Toon posts:

FM Transmitter

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
D'r zit een portable mp3 cd player aan te komen in de post. Wil d'r ook in m'n auto naar kunnen luisteren. Amerikaanse sites staan vol met een (niet-ideale, maar goed) oplossing geheten FM transmitter. Je plugt gewoon een kleine fm zender in de uitgang en op je radio kun je dan op die freq geluid ontvangen.

Weet iemand waar in Nederland zoiets te koop is. Ik heb al (online) lopen zoeken bij Conrad, maar nog niks kunnen vinden.

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

hier staat een kleine FM transmitter

http://www.xs4all.nl/~odu/transm.html

succes ermee. laat me ff weten als je een print ontwerp hebt, ik moet dit namelijk maken voor school.

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

waarom bouw je het niet zelf?????

Kost bijna nix,alleen niet te veel vermogen anders krijg je bezoek....(Das niet fijn heb hetzelf 3x gehad,geloof me dan is het een duurdere hobby dan tweakeren).

Ik heb nog wel een fijn schema(ook wel een zender).

het mooie is dat iedereen om je heen mee kan luisteren(leuk voor in de file).

Greetz Jur

Verwijderd

Topicstarter
haha.. ja.. electronica is not my thing.

Dus het moet toch kopen worden, zo'n ding zelf in mekaar knutselen lukt nooit.

• milouny
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:20
Oezoie Woezie: bedankt, mooi schema, ga ik maar eens proberen.
Jur: hoe erg wordt dat opgevat door de politie, die radiopiraterij? hoe ging dat bij jou? weet jij hoe je het bereik kunt beperken? is dat door een weerstand te vergroten of door de antenne te verkleinen?

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Nou ja lang verhaal de straffen zijn echt idioot!!!

De eerste keer dat de(toen nog) radiocontrole dienst voor de deur stond was ik 17 de deur werd eruit getrapt en ik belande voor de rechter FL750,- boete (is veel als je 17 bent).

De tweede keer (Ik had het 3 jaar volgehouden zonder bezoek)weer de rechter FL 1500,- plus apparatuur kwijt.

Ik dacht 3 jaar geen probleem nu weer 3 jaar geen problemen dus binnen een week weer wat gebouwd.
Dezelfde dag stonden ze er weer.

Weer de rechter FL1500,- en als bonus een half jaar voorwaardelijk met een proeftijd van 2 jaar(lees als ik binnen 2 jaar weer gepakt zou worden moest ik een half jaar zitten).

Idioot gewoon het stoorde niet volgens de RCD,dus niemand had er last van.
Ik had wel altijd veel vermogen,dus dat zal ook wel schelen.

Als je in je koffer bak gewoon een simpel zendertje legt van ongeveer 50 milli Watjes zonder antenne heeft niemand er last van en zal je ook nooit gepakt worden,terwijl je autoradio het perfect kan ontvangen.Bij grotere vermogens vanaf een paar Watt moet je wel een antenne hebben(Of een weerstand,Als je een weerstand oftewel dummy gebruikt is je bereik nihil).Gebruik bij het afregelen altijd een dummy!

Je moet natuurlijk ook een stereocodertje erbij hebben maar das ook heel simpel.

greetz Jur.

Verwijderd

Nou, ik heb dus ook een keer zoeen ding gemaakt, van Velleman, een klein FM zendertje met een bereik van 100-108 MHz.
Maar hoe kan je dat bereik dan vergroten( :) ), deze kan maar maximaal 500 meter tot 1 Km.

P.S Ik zal zo effe een schema inscannen, als ik hem nog het schema nog kan vinden!!!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

LOL daar heb ik nog wel wat voor liggen ha ha ha,Zou ik alleen geen velleman kitje als oscilator cq stuurzender gebruiken,want dan gaat de hele buurt plat(kabel of niet dat maakt niet uit).

In de kast heb ik nog wel een bly87(= 10 Watt).
daarachter een bly89(=40Watt).

En als eindtrapje een blx15 (=200Watt).

dat blert wel lekker nu nog de antenne zo hoog mogelijk (1 meter =3db),en knallen maar,met zo;n zelfde setje haalde ik vanuit Alkmaar lachend de veluwe.

Ik wil wel ff een schematje posten dat gegarandeerd storingvrij is (mits een beetje knap gesoldeerd).Kan gewoon zwevend gebouwd worden hoef je niet te kloten met printjes etsen enzo(is natuurlijk wel mooier op een print maar dat kan altijd nog).

Voor 50 piekies heb je dan al 1 Watt.
Pll erbij en gaan .

Ik zie het wel als er behoefte aan is.

Greetz Jur.

• milouny
uhhhmm... Jur, ik zit hier met een vriend, hebben net bij Stuut&bruin de onderdelen van http://www.xs4all.nl/~odu/transm.html gehaald, maar nu lees ik jou boetes... 3750 is niet mis... Ik ben bang!!!
nee hoor, maar er staat dat je met dat ding op die site 200m kan halen. is dat link? stink-RCD...
Depending on the electret microphone you use, you might have to tweek R4 to set the gain of the pre-amplifier. Depending on the Q of the LC-part
(usually not very good when using off-the-shelf SMD parts) you may also have to re-bias the end stage of the circuit.
wat wordt er hier bedoeld?

AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Dat schema op die site sucks niet bouwen.Zit je op 6 frequenties tegelijk.

Dat zendertje heeft een ingebouwd microfoon voorversterkertje(heb je geen drol aan omdat je toch de line out van je comp wil gebruiken of zo).

Wat ze zeggen is dat als je een electret microfoon gebruikt je de weerstand R4 moet veranderen(kan beter een potmetertje gebruiken=regelbare weerstand).
Omdat het uitgangsniveau van een electret hoger is dan van een gewone microfoon.

Die torretjes die ze gebruiken bcxxx komen uit het jaar 0.Dit zendertje zal ook gaan zwabberen over de fm zeer instabiel.

Met c7 regel je de frequentie maar van fijnafstelling is geen sprake zodat je 'm nooit netjes op frequentie krijgt,met als gevolg dat alle digitale tuners problemen hebben met het vinden van de zender.

Het "vermogen"" wat hieruit komt is minimaal dus de kans op een bezoekje van de http is minimaal.veel babyfoons uit de winkel werken ook op fm(100-108),daar doen ze ook niets aan.

Het wordt pas link met grotere vermogens.

greetz Jur

• milouny
eigenlijk was ik niet van plan om 'm op m'n pc aan te sluiten, maar het microfoontje te gebruiken. dus dat is niet erg.
maar dat 'ie instabiel is, dat is dus wel een probleem. maar ik heb nu toch alles al gekocht dus ik bouw het wel. tenzij jij iets beters hebt...
ik wil gewoon een klein zendertje met bereik van 50-100 meter, da's alles. dat ik er gewoon in kan babbelen... :)

Verwijderd

Nou, ik wil gewoon mijn velleman 'opvoeren', maar kan dat? Gewoon intresse in wat ik haal. Die velleman kitjes krijg je niet stabiel,net zoals dat schema, maar als je hem 24 uur aan laat staan, dan verschuift ie nog maar 0.1MHz per 3 uur of zo, dan effe de regelbare weerstand opnieuw bijstellen (die van de microfoon), en dan springt ie terug naar de goede freq. Tenminste, bij mij...

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Knoop een antenne aan je velleman en je bereik word wel 100 meter,mits je ook een antenne aan je tuner hangt,dus geen kabel.

Met een PLL kan je je frequentie locken,dan verloopt hij dus niet meer is mooi te maken met dipswitches zodat je makkelijk van frequentie kan wisselen.

Als je achter je kitje of dat andere ding met een simpel schematje een 2n3866 schakelt heb je wat meer vermogen kost je misschien een tientje.

Greetz Jur.

Tjee ik heb echt nix te doen.....

Verwijderd

Hoe moet dat? Mail me maar eens schemaatje met uitleg.
BEdankt!

Verwijderd

Ik heb hier een zender liggen van 30 Watt in 19" rack intresse.???

Verwijderd

en ik heb nog ergens in de schuur een dubbele ros liggen en een 5 elements antenne
gedipt op de 97.55 kun je zo je eigen 3mtr station beginnen :)

Verwijderd

Heeft niemand een schemaatje? Lijkt me wel zo handig, dus een schemaatje zodat ik mijn velleman kit van 20 pieken kan opvoeren. Ik wil eerst gewoon eens kijken hoe dat loopt, en dan misschien eens een grotere bouwen die wel rete stabiel is. Kan je niet gewoon wat weerstandjes veranderen of zo? Of moet er nog wat bij gehangen worden? Mail het me maar, vind ik wat makkelijker.
Mijn adres: dave_l@hetnet.nl

• obme_ief
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

even wat linkjes voor het "echte" werk dan maar :)
http://www.alkavhf.cc.st /
http://www.homestead.com/fmgigant /
http://www.crosswinds.net/~phoenixweb /

schema'tjes zat lijkt me zo :)

tijd voor verandering.

Pagina: 1