problemen met Dell comp , misschien CMOS batterij

Pagina: 1
Acties:

• innerchimp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09-2025

innerchimp

The Finer Things in Life

Topicstarter
Ik zit hier sinds zondag met een Dell computer met kuren. Het begon met verticale lijnen (kleur roze/paars) in beeld die met regelmatige afstand van elkaar terugkwamen en soms leek et alsof een vorig beeld daar doorheen bleef staan. Deze fout komt ineens.. en gaat ook weer weg.
Daarbij begonnen andere programmas ook vaag te doen en bleven op bepaalde vaste punten hangen.

Het lag niet aan de monitor, want ik gebruik 2 monitoren en op alletwee was dit probleem te zien, dus ik dacht dat het misschien een virus was. Ik heb alles gebackupped en volledig geformatteerd. Vervolgens opnieuw XP erop gezet en het vage daarbij was al dat ie bij het opstarten een besturingssysteemkeuze gaf, alsof XP er 2 keer opstond. Dit was verder in windows wel eenvoudig eruit te halen.
En ik schrok me kapot toen ineens die lijnen weer even kwamen. Ik heb toen een RAM-geheugen module eruit gehaald die ik zelf al eens erin gezet had. Problemen waren ff weg, maar kwamen toch ineens weer iets in beeld.

Dan moet het wel iets van de videokaart zijn dacht ik, want waren typisch fouten van artifacts in beeld. (Ik weet alleen niet of het logisch is dat je dan wel een screenshot kan maken van de fouten)
Ik Dell gebeld en ik moest maar ff het koelertje op de videokaart draaien (omdat ik het idee had dat dat niet goed liep) en ze hadden standaard de geluidskaart zon beetje tegen de videokaart aangezet, dus die heb ik 1 slot verschoven.

Sindsdien heb ik niet meer de fouten echt in beeld gezien, maar ik heb et idee dat ie soms erg traag is en vaag doet bij dingen opstarten en bv schokkerig het venster van Internet Explorer maximaliseren.

Nu kwam een collega van mn vader met het punt dat het het CMOS batterijtje (neem aan dat ie dat batterijtje bedoelde, want een andere zit er niet op) kon zijn. Aangezien hij ook een beetje die problemen heeft gehad en dat was met de vervanging daarvan verholpen.
Lijkt me onlogisch, maar iemand daar ervaring mee?

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 20:09

boesOne

meuh

Neuh, dit is geen bios battery probleem lijkt me. Ik zie de link niet.

Ik denk dat je VGA kaart te warm is geworden en/of dat het geheugen van je kaart brak is.

Dat je een screenshot kan maken van die lijnen is normaal. Dat wijst imho op het geheugen van de kaart. Het beeld op je scherm is immers gewoon de weergave van een stuk vga-mem..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:04
Videokaart/ Kast te warm,
Kijken of cooler wel goed vast zit

anders even andere videokaart proberen