca ARC-1110 ongeveer 95 euro dus relatief gezien valt het prijsverschil nog wel mee. Als je het geld bij elkaar kunt krijgen moet je gewoon de ARC-1110 nemen.

Voor benchmarks verwijs ik naar deze review: reviews: Mega roundup van Serial ATA RAID 5-adapters . Ga er maar vanuit dat de 8006-2LP nog wat slechter presteert dan de Escalade 9500S.

[ Voor 16% gewijzigd door Femme op 12-11-2005 00:23 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat het om 2 schijven in Raid 1 gaat?
De verschillen zullen dan opeens enorm veel kleiner worden dan bij Raid 5.

Lijkt mij de extra investering niet waard, tenzij je later meer schijven en/of Raid 5wil gaan toepassen.

• BoXie
Ok bedankt mensen. Ik denk dat het de Areca wordt. Ik begin met 2 schijven in RAID-1 .. maar misschien is het verstandig om met het oog op de toekomst nu alvast gewoon een dikke controller te hebben. En ik denk dat ik bij de Areca geen spijt ga krijgen.

• BoXie
In hoeverre ga ik in RAID-1 trouwens op een middelmatig drukke webserver met een P4 3.0Ghz het verschil merken tussen Linux (2.6) software-raid en een Areca ARC1110 ? Is dat substantiëel ? Of geen 300 euro waard ?

Kan ik met Linux sw-raid ook hotswappen en snel rebuilden ?

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 17:57

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Voor RAID-1 zou ik zowiso geen dure RAID controller kopen.
Als je nou RAID-5 zou gaan draaien dan is het wel verstandig om een goede controller te kopen van de gevestigde namen zoals Areca,LSI,3Ware,etc.
Maar om voor iets simpels als een RAID-1 array een dure controller te kopen lijkt mij dat je dan een dief bent van je eigen portemonnee.

Met Software raid kan je nooit hotswappen zover ik weet.
Pagina: 1