[2003] Thinclients werken niet meer als ik SP1 inzet

Pagina: 1
Acties:

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik wil er nog wel eventjes op inhaken..

De situatieschets:
Op onze werkplekken staan grafische terminals, de Axel platine 75, hiermee wordt ingelogd op de TS omgeving van Windows 2003. Gisteren hebben wij onze domein-server (Windows 2003 Standard Edition) voorzien van Service-pack 1. Na een herstart van de server, kan er geen enkele terminal (=3 stuks) nog inloggen op de server. Men krijgt keurig te zien dat er verbinding is, krijgt de melding 'negotiating medium encryption', waarna er helemaal niets meer gebeurd op de terminal. Op de Domein-server is niet te zien dat er een verbinding met de server ontstaat. In de eventlog zie ik geen foutmeldingen die hier mee verband houden.

Wat echter mijn verbazing dan weer schetst, is dat wanneer je vanaf een werkstation (= gewone pc) een remote desktop start, dit wel gewoon wil werken. Ik ben gisteravond verder aan het zoeken geweest, en kwam tot de conclusie dat dit nog wel eens aan de licentie's kon liggen. We beschikken op dit moment over 10 CAL's voor de TS omgeving, welke alle 10 inmiddels allemaal zijn uitgegeven. Daarnaast zijn er 2 tijdelijke licenties uitgegeven, wat het totaal op 12 zet. De licentie wordt uitgegeven op basis van 'per device'.

In mijn beleving zou het zo moeten zijn, dat de terminals waar nog wél licenties voor zijn gewoon moeten kunnen inloggen. Ik snap alleen niet helemaal waarom er dan 3 terminals niet meer kunnen inloggen..

Een paar extra notes:
- De domein-server hangt niet aan het internet, een virus of worm is daarmee m.i. uitgesloten
- Alle overige updates zijn inmiddels ook gedraaid, echter zonder resultaat (uiteraard is de server nogmaals overnieuw gestart)

Zijn er overigens mogelijkheden om een licentie te 'revoken' zoals dat met Windows 2000 nog wel kon??

[ Voor 13% gewijzigd door tommie-boy op 10-11-2005 09:29 ]

Humor moet je serieus nemen

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

licenties verlopen automatisch daar kun je helaas niets aan doen. wat wel kan is microsoft clearinghouse bellen en deze helpen je dan verder met je license issue. Op de 3 clients zou je de license000 uit de registry kunnen slopen waarna ze een nieuwe license moeten ophalen en dus weer verbinding kunnen maken op een temp license tot dat je full license verlopen is en dus weer vrijkomt..

[ Voor 3% gewijzigd door mutsje op 10-11-2005 10:20 ]

• tommie-boy
mutsje schreef op donderdag 10 november 2005 @ 10:19:
licenties verlopen automatisch daar kun je helaas niets aan doen. wat wel kan is microsoft clearinghouse bellen en deze helpen je dan verder met je license issue. Op de 3 clients zou je de license000 uit de registry kunnen slopen waarna ze een nieuwe license moeten ophalen en dus weer verbinding kunnen maken op een temp license tot dat je full license verlopen is en dus weer vrijkomt..
Dan ben ik bang dat ik dan een aantal TS CAL's bij moet gaan kopen, aangezien op de terminals zelf weinig uit het register te slopen valt..

Edit: Ik heb zojuist nieuwe licenties geïnstalleerd, 5 per user, en 5 per device voor TS. Ïk heb alleen nog steeds hetzelfde probleem :?

[ Voor 11% gewijzigd door tommie-boy op 10-11-2005 15:38 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Topicstarter
Het lijkt mij eigenlijk logischer dat het gerelateerd is aan SP1 op je server - misschien zet SP1 de terminal services encryptie standaard hoger ofzo en kunnen je clients daar niet mee overweg? :)

• tommie-boy
elevator schreef op donderdag 10 november 2005 @ 17:25:
Het lijkt mij eigenlijk logischer dat het gerelateerd is aan SP1 op je server - misschien zet SP1 de terminal services encryptie standaard hoger ofzo en kunnen je clients daar niet mee overweg? :)
Ik liep daar ook over na te denken. Ben er vervolgens mee aan de slag gegaan, maar dit geeft in ieder geval niet het gewenste resultaat (encryptie op low, client compatible etc..). De updates die erna nog uitgegeven zijn heb ik ook nog geïnstalleerd, maar ook daarna bleef het probleem.

Ik heb net SP1 ge-deïnstalleerd, en nu werkt het in ieder geval weer.. De oorzaak lijkt hem dus inderdaad in SP1 icm encryptie te zitten. De uitdaging wordt nu in ieder geval om te kijken hoe het met SP1 wél kan gaan werken...

[ Voor 2% gewijzigd door tommie-boy op 10-11-2005 17:55 . Reden: spellingsfoutje ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Topicstarter
Splits ik je topic even af, want het heeft niet zo heel veel te maken met de topicstart die hierboven staan :)
Pagina: 1