Aarden platenspeler / stereo / PC

Pagina: 1
Acties:
  • 918 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hallo,

Ik wou laatst eens een plaat opnemen (platenspeler -> stereo -> line-in PC), maar nu was er dus de welbekende 50Hz brom te horen.

Wat kan ik nou beter doen? Mijn stopcontacten aarden (dus een aardedraad trekken) of de platenspeler, stereo en PC aan elkaar knopen? Een collega wist mij nl. te vertellen dat de brom ook weg is als ik die 3 apparaten met aarde draad aan elkaar knoop.

Het is eigenlijk niet echt een probleem, want mijn platen kan ik later ook nog wel opnemen, maar volgende week komt er iets op de radio wat ik graag wil opnemen en het zou toch wel fijn zijn als er geen brom onder zou zitten. :)
Ook krijg ik binnenkort een stel tapes te leen die ik wou opnemen en tja, brom...

Ook mijn subwoofer bromt. Als alles geaard is zal ie waarschijnlijk ook niet meer brommen.

Maar als ik dus ga aarden heb ik wel een probleem, want ik zit boven en daar is nergens geen randaarde, behalve op de douche. En die is er nog niet zolang, dus daar mag ik niet gaan boren ofzo om een verlengsnoer te gaan leggen of iets.

Kan iemand mij verheldering brengen?

EDIT: Ik wil toch eigenlijk het liefst wel mijn hele kamer geaard hebben, want ja, da's toch altijd beter voor de hardware. Dan zit ik wel met het probleem dat er alleen randaarde is op de douche.

EDIT 2: Nog iets gelezen over galvanisch scheiden... Is dat misschien een idee dan? Er worden zoveel verschillende oplossingen genoemd dat ik eigenlijk het spoor bijster ben. :'(

[ Voor 17% gewijzigd door Tanuki op 11-11-2005 13:53 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Draaitafels hebben over het algemeen een los aardingsdraadje. Plak dat vast aan een stuk ongeisoleerd, geaard metaal (achterkant van je stereo) en die brom moet weg zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Tanuki
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 13:53:
Draaitafels hebben over het algemeen een los aardingsdraadje. Plak dat vast aan een stuk ongeisoleerd, geaard metaal (achterkant van je stereo) en die brom moet weg zijn.
Ehm, maar dan heb ik mijn platenspeler en stereo geaard (op de stereo zit idd zo'n schroef waar ik een kabeltje tussen kan draaien), maar mijn PC dan? Of er ook zo'n draadje op mijn platenspeler kan weet ik niet, er zat ook geen draadje bij...

Ik ben er eigenlijk meer voor om gewoon al mijn stopcontacten te aarden, maar ik heb het probleem dat alleen op de douche randaarde is.

Bedankt voor je reply :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

CelestialCelebi schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 14:00:
[...]

Ehm, maar dan heb ik mijn platenspeler en stereo geaard (op de stereo zit idd zo'n schroef waar ik een kabeltje tussen kan draaien), maar mijn PC dan? Of er ook zo'n draadje op mijn platenspeler kan weet ik niet, er zat ook geen draadje bij...

Ik ben er eigenlijk meer voor om gewoon al mijn stopcontacten te aarden, maar ik heb het probleem dat alleen op de douche randaarde is.

Bedankt voor je reply :)
Als je 't aardingskabeltje van je draaitafel aan je stereo hangt is 't waarschijnlijk al weg. Dat niet doen is namelijk een recept voor een gegarandeerde brom.

Mocht er tussen je stereo en pc ook een groundlus ontstaan zijn, kun je die nog verhelpen door galvanische scheiding. (Aarding is sowieso handig, maar als je stopcontacten niet ge-aard zijn is 't wat meer moeite om dat te doen dan gewoon een galvanische scheiding).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 14:36
Je pc moet altijd al geaard zijn...en inderdaad ook je draaitafel aarden. Normaal gesproken aard je die op je mixer, maar je kan hem in dit geval dan ook aan je pc, of aan je stereo knopen.

iRacing Profiel

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 21:23
Je kan als het goed is ook een aarde vinden in zo'n centrale contactdoos in je huis. In iedergeval bij mij thuis zit er boven een verlaagde plafond in de gang een centrale contactdoos met aarde. Mischien moet je daar naar ok zoek gaan

Hallo!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12
CelestialCelebi schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 14:00:
Als je er voor bent om het te doen, ga ik je zeker niet proberen daar vanaf te helpen door alternatieven aan te dragen. :P

PC moet namelijk gewoon geaard zijn. ;) Platenspeler aard je vervolgens via je versterker/pc...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Ik zit met ongeveer hetzelfde probleempje eigenlijk...

Voorlopig is mijn home cinema systeem nog maar goedkoop, maar er is verandering op komst...

Ik heb een laptop en projector (beide voorzien van stroomkabel met aarding) die soms op elkaar aangesloten zijn via VGA-kabel

Verder is er een oude VHS-recorder aangesloten op de projector (dient tevens als tuner).

Van de laptop, VHS-recorder en een CD-speler gaat dit alles voor de audio kant naar een mengpaneeltje en van hieruit naar een versterker (lees mini-keten met AUX-uitgang)

Probleem: enkel de laptop en de projector zijn voorzien van een voedingskabel met aarding. De stopcontacten in huis zijn wel allemaal voorzien van een aarding.

Zelfs als de projector gewoon via de VHS aangesloten is en de VHS aan het mengpaneeltje hangt heb ik al een gebrom.

Heeft iemand hier raad over?

Niets aarden is de oplossing die ik voorlopig gebruik, maar dit kan natuurlijk niet blijven duren...
En om echt alles aan elkaar te gaan hangen met een koperdraadje is ook wel redelijk veel werk en onordelijk... (VHS, versterker, externe cd-speler en mengpaneeltje zouden dan aan een aarding of aan de projector vastgemaakt moeten worden :? )

• Tanuki
  • Niet online
Hmm

Bedenk me opeens: Wat nou als ik surround speaker out van stereo -> MD walkman doe en dan via optische kabel de MD walkman naar mijn geluidskaart doe?

Dan zou ik waarschijnlijk geen brom krijgen, maar gaat dan de kwaliteit achteruit?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:12
Je wilt een speakeruitgang aan je MD Speler hangen? Volgens mij gaat dat sowieso niet echt?

Ik zelf zou het niet doen, een extra apparaat in de keten. Als aarden te veel werk wordt zou ik een kabeltje van de behuizing van de platenspeler naar de behuizing van de pc leggen. (Wel ongeverfde delen pakken off course)...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tanuki
  • Niet online
XanderH schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 21:32:
Je wilt een speakeruitgang aan je MD Speler hangen? Volgens mij gaat dat sowieso niet echt?

Ik zelf zou het niet doen, een extra apparaat in de keten. Als aarden te veel werk wordt zou ik een kabeltje van de behuizing van de platenspeler naar de behuizing van de pc leggen. (Wel ongeverfde delen pakken off course)...
Uh... Ik heb die surround speaker out nu direct naar de line-in van mijn geluidskaart en dat gaat goed hoor. :) Alleen die brom he... Dus nou dacht ik, laat ik die MD Walkman er tussen zetten (want daar heb ik nog nooit last van brom mee gehad) en als die brom daar niet is, wordt ie ook niet digitaal naar mijn geluidskaart gestuurd, mag ik aannemen.

Maar volgens jou is dat geen goed idee. Dat van dat kabeltje wat je zei begin ik ook een steeds beter idee te vinden eigenlijk. Gewoon een koperdraadje tussen die schroef op de stereo draaien en met tape vastplakken op mijn behuizing? Weet ook niet of het dan uitmaakt, maar mijn behuizing is van aluminium (de Lian Li PC-71). En dan zou ik dus ook nog zo'n kabeltje vanuit mijn platenspeler naar mijn PC moeten doen, wil ik daar van opnemen? Of van mijn platenspeler -> Stereo (cool, dan heb ik alles in serie geschakeld :D)?

Pagina: 1