RAID array offline door losgeschoten power cable

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• h_fabrikant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-04-2024
Ik zit met een groot probleem, ik heb een ASUS P4C800-E Deluxe moederbord waar een RAID controller op zit, en deze heb ik benut met 2 Maxtor Diamondmax 9 160GB SATA schijven in RAID 0...

Nu is een van de power cables er door een stomme fout van mijzelf uitgeschoten terwijl de pc aanstond, meteen een blauw scherm, dat windows afgesloten werd om beschadiging te voorkomen...

Nu start alleen de pc niet meer op, in het setup menu van de RAID controller kan ik zien dat de array nog wel herkend word maar offline is, vervolgens staat er dat schijf 2 nog prima werkt, maar dat schijf 1 failed or disconnected is... (bijde schijven staan nog wel in de array) Aangezien alle kabels weer aangesloten zijn lijkt me dus dat ie failed is...

Ik heb al gezocht in het forum, en in de RAID FAQ, maar daar word ik niet veel wijzer uit...

Nu is mijn vraag dus, is dit nog te herstellen, of is er anders een mogelijkheid om de data nog te redden? er staat namelijk nogal wat administratie op van mn ouders, die al een maand of 2-3 niet gebackupt is...

even wat systeem info:

ASUS P4C800-E Deluxe
P4 3,2 Ghz
1024MB RAM
2x Maxtor Diamondmax 9 160GB SATA in RAID 0
Windows XP SP2

ps. sorry als een dergelijk probleem al eerder besproken is oid, maar ik heb hier vrijwel geen ervaring mee, dus ik weet niet of ik wel goed gezocht heb op het forum...

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 12:32
Misschien kan je knoppix van een cd booten en dan bij de data komen?

Ik heb er geen verstand van, maar dat zou ik proberen.

Ik heb ook nog dit gevonden:
http://www.freedownloadsc...r_Utilities/R_Studio.html

Maar dat betekend wel dat je dan een installatie op een 3e disk zou moeten hebben

[ Voor 47% gewijzigd door Dekaasboer op 11-11-2005 15:52 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• h_fabrikant
hm... k heb een WIN PE cdtje, daar heb ik ff mee geboot, maar hij ziet dan de schijven niet (logisch, aangezien de array offline is)

ik ga nu maar is ff kijken wat ik met dat r_studio kan doen..

hm, niks dus, want ik heb geen install op een derde schijf en via het netwerk kan ik er nu ook niet meer bij...

is het mss een idee om de array te verwijderen en weer terug te zetten?

[ Voor 33% gewijzigd door h_fabrikant op 11-11-2005 16:16 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:20
Met wat voor powerkabel zijn ze aangesloten? Met een SATA-powercable of een standaard molex? In het laatste geval zou het kunnen zijn dat de schijf schade heeft ondervonden, omdat molex niet hot-swappable is (en die SATA-connector juist wel, heeft iets te maken met de aarding die bij SATA-power later contact 'verliest' dan de stroomtoevoer geloof ik). Spint de schijf uberhaupt wel op?

[ Voor 7% gewijzigd door The__Virus op 11-11-2005 20:24 ]

• h_fabrikant
ze hangen aan een sata kabel, maar die komt wel weer uit een molex verloopstekkertje, niet rechtstreeks uit de voeding...

overigens heb ik de hele handel inmiddels overnieuw geinstalleerd op de schijf die het nog wel doet...

de schijf die het niet meer deed doet het nog steeds niet, en word ook nergens meer herkend...

of ie nog draait weet ik niet, aangezien er nog een schijf boven zit en ook nog een aantal fans kan ik dat zo niet horen, maar ik geloof niet dat ie helemaal vastgeslagen is...

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je hebt nu op de 2de schijf van je raid array opnieuw windows geinstalleerd? Of begrijp ik je verkeerd?
Ik denk dat daardoor de kans dat je de data ooit nog ken reconstrueren wel zo goed als onbestaande is. Daarvoor heb je immers beide schijven uit je array nodig.

Wat betreft je 2de (kapotte) schijf. Hoe zit het met je verloop stekkertje? In de schijf zelf zit daar nu een molex, of een sata power connector.

Ik denk dat dit trouwens weinig te maken heeft, aangezien een sata niet hot swappable is, dit is pas bij sataII schijven en controllers mogelijk. Het verhaal van de GND die als laatste loskomt is inderdaad juist, maar ik twijfel eraan of dit ook niet pas bij sataII aanwezig is, ben er niet zeker van, normaal heeft sata dit niet nodig. Dat zou ik eens moeten nakijken.

Aangezien dat je schijf niet meer gaat. (Ook niet in een ander systeem?) Lijkt het mij dat je de schijf naar de computerhemel gestuurd hebt O-)

Verwijderd

Als je dit stukje leest, is de kans dat je gegevens kunt herstellen 0.
http://bluefive.pair.com/articles_raid.htm

Volgens mij worden bij raid 0 de gegevens verspreid opgeslagen over verschillende disks om de snelheid te verhogen en heeft geen fout tolerantie.
Met andere woorden. 2 schijven in raid 0 =
Opslag bestand "mijn tekst.doc" staat voor een deel op schijf 1 en voor een deel op schijf 2.
Hestel mogelijkheid is dus minimaal of de herstelde gegevens niet bruikbaar.
Raid 0 is mooi mits je backups hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 23:14 ]

• h_fabrikant
kluyze schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 22:58:Aangezien dat je schijf niet meer gaat. (Ook niet in een ander systeem?) Lijkt het mij dat je de schijf naar de computerhemel gestuurd hebt O-)
ik ben er idd ook bang voor...

zonde... ga ik toch ineens van 320 naar 160 GB terug...

Verwijderd

"er staat namelijk nogal wat administratie op van mn ouders, die al een maand of 2-3 niet gebackupt is..."

Raid is in geen backup. Alleen een tijdelijke in sommige configuraties (mirror, raid 5 enz) "mogelijke" opvang voor hardware problemen.
Indien de opgeslagen gegevens belangrijk zijn moet er altijd een backup zijn die buitenshuis wordt opgeslagen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 23:25 ]

• h_fabrikant
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:23:
"er staat namelijk nogal wat administratie op van mn ouders, die al een maand of 2-3 niet gebackupt is..."

Raid is in geen backup. Alleen een tijdelijke in sommige configuraties (mirror, raid 5 enz) "mogelijke" opvang voor hardware problemen.
Indien de opgeslagen gegevens belangrijk zijn moet er altijd een backup zijn die buitenshuis wordt opgeslagen.
met backup bedoel ik het wegbranden van de documenten ed op een cd/dvd, of het opslaan op een 2e locatie buiten deze pc...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:31

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je één van de twee schijfen uit de RAID0 set hebt gebruikt om er weer een nieuwe Windows installatie er op te zetten, dan kunt je het wel vergeten dat je ooit wat aan data terug krijgt.

Zoals hoerboven al is gezegd worden bestanden/data deels op beide schijfen weggeschreven.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• h_fabrikant
_Dune_ schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 15:20:
Als je één van de twee schijfen uit de RAID0 set hebt gebruikt om er weer een nieuwe Windows installatie er op te zetten, dan kunt je het wel vergeten dat je ooit wat aan data terug krijgt.

Zoals hoerboven al is gezegd worden bestanden/data deels op beide schijfen weggeschreven.
de hoop op herstel van data had ik al opgegeven, en aangezien ik de pc zsm weer draaiend moest hebben heb ik op de nog werkende schijf dus idd overnieuw windows geinstalleerd...

ik zit nu alleen nog met het probleem dat ik die gecrashte schijf niet meer aan de praat krijg, dus ik denk datie overleden is...

Verwijderd

Rebuild array in je RAID config, met dezelfde parameters als waarmee je hebt aangemaakt (met name de cluster size). Dan kun je als het goed is weer bij je data. :)

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
euh nee toch niet hij heeft de helft van zijn data al overschreven met een windows install, en als je een beetje pech hebt, is er met die losgekomen connector een kortsluiting ontstaan en is je harde schijf naar de maan ,ik heb dit ook al eens gehad ,alleen was mijn voeding toen ook naar de zak :'(

dus proberen die tweede HDD uit je pc te halen en te testen op een andere pc , als hij niet spint of hij wordt daar ook niet herkend , dan is je harde schijf dood .....

er zijn wel nog andere manieren om zon harde schijf weer herkenbaar te maken , maar als hij niet automatisch gedetecteerd wordt op de onboard controller van een ander goed moederbord zou ik het je niet aanraden want dat is allesbehalve stabiel en is het dus alleen aangeraden als je nuttige data op die schijf wilt backuppen , wat hier dus niet het geval is

[ Voor 8% gewijzigd door successor op 13-11-2005 11:25 ]

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1