Toon posts:

[P4C800 Deluxe] DDR400 @ DDR333

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus onlangs een P4C800 deluxe board gehaalt om een PIV prescot 2.8 533 op te prikken die ik niet aan de gang kreeg in mijn P4PE.

Nu heb ik 2 twinmos DDR400 CL2.5 modules die in mijn P4PE board prima op DDR400 werkte. Nu heb ik ze in dualchannel staan en all of a sudden kan ik alleen nog maar kiezen tussen 266 en 333 :?

Zou dit aan het geheugen liggen? Ben zoiso wel van plan 2x 512 Corsair XMS CL2 te halen maar als deze nu ook op 333 max kunnen lijkt me dat niet zo'n handig plan!

Verwijderd

Geheugensupport zit hem in de chipset; in jouw geval een Intel 875P. Deze chipset ondersteunt prima DDR400 (bron). Je kan dus uitsluiten dat het een ondersteuningsprobleem is.

Je geheugenmodules hebben gewerkt op DDR400, dus je kan van de geheugenmodules uitsluiten dat het gelimiteerd is op DDR333.

De test in de bron die ik eerder gaf gebruikt ook twinmos modules op DDR400. Je hebt het exacte type niet vermeld, maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat het een compatibiliteitsprobleem is tussen chipset en geheugen.

Conclusie: Check je BIOS settings en kijk of je het geheugen daar op DDR400 moet instellen (of er op kan forceren anders). Kijk als dit niet wil eens of er een BIOS update beschikbaar is voor je mobo, en of dat het probleem oplost.

Uit de "final words" van het artikel waar ik naar linkte:
It has been many weeks since 865PE and 875P motherboards were released onto the market, and we can say without a doubt that there have been some growing pains. Luckily though motherboard manufacturers have been diligently working on their BIOSes and it shows; memory compatibility and performance is much better today than it was one to two months ago.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 10:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb de bios al geupdate naar de laatste non-beta bios aangezien me prescot eerst ook al niet wilde werken :( In m'n bios heb ik de opties:

* Auto
* 266
* 333

Heb om eerlijk te zijn nog niet gekeken wat hij bij auto doet, maar neem aan dat je altijd handmatig de hoogst mogelijke kan kiezen. ZEER vaag dus!

Verwijderd

Heb je méér dan 2 modules geplaatst? (geen idee of de 875P dan terugschakelt naar max DDR333 zoals b.v. sommige Athlon64's).

Als het er wel 2 zijn, heb je de andere sloten al geprobeerd? Wat staat in de mobo handleiding aangeraden voor het plaatsen van geheugen? (merk, type, posities).

Bij de weg, wat is het exacte geheugentype? Dat maakt het wat makkelijker :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 modules in de dual channel sloten (blauwe) zal rond een uur of 2 vanmiddag tijdens me lunchpauze is de exacte module specs noteren en posten thanks alvast :)

[edit] Op automatisch zet hij me geheugen op 160Mhz (320DDR) dat is dus gelijk aan me FSB... foto van me geheugen komt later is iest mis gegaan met mailen kennelijk :(

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 14:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals beloofd een duidelijk plaatje van de geheugen module:

Afbeeldingslocatie: http://www.padz.nl/pics/offtopic/mem_thumb.jpg

Hoop dat ik hiermee iets verder kan komen naar een oplossing :'(

Tip van iemand van de asus site:

Do P4C800 series support DDR 400 memory?

Yes, P4C800 series support PC3200 (DDR 400) memory. You'd better use the memory module listed on the QVL list in the user's manual or ASUS web site. In addition, if you use 800MHz FSB CPU, then DDR 400 memory will work at 400MHz. Otherwise, it will downgrade to DDR 333/266 due to chipset limitation.

DUS eigenlijk werkt het DDR geheugen icm een 533 CPU altijd op 266/333 of zie ik dit verkeerd??

DAT zou wel vaag zijn want de man waar ik hem van gekocht heb had een 2.0Ghz erop zitten en zover ik weet zijn daar geen 800Mhz bus versie van :? Het word er allemaal niet duidelijker op in mijn zoektocht!

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 16:43 ]

Verwijderd

aha, je zoektocht is juist ten einde :)

Blijkbaar wordt het niet ondersteund DDR400 toe te passen icm een 533 FSB CPU. Wellicht had diegene een 400 FSB 2.0 Ghz :! waardoor het weer denkbaar is dat dan wel DDR400 ondersteund werd :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou toch raar zijn? Zou die dan in de knoop komen met zijn ratio's ofzo? De asus site zegt ook dat het alleen zou moeten werken met een 800 Mhz bus.

Heeft er hier iemand toevallig een P4C800 icm met een Intel 533 cpu.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 20:17 ]

Pagina: 1