Cool & Quiet icm. overklokken?

Pagina: 1
Acties:

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:41
Ik heb mijn pc een eindje overgeklokt:
AMD 3500+ @ 2475Mhz @ niet standaard voltage (1.45V ipv. 1.4V)
A8N SLI
(Windows XP Home)

Nou wil het geval dat Asus de functie Q-fan heeft. Ik heb nu sinds enkele dagen een nieuwe kast, met allemaal stille fans, behalve de CPU-fan, dus ik ben eigenlijk genoodzaakt Q-fan te gebruiken (heb geen fancontroller). Daardoor wordt de temperatuur wel iets hoger @ full stressed (48C ipv. 43C) maar vooral de idle is nogal omhoog gegaan (van 37C ipv. 31C). Ik kan nog wel leven met die hoge stressedtemperatuur, want zo schrikbarend hoog is die niet. Maar nou leek het me beter om Cool & Quiet in te schakelen, zodat wanneer de pc idle is (als ik mn pc bijv. 's nachts laat downloaden) de temperatuur verder zakt, wat beter is voor de levensduur van de CPU, het stroomverbruik en de warmte in mijn kamer (alhoewel ik deze in deze koude winters wel kan gebruiken op zolder :Y)). Maar nu mijn vraag:
Kun je overklokken combineren met Cool & Quiet? Ik heb in een oud topic ergens op internet gelezen dat dat niet mogelijk is, omdat Cool & Quiet vaste waardes aanhoudt voor voltages, wat voor instabiliteit zou kunnen zorgen bij full load (want dit is het minimale benodigde voltage). Maar aangezien dat een nogal oud topic is, waarvan ik ook niet kan achterhalen of het echt waar is, en er mogelijk nieuwere drivers zijn, vroeg ik me alsnog af of dit mogelijk is.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
de Idle temperatuur die je hebt met Qfan aan is idd iets omhoog, maar dat geeft echt niet, er zijn idd wat voordelen que temperatuur/stroom om Cool 'n Queit aan te zetten, miss kun je zelf (*ik ben even lui*) wat info zoeken over hoe Cool 'n Quiet je pc cool houd, bijv. door voltages lager te zetten, en op welke manier,

Het gaat volgens mij met %-en van het ingestelde, dan zou het geen probleem zijn:

Low Load: CPU @ 50% v/d ingestelde Voltages
Heavy Load: Cpu @100% v/d Ingestelde Voltages...

maar dit weet ik niet zeker, suc6 iig!

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Met rmclock van rightmark kan je zelf de CnQ stappen en voltages instellen. Wel even in de bios het voltage op auto zetten en CnQ niet gebruiken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 22:50 ]

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-02 16:07
Gebruik speedfan. Je kan overclocken + toerental cpu fan is laag dus stil.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Inschakelen is geen probleem. Kijk ook eens in Cool n Quite geeft 900 Rpm. Trek je maar niets aan van sommige postings. Ik heb het idee dat sommigen het gewoon niet begrijpen. Bij mij werkt CnQ gewoon en dat bij een overclock van 10%.

ARME AOW’er

• TwieX924
  • Laatst online: 24-03-2017
En check deze site:

http://www.silentpcreview.com/article231-page1.html

Werkte bij mij perfect... Gamen en zware apps naar volledige oc, anders naar 1200 mhz op 1,1 volt

• The__Virus
  • Laatst online: 15:41
Nou het is erg makkelijk, C'n'Q gaat niet werken, want ik heb XP met SP1 :|. Hij wil daar niet op installeren :X. Belachelijk dat ze je eigenlijk verplichten om te upgraden naar SP2, want dat wil ik helemaal niet. Maar dat is een andere discussie. Ik ga maar eens op zoek naar een fancontroller, dan stel ik lekker zelf de snelheid van de fans in. Want in idle is deze ~1000RPM, terwijl als ie 1500 draait, je hem nog niet hoort. En als ik ga gamen, zet ik hem gewoon hoger :Y). Kan iemand me er nog eentje aanraden, eentje mét RPM-monitoring én ondersteuning voor minimaal 3 fans? Of kan ik beter een apart topic openen?

Verwijderd

Guardian Angel schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:39:
Inschakelen is geen probleem. Kijk ook eens in Cool n Quite geeft 900 Rpm. Trek je maar niets aan van sommige postings. Ik heb het idee dat sommigen het gewoon niet begrijpen. Bij mij werkt CnQ gewoon en dat bij een overclock van 10%.
Ik heb een overclock van 63%, die 10% valt nog binnen de veiligheidsmarges :P
rmclock en CrystalCPUID werken zo te zien gelijk: CnQ uitschakelen en het progje de stappen en voltage laten regelen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

63%? Wat heb je er dan mee gedaan? Staat de PC in de vriezer?

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 12:29:
63%? Wat heb je er dan mee gedaan? Staat de PC in de vriezer?
Valt wel mee hoor, dan heb je 3.0 ghz op 4,86 lopen, dat is goed mogelijk...
Nooit het filpje van 2.4 ghz @ 5.2 gezien? (was wel met stikstof, maarja)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 18:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 18:50:
[...]
Valt wel mee hoor, dan heb je 3.0 ghz op 4,86 lopen, dat is goed mogelijk...
Nooit het filpje van 2.4 ghz @ 5.2 gezien? (was wel met stikstof, maarja)
3000+ (1,8ghz) @ 2850Mhz@1,58V multi is dan 9 en als het systeem niets/weinig te doen heeft gaat de multiplyer naar 4 en het voltage naar 1,2V :9
Ik heb overigens waterkoeling voor de cpu en ga zo de heatspreader eraf halen zodat m'n temps minimaal 5 graden beter worden, wellicht is dan 2900Mhz ook mogelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 13:31 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 13:29:
[...]

3000+ (1,8ghz) @ 2850Mhz@1,58V multi is dan 9 en als het systeem niets/weinig te doen heeft gaat de multiplyer naar 4 en het voltage naar 1,2V :9
Ik heb overigens waterkoeling voor de cpu en ga zo de heatspreader eraf halen zodat m'n temps minimaal 5 graden beter worden, wellicht is dan 2900Mhz ook mogelijk.
offtopic:
wat voor uber-ram heb jij d'rin zitten? Mijn goedkope Twinmos Cl2,5 Pc3200 2*512mb setje flipt al bij 240mhz en een devider heeft m'n Asus A8n-e niet volgensmij

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:59

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

divider heeft ie wel. instellen en clocken die hap. divider moet erop zitten voor langzamere modules!

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Gebruik rmclock, en maak dan bijv bij een mp van 5 een voltage van 1,2 ipv 1,1.
Hij loopt anders vast omdat ie te weinig sap heeft ( bijv. 5 * 250 = 1250 ipv 1000 , en dat trekt ie ws niet op 1,1v )

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Yorixz schreef op zondag 13 november 2005 @ 13:34:
[...]

offtopic:
wat voor uber-ram heb jij d'rin zitten? Mijn goedkope Twinmos Cl2,5 Pc3200 2*512mb setje flipt al bij 240mhz en een devider heeft m'n Asus A8n-e niet volgensmij
Of het is een divider of t is "gewoon" tccd dat gerate is voor 600Mhz en dat nog iets extra opgefokt is

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Yorixz schreef op zondag 13 november 2005 @ 13:34:
[...]

offtopic:
Ik heb inderdaad een divider gebruikt en gewoon twinmos speed premium pc3500@235Mhz 1.5,2,2,5@3.17V Niet super dus, ik kan het memvoltage niet omhoog doen zonder memtest 7 errors. Lage mhz-en voor mem is overigens niet erg als de timings dan maar laag zijn, A64 heeft niet veel aan veel bandbreedte, meer aan lage latency.
Pagina: 1