[NT4] Upgrade van NT4 domein naar 2003

Pagina: 1
Acties:

• actieman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01 16:33
Ik heb het betreffende MS whitepaper doorgelezen, op GoT gezocht en het een en ander op technet doorgenomen. Ik zit echter nog met een aantal vragen betreffende een NT4 -> W2k03 migratie die ik in bovengenoemde documentatie of ervaringen niet beantwoord zag.
Liefst zou ik het een en ander natuurlijk in een test omgeving willen proberen, maar helaas is daar geen ruimte voor (as always...) vandaar de post alhier.

Situatie:
1x PDC (NT4)
3x BDC (NT4)
1x member server 2k03 (toekomstige DC)
17x member servers (NT4, 2K, 2K03)

Plan:
Zorgen voor goede backup en resources daarvoor al verplaatsen naar andere servers.
PDC upgraden naar W2k03 (in-place upgrade)

Openstaande vragen:
1. Moet ik de huidige NT4 PDC offline halen bij deze in-place upgrade?
2. Nemen de BDC's automatisch de taken van de PDC over als deze offline gaat?
3. Als de PDC geupgrade is naar W2k03 en ik plug deze weer in het domein, hoe reageren mijn BDC's daarop?

Overige informatie:
De huidige PDC is qua hardware geschikt voor W2k03. Er is voor in-place upgrade gekozen omdat de huidge structuur van users, rechten, etc. redelijk goed werkt.

Verwachting:
Ik moet de pdc inderdaad offline halen (of anders wordt me dit te kennen gegeven door de installer), de BDC's nemen inderdaad de taken van de PDC over en bij introductie van de nieuwe 2k03 DC worden ze automatisch gedemote?

I’m not like the OTTERS

• m0nk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:01

m0nk

16-09-2003 15.15

ik heb ooit een NT4 - win2k3 upgrade gedaan. Zorg dat je 1 BDC offline haalt, zodat je deze in geval van nood terug kan gooien en kan promoten naar PDC.
Ik heb daarna de PDC live geupgrade (BDC neemt taken dan over), moest wel omdat er ook geen ruimte was voor iets anders en ik gewoonweg de middelen niet had. Automatisering kwam zeg maar als laatste op het rijtje mbt het bedrijf..
Als je PDC eenmaal domain controller is zal deze je BDC automatisch herkennen, je kan daarna de BDC's upgraden/vervangen.
Verder, veel lezen, even eventueel toch kijken of je snel even een test domeintje kan opzetten met een BDC die je over hebt oid..

[ Voor 17% gewijzigd door m0nk op 11-11-2005 15:11 ]

13-05-2016 15:00 | 08-11-2017 8:30 | 25-11-2024 13:47

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-02 18:59
als jou bdc's de taken van je pdc overnemen kan je nooit je win2k3 als pdc weer invoegen aangezien win2k3 een ander type domein heeft.
je zal een nieuw domein moeten maken op je win2k3 en daar je bdc's opniew inhangen

Even niets...

• actieman
1 BDC haal ik inderdaad offline (vergeten te vermelden) dit omdat dit een VPN server is.
Deze zou ik volgens Technet ook moeten upgraden naar w2k03 om zo security issues te voorkomen. (welke worden niet genoemd) Wat ik natuurlijk pas ga doen als de PDC goed werkt onder w2k03 :)

I’m not like the OTTERS

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik snap het niet zo goed, je zegt:
1x member server 2k03 (toekomstige DC)
en je zegt:
PDC upgraden naar W2k03 (in-place upgrade)
en je zegt:
Moet ik de huidige NT4 PDC offline halen bij deze in-place upgrade?
Je wilt dezelfde PDC offline halen, in-place upgraden en ook nog eens een andere 2003 server upgraden ofzo? :)

In ieder geval - je huidige PDC upgraden (in-place, terwijl hij online is) is inderdaad het handigste. Je domain gaat dan in mixed mode draaien zodat NT4 BDC's nog mee kunnen spelen in het netwerk :)

Vraag 2 kan ik niet zo goed plaatsen - ja als je PDC aan het rebooten is bv. voor de upgrade zullen je PDCs gewoon authenticeren maar ik hoop dat je dit soort dingen sowieso buiten werktijd (/piektijd) hebt geplanned :)

3 - moet je dus niet doen ;)

Verwijderd

zoals elevator zegt, wij hebben het zo gedaan:

Server offline halen en uit zetten behalve je PDC, deze offline halen maar wel aan laten staan. Deze in place upgraden naar W3K.

Dan BDC aanzetten en upgraden, deze online brengen en laten synchen met je nieuwe AD domein. Let op een aantal dingen op voor je de PDC gaat upgraden, dat is laat je hele domein synchen voordat je alles offline zet en zorgen dat voor je dcpromo gaat draaien met je BDC je de verwijzing doet in je DNS naar je eerste PDC server.

Ook draai je eerst in interim modus zodat je oude servers nog kunnen aanmelden, pas als je alles naar W3K hebt gebracht kun je je domain functional level verhogen.

Mocht je info willen dan hoor ik het wel, succes in ieder geval!!

Hou idd ook een backup BDC die je kan promoten naar NT4 PDC in geval van nood, dat zei monk ook al.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 19:29 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou liever geen upgraded machines laten staan, want daar blijven toch nog nt4trekjes in zitten. Voorbeeldje de userprofiles in de \WINNT blijven.

Mijn advies: pdc upgraden, en dan een voor een de bdc's reinstallen, dcpromo draaien, fsmo's overhevelen en dan die bak ook even dcpromo het domein er af, en schoon installeren. Beknopt, maar imho zeker iets om te overwegen. Je kan natuurlijk ook nog problemen tegen komen. Kijk maar eens in de KB van MS. Er zijn heel veel artikelen over fouten die na upgrades ontstaan zijn...

Het is niet nodig, maar ik denk wel dat het handig is. Kom je in ieder geval later niet met rare dingen te zitten waar je veel (kostbare) tijd in moet gaan stoppen om het weer te fixen. Mocht dit een onzinnige gedachte zijn hoor ik het uiteraard graag :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
zelf gebruik ik altijd vmware/virtual server om een tijdelijke nt4 dc te installen.

stappenplan:

-installeer vmware/vs2005 en installeer 2x een nt4 domaincontroller (2x een bdc) 1 daarvan ga je vervolgens veiligstellen als 'reserve dc' voor je nt4 domain, de andere ga je upgraden naar 2003.

na installatie van de 'virtuele' nt4/2003 upgrade ga je je nieuwe server voorzien van 2003 en zet je alle fsmo (denk ook aan je GC role btw) roles over naar je nieuwe (echte hardware) server.

de virtuele dc demote je vervolgens tot memberserver in je 2003 domain, daarna kan ie weg.

die 'reserve' nt4 machine (niets anders dan een file) stel je dan veilig op dvd of tape en kan in het archief.

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Klopt sanfranjake, wij hebben ook veel shit gehad. Het heeft een half jaartje goed gedraaid en toen maar 2 extra DC's gekocht en toen in het domein gebracht en de oude shit offline gehaald (nadat we de fsmo's hadden overgeheveld). Helaas hadden we toen van het huidige management geen keus (geld) maar daar zijn ze later toch op terug gekomen, toen na een half jaar we elke dag spontane reboots kregen en de users zich ermee begonnen te bemoeien ;)

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:40
* StevenK is with sanfranjake.

Bij een upgrade neem je veel ellende mee; het lijkt me heel zinvol te zorgen dat je uiteindelijk geen enkele geupgrade machine hebt staan.

Dat je moet beginnen met het upgraden van de PDC is duidelijk; dat je de PDC *dus* niet offline moet halen ook.

Maar ik zou zodra ik een tweede 2k3 DC in de lucht heb alle roles naar die tweede DC verplaatsen en daarna de ex-PDC weer demoten. Daarna kun je die machine kaal installeren, net zoals de rest van je DC's.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En anders migreer je?

ADMTv2 en een non-critical memberserver uit het netwerk pleuren, reinstall met 2003 en daar je nieuwe AD op gooien..
Clean & Pristine omgeving maar wel netjes al je users en groepen overgezet naar een schone AD.

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 12-11-2005 09:43 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
BackSlash32 schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 09:41:
En anders migreer je?

ADMTv2 en een non-critical memberserver uit het netwerk pleuren, reinstall met 2003 en daar je nieuwe AD op gooien..
Clean & Pristine omgeving maar wel netjes al je users en groepen overgezet naar een schone AD.
je ad is sowieso al redelijk schoon daar je nog geen AD hebt met nt4 ;)

maar het is idd ook een optie, admtv2 is wel fijn ja :)

A wise man's life is based around fuck you

• actieman
bedankt voor de reacties.

[quote]elevator schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 18:19:
Ik snap het niet zo goed, je zegt:
[...]
en je zegt:
[...]
en je zegt:
[...]
Je wilt dezelfde PDC offline halen, in-place upgraden en ook nog eens een andere 2003 server upgraden ofzo? :)
[...]
sorry voor de verwarring, dit is inderdaad een onbelicht punt geweest in mijn openingspost.
De huidige PDC gaan we eerst upgraden naar een W2k03 DC. Die memberserver zal daarna gepromote worden naar een DC. De geupgrade PDC kan daarna inderdaad nog wel een keer geschoond worden.

I’m not like the OTTERS

Pagina: 1