Tool om je hardware volledig te checken

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 09:17
Hoi,

Ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht. Nu wou ik graag mijn hardware eens volledig checken, om te zien of alles in orde is. Ik weet wel dat er zo programmaatjes zijn zoals memtest om je geheugen te testen.
Wat ik echter zoek is een programma dat niet alleen het geheugen, maar de hele PC aan een grondige test onderwerpt.
Dit mag vanuit DOS gebeuren of vanuit Windows, dat maakt me niet uit.

Ik heb hier op het forum al gezocht maar niets gevonden van hetgeen ik zoek. Op download.com heb ik ook gezocht, maar ofwel gebruik ik de verkeerde termen (PC, check, diagnostic,...), ofwel staat er echt niks bruikbaars op?
Ook via google heb ik naar een paar zaken zitten kijken, maar niks bruikbaars gevonden.
Hier op het forum kwam ik iets tegen van Everest, maar toen ik dat installeerde zag ik dat dit ook niet was wat ik zocht. Dit geeft blijkbaar alleen informatie weer over wat er in je PC zit, maar je kan er blijkbaar niet echt je hardware mee testen, wel?

Hopelijk kan iemand van jullie me verder helpen?

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrFoce
  • Laatst online: 07-07 22:39
Sisoft Sandra :9
http://www.sisoftware.co.uk/

[ Voor 47% gewijzigd door mrFoce op 11-11-2005 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:50

Bergie

Lekker belangrijk...

SiSoft Sandra kan behoorlijk wat dingen van je pc benchmarken.

edit: grrrr :(

[ Voor 9% gewijzigd door Bergie op 11-11-2005 14:22 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:53
Ja dat is ook het eerste waar ik aan dacht.

Sisoft Sandra heeft een aantal check modulen die je ook achter elkaar kan uitvoeren. Zo wordt je hardeschijf gechecked op snelheid, je geheugen snelheid ed gechecked. Maar dit is alleen bedoeld om de prestaties tegen een hele grote database af te zetten en zo een vergelijking te kunnen maken. Dit programma checkt niet of je geheugen fouten bevat bijvoorbeeld.

EDIT:
LOL!!! _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Luuk1983 op 11-11-2005 14:23 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirecrackerBE
  • Laatst online: 22-05 09:17
Ja, dat bedoelde ik dus: dit is een benchmarking programma, dat is dus niet wat ik zoek. Ik wil echt iets zoals memtest maar dan ook voor de andere onderdelen zoals de graka en mobo.

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:53
Nou ik denk dat een benchmark programma PRECIES is wat je zoekt. Een CPU wil je testen op stabiliteit, dus flink op 100% trekken --> doet een benchmark. Aan de hand van de resultaten van die benchmark zijn er dingen te zeggen over wat wel en niet goed is. Sisoft Sandra kijkt meteen een aantal instellingen na.

Videokaart? Ik heb nog nooit gehoord dat je daar geheugen ofzo van wilt testen. Maar wat je WEL wil testen is of de kaart stabiel is en of deze na een tijdje niet te heet wordt --> benchmarken. Hiervoor kan je 3DMark 05 een paar uurtjes laten draaien.

Al met al denk ik dat je met sisoft sandra een eerste goede stap maakt. Daarna kan je altijd nog specifieke tests uitvoeren, zoals 3d mark 05 en memtest

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Een goede check voor CPU/memory stabiliteit is Prime95. Als die een paar uur loopt zonder errors (torture test), is dat gedeelte wel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:46

CXNeXo

This behavior is by design.

Wat jij zoekt heet Burnin Test, te downloaden via: http://www.passmark.com/download/

Dit programma draait een stress-test op je geheugen, proc, vid. kaart cd/hd/floppy & geluidskaart.

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:16
je kunt ook even naar everhest home edition kijken met die tool kun je alle hardware bekijken die in je pc zit

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Pagina: 1