Toon posts:

Opslag Audioboeken

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort gaat mijn vader voor langere tijd naar het buitenland. Naar een plek waar een 28k modem een zeldzaamheid is, en waar post niet of nauwelijks aan komt. Om de vrije avonduurtjes door te komen wil hij zijn favoriete bezigheid nog intensiever gaan beoefenen: Lezen :P Aangezien hij slechts een grote koffer mee mag en kan nemen, is er geen plaats voor een boek, laat staan 50 boeken. Audioboeken zijn dan de oplossing naar mijn idee. Echt lezen is het niet, maar hij kan dan wel genieten van het verhaal. Een audioboek (ala John Grisham) is volgens mijn al snel 6 cd's vol, 6*80 minuten=480 minuten aan voorgelezen materiaal. met een redelijke voorraad boeken krijg je dan een koffer vol met cd's en bovendien is dit onoverzichtelijk en onhandig. ook kan je dan al die cd's na een keer luisteren weggooien, want wie leest er nou een boek 2 keer ;) Een I-pod 60gb is ook een oplossing, maar die is beperkt in de opslag. Wat ik nu heb bedacht is dat hij een grote externe harde schijf mee kan nemen, en als hij een boek wil luisteren hij deze overzet op een willekeurige (goedkopere) hard disk mp-3 speler. maar kan dit wel? of is er ook een betere oplossing? het budget is dus ongeveer de nieuw prijs van een i-pod 60gb(450 euro?)
van dit bedrag moet ook een koptelefoon aangeschaft worden die na lange tijd niet gaat irriteren, en die stem geluid helder kan afspelen(suggesties?) er moeten zoveel mogelijk boeken mee, en alles moet niet al te veel moeite en tijd kosten.

dus:
-welke manier van opslag?
-welke manier van afspelen?
-welke koptelefoon?(een nieuw topic alleen hier voor lijkt me overbodig)

Verwijderd

Topicstarter
Niemand een andere oplossing? met een externe harde schijf weet ik niet eens of dat wel kan...

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Op 60 GB kunt je echt wel een berg audio kwijt hoor, zeker wat betreft audio boeken.
Als je het zaakje slim codeert met een lage bitrate (voldoende voor gesproken woord) neem je zomaar een paar honderd (!) boeken mee.
Als je per se Apple wil zit je dus vast aan iTunes (AAC) of mp3. Zelf zou ik eerder richting een ander merk gaan (bijvoorbeeld iAudio X5), waardoor je dan voor Ogg Vorbis kunt kiezen. Met Ogg Vorbis -quality 0 tot 1 (64 á 80 kbps) krijg je heel fatsoenlijk verstaanbare luisterboeken die per uur ca 36 MB in beslag nemen, dus ca. 4 boeken van 6 uur per gigabyte.
Als je wat wil experimenteren met Vorbis, ga dan eens naar Rarewares.org voor het programmaatje OggDropXPd, voor lage bitrates het liefst de aoTuVb4 uitvoering. Als de bron mono is, kun je zelfs nog lager gaan dan hierboven voorgesteld.

[ Voor 25% gewijzigd door Henk007 op 16-11-2005 01:25 ]

Verwijderd

qau hoofdtelefoon kwam ik hier laatst nog iets leuks tegen:
http://www.eig.nl/index2.html?id=14289

T klinkt als n goede en goedkope hoofdluisterzet...

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-02 17:51
Ik heb een klein beetje ervaring met audio boeken, en ik vind het kut.
Dan kun je nog beter ebooks meenemen op de laptop. Dan kun je in ieder geval nog lezen in je eigen tempo, en zoals het bedoeld is: zonder grote inspanning.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:32

SilentStorm

z.o.z

cryforhelp schreef op woensdag 16 november 2005 @ 01:52:
Ik heb een klein beetje ervaring met audio boeken, en ik vind het kut.
Dan kun je nog beter ebooks meenemen op de laptop. Dan kun je in ieder geval nog lezen in je eigen tempo, en zoals het bedoeld is: zonder grote inspanning.
Inspanning :? Ik luister zowat constant naar audioboeken, juist omdat je het mooi tijdens het lopen/fietsen/koken/schoonmaken/sporten/etc kan doen. Zelfs tijdens spellen die wat minder van je vragen qua nadenken (hack&slash, meeste fps, veel rts, sommige mmorps wanneer je solo't) kan ik er rustig een audiobook bij op hebben. Al kan ik me voorstellen dat je wat meer concentratie nodig hebt als je (nog) moeite hebt met het engels.. Dat wordt echter vanzelf beter als je meer luisterd.

Over de manier van opslag, ik denk dat hij aan 60 gig ruimschoots genoeg heeft voor de komende maanden; zeker als hij overdag nog gewoon werkt.

Om een willekeurige serie te pakken met goede kwaliteit: Ik heb 'The wheel of Time'-serie van Robert Jordan compleet. Het gaat hier om 10 boeken en een prequel van 432 tot 900+ pagina's. Bij audiobooks is het niet nodig de bitrate zo hoog te hebben als met muziek -- deze zit op 56 kbps (mp3, mono, 44khz). We hebben het hier over bijna 13 dagen nonstop voor ongeveer 7.5 gig. Ik deed over deze serie zelf iets meer dan 2.5 maanden tijdens en rond de vakantie (boek per week) en dan ben je nog vrijwel de hele dag aan het luisteren.

Als je vader dat tijdens deze langere tijd ook vol kan houden, doet hij met 60 gig aan audiobooks in dezelfde kwaliteit 8 keer zo lang -> 2 jaar. Ik denk dat hij wel even vooruit kan :)

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig, Hij is precies 2 jaar weg :) een laptop is geen mogelijkheid, te groot en zwaar. bovendien is de netstroom onregelmatig, spanning of voltage(een van de twee, ik vergeet altijd welke) schommelt op en neer. dat heb je ook wel met een ipod maar ik denk dat een laptop gevoeliger is voor die schommelingen.

@silentstorm: Waar haal jij je audioboeken vandaan? Goede boeken zijn moeilijk te vinden...

Verwijderd

Als je een i-pod neemt en gebruik maakt van i-tunes is het aanbod van audiobooks ontzettend groot.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 23:32

SilentStorm

z.o.z

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 22:24:
Toevallig, Hij is precies 2 jaar weg :) een laptop is geen mogelijkheid, te groot en zwaar. bovendien is de netstroom onregelmatig, spanning of voltage(een van de twee, ik vergeet altijd welke) schommelt op en neer. dat heb je ook wel met een ipod maar ik denk dat een laptop gevoeliger is voor die schommelingen.

@silentstorm: Waar haal jij je audioboeken vandaan? Goede boeken zijn moeilijk te vinden...
Die ervaring heb ik ook; hier in nederland heeft de gemiddelde boekenwinkel misschien 15 audiobooks (ik vraag er meestal even naar als ik in een andere stad @ een boekenwinkel ben), al is mijn zoektocht beperkt gebleven tot vooral de noordelijke provincies.

Buiten een aantal p2p audiobookcomunities heb je misschien wat meer geluk met bv amazon. Zoals ik al zeg is het audiobook gebeuren totaal niet ingeburgerd in nl, maar in amerika is het gebruikelijk om, als een boek uitkomt, meteen de audiobook versie mee te leveren. Soms kom je gewoon wat leuks tegen... Punt met deze audiobooks is dat je ze zelf moet rippen en dergelijke. Vanaf CD is het best onnuttig (het enige aparaat dat die dingen kan aflezen dat ik heb zit in mijn computer en ik luister graag onderweg).. Het schijnt dat een hoop bibliotheken ook nog wel eens audioboeken verhuren, maar daar heeft 'mijn' bibliotheek in leeuwarden nog vrijwel niets mee gedaan.

Je kunt misschien eens informeren bij de bedrijven die ze produceren, books on tape inc, sunset productions, the publishing mills, etc.

Localhost is where the heart is

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
De grotere bibliotheken lenen ook audioboeken uit op CD.
Overigens vind ik 2 jaar in the middle of nowhere wel extreem lang.

[ Voor 39% gewijzigd door Henk007 op 17-11-2005 00:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
lang he...Maar jah, der zitten ook voordelen aan: files zijn er niet(zoiezo al nauwelijks wegen:P), en even weg van alle mobieltjes, laptops, pda's enz enz is ok wel fijn denk ik....

Binnenkort even het aanbod van I-store bekijken, dat zou heel makkelijk zijn natuurlijk! wel prijzig waarschijnlijk...

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:41
Als je het spul in mp3 codeert dan kun je een heleboel kwijt op 60GB. Op 1 CD passen bv al deel 2, 3 en 4 van Harry Potter. Je hebt minimaal een factor 100 meer tot je beschikking en kan wellicht nog wat beter comprimeren.

Is het niet verstandig een apparaat te gebruiken waar je later nieuw materiaal voor kunt aanleveren? Ik denk dan bv aan een CD-MP3 speler, een MP3 speler waar SD kaartjes inkunnen (tot 2GB ofzo), etc. Dan kun je CD's of SD kaartjes tegen hele lage kosten opsturen. Een gehele iPod of een harddisk zou ik niet per post sturen ;)
Pagina: 1