Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[ShS] Shopsurvey score gemiddelde

Pagina: 1
Acties:

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Wat me nu opvalt is dat de Shopsurvey score gemiddelde ook wordt gebaseerd op de niet ingevulde verzending (omdat er is afgehaald) of niet ingevulde aftersales (omdat dat nog niet aan de orde is geweest).

Het haalt de beoordeling mijn inziens onterecht omlaag.

Nu kan ik niet beoordelen of dat komt omdat er een groot aantal ShS postings bijzitten van voor de migratie waarbij de score nog in cijfers werdt uitgedrukt, en misschien niet op de juiste wijze (of bewust) zijn gemigreerd?

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hoe kom je er bij dat dat zo is?

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
Als ik kijk bij:

http://tweakers.net/shopsurvey/4369

Dan zie ik dus meerdere ShS postings zonder ingevulde verzending en aftersales waarbij ik vermoed dat die ervoor zorgen dat die score nu als GOED uit de bus komt terwijl ik de indruk heb dat dat ZEER GOED zou moeten zijn ;-) gezien de positieve beoordelingen van algemeen.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

tja... is dit de nieuwe manier van spam?
en ook nog crossposten? ? [rml][ ShS] Shopsurvey statistiek weggevallen bij div webshops[/rml]
Het zijn anders wel heel kleine dingetjes he..

[ Voor 65% gewijzigd door henkleerssen op 11-11-2005 10:02 ]

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11 21:44

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

henkleerssen schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 09:59:
tja... is dit de nieuwe manier van spam?
en ook nog crossposten? ? [rml][ ShS] Shopsurvey statistiek weggevallen bij div webshops[/rml]
Het zijn anders wel heel kleine dingetjes he..
John2B, ook al is hij eigenaar van een shop, kan en mag aangeven wanneer hij vermoed dat er een fout in de Shop Survey en/of Pricewatch staat. Buyers Zone is er juist voor om ons op dit soort problemen te wijzen. Zeker omdat er recentelijk het een en andere is aangepast door de devvers.

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Longbeard schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 10:11:
[...]

John2B, ook al is hij eigenaar van een shop, kan en mag aangeven wanneer hij vermoed dat er een fout in de Shop Survey en/of Pricewatch staat. Buyers Zone is er juist voor om ons op dit soort problemen te wijzen. Zeker omdat er recentelijk het een en andere is aangepast door de devvers.
Prima. Maar een normale gebruiker was het nog blijkbaar niet opgevallen. Is dit beta-testen?

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-11 21:44

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

henkleerssen schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 10:16:
[...]
Prima. Maar een normale gebruiker was het nog blijkbaar niet opgevallen. Is dit beta-testen?
Nee, dit is geen beta-test, maar zoals bij elke aanpassing van de Frontpage kunnen er foutjes opduiken die bij het testen niet zijn ontdekt. Een foutje zoals John2B vermoed is iets dat een eigenaar van een shop eerder zal opvallen dan een gewone gebruiker, zaker tav zijn eigen shop. :)

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

John2B schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 09:53:
Als ik kijk bij:

http://tweakers.net/shopsurvey/4369

Dan zie ik dus meerdere ShS postings zonder ingevulde verzending en aftersales waarbij ik vermoed dat die ervoor zorgen dat die score nu als GOED uit de bus komt terwijl ik de indruk heb dat dat ZEER GOED zou moeten zijn ;-) gezien de positieve beoordelingen van algemeen.
De berekening van het gemiddelde wordt wel degelijk goed uitgevoerd voor zover ik kan zien, namelijk door de gemiddelde score van alle reacties van tussen nu en 3 mnd, tussen nu en 6 mnd en alle te berekenen, voor zover er scores opgegeven zijn. En dan ook enkel en alleen over de score die er staat, Algemeen is dus enkel een gemiddelde van de Algemeen-beoordeling, niet een gecombineerde gemiddelde van de beoordelingen van Algemeen, Verzending en Aftersales.

In het geval van de shop die jij aanhaalt zijn er geen reacties de afgelopen 3 mnd geweest en is er maar één reactie de afgelopen 6 mnd geweest. Het is tenslotte 11 november, wat met 6 maanden terugrekenen 11 mei zou zijn en dat valt precies tussen die reacties van 6 en 18 mei in.
Oftewel de score over 6 maanden is nog maar "goed" en niet "zeer goed" want het gemiddelde gaat over enkel die laatste reactie. Over ongeveer 7 dagen heb je zelfs helemaal geen 6 maand-score meer.

Verder neem ik aan dat je gemist hebt dat we tegenwoordig niet het hele bereik, maar "de laatste 6 maanden" in de pricewatch en de index van de shopsurvey weergeven? :) Over 7 dagen gaat die shop dan ook "grijs" weergegeven worden in de pricewatch, totdat er weer recente beoordelingen komen.

Het idee achter die 6-maandlimiet is trouwens dat een winkel zowel negatief als positief kan veranderen en dergelijke (zeker voor het internet) oude beoordelingen dus minder representatief zouden kunnen zijn. We hebben van beide situaties diverse voorbeelden gezien als beheerders en daarom hebben we het nu wat aangepast. :)

Er is dus geen sprake van een bug, wel van een recentelijk gewijzigde situatie.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Topicstarter
De 6 maanden wijziging had ik inderdaad wel gezien, maar even niet op de data's van onze eigen shopsurveys toegepast (wat gaat de tijd toch snel). De toegepaste gemiddelde klopt dan wel, en de 6 maands gemiddelde is zeker een goed uitgangspunt gezien de snelle wijzigingen zoals jezelf aangeeft.

Bedankt voor de uitleg en toelichting.

Pagina: 1