Toon posts:

Bewerking overbelichte foto

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorig jaar een foto gemaakt van mijn landrover tijdens een tocht door de 'bush'. Deze is helaas echt behoorlijk overbelicht (is nl met een simpele digicam genomen, zonder lichtmeter etc) Ik fotografeerde recht tegen het licht, kon de foto door 'omstandigheden' niet vanuit een andere positie nemen. Heeft iemand tips voor me hoe ik deze kan bewerken met photoshop?
Het gaat om deze foto:
http://ambulance.fotopic.net/p21294823.html

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

probeer het eens met Shadows & highlights, daar kan je die foto behoorlijk mee opkrikken :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

Topicstarter
Had ik inderdaad al geprobeerd, maar daardoor worden de kleuren zo onnatuurlijk

• RobertJ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-01 12:34
Je kunt eventjes met de levels een klein beetje pielen, dat wil ook nog wel helpen...

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
Als het echt zo overbelicht is dat hele stukken wit zijn geworden, dan is daar helaas niet veel meer aan te doen... :/

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

• krijnvanleeuwen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11-2018
ff snel gedaan, auto levels, auto color. daarna nog ff wat levels gedaan. hier snel resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i32.photobucket.com/albums/d36/krijn1984/Untitled-1.jpg

en dan nu weer terug naar the simpsons

Verwijderd

Volgens mij is ie zo wel weer aardig bruikbaar geworden met die bewerking voor zover ik op dat kleine plaatje kan zien

• djengizz
  • Niet online
My two cents:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~daele080/pics/otl-track05.jpg

• heracles
  • Laatst online: 11-12-2024
Hm, ik weet niet zoveel van fotografie af, maar zijn die kleuren niet iets te vel? Niet dat ik het zelf beter kan hoor, maar gewoon mijn idee?

Verwijderd

Topicstarter
De laatste is inderdaad een beetje kleurrijk in mijn ogen, zelf kwam ik op een beeld dat meer leek op die van krijnvanleeuwen

• salient
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-01 15:48

salient

Want omdat ik herhaal

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 20:26:
De laatste is inderdaad een beetje kleurrijk in mijn ogen, zelf kwam ik op een beeld dat meer leek op die van krijnvanleeuwen
Gek van. :) Als je een foto post krijg je (bijna) altijd commentaar dat hij te flets is. Komt er een keer iemand met een super-saturated foto is het weer niet goed. :+

--

• Nielsracing
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 16:27
salient schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 21:35:
[...]

Gek van. :) Als je een foto post krijg je (bijna) altijd commentaar dat hij te flets is. Komt er een keer iemand met een super-saturated foto is het weer niet goed. :+
Hij is wel héél erg overdreven! :D
Vooral de lucht rechtsboven....

Verwijderd

Ja dit is wel een beetje te geworden, die lucht idd. Of er moest al een orkaan aankomen ofzo op dat moment

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:15
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/e4b4ddb513fdd628ca14de8ab34e8a9e/full.jpg

Beetje spelen met shadows/highlights, levels, saturation en een klein beetje usm.

Extremer zou ik het zelf niet maken, die van djengizz doet gewoon pijn. :X

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
Bij een andere foto heb ik 1 centraal plekje (zon die tijdens een bosbrand door de bladeren schijnt). De foto is in mijn ogen goed gelukt, alleen zou de zon misschien net iets minder vel tussen de bladeren moeten schijnen.
Kan je dat ook aanpassen ..dat je zegmaar het contrast of de highlights van een bepaald punt veranderd?

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:32

nrg

Jazeker, met een layer mask!
Layer > Add Adjustment Layer > Levels

[ Voor 52% gewijzigd door nrg op 11-11-2005 22:43 ]

• djengizz
  • Niet online
heracles schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:52:

Hm, ik weet niet zoveel van fotografie af, maar zijn die kleuren niet iets te vel? Niet dat ik het zelf beter kan hoor, maar gewoon mijn idee?
Klopt. Veel te veel saturation en highlight. Was ook meer mijn bedoeling om te laten zien wat je nog met die foto kan. De bomen in de achtergrond zijn nu weer zichtbaar en dat kan zo blijven als je hierna de kleuren en highlights weer terug schroeft.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

heracles schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:52:
[...]

Jahman, veel de vel 8)7

Overigens voor de TS: de kans dat die cam geen lichtmeter heeft is ongeveer gelijk aan 0.005%

Mijn PS is bezig met een batch-bewerking, maar het lijkt me dat je met contrast, levels en wat kleurcorrectie echt heel ver moet kunnen komen. Ongeveer zoals Krijn dus.

[ Voor 19% gewijzigd door Floor-is op 12-11-2005 13:45 ]

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Nou ehm over die lichtmeter..
wat ik bedoelde was dat je het diafragma en de sluitertijd niet handmatig in kan stellen

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ah ok, dus alles automatisch. Dan berekend je camera vaak een instelling voor je zodat de kans het grootste is dat het hele beeld goed belicht is. Het lijkt er echter op dat de zon precies over/langs de jeep in de lens van de camera viel, daardoor krijg je vaak dit soort effecten.

Overigens is hiervoor 'burn' en 'push' bedacht in de fotografie (NL: doordrukken/tegenhouden). Mijn 15s PS-werk levert dan dit beeld op:

Afbeeldingslocatie: http://fotos.floor-is.nl/temp/jeepje.jpg

Het is nog niet helemaal zoals je het hebben wil wellicht, maar wel een beter uitgangspunt dan je had. Om eens echt je best te doen op zo iets heb je eigenlijk het origineel nodig. :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt helemaal gelijk, ik had toen ik die foto nam alleen een simpele digitale camera waarmee ik mbv voorgeprogrammeerde instellingen kon fotograferen.
Ook stond de zon vlak achter/boven de LANDROVER ( :) ) Ik stond daar niet prettig ..het was een diepe kloof. Ik had de foto van de andere kant moeten nemen, maar dat kon niet ..daar groeide te veel stekeligs :s
Pagina: 1