Meer geheugen in laptop, wat is merkbaar

Pagina: 1
Acties:

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Hp Pavilion
Athlon mobile 2200+
256mb pc2100 ddr
shared geheugen videokaart (nu op 8mb -> 64mb een idee)
4200 rpm schijf
win. xp

Ik dacht dus aan wat extra geheugen, 256mb of 512mb, alleen vraag ik me af of ik iets extra's ga merken van de 512mb(totaal dus 768mb). Als ik de harde schijf hoor kraken vraag ik me toch af of zoveel meer geheugen nu werkelijk iets gaat opleveren. Voornamelijk beetje internetten, filmpjes, mame, het start allemaal zo langzaam op :) De videokaart wilde ik ook wat hoger zetten ondanks dat ik geen problemen zie op 8mb. Ik kon met de search niet echt een oplossing vinden O-)

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Heb je al gekeken hoeveel geheugen je daadwerkelijk verbruikt? Als je aan je max zit is het wel verstandig om er wat meer in te prikken.

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 12:35

Brons

Fail!

Meer geheugen is in ieder geval een must. Maar ik zou persoonlijk de oude reep er uit halen, aangezien die redelijk traag is. Ik denk trouwens niet dat je met een snellere hardeschijf evenveel prestatie winst kan krijgen als met meer/sneller geheugen.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 11:00
Brons schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 12:28:
Ik denk trouwens niet dat je met een snellere hardeschijf evenveel prestatie winst kan krijgen als met meer/sneller geheugen.
Nope, maar een combinatie van beide zou ideaal zijn.
Stop d'r minimaal 512Mb in, 1024Mb is natuurlijk veel lekkerder...
En die harddisk, volgens mij is er ook een 7200rpm notebook hdd, dat zou toch moeten schelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Bart© op 11-11-2005 12:30 ]

• Murder05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:22
Ik heb ook nog een oud laptopje die in totaal met 512MB (voor jou dus nog je videokaart eraf) prima draait. Ik denk inderdaad niet dat het erg merkbaar is om in totaal 768MB erin te proppen. Tenzij je heeeel veel programma's open wil hebben die allemaal geheugen opsnoepen.

• BARACUS
saviour schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 12:27:
Heb je al gekeken hoeveel geheugen je daadwerkelijk verbruikt? Als je aan je max zit is het wel verstandig om er wat meer in te prikken.
Ik zie dat ik nog 56mb geheugen vrij heb terwijl ik amper iets draai, als ik het goed lees ben niet zo technisch.
Brons schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 12:28:
Meer geheugen is in ieder geval een must. Maar ik zou persoonlijk de oude reep er uit halen, aangezien die redelijk traag is. Ik denk trouwens niet dat je met een snellere hardeschijf evenveel prestatie winst kan krijgen als met meer/sneller geheugen.
Ik was in de veronderstelling dat mijn laptop alleen dit soort geheugen eet, helemaal verkeerd gedacht :?
Bart_NL schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 12:29:
[...]

Nope, maar een combinatie van beide zou ideaal zijn.
Stop d'r minimaal 512Mb in, 1024Mb is natuurlijk veel lekkerder...
En die harddisk, volgens mij is er ook een 7200rpm notebook hdd, dat zou toch moeten schelen.
Zat ik ook nog aan te denken maar wilde eerst even met het geheugen gaan klooien, is weer ineens zo'n pak geld bij elkaar.

Verwijderd

512 is meer dan voldoende voor een laptop ik weet niet wat jij wilt gaan doen met dat ding , maar op mn personal computertje zit een gig in en ik gebruikj alleen met battlefield/hl2 een gedeelte van het geuheugen.... en nog niet eens alles .

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:39

Gallus

Cheesy

In jouw geval moet 256MB bijplaatsen voldoende zijn. Je oude geheugen is niet te traag, het is alleen te weinig. :) Met 512MB kun je ongetwijfeld een stuk soepeler werken. Meer ga je hoogstwaarschijnlijk niet of nauwelijks merken.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
BARACUS schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 12:38:
[...]

Ik zie dat ik nog 56mb geheugen vrij heb terwijl ik amper iets draai, als ik het goed lees ben niet zo technisch.

Ik was in de veronderstelling dat mijn laptop alleen dit soort geheugen eet, helemaal verkeerd gedacht :?
.
Zeker met een videokaart die geheugen gebruikt van je systeem is het verstandig om er 256 MB bij te zetten, dit is ruim voldoende als je niet meer doet dan internetten office taken en een filmpje kijken. 512 MB erbij is dan waarschijnlijk overkill.
Waarschijnlijk ondersteund je laptop ook maar tot PC2100 geheugen (anders zat er vast sneller geheugen in), dit is dus helemaal niet verkeerd gedacht.

Dat je je harde schijf hoort kraken bij het opstarten, ligt ook deels aan de hoeveelheid geheugen als hij niet voldoende geheugen meer vrij heeft gaat hij swappen naar de harde schijf en duurt het starten van een programma alleen maar langer.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

[Omdat je laptoppie een onboard videokaart heeft wordt er e.e.a. aan geheugen weggesnoept. Dit geheugen is bij HP meestal in te stellen via het bios. (8>
Ik heb zelf nog een paar plankjes sodimm liggen voor je notebook om er zo 512MB van te maken.
Het verschil zal je goed merken!
:9

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 17:02 ]

Verwijderd

k heb zelf een reepje van net een standaard hoger in me pc dus voor mijn xp 2000+ is dat dus pc2700 dat draait op pc2100 maar daardoor kan ik wel me timings strakker houde
als j egt perce tog performance wilt wrom dan niet dat beetje extra? :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 16:46:.. als j egt perce tog performance wilt wrom dan niet dat beetje extra? :*)
Turbotaal? B)

De HP laptop in kwestie zal het tandje hoger helaas niet gebruiken tenzij je gebruik gaat maken van overclock programma'tjes. Bovendien is het vrijwel altijd zo dat als je een PC2700 of hoger bij een PC2100 sodimm plaatst, de laptop de snelheid overneemt van de laagste, PC2700 wordt dus PC2100.. :|

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kap eens met die vette tekst zonder reden, super irritant, zeker als je weinig spannends te melden hebt.

Ik denk overigens dat de hardeschijf toch ook wel een forse bottleneck vormt, dus als je nog geld overhebt, zou ik eerder de HD vervangen, dan van 512MB -> 1GB gaan

PC2100 of PC2700 maakt bij laptops weinig uit, vaak kun je de latencies al niet instellen, dus dan moeten beide bankjes SPD gegevens goed zijn (snel zijn) en dan nog moet je maar hopen dat je BIOS het snapt.
Laptop BIOS-en zijn nu niet echt de meest vriendelijke BIOS-en in IT land.

• BARACUS
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 16:42:
[Omdat je laptoppie een onboard videokaart heeft wordt er e.e.a. aan geheugen weggesnoept. Dit geheugen is bij HP meestal in te stellen via het bios. (8>
Ik heb zelf nog een paar plankjes sodimm liggen voor je notebook om er zo 512MB van te maken.
Het verschil zal je goed merken!
:9
Geef je me nu een gratis aanbod :?

Ik zal de even opzoeken of het sneller geheugen pakt, bedankt allemaal :)

[ Voor 9% gewijzigd door BARACUS op 11-11-2005 19:24 ]

Pagina: 1