Ik heb laatst het boek 'Secrets and Lies', van Bruce Schneier gelezen. Dit boek gaat over beveiliging van netwerken enzo. Een vriend van me heeft hetzelfde boek gelezen en we zijn nu een beetje aan het discussieren over beveiligingsprotocollen.
Zo is er ook het op private/public-key gebaseerde protocol 'ElGamal'. Elgamal is een random public key encryptiealgoritme. Dit houdt in dat als een stuk tekst twee keer geencrypt wordt; je beide keer een verschillende 'versleutelde' tekst krijgt. Nu zul je zeggen: "dit is toch juist goed! Want hackers kunnen op deze manier geen patronen gaan herkennen.". Maar aan de andere kant geef je dan juist weg dat je gebruik maakt van een techniek als Elgamal.
Wat vinden jullie? Is het wel of niet goed om een 'random'-techniek toe te passen zodat twee keer encrypten leidt tot twee vreschillende versleutelde teksten.
[edit]
Op bovenstaande link heb ik het volgende gevonden:
Zo is er ook het op private/public-key gebaseerde protocol 'ElGamal'. Elgamal is een random public key encryptiealgoritme. Dit houdt in dat als een stuk tekst twee keer geencrypt wordt; je beide keer een verschillende 'versleutelde' tekst krijgt. Nu zul je zeggen: "dit is toch juist goed! Want hackers kunnen op deze manier geen patronen gaan herkennen.". Maar aan de andere kant geef je dan juist weg dat je gebruik maakt van een techniek als Elgamal.
Wat vinden jullie? Is het wel of niet goed om een 'random'-techniek toe te passen zodat twee keer encrypten leidt tot twee vreschillende versleutelde teksten.
[edit]
Op bovenstaande link heb ik het volgende gevonden:
Dit snappen we dus niet. Waarom is het zo dat als er meerdere versleutelde teksten (ciphertexten) mogelijk zijn de grootte van de cihpertexten ook groter dan de normale tekst?ElGamal is a simple example of a semantically secure asymmetric key encryption algorithm (under reasonable assumptions). It is probabilistic, meaning that a single plaintext can be encrypted to many possible ciphertexts, with the consequence that a general ElGamal encryption produces a 2:1 expansion in size from plaintext to ciphertext.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 12:23 ]