Na veel op dit forum te hebben gekeken (neem dat maar aan!) en op google te hebben gezocht, kom ik elke keer op hetzelfde: mijn pc valt zomaar uit het niets uit (windows XP SP2), dwz, ik krijg een zwart beeld en de monitor springt op 'standbye/oranje lampje'. De computer loopt dan vast, kan alleen maar resetten, ik krijg anders geen reactie.
Mijn specificaties:
Ik heb een Aopen systeemkast met een 300 Watt voeding, met daarin:
* Asus A8V rev. 1.xx moederbord
* AMD Athlon 3200 Venice
* MSI NX6200AX-TD128 128 MB, AGP 8X
* 2 x 512 DDR PC3200 400mhz geheugen, Corsair value select DDR-SDRAM 2.5-3-3-8 2CMD.
Het geheugen is geplaatst op bankje 1 en 3.
* Zalman koeler CNPS7000B-Cu
* Nec DVD Brander
* Maxtor 200 GB SATA HD
Omdat het kan te maken hebben met videokaart heb ik de volgende instellingen in het bios (de nieuwste versie 0218, vandaag geupdate ivm bovenstaand probleem) gewijzigd:
1. Search for MDA Resources = No VLink
2. 8X Supported = Enabled
3. AGP Mode = AGP 8X veranderd naar 4x
4. AGP Fast Write = Disabled
5. Graphics Aperature Size = 64MB
6. AGP 3.0 Calibration Cycle = Disabled
7. DBI Output for AGP Trans = Disabled
8. AGP voltage = 1.6 volts
Sisoft sandra geeft de volgende waarden:
Temperatuur van het moederbord : 21.0°C / 69.8°F
Temperatuur van de CPU : 27.5°C / 81.5°F
Koeling Apparaat: Auto Fan Snelheid Control : Geen / Chassis Fan Snelheid : 1372rpm /
CPU Fan Snelheid : 2596rpm
Voltage Sensor(en)
CPU Voltage : 1.50V /// Aux Voltage : 3.09V /// +3.3V Voltage : 3.42V /// +5V Voltage : 5.27V ///
+12V Voltage : 15.50V /// -12V Voltage : -5.37V /// -5V Voltage : -6.11V /// Standby Voltage : 4.61V /// Batterij Voltage : 0.05V
AGP Bus(en) Op Hub 1 / Versie : 3.00 / Snelheid : 4x / 'FastWrites' Ingeschakeld : Geen /
'Isochronous Mode' Ingeschakeld : Geen / Inschakelde Adressering : 32-bit
Maar het probleem blijft zich voordoen. Het gebeurt bij de volgende programma's: tijdens internet explorer, tijdens explorer (foto's openen). Ik heb de optie 'de computer automatisch opnieuw opstarten' uitgevinkt, maar ik krijg geen blauwe schermen. Mijn LAN op het moederbord staat uitgeschakeld, want die bleek niet meer te werken (heb systeem nu ruim 1 week). Daarvoor in de plaats zit een PCI-kaartje.
Waar zou het probleem nu nog aan kunnen liggen? Het geheugen/processor en koeler waren door Azerty voorgeïnstalleerd. Het gebeurt vrij onverwachts, soms kan de pc een nacht lang geen problemen hebben, soms na twee uren tijdens de bovenstaande applicaties. Moet ik het geheugen iets terugklokken naar 333mhz (als het daaraan ligt, vermijd het liefste performance verlies..)
Mogelijk probleem verholpen: Data Execution Prevention uitgezet.
Mijn specificaties:
Ik heb een Aopen systeemkast met een 300 Watt voeding, met daarin:
* Asus A8V rev. 1.xx moederbord
* AMD Athlon 3200 Venice
* MSI NX6200AX-TD128 128 MB, AGP 8X
* 2 x 512 DDR PC3200 400mhz geheugen, Corsair value select DDR-SDRAM 2.5-3-3-8 2CMD.
Het geheugen is geplaatst op bankje 1 en 3.
* Zalman koeler CNPS7000B-Cu
* Nec DVD Brander
* Maxtor 200 GB SATA HD
Omdat het kan te maken hebben met videokaart heb ik de volgende instellingen in het bios (de nieuwste versie 0218, vandaag geupdate ivm bovenstaand probleem) gewijzigd:
1. Search for MDA Resources = No VLink
2. 8X Supported = Enabled
3. AGP Mode = AGP 8X veranderd naar 4x
4. AGP Fast Write = Disabled
5. Graphics Aperature Size = 64MB
6. AGP 3.0 Calibration Cycle = Disabled
7. DBI Output for AGP Trans = Disabled
8. AGP voltage = 1.6 volts
Sisoft sandra geeft de volgende waarden:
Temperatuur van het moederbord : 21.0°C / 69.8°F
Temperatuur van de CPU : 27.5°C / 81.5°F
Koeling Apparaat: Auto Fan Snelheid Control : Geen / Chassis Fan Snelheid : 1372rpm /
CPU Fan Snelheid : 2596rpm
Voltage Sensor(en)
CPU Voltage : 1.50V /// Aux Voltage : 3.09V /// +3.3V Voltage : 3.42V /// +5V Voltage : 5.27V ///
+12V Voltage : 15.50V /// -12V Voltage : -5.37V /// -5V Voltage : -6.11V /// Standby Voltage : 4.61V /// Batterij Voltage : 0.05V
AGP Bus(en) Op Hub 1 / Versie : 3.00 / Snelheid : 4x / 'FastWrites' Ingeschakeld : Geen /
'Isochronous Mode' Ingeschakeld : Geen / Inschakelde Adressering : 32-bit
Maar het probleem blijft zich voordoen. Het gebeurt bij de volgende programma's: tijdens internet explorer, tijdens explorer (foto's openen). Ik heb de optie 'de computer automatisch opnieuw opstarten' uitgevinkt, maar ik krijg geen blauwe schermen. Mijn LAN op het moederbord staat uitgeschakeld, want die bleek niet meer te werken (heb systeem nu ruim 1 week). Daarvoor in de plaats zit een PCI-kaartje.
Waar zou het probleem nu nog aan kunnen liggen? Het geheugen/processor en koeler waren door Azerty voorgeïnstalleerd. Het gebeurt vrij onverwachts, soms kan de pc een nacht lang geen problemen hebben, soms na twee uren tijdens de bovenstaande applicaties. Moet ik het geheugen iets terugklokken naar 333mhz (als het daaraan ligt, vermijd het liefste performance verlies..)
Mogelijk probleem verholpen: Data Execution Prevention uitgezet.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 17:11 . Reden: DEP uitgezet ]