Gecrashed : Samsung Spinpoint ATA 200GB in externe behuizing

Pagina: 1
Acties:

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Misschien is de titel een beetje schreeuwend maar ik kon even niet op iets anders duidelijks komen.

Ik heb sinds ongeveer twee maanden een Samsung Spinpoint 200GB 7200rpm 8MB schijf in een externe behuizing zitten van MS-Tech met USB en Firewire combi.
Deze gebruikte ik tot gisteravond om backups op te zetten, maar eigenlijk ook alle media bestanden die ik heb.

Nu geschiedde gisteren een groot onheil : Mijn harddisk was opeens niet meer toegankelijk.
Windows geeft aan : G:\ is niet toegankelijk, De schijf of map is onleesbaar en beschadigd.

Fijn, wat moet of kan ik hier aan doen? Ik heb geen toegang, ik kan geen CHKDSK uitvoeren en geen tests onder Partition Magic blijft draaien. Alles wordt automatisch weer gesloten.

GetDataBack ziet nog wel alles geloof ik, maar ik heb geen idee of ik niet makkelijker mijn data kan terug halen. Is er bijvoorbeeld iets wat ik over het hoofd zie, een makkelijke optie om toegang te herstellen.

Ik heb de schijf nu uit de behuizing in mijn P3 gestoken als Slave.

Eventueel ook de vraag: Hoe kan dit zomaar gebeuren.......ligt dat misschien aan de behuizing?

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 19:10

vegterb

[ZzZ]Vighter

Ik heb zelf ook een hele tijd een Western Digital in een externe behuizing gehad die ook om de haverklap onleesbaar werd. Daar kreeg ik dus dezelfde melding als jij hier krijgt! Een exacte oorzaak is moeilijk te achterhalen, maar nu zit de schijf gewoon in mijn pc en is er niets aan de hand.

Waarschijnlijk is het dus warmte, de schijf kan z'n warmte niet kwijt! Bouw de schijf eens in je pc in, formateer en kijk hoe lang het blijft werken. Waarschijnlijk heb de set niet compleet gekocht? Dus beide onderdelen los en de schijf in de behuizing gebouwd?

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

• Smht
Ja ik heb zelf een setje dus samengesteld, maar warmte kan niet echt het probleem zijn. Door de aluminium behuizing wordt er al beter gekoeld, er zitten 'roosters' in de zijkant en het beste bewijs dat het niet warmte zou zijn is dat ik de schijf zelfs tijdens zwaar kopieren gewoon kon aanraken :) Denk dat de schijf maximaal 35 graden is geweest. En dat is echt max!

Dat de rest van de behuizing slecht zou zijn kan ik nog wel inkomen, maar hoe test je dat?...

Formatteren is natuurlijk een optie die ik liever nog even niet hoor of toepas. :X

[ Voor 10% gewijzigd door Smht op 11-11-2005 11:12 ]

• vegterb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 19:10

vegterb

[ZzZ]Vighter

Dat is toch niet te meten? Daarbij blijft je behuizing altijd vele malen kouder dan dat je schijf eigenlijk is. Een deel van de warmte kan de schijf maar kwijt aan de behuizing kwijt. Ik denk dat als je je schijf uit de behuizing kan halen na een tijdje draaien en verplaatsen van bestanden dat de schijf niet meer aan te raken is. Een behuizing kun je niet echt testen, maar je kunt er vanuit gaan dat de hardware van de behuizing wel goed is.

Mijn geld staat op een te warme HD ;)
Anders terug naar de winkel als je denkt dat het aan je HD of behuizing ligt.

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

• Smht
Ja goed :) tuurlijk doe ik dat. Maar laat ik nog even duidelijk proberen te maken : Garantie claimen wil ik pas doen, als ik een andere backup heb van de data op die schijf. Ik hoef verder geen discussie over dat ik niet weet hoe warm de schijf wordt. Dat is trouwens wel te meten, die dingen hebben geloof ik sinds de uitvinding van SMART bijna allemaal een thermometer aan boord...

Maar is er niemand dan die weet wat ik eventueel kan doen aan die error?

GetDataBack geeft een bad sector aan, maar zijn er programma;s die dat kunnen fixen? en dus niet CHKDSK of Partition Magic

• Smht
Okee. Ik heb nu al een mooi programma in handen geloof ik: Partition Table Doctor. Dat hersteld Tabellen en Boot Records. Kijken wat het bij mij uithaalt.

---Nadat de Fixboot functie klaar was kreeg ik een duidelijke melding : Cannot Fix Boot Record.

Dus wat dat betreft is er iets mis mee.

Ik ben nu via GetDataBack aan het werk. Die zoekfunctie duurt wel even, maar zo kreeg ik gisteren wel al mijn bestanden te zien.

Hopelijk kan ik dus zometeen backups draaien :)

[ Voor 52% gewijzigd door Smht op 12-11-2005 07:58 ]

• Smht
Nou, voor de mensen die nog willen weten of het is gelukt:

Ja, de backups via GetDataBack leverden zon 98% goed resultaat, prima dus. Ik heb mijn muziek en schoolbestanden weer.

Daarna de schijf opnieuw gepartioneerd en geformatteerd, fysieke test gedraaid via HD Tune 2.51 en hem daarna weer in gebruik genomen. Alles werkt dus weer naar behoren.

De programma's GetDataBack, Partition Table Doctor, Partition Magic en ook HD Tune 2.51 zijn een goede combinatie om problemen te vinden en op te lossen.

Wat mij betreft is dit topic klaar :)

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
GetDataBack heeft ook mij een paar weken geleden (zie posthistorie) gered.

Symantec AV even doodleuk mijn bootsector van mijn E (maxtor 200GB IDE) wegehaald en hele schijf was niet meer toegankelijk.
Met dat proggie heb ik 100% succes behaalt en dit heb ik in de tussentijd bij meerdere mensen uitgevoerd. Dit programma heb ik wel eerst met een crackje laten werken, maar naderhand vond ik dit een uber-progje dat ik hem gelijk heb gekocht.

Echt een aanrader.
Pagina: 1