Toon posts:

SpeedTouch 510 als (NAT)router?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik probeer een SpeedTouch 510 modem te gebruiken als router. Dit wil echter niet echt lukken. Het volgende is de bedoeling, de ip-adressen zijn zo omdat het om een proefopstelling gaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.thamatrix.nl/ip-top.JPG

Het kabelmodem connect dacht ik vanzelf met internet en geeft 1 DHCP-adres. Dit is een .75 adres, dus in de proefopstelling zou dit zijn 192.168.1.75 (router interface naar modem toe). Wat de router moet doen is het 192.169.1.0 netwerk koppelen aan het 10.0.0.0 netwerk. Daar moet ik NAT voor gebruiken, om de interne adresreeks (10.0.0.1/2) te vertalen naar 1 extern ip adres (192.168.1.75).
Nu de vraag, hoe configureer ik NAT op het modem? Via de webinterface is het mij niet erg duidelijk. Je kan instellen dat een bepaalde interface NAT moet draaien en je kan bepaalde entries instellen. Ik heb op internet gezocht maar vond geen duidelijke beschrijving. En ik neem aan dat ik ook de routetabel moet aanpassen?
Ik dacht dat het vrij simpel moest zijn, iemand ideeen?

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Je kan die 510 in dit geval wel als switch inzetten, maar niet als router. Het is trouwens ook niet echt nuttig om een dubbele NAT te draaien.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De speedtouch 510 heeft 2 soorten aansliutingen. 1x een phone (dsl) aansluiting en 1 of 4 netwerk aansluitingen.

De netwerk aansltuingen functioneren als switch. Het verkeer van de ene aansluitinge van de swtich naar de andere routen kan hoogstwaarschijnljk niet. Het verkeer SWITCH kan wel, maar dan heb je geen nat functionaliteit.

Echter.....

je zegt dat het kabelmodem een 192.168 adres afgeeft, wat duidelijk een indicatie is dat de kabelmodem reeds een NAT router igebouwd heeft. Dus je kunt je speedtouch misbruiken als switch die 192.* adrressen doorgeeft:

-disable de dhcp server in de speedtouch (ik hook dat het de 4poorts versie is anders is het hel verhaal zinloos)
-sluit de spseedtouch aan: (niks op de dsl

kijk of je kabelmodem inderdaad meer 192.* adressen uitdeeld (hoogswaarschijnlijk).

noemt anders je kabelprovider eens en het merk van de modem.

(volg je me nog?)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik zei gaat het om een proefopstelling. Het modem geeft een 80.x.x.75 adres (weet ik niet precies meer) aan de gekoppelde pc. Een 2e pc verkijgt hetzelfde ip adres dus dat werkt niet. Ook handmatig de tweede pc op 80.x.x.76 zetten werkt niet. Het is een simpel modem ik kan er verder ook niks aan instellen. Het modem draait dus geen NAT. Je kan bij de SpeedTouch 510 meerdere ip adressen toewijzen aan een interface, maar er dus niet tussen routeren?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 14:16:
Zoals ik zei gaat het om een proefopstelling. Het modem geeft een 80.x.x.75 adres....

Het is een simpel modem ik kan er verder ook niks aan instellen. Het modem draait dus geen NAT. Je kan bij de SpeedTouch 510 meerdere ip adressen toewijzen aan een interface, maar er dus niet tussen routeren?
Ok, net iets ander verhaal als eerst.

Ik betwijfel of de 510 dat kan, maar als het kan dan zou ik met de ini file aan de gang gaan, liefst met de laatste (v5) firmware omdatie die loopbck routeing ondersteund en dit eigenlijk een vorm van loopback routing is.

Maar ik betwijfel of de software van de 510 het kan.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 14:23:
[...]

Ok, net iets ander verhaal als eerst.

Ik betwijfel of de 510 dat kan, maar als het kan dan zou ik met de ini file aan de gang gaan, liefst met de laatste (v5) firmware omdatie die loopbck routeing ondersteund en dit eigenlijk een vorm van loopback routing is.

Maar ik betwijfel of de software van de 510 het kan.
Bedankt voor je antwoord.
Kan deze router dat zeker? Ik zie hier namelijk geen NAT-functionaliteit bijstaan?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:58
Tenzij er Cisco of een ander groot merk op staat, en ze goedkoper zijn dan 200 euro, kun je er veilig vanuit gaan dat het huis-tuin-en-keuken-NAT-routertjes zijn :P

Die Sweex is het in ieder geval wel, Sweex maakt afaik ook geen L3 switches of "echte" routers :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1