Audigy ZS vs Audigy 4

Pagina: 1
Acties:

• Jesp_J
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 21:37
Mijn Audigy 2 ZS (bulk) kan niet meer geleverd worden bij hardware concurrent. Ze hadden te horen gekregen van creative dat deze niet meer gemaakt worden.

Nu hadden ze een andere optie voor me namelijk de Audigy 4 (bulk).

Ik moet nu dus beslissen welke kaart ik wil.

Ik heb de volgende opties:

* De Audigy 2 ZS (bulk) proberen te kopen bij een andere firma.

* De Audigy 4 (bulk) (59 euro)

* Of misschien weten jullie een betere. (voor een goede prijs dus 65 +/- 30)

Ik gebruik mijn pc voor:
- Veel voor mp3's luisteren
- Veel voor gamen

Nu heb ik 3 vraagjes

Wat is het verschil tussen de Audigy 4 en de Audigy 2 ZS (welke is beter)?

Welke geluidskaart kan ik het beste kopen?

En wat betekent bulk?

Alvast bedankt.

Specs Audigy 4: http://www.creative.com/p...ategory=434&product=14103

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:28

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Is dat niet een kwestie van de specs van beide kaarten gewoon naast elkaar neerleggen? Kies gewoon de kaart met de beste specs en lees wat reviews zou ik zeggen.

[ Voor 31% gewijzigd door Bor op 11-11-2005 13:50 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Heb je op de Creative stite gekeken naar de vermelde specs?

Bulk=kaart met mogelijk een cd in een zakkie.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Bor

Bor

PcDealer schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 13:49:
Heb je op de Creative stite gekeken naar de vermelde specs?

Inderdaad, bij een bulk versie krijg je dus geen doos er omheen, geen manuals, geen software wat eventueel bij de retail versie geleverd is (meestal krijg je alleen een cd met de drivers). De bulk versie is daarom ook veel goedkoper dan de normale / boxed / retail versie.

De specs van beide kaarten voor je op een rij:

http://www.creative.com/p...ry=204&product=4915&nav=2
http://www.creative.com/p...y=434&product=14103&nav=1

[ Voor 20% gewijzigd door Bor op 11-11-2005 13:55 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 14:36
PcDealer schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 13:49:
een mooie duidelijke uitleg :+

mocht je overigens nog ergens OEM tegen komen...da's hetzelfde :P

iRacing Profiel

• Jesp_J
Beide hebben:

Full EAX® ADVANCED HD™ 4.0

DTS-ES and Dolby Digital® EX

7.1

Verschillend is:

De ZS heeft het THX certificaat de Audigy 4 niet (tenminste ik kan het niet vinden) maar voor de rest zijn ze wel hetzelfde dat snap ik dan niet. Waarom heeft de Audigy 4 geen THX?

De Audigy 4 heeft een afstandsbediening maar of ik die ga gebruiken denk het niet.

Ps: niemand ervaringen met de Audigy 4?

• Blamm
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

die afstandsbediening zou ik ook niet te zeker over zijn wanneer het een bulk is :)

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

En waarom noem je de X-Fi Xtreme Music niet in je voorbeelden ?
65 (+- 30 euro) = 95 en voor een tientje meer heb je dan de X-fi ;)

• Jesp_J
Is die X-Fi dan die extra 40 euro waard?

Wat is er beter aan die kaart?

Edit:

Ik lees net dit:
De Creative Sound Blaster® X-Fi XtremeMusic™ introduceert de revolutionaire nieuwe Xtreme Fidelity audiostandaard in de pc. 24 bits Crystalizer laat gecomprimeerde MP3/WMA-audio weer even fris klinken als voorheen.

Klinken je mp3's dan echt beter? Want sommige van mijn mp3's klinken op mijn on-board geluidskaart niet zo goed (128 en 192 kbit/s)

[ Voor 103% gewijzigd door Jesp_J op 11-11-2005 15:22 ]

• Defspace
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Defspace

Administrator

Jesp_J schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 15:17:

Edit:

Ik lees net dit:
De Creative Sound Blaster® X-Fi XtremeMusic™ introduceert de revolutionaire nieuwe Xtreme Fidelity audiostandaard in de pc. 24 bits Crystalizer laat gecomprimeerde MP3/WMA-audio weer even fris klinken als voorheen.

Klinken je mp3's dan echt beter? Want sommige van mijn mp3's klinken op mijn on-board geluidskaart niet zo goed (128 en 192 kbit/s)
Je mp3's klinken "beter" maar verwacht geen wonderen.
In principe is alles beter aan de X-fi maar het meeste minimaal.
Of het die 40 euro waard is hangt toch van je budget af.
X-fi ondersteund iig EAX 5.0 waardoor je ook voor toekomstige games klaar bent.

• Jesp_J
Als ik zo'n pc als jou had zou ik het doen. Maar die van mij is een athlon 3000+ en 6800 GT tegen de tijd dat ik perse eax 5.0 wil gebruiken in spellen koop ik me wel een hele nieuwe pc.
Tot dan neem ik genoegen met eax 4.0. Ik neem aan dat als een spel eax 5.0 heeft dat eax 4.0 ook te gebruiken is (alleen dan iets minder effecten enzo).

Ik heb net een mail gestuurd naar Hardware concurrent om te vragen of ze hem goedkoper konden aanbieden aagezien ik al meer dan 2 weken wacht op een geluidskaart. En nu wilden ze hem leveren voor 52,50 dat is een mooie prijs voor de Audigy 4 toch.

Verwijderd

ik heb exact hetzelfde probleem... maar ik vind die THX-certificatie toch een belangrijk punt
ik heb een setje van logitech de Z-5300
en ik heb daar ook een THX-certificatie op

ik kreeg ook de Audigy 4 als alternatief aangeboden... maar het factuurverschil moet ik toch betalen

nu ... zal audigy 4 ook THX-certificatie hebben??

• Jesp_J
De specs zijn het zelfde dus ik zou verwachten dat de Audigy 4 ook THX certificaat heeft maar ik zie het nergens vermeld.

Ik heb de de Audigy 4 goedkoper gekregen dan de ZS dus ik krijg zelfs nog geld terug.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-02 00:33

Emiel1984

Made in NL

Jesp_J schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:52:
De specs zijn het zelfde dus ik zou verwachten dat de Audigy 4 ook THX certificaat heeft maar ik zie het nergens vermeld.

Ik heb de de Audigy 4 goedkoper gekregen dan de ZS dus ik krijg zelfs nog geld terug.
De pro versie iig wel volgens bron

Update :

De oem versie ook bron

[ Voor 12% gewijzigd door Emiel1984 op 12-11-2005 00:13 ]

[LTS][MTS][HTS]

• HeepH
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

de audigy 4 heeft betere dac's , een betere snr ratio en nog wat kleinere dingen, geen noemenswaardige verschillen voor een huis tuin en keuken luisteraar, ik zou voor de x-fi gaan

http://specs.tweak.to/16495

• Bor

Bor

De Xfi is een heel veel duurder zie ik. Ik vind dat niet echt een alternatief als ik alleen naar de prijs kijk. Daarnaast hoorde ik ook verhalen dat de X-fi weer problemen met de Nforce4 chipset zou geven. Ik heb dit nog niet kunnen controlleren maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 toch?

[ Voor 45% gewijzigd door Bor op 12-11-2005 19:39 ]

• Jesp_J
En wat zijn Dac's en wat doen ze?

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Digitaal analoog converter. Zetten een digitaal input signaal om naar een analoog signaal.

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Hier nog iemand die zich afvraagt of het een audigy 2 ZS wordt of een audigy 4. Aangezien de specs (bijna) hetzelfde zijn, zal het waarschijnlijk afhangen van de extra's. De audigy 2 ZS heeft firewire (wat op mijn Asus A8N-E niet op zit), maar de audigy 4 heeft een afstandsbediening... Moeilijke keuze. Dat de audigy 4 het THX certificaat heeft is voor mij ook nog niet zeker, op de site die hierboven vermeld is kan best wel eens een fout staan. Begrijp namelijk niet dat creative het niet op de site heeft staan.

[ Voor 27% gewijzigd door Brammel op 13-11-2005 17:35 ]

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 17:25
Bij andere winkels is de 2 ZS ook al niet meer leverbaar. Dit product is helaas waarschijnlijk "end-of-life" :(

• Bor

Bor

De audigy 2 ZS wordt niet meer gemaakt. De winkels verkopen op dit moment nog hun stocks. Ik denk dat het beter is om voor de Audigy 4 te gaan. Dat ga ik zelf denk ik ook doen. Ik reken met een OEM versie niet op die remote control (die ik toch niet ga gebruiken).

• Brammel
Bor de Wollef schreef op zondag 13 november 2005 @ 22:20:
De audigy 2 ZS wordt niet meer gemaakt. De winkels verkopen op dit moment nog hun stocks. Ik denk dat het beter is om voor de Audigy 4 te gaan. Dat ga ik zelf denk ik ook doen. Ik reken met een OEM versie niet op die remote control (die ik toch niet ga gebruiken).
Volgens mij krijg je toch bij veel (online) winkels die er toch gewoon bij. Tenminste, de foto die er bij zit laat meestal ook een afstandsbediening zien. Niet dat je door zo'n foto een remote control kan claimen, maar als het er bij zit, is het toch handig. Denk dat ik ook maar voor de audigy 4 ga ipv de audigy 2 ZS. Vooral omdat die waarschijnlijk beter leverbaar is.

• TonyB
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:38
Volgens de leveranciers zit de remote ook gewoon bij de bulk.

Carpe Noctem

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-02 16:37

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:23:
ik heb exact hetzelfde probleem... maar ik vind die THX-certificatie toch een belangrijk punt
ik heb een setje van logitech de Z-5300
en ik heb daar ook een THX-certificatie op

ik kreeg ook de Audigy 4 als alternatief aangeboden... maar het factuurverschil moet ik toch betalen

nu ... zal audigy 4 ook THX-certificatie hebben??
THX certificatie heeft niks te maken met de kwaliteit van het geluid, of met de compatabiliteit. Het geeft gewoon aan dat de kaart aan bepaalde normen voldoet. Als de Audigy 2 ZS hieraan voldoet, zie ik niet in waarom de Audigy 4 slechter is. Daabij zijn de Logitech speakertjes nu niet echt luidsprekers waar je een eventueel verschil mee zult merken.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Bor

Bor

mentalmadnizz schreef op maandag 14 november 2005 @ 18:26:
[...]

THX certificatie heeft niks te maken met de kwaliteit van het geluid, of met de compatabiliteit. Het geeft gewoon aan dat de kaart aan bepaalde normen voldoet.
Inderdaad. Het is goed mogelijk dat de Audigy 4 helemaal nooit voor THX certificering is aangeboden. Die hele THX norm zegt mij dus ook niet zo veel. Dat iets THX certified is geeft alleen maar een bepaalde basisnorm aan. Andere, non THX certified devices kunnen zelfs veel beter zijn. THX is vooral uit marketingsoogpunt interessant imho.

Wat ik veel interessanter vind is hoe de driver ondersteuning voor de Audigy 4 is.

• Jesp_J
Morgen krijg ik de Audigy 4 binnen (de bulk versie).

• Bor

Bor

Jesp_J schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 16:19:
Morgen krijg ik de Audigy 4 binnen (de bulk versie).
Nice, post je hier de bevindingen? Ik sta voor dezelfde keuze namelijk. Wilde ook de Audigy 2 ZS kopen maar zie hier waarschijnlijk vanaf om de bekende reden.

• Jesp_J
Het wordt pas donderdag dat ik hem binnen krijg. Ik heb vrijdag en zaterdag een LAN weekend. Ik probeer hem voor die tijd nog in te bouwen en te instaleren. Zodat ik hem dan kan testen en dan kan ik maandag mijn bevindingen posten.

• Brammel
Jesp_J schreef op woensdag 16 november 2005 @ 09:15:
Het wordt pas donderdag dat ik hem binnen krijg. Ik heb vrijdag en zaterdag een LAN weekend. Ik probeer hem voor die tijd nog in te bouwen en te instaleren. Zodat ik hem dan kan testen en dan kan ik maandag mijn bevindingen posten.
Waar heb je hem besteld, en weet je zeker dat je er een afstandsbediening bij krijgt? Heb namelijk al van een aantal winkels gehoord dat er geen AB wordt meegeleverd. Zou zoeizo niet zomaar op de foto's vertrouwen die er bij zit, kan best zijn dat daat een AB op staat maar hij er niet bij zit.

• Bor

Bor

Die remote zou mij eigenlijk niet veel kunnen schelen. Liever een kaart die goedkoper is waar ie niet bij zit dan andersom eigenlijk.

• Brammel
Bor de Wollef schreef op woensdag 16 november 2005 @ 18:32:
Die remote zou mij eigenlijk niet veel kunnen schelen. Liever een kaart die goedkoper is waar ie niet bij zit dan andersom eigenlijk.
Volgens mij is de prijs hetzelfde... Dus dan kan je hem er maar beter bij hebben. Bovendien lijkt het mij wel handig.

• Jesp_J
Ik heb hem toch gisteren al binnen gekregen. Ik heb hem besteld bij hardwareconcurrent.nl

De bulk versie is (zoals PcDealer al zei) de kaart plus een cd in een zakje en een stickertje voor op je kast :). Er zit dus geen afstandsbediening bij. Maar daar zit ik niet mee.

Instaleren:
* Ik heb de drivers van mijn on-board geluidskaart verwijderd.
* Daarna de kaart ingebouwd.
* Pc opnieuw aangezet.
* Xp detecteert dan de nieuwe kaart maar je moet het niet instaleren via Xp maar met behulp van de bijbehorende cd.
* In totaal duurde het 10 minuten voordat ik het eerste geluid kreeg uit mijn koptelefoon (Senheiser PC150)

Bevindingen
+ De installatie ging dus gemakkelijk en leverde geen problemen op.
+ Ik vond het geluid van mijn mp3's beter klinken vooral de bass was zuiverder en voller.
+ De bijgeleverde software (mixer enz.) geeft veel instelmogelijkheden.

De EAX heb ik alleen getest bij Counterstrike Zero. Ik vond het geluid hier realistischer klinken als bij mijn On-board. Vrijdag en zaterdag heb ik een LAN-party daar ga ik dan meer spellen doen en kan ik het geluid vergelijken met andere de pc's en dan weet ik hoe hij het doet in de verschillende games.

Tot nu to ben ik er tevreden over.

• Bor

Bor

De audigy 4 is nu zelfs goedkoper dan de Audigy 2 ZS bij Salland.

• Brammel
Omdat de prijzen ongeveer hetzelfde zijn en er bij de bulk versie van de audigy 4 geen afstandsbediening wordt geleverd, heb ik besloten om toch voor de audigy 2 ZS te gaan. Mits die nog te krijgen is natuurlijk. Deze heeft als voordeel vergulden aansluitingen, een THX certificaat en een firewire aansluiting, die niet op mijn asus A8N-E moederbord zit. Bovendien heb ik het idee dat de geluiskwaliteit van beide kaarten hetzelfde is.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:54
In principe is die van de Audigy4 beter, als je de specs moet geloven. Maar in hoeverre dit hoorbaar is, valt over te twisten :X. Denk dat alleen een audiofiel een heel klein verschil zou kunnen horen.

• Bor

Bor

Ik hecht totaal geen waarde aan het THX certificaat. De audigy 4 is waarschijnlijk nooit aangeboden voor certificering. Dit is namelijk verschikkelijk duur! Ik heb besloten de audigy 4 te nemen omdat er voor de audigy 2 ZS geen drivers meer gemaakt worden (wel belangrijk ivm volgende windows versies , XP x64 etc) en je dus gelijk een end of life product koopt. Overigens leveren andere shops de afstandsbediening soms wel bij de bulk versie. De retail Audigy 4 is bij Salland overigens maar een paar euro duurder.

Naar de vergulden aansluitingen zou ik ook niet zo veel kijken, vaak zijn dit alleen goud kleurige aansluitingen in deze prijsklasse.

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:40

Denko

|{ing Øf ßlitz

ik heb eergister een audigy 4 gehaald bij mycom (oem) met me 5euro kortingsbon kwam ik op 55 euro totaal o.i.d., EN!! er zat wel een sticker bij van THX certiefied audigy 4 bla bla bla.

die nieuwe x-fi serie laat ik voorlopig nog ff liggen, ik ben voorlopig tevreden met me a4'tje(kom ook van een realtec ac'97 ding af)

PSN & XBL: Denkoyugo

• Brammel
Heb vandaag ook maar de audigy 4 gehaald bij mycom (59 euro). Gebruikte eerst het onboard geluid van de Asus A8N-E. Ik moet zeggen, het is een groot verschil. Ben geen audiofiel, maar het verschil is goed te horen. Goede aankoop dus!

Verwijderd

Brammel schreef op woensdag 30 november 2005 @ 19:45:
Heb vandaag ook maar de audigy 4 gehaald bij mycom (59 euro). Gebruikte eerst het onboard geluid van de Asus A8N-E. Ik moet zeggen, het is een groot verschil. Ben geen audiofiel, maar het verschil is goed te horen. Goede aankoop dus!
Welke Mycom is dat? Op de site van Mycom staat die er ook al niet!

• Brammel
Verwijderd schreef op donderdag 01 december 2005 @ 00:11:
[...]

Welke Mycom is dat? Op de site van Mycom staat die er ook al niet!
Mycom in eindhoven. Gisteren stond hij nog op de site. Hij staat ook gewoon op de prijslijst van mycom, dus lijkt me dat je de kaart bij elke mycom vestiging zou moeten kunnen krijgen.

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-02 12:30

Night89

Als je alles op een rijtje heb

ik heb mijn Realtek Ac97 geluid ook vervangen door een Audigy 4 (oem)

maar ik krijg er geen goed geluid uit, mijn pc geeft maar 1/10 van het volume wat ie normaal moet geven,zodra je de kaart in een andere comp steekt gaat het wel goed ? :(

AMD 64 3000+ (so754)
1GB (2x512mb)
MSI K8N Platinum
Radeon 9700 Pro

op een PII 450 werkt het dus wel! :?

Met Vriendelijke Groet,

• smason
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 15:49
Mmm waar zit de digitale uitgang? Heb nl een MSI K8N SLI platinum met SB live 7.1 24-bit chip onboard, maar vraag mij af waar dit zit bij die Audigy 4 (non-pro).

Ben niet van plan over te stappen hoor, maar gewoon uit nieuwsgierigheid.

Iemand een fotootje?

dat dus:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/smason/msi.jpg

SPDIF out (coaxial dus, de optical zit rechtsonderaan)

[ Voor 20% gewijzigd door smason op 10-12-2005 22:36 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:54
Dat is gewoon een jackplug, moet je even verloopje voor halen, dan heb je coax SPDIF ;).

Verwijderd

Als je kwaliteit wilt zal ik in iedergeval geen creative neme, het is voornamelijk marketing en de geluids kwaliteit kan vele male beter.

• smason
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-02 15:49
The__Virus schreef op zaterdag 10 december 2005 @ 22:37:
Dat is gewoon een jackplug, moet je even verloopje voor halen, dan heb je coax SPDIF ;).
daarom zit dat verloopstukje bij mijn Creative Megaworks 250D ;)

enfin, ik kan hem zonder verloopstukje op mijn onboard sound aansluiten maar op die audigy 4 dus niet :)

en waar moet die dan in?

http://images.europe.crea...ork/A6_RGB/audigy_4_c.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door smason op 10-12-2005 22:47 ]

Verwijderd

Ik heb hierbij een vraagje:

M'n geluidskaart is een Creative Sound Blaster Live! Digital
mijn speakerset is een Creative T5400 (5.1 dus).

Wat ik mij nu afvraag is of ik wellicht een verschil zal merken wanneer ik ga upgraden naar een Sound Blaster Audigy 4 (non-pro).?

Overigens stond er op de doos van de T5400 iets van dat een Sb Audigy aangeraden werd ofzo, dus ik dacht dat er misschien wel een degelijke verschil zou kunnen zijn.

Heeft iemand dus ervaringen met een soortgelijke overstap?

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

De SPDIF (Coax) uit..
Dat werkt op de Audigy 4 toch net zoals op de SBLive?

Gewoon een tulp naar hoofdtelefoon aansluiting nemen - bij de SBLIVE - en je hebt digitaal geluid.

Verwijderd

Ik heb deze kaart ook, maar heb er toch nog wat problemen mee.
AC3 en DTS zou deze kaart zelf moeten decoderen? Staat in ieder geval wel op de kaart. Maar ik krijg dit niet aan de praat.
Als ik een film met DTS of AC3 op start in bs player dan krijg ik geen geluid.
Als ik AC3filter erop zet dan krijg ik wel geluid:S\

Hoort dit wel zo?

Verwijderd

Jesp_J schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 15:17:

Edit:

Ik lees net dit:

In mp3 of wat dat betreft muziek merk je hoorbaar niet ontzettend veel verschil.
In games en met name bij gebruik headset is het verschil revolutionair.
Echt fantastisch wat een verschil.
Pagina: 1