Toon posts:

Hirschmann retourgeschikt

Pagina: 1
Acties:
  • 1.173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Ik wil thuis mijn antennesignaal versterken omdat ik veel ruis heb. Dit komt omdat de binnenkomende groen kabel van UPC direct is aangesloten op een 2 splitter, waarvan 1 uitgang naar mijn woonkamer gaat er vandaar wordt doorgelust naar de slaapkamer. Door deze opstelling heb ik wat ruis in de woonkamer.....

Hoe kom ik nu van deze ruis af. Ik wil wel graag op de slaapkamer tv kijken...

Wat betekent retourgeschikt als ik een versterker ga kopen, heb ik dit nodig?

Gr. Jopie

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-02 14:36
Weet je zeker dat je ruis door die ene splitter wordt veroorzaakt?
Als dat niet zo is, versterk je de ruis alleen maar mee.

Je hebt geen versterkers nodig als er gebruik is gemaakt van goede kabels, goede stekkers, en goede splitters! Al wat je nodig hebt als splitter, is een multitap van Hirschmann, en retourgeschikt betekent niet meer als dat je er een signaal op terug kunt zetten (volgens mij).

/edit
Je kunt met 1 split zo goed als geen slecht beeld hebben, of de bron moet ernstig slecht zijn.
My guess is dat er een stekkertje niet perfect aangesloten is, of de boel fout zit.

[ Voor 21% gewijzigd door UltraSub op 11-11-2005 09:46 ]

Verwijderd

Eerst kijken of je binnenkomend signaal wel in orde is. Als dat namelijk al ruis geeft, dan is de kans groot dat een versterker de ruis alleen maar versterkt.

Als je geen kabelinternet of digitale TV hebt, hoef je je dan verder nergens druk om te maken. Je hebt dan ook niets met een eventueel retour-signaal te maken. Gewoon je splitter vervangen door een fatsoenlijk versterkertje en je bent klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkomende lijn heeft geen ruis. Ik denk persoonlijk dat het komt omdat het signaal via een rijgdoos(met 10 db demping) naar een einddoos van de Gamma gaat.

Mijn vraag nu is:

Met welke doos moet ik mijn Gamma einddoos vervangen? Met een einddoos of met een rijgdoos en een afsluitweerstand hierop. Rekening houdende dat ik van plan ben om versterker te nemen.

Of dit gewoon zo laten een versterker plaatsen......en dan hopen dat het beter wordt!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Eerste vraag is: wat heb je voor een splitter?

De meeste zooi is gewoon echt ruk, zeker die "T" dingen :r Gewoon weggooien en een degelijke, geheel ingesloten splitter kopen, waar je de kabel op moet schroeven. Die zijn vele malen beter.

Heb laatst bij mijn vriendin de hele meuk vervangen (alleemaal T splitters op elkaar) door een versterkertje van 15 euro (ik verwachte er eigenlijk niet veel van eigenlijk), en een degelijke 1 naar 3 splitter (koste ook maar 5 euro's). Ampje direct op de groene kabel, Een uitgang naar de primaire TV, en de andere uitgang naar de andere TV's elders in huis via de splitter. Resultaat: Subliem beeld overal, en dat met brakke dunne coax kabel zonder speciale dozen. Denk ook aan de stekkers. Als die ruk zijn, verlies je al heel snel dB's signaal.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 11-11-2005 14:50 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:56
elke splitter deelt het signaal in principe, dus moet je die splitter lozen als het kan, het beste is toch een versterker of je moet succes hebben met een kwaliteitssplitter.

retourgeschikt is voor kabelmodems en interactieve kabeldiensten (zoals? ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door Initial G op 11-11-2005 14:53 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Initial G schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 14:51:
elke splitter deelt het signaal in principe, dus moet je die splitter lozen als het kan, het beste is toch een versterker of je moet succes hebben met een kwaliteitssplitter.

retourgeschikt is voor kabelmodems en interactieve kabeldiensten (zoals? ;) )
Mjah... Ik heb zoiets van "probeer het eerst zonder versterker optimaal te krijgen"... Vaak is het namelijk zo dat een versterker ook veel kan verkloten...

• Initial G
MikeyMan schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 17:30:
[...]

Mjah... Ik heb zoiets van "probeer het eerst zonder versterker optimaal te krijgen"... Vaak is het namelijk zo dat een versterker ook veel kan verkloten...
Natuurlijk, maar In mijn ervaring ben je altijd beter af met een versterker als je meer dan 2 aansluitingen hebt, ofwel 2 waarvan de kabellengte groot is >6m.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:11

momania

iPhone 30! Bam!

Als het goed is kan je uitrekenen of je een versterker nodig hebt :)

Meen met te herinneren dat je minimaal zo'n 7dB nodig hebt aan het eind van je kabel voor een beetje knap beeld.
Samen met de lengte van je kabel en de weerstand moet je dat dus kunnen uitrekenen.
Ik heb alleen geen idee hoeveel dB er standaard binnenkomt :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
De kabellengte is langer dan 10m......dus ik moet maar versterkertje nemen...?

Kan iemand mij ook vertellen welke doos ik achter een rijgdoos moet plaatsen? Een einddoos of rijgdoos met afsluitweerstand?

• UltraSub
Kom op zeg... je hebt toch geen versterker nodig als je een beetje goed materiaal gebruikt?
Hier gaan 3 tv's, met kabellengtes van 10, 20 en 30 meter, allemaal supersterk beeld.
En dan moet ik daar ook nog eens bij zeggen dat ik nog gebruik maak van een paar t-splitters, ja die goedkope, totdat ik de hirschmann multitap er tussen ga zetten.

Hou er rekening mee dat zo'n versterkertje ook nog eens de zoveelste sluipverbruiker is in je huis ;)

[ Voor 4% gewijzigd door UltraSub op 12-11-2005 20:02 ]

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02 10:58
Volgens mij moet je met goede kabel van bv hirschman makkelijk goed beeld kunnen krijgen op 2 tv's. Check eerst of dit je probleem oplost zoniet dan toch op zoek naar een versterker.

Hierzo op dit moment 3 tv's. Beneden meteen professionele versterker die signaal meteen door naar boven stuurt voor elke tv appart. Deze 3 tv's hebben op rtl 5 na een super beeldje. Voorheen ook een tijd 5 tv's gehad en dat was nog steeds gewoon erg goed te noemen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

keesheid schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 20:10:
Volgens mij moet je met goede kabel van bv hirschman makkelijk goed beeld kunnen krijgen op 2 tv's. Check eerst of dit je probleem oplost zoniet dan toch op zoek naar een versterker.

Hierzo op dit moment 3 tv's. Beneden meteen professionele versterker die signaal meteen door naar boven stuurt voor elke tv appart. Deze 3 tv's hebben op rtl 5 na een super beeldje. Voorheen ook een tijd 5 tv's gehad en dat was nog steeds gewoon erg goed te noemen.
Haal nou voor de gein die versterker er eens tussenuit... Meen me te kunnen herinneren dat een slecht signaal op rtl5 een teken was van een te hoog signaal...

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Een te sterk signaal veroorzaakt ook vaak horizontale balken die over het beeld scrollen... ;)

• UltraSub
Lekker dan.. Dat heb ik beneden van tijd tot tijd op nl 2 en 3 :)
Boven heb ik dat niet. Maar goed, ik kijk die zenders toch nooit, dus ik had er geen last van, en omdat de rest retestrak beeld had overal, dacht ik dat het iets met de tv was.
Te sterk dus. Hmm.. Hebben we ook Hirschmann signaal dimmers? :P

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
UltraSub schreef op zondag 13 november 2005 @ 11:35:
Boven heb ik dat niet. Maar goed, ik kijk die zenders toch nooit, dus ik had er geen last van, en omdat de rest retestrak beeld had overal, dacht ik dat het iets met de tv was.
Idd, sommige signalen (zenders) lijken sterker dan anderen, bijv. Ned 1, 2 en 3. Dat je dat boven niet hebt ligt waarschijnlijk aan de langere kabel die het signaal een beetje afzwakt.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Splitten moet volgens mij gewoon kunnen zonder veel signaal verlies. Ik heb thuis een hirschmann splitter met 4 aansluitingen. 1 daarvan wordt niet gebruikt. Aan de rest zit 2x 15m en 1x 10 meter kabel. Werkt ruisloos.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

UltraSub schreef op zondag 13 november 2005 @ 11:35:
Yepz... Weet niet of hirschmann ze ook heeft... Maar er bestaan variabele dempers...

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03-2025

sko

Volgens onze kabelman van essent kwam een zwak signaal bij ons door el-cheapo einddozen van gamma/karwei enzo.. en hij had gelijk, na vervanging door 1tje van essent hadden we perfect signaal.

• UltraSub
MikeyMan schreef op zondag 13 november 2005 @ 12:01:
[...]

Yepz... Weet niet of hirschmann ze ook heeft... Maar er bestaan variabele dempers...
Hmm.. binnenkort eerst maar eens de el-cheapo splitter vervangen door Hirschmanns multitap, en dan kijken hoe het gaat. Eventueel maar zo'n dimmer halen dan :)

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 21:59
Retourgeschikt betekent dat de versterker ook een signaal vanuit het huis naar buiten doorgeeft. Makkelijk bijvoorbeeld als je van kabelinternet gebruikt maakt. Je kunt dan in principe de kabelmodem achter de versterker plaatsen.

Verder is mijn ervaring dat ruis eenvoudig te verhelpen is door alle uiteinden van alle kabels van HIRSCHMANN stekkers te voorzien (verkrijgbaar bij de betere electronicahandel / www.electronica-online.nl). Een versterker is dan vaak geeneens nodig!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dit topic gestart en ben nog steeds in afwachting op de volgende vraag:

Kan iemand mij ook vertellen wat voor doos ik achter een rijgdoos moet plaatsen? Een einddoos of rijgdoos met afsluitweerstand? Ik heb dus een 2 splitter aangesloten op de groene kabel van UPC en daarvandaan gaat 1 kabel naar mijn woonkamer(naar hirschman einddoos) en de andere naar mijn andere woonkamer :) waar hij is doorgelust(door hirschmann gedu 15 rijgdoos) naar mijn slaapkamer. Kan iemand mij ook vertellen wat voor doos ik achter deze rijgdoos moet plaatsen?
Een rijgdoos met afsluitweerstand of een gewone einddoos?

Ik wil dus een versterker omdat deze rijgdozen enorm veel db verlies hebben, waar ik geen zin heb om alle kabels in mijn huis te vervangen!

Kan iemand me helpen?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Een rijgdoos met afsluitweerstand of een gewone einddoos?
Volgens mij is dat exact hetzelfde ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• UltraSub
Merde!!
Ik sluit dus mijn Hirschmann 8-weg verdeler aan, maak de kabels, zet de tv beneden op de op een na sterkste uitgang, wat denk je?? Slechter beeld als de el-cheapo splitter, met el-cheapo stekkers. Ik denk hmm.. eens even op de sterkste uitgang zetten. Steek kabel om, zelfde kwaliteit als el-cheapo. Dus geen rotte kabel/stekker. Is die multitap gaar of zo? Of doe ik iets serieus fout. Dit kan toch niet??

• Initial G
je hebt de nieuwe kabel dus ook getest zonder splitter en toen was het beeld zoals het eerst was?

Dan introduceert die splitter idd een verlies/storing. Wat voor storing heb je: ruis of strepen of dubbelbeelden? Het kan zijn dat je die uitgangen moet "terminaten" met van die stopjes, maar ik ken het apparaat niet.

edit: dit zie ik trouwens bij die 8 voudige multitap verdeler staan:
"hirschmann verdeler voor 8 aansluitingen
eerst versterken en dan verdelen"

Ik denk toch dat zoiets beter werkt:
http://www.google.nl/sear...l&q=Soundex+STV748+&meta=

[ Voor 30% gewijzigd door Initial G op 16-11-2005 00:34 ]

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
UltraSub schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 17:39:
Ik sluit dus mijn Hirschmann 8-weg verdeler aan, maak de kabels, zet de tv beneden op de op een na sterkste uitgang, wat denk je?? Slechter beeld als de el-cheapo splitter, met el-cheapo stekkers. Ik denk hmm.. eens even op de sterkste uitgang zetten. Steek kabel om, zelfde kwaliteit als el-cheapo. Dus geen rotte kabel/stekker. Is die multitap gaar of zo? Of doe ik iets serieus fout. Dit kan toch niet??
In plaats van wat plaats je die 8 voudige multi-tap? (AFC 2081 btw?)
Die multi-tap heeft 12,5db demping op 'sterkste' uitgang, en maar liefst 19db demping op de 'zwakste'. Bij zoveel demping heb je echt een versterker nodig, want de multi-tap is nog niet eens het eindpunt.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Voor een situatie waarbij 1 tv dicht bij de CAI zit (en de rest boven, op zolder oid), de tv beneden niet op de versterker zetten. Voor dit kleine stukje is geen versterking nodig. Dit zorgt namelijk voor overversterking, wat deels teruggaat via de versterker naar de andere tv`s in huis, wat weer zorgt voor storing in de rest van het huis (vaak bij goedkope kastjes).

Vanaf de CAI een gewone T-splitter gebruiken; van hieruit een snoertje van 1 meter naar de tv beneden en het andere (korte) snoertje naar een versterker. Vervolgens de versterker aanpassen op de afstand die je moet overbruggen.

Voor een niet al te hoog bedrag heb je dan overal in huis een goede beeldkwaliteit.
Wil je iets meer uitgeven, dan kun je gaan voor iets duurdere snoertjes met een ontstoringsfilter (haalde hier de laatste ruisjes weg op zolder).

[ Voor 17% gewijzigd door Michael Knight op 16-11-2005 02:25 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1