Thomson 510 Problemen met nieuwe ADSL Snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Ed1969
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-01 10:02
Hallo iedereen,

Heb hier nog geen recent topic van kunnen vinden, dus vandaar dat ik ervaring uit wil wisselen met medegebruikers met een Thomson 510i Analoog ADSL modem.

Ik ben onlangs gaan wonen op een nieuw adres. Daar was de ADSL verbinding wel even anders dan ik gewend was. Ik haal de oorspronkelelijke snelheden die horen bij de gegeven snelheid van de provider. Maar daar kreeg ik relatief veel Errored Seconds. Volgens mijn informatie wil dat zeggen dat ik packet loss heb. Dat zie ik doordat MSN of Skype regelmatig uitvalt. We hadden 768/3200 kbits en nu 768/6144 kbits verbinding. KPN gaat over enkele weken ook daadwerkelijk de snelheden doorvoeren. Dan verwacht ik helemaal problemen. Nu zijn de errored seconds veel groter geworden. Dit heb ik gezien in mijn eigenschappen. Dit zijn volgens mij relevante gegevens:

Provider: XS4All, via KPN netwerk

Modem: Analoog ADSL Modem Thomson 510i
Bios versie: 4.2.3.0.0. (niet de allernieuwste, maar volgens mij maakt dit niet uit voor een kwalitatief slechte of goede verbinding)

In de WAN eigenschappen lees ik het volgende (wat volgens mij van belang is):

Uptime:2d 00:15

Output power (dBm) up/down = 12/20
Attenuation (dB) up/down = 22/41
Noise Margin (dB) up/down = 14/10

Errored Seconds (local/remote) = 1592 / 52
Loss of link (remote) = 1

Afstand naar centrale, is 2902 meter en dit is gemeten met

http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm

Wat zeggen jullie nu eigenlijk van deze waardes, vooral kijkend naar errored seconds.

Wetenswaardig is nog dat ik het volgende vervangen heb:

Wandcontactdoos, deze had groen uitgeslagen contacten, zat er al vanaf 1974

Oude ADSL-KIT vervangen voor nieuwe, dus nieuwe bekabeling, stekkers en een splitter.

Ik heb nu rechtstreeks aan de 2 koperen draadjes blauw en rood een nieuw stopcontact gemaakt en met een RJ-11 aansluiting de orginele kabels aangesloten volgens tekening.

Het ADSL lampje gaat niet oranje knipperen maar blijft constant groen. Af en toe 'hapert' de verbinding gewoon. MSN/Skype/Surfen hapert dan af en toe. Vooral bij zware belasting, cammen en geluid via skype over internet.

KPN gaat de lijn doormeten. Wat zijn jullie ervaringen met deze gegevens? Wat kan ik nog doen?

Bedankt voor het lezen.

Edwin :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ed1969 op 11-11-2005 21:41 ]

Ed1969

Verwijderd

Nou dat lijkt nog niks.
Je waardes zijn prima!

Mijn
Errored Seconds (local/remote) = 3488 / 26
na 3 dagen up

Wat je nog is kan proberen is om firmware 4.2.7 te installeren

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 21:41 ]

• Ed1969
Das een snelle reactie. Maar heb jij dan ook haperingen in je MSN verbinding bijvoorbeeld? Heb jij dit sinds de nieuwe snelheid?

Ed1969

Verwijderd

Mijn centrale is nog niet geupgrade
maar ik heb dit al sinds de upgrade van 4 naar 8
op dit moment train ik op 7136/928
En zijn dit mijn waardes

Output Power (dBm) up/down = 11.5 / 18.5
Attenuation (dB) up/down = 17.0 / 36.0
Noise Margin (dB) up/down = 6.0 / 7.0

En geen last van haperingen eigenlijk

Nu ik dit van jou nog is zit te bekijken....
je zit op nog best wel een flinke afstand op de centrale
Maar je Noise Margin geeft nog "keurige" waardes.
Het enige dat ik vrij hoog vind is je output power, maar valt nog wel binnen de normen volgens mij

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 21:45 ]

• Ed1969
En heb jij ook errored seconds?

Ed1969

Verwijderd

Errored Seconds (local/remote) = 3488 / 26
En als mn modem een goeie dag heeft en boven de 7300kb/s down gaat trainen lopen de errored seconds na een paar dagen zomaar in de tien duizenden

Overigens zie ik dat je nog een "oude" firmware gebruikt
Probeer eens de 4.2.7 versie

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 21:54 ]

• Ed1969
Jee! Ik ben dus niet de enige...

Echt een raadsel, maar volgens mij wel een reden waarom MSN/SKYPE/surfen soms hapert

Ed1969

• Ed1969
Is die 4.2.7. BIOS niet gevaarlijk om er op te zetten??
Ik hoorde ook op deze site problemen met de verbinding, dat ie trager werd en zo...

Ed1969

Verwijderd

Ed1969 schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 21:55:
Is die 4.2.7. BIOS niet gevaarlijk om er op te zetten??
Ik hoorde ook op deze site problemen met de verbinding, dat ie trager werd en zo...
Hij werd er bij mij juist sneller van, maar dat verschilt soms wel is per modem en situatie :)

• Ed1969
Morgen weer een dag, ga ik dan eens proberen. Zijn je ping waardes wel dezelfde gebleven (voor gamen en zo) ?

Ed1969

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Ed1969 schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 21:39:
Hallo iedereen,

Heb hier nog geen recent topic van kunnen vinden, dus vandaar dat ik ervaring uit wil wisselen met medegebruikers met een Thomson 510i Analoog ADSL modem.

Ik ben onlangs gaan wonen op een nieuw adres. Daar was de ADSL verbinding wel even anders dan ik gewend was. Ik haal de oorspronkelelijke snelheden die horen bij de gegeven snelheid van de provider. Maar daar kreeg ik relatief veel Errored Seconds. Volgens mijn informatie wil dat zeggen dat ik packet loss heb. Dat zie ik doordat MSN of Skype regelmatig uitvalt. We hadden 768/3200 kbits en nu 768/6144 kbits verbinding. KPN gaat over enkele weken ook daadwerkelijk de snelheden doorvoeren. Dan verwacht ik helemaal problemen. Nu zijn de errored seconds veel groter geworden. Dit heb ik gezien in mijn eigenschappen. Dit zijn volgens mij relevante gegevens:

Provider: XS4All, via KPN netwerk

Modem: Analoog ADSL Modem Thomson 510i
Bios versie: 4.2.3.0.0. (niet de allernieuwste, maar volgens mij maakt dit niet uit voor een kwalitatief slechte of goede verbinding)

In de WAN eigenschappen lees ik het volgende (wat volgens mij van belang is):

Uptime:2d 00:15

Afstand naar centrale, is 2902 meter en dit is gemeten met

http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/postcodecentrale.cfm

Wat zeggen jullie nu eigenlijk van deze waardes, vooral kijkend naar errored seconds.
Wetenswaardig is nog dat ik het volgende vervangen heb:

Wandcontactdoos, deze had groen uitgeslagen contacten, zat er al vanaf 1974
Duidt op vocht bij de contact doos of vocht in de kabel. Meestal zie je dan dat koper/contacten/draadje met de blauwe kleur is aangeslagen.
Oude ADSL-KIT vervangen voor nieuwe, dus nieuwe bekabeling, stekkers en een splitter.

Ik heb nu rechtstreeks aan de 2 koperen draadjes blauw en rood een nieuw stopcontact gemaakt en met een RJ-11 aansluiting de orginele kabels aangesloten volgens tekening.

Het ADSL lampje gaat niet oranje knipperen maar blijft constant groen. Af en toe 'hapert' de verbinding gewoon. MSN/Skype/Surfen hapert dan af en toe. Vooral bij zware belasting, cammen en geluid via skype over internet.

KPN gaat de lijn doormeten. Wat zijn jullie ervaringen met deze gegevens? Wat kan ik nog doen?
Als errors er te-veel zouden zijn zou je lijn vanzelf verbreken en opnieuw verbinden. Gebeurt dat niet moet je er niet druk om maken. Elke DSL verbinding van meerdere Mbit's heeft errors.

Firmware eens vervangen kan een nuttige zijn, hier zijn vaak veel dingen in veranderd/verbeterd. En kijk even of je niet een monsterlijk oude NT1 hebt. Eigenlijk wil je icm ADSL op dezelfde lijn alleen een S4 of nieuwer type hebben. A of lage S nummering is niet echt optimaal blijkt toch vaak met ADSL (linesharing).

Je nieuwe manier van aansluiten door netjes een nieuw doosje te monteren aan rood & blauw is prima/netjes! Alleen als er een net ISRA punt zat zoals in plaatje hier onder mag het eigenlijk niet en weet ik niet wat voor concequenties er aan kunnen hangen....

Alleen weet je zeker dat je echt de binnenkomende KPN kabel te pakken hebt en niet een einde van een eerdere verlenging?

ISRA type:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/koffiemok/stekkerdoos.jpg

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Nee 4.2.7 kan je er prima op zetten hoor. Die staat ook op de site van KPN => http://www.mxstream.nl/support/downloads-st510R40.html

De versie die je modem trager kan maken is 4.3.2 geloof ik, maar die was ook special voor Nieuw-Zeeland gemaakt.

Verwijderd

Nog even iets over je afstand tot de centrale
die site berekend gewoon de afstand van jou huis tot de centrale via een routeplanner, dus over de weg :)
Het zegt niet dat de koperdraadjes ook precies langs de weg lopen.
Wellicht lopen ze eerst nog een hele andere kant op voordat ze uiteindelijk bij de centrale uitkomen.
Dat schijn je weer te kunnen zien door
de down door 10 te delen, dus 41/10=4.1 en dat is ongeveer het aantal km koperdraad van jou modem

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 22:07 ]

• Ed1969
Reactie op BJCK. Bedankt voor deze uitgebreide reactie!!

Wat er bij ons in huis binnenkomt is een grijze kabel met ongeveer 6-8 aders. Vroeger waren hier 4 telefoonaansluitingen in huis en een pulsen teller (oude gesprekskostenmeter) . Deze werden afgetakt in de wandcontactdoos. Echter, deze zijn allemaal losgekoppeld!! Op de foto heb ik dus de derde van rechts de dubbele uitvoering met precies boven een los afdekplaatje en beneden het stopcontact. Het binnenwerk was helemaal groen. Dat heb ik er uit gehaald, een stukje van de grijze kabel afgeknipt en vervolgens een los doosje er aan gezet. De waardes blijven dezelfde. Waar de kabel anders binnenkomt in huis, durf ik niet te zeggen, gekeken in de meterkast, zie niks binnenkomen, wel een groene kabel, maar das volgens mij de CAI. Of ik zou onder de vloer moeten gaan kijken welhaast, maar is dat niet voor de KPN??

Ed1969

• Ed1969
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 22:04:
Nog even iets over je afstand tot de centrale
die site berekend gewoon de afstand van jou huis tot de centrale via een routeplanner, dus over de weg :)
Het zegt niet dat de koperdraadjes ook precies langs de weg lopen.
Wellicht lopen ze eerst nog een hele andere kant op voordat ze uiteindelijk bij de centrale uitkomen.
Dat schijn je weer te kunnen zien door
de down door 10 te delen, dus 41/10=4.1 en dat is ongeveer het aantal km koperdraad van jou modem
Okee, bedankt :)

Ed1969

• bjck
Je zit goed qua hoofdkabel/aansluitpunt. Officieel moet je die PTT :+ doos laten zitten en gebruiken, maar groen aangeslagen is ook een beetje naar.

Over die afstand + 41dB demping kom je wel ergens tussen 3000 en 4000 meter koperlijn in. Dat je nog 6000Kbps zal halen icm ISDN zou heel netjes zijn voor de lijn en wat errors zou helemaal niet gek zijn.

• Ed1969
Nee heb dus ANALOOG ADSL type

Ed1969

Verwijderd

bjck schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 22:20:
Je zit goed qua hoofdkabel/aansluitpunt. Officieel moet je die PTT :+ doos laten zitten en gebruiken, maar groen aangeslagen is ook een beetje naar.

Over die afstand + 41dB demping kom je wel ergens tussen 3000 en 4000 meter koperlijn in. Dat je nog 6000Kbps zal halen icm ISDN zou heel netjes zijn voor de lijn en wat errors zou helemaal niet gek zijn.
Ik haal op ruim 3 km met isdn nog ruim 7100kbps en soms als ik hem restart traint ie op ruim 7300kbps en zonder splitter zelfs gewoon 8000kbps

• bjck
Wat moet je dan met een 510i versie voor ISDN? :+
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 22:26:
[...]

Ik haal op ruim 3 km met isdn nog ruim 7100kbps en soms als ik hem restart traint ie op ruim 7300kbps en zonder splitter zelfs gewoon 8000kbps
En met splitter, maar zonder NT1 d'r aanvast ook netjes 8000Kbps? (wel even restarten)

[ Voor 49% gewijzigd door bjck op 11-11-2005 22:29 ]

Verwijderd

bjck schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 22:28:
[...]

[...]

En met splitter, maar zonder NT1 d'r aanvast ook netjes 8000Kbps? (wel even restarten)
Nog nooit geprobeerd eigenlijk, maar als dat zo is....ik wist niet dat ISDN dan nog zoveel scheelde eigenlijk.
Maar goed, +/- 7,1 Mb/s vind ik wel snel zat ook :)

• Ed1969
bjck schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 22:28:
[...]

[...]

Mensen, terechte opmerking,het gaat om een 510 analoog modem. De I is idd voor ISDN. Ik heb dus een Speedtouch 510. Kan de moderator de I misschien weghalen uit dit topic? Sorry en mijn excuses.

Ik heb trouwens nog eens een update gedaan naar de nieuwe 4.2.7, gedownd van KPN/MXStream site. Heb weer verbinding en aantal errored seconds lijkt minder. Waar dit aan ligt weet ik even niet. Ik ben normaal gesproken erg huiverig met upgraden van BIOS, als de modem werkt. Maar het lijkt een verbetering.

Heb een 'vers' stukje kabel, stukje van oude kabel afgeknipt, centimeter of 3, en heb rechtstreeks verbinding met de RJ-11 connector, waarop de draad naar de splitter weer aangeklikt is.

[ Voor 38% gewijzigd door Ed1969 op 11-11-2005 23:09 ]

Ed1969

• bjck
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 22:31:
[...]

Nog nooit geprobeerd eigenlijk, maar als dat zo is....ik wist niet dat ISDN dan nog zoveel scheelde eigenlijk.
Maar goed, +/- 7,1 Mb/s vind ik wel snel zat ook :)
Kortere lengtes niet gek veel verschil vaak, maar langere lengtes (>2000m) gaat ISDN snelheid sneller zaken bij meer lengte dan analoog.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 12:51
Ed1969 schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 21:39:

Om dan maar meteen brutaal mijn vraag hier neer te plempen, wat zijn acceptabele en/of goede waardes voor deze dingen? *Geinteresseerd in de reden van het traag zijn van zijn verbinding, met maar 900 meter naar de centrale* :Y)

• bjck
Er zijn geen acceptabele waardes te noemen, elke koperlijn is anders in kwaliteit. En ga niet blind af op lengtes uit postcodechecks. Dit kan soms in de praktijk de helft zijn van werkelijke kabelengtes soms!

Haal je abonnements snelheid niet kan je dit melden bij je ISP. Wel eerst even GoT na pluizen over zelf onderzoek en optimaal aansluiten van ADSL. Toch blijkt dat 90% van storingen en snelheids verlies in het gebied ligt van het: "doe-het-zelf-pakket" nog altijd.

[ Voor 39% gewijzigd door bjck op 12-11-2005 00:26 ]

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 12:51
Well... In dit geval (lijkt me) niet.
Ik ben een maand of 3 geleden verhuist, en in het oude huis kreeg ik wel mn volle 8 mbit. Hier in het nieuwe huis niet.. En ja, ik weet wel hoe ik het aan moet sluiten :Y)

Enne, die 900 meter komt niet uit een postcode-check, maar met de berekening van hierboven. (Attenuation down /10 oid)
Pagina: 1