hoe repareer ik een op mat papier ingescande foto

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Ik heb een aantal foto die nog wat bewerkt moeten worden. Er zijn geen negatieven meer van dus inscannen maar. Echter ze zijn afgedrukt op mat papier, (dus) bij het inscannen krijg ik wat vervormingen als volgt:

(crop van foto)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kmgeurts/repareermij.jpg

Nu heb ik met search al gevonden hoe je dust & scrath van foto's kunt verwijderen, maar dat kost mij toch best wel veel scherpte. De standaard oplossing is de scerpte weer terug te halen door daar een copie van de layer te maken en met de gum de onscherp geworden stukken weer naar boven gummen.

Maar het moet toch gewoon mogelijk zijn de witte vlekjes te selecteren en laten verwijderen.

Scanner:
hp el cheap flatbet. @ 600 dpi
Programma:
Photoshop CS2 (don't ask ..) (of gimp of painshop pro 6.0)
geen negatieven van foto's

iemand nog hints om dit te reparen behalve dan zoals de dust & scratch tools zoals hier
http://www.light-and-shadow.com/articles/dust/dust.html want dat kost me veel blurring?

offtopic:
Ik heb overwogen dit in W&G te plaatsen, maar hier stonden al tuturials in de faq voor foto's bewerken, dus daarom toch maar in FG

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:12

Zoefff

❤ 

Dat ziet er behoorlijk irritant uit. Je kan natuurlijk de gebruikelijke anti-ruis-programma's gebruiken, maar dan lever je inderdaad wel scherpte in, zeker met dit formaat stippen.

De beste oplossing is volgens mij om de foto's niet in te scannen, maar door er foto's van te maken, mits je een beetje fatsoenlijke camera hebt. De vlekken ontstaan volgens mij namelijk doordat de lamp van je scanner tegen de (onregelmatige) oppervlakte van de foto weerspiegelt.

Als je met een beetje knappe camera in een provosorisch gekluste mini-studio voor een goede belichting foto's maakt van de foto's, heb je volgens mij een veel beter resultaat.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 17:04
Is het niet heel veel stof op de foto/scanner. Misschien moet je eerst de foto en de scanner goed stof vrij maken voordat je gaat scannen. Dan kan je al heel veel troep verkomen.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 13:28
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/patist/repareermij2.jpg

beter dan dit krijg ik hem niet in korte termijn

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
urk_forever schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 09:59:
Is het niet heel veel stof op de foto/scanner. Misschien moet je eerst de foto en de scanner goed stof vrij maken voordat je gaat scannen. Dan kan je al heel veel troep verkomen.
Nee het is geen stof, het is afgedrukt op mat papier, en met de scanner geeft dan die refecties van de scanner lamp. Stof ziet er anders uit.
Crypter schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 10:21:
[afbeelding]

beter dan dit krijg ik hem niet in korte termijn
Zoals je wel snapt moet ik nog meer foto's bewerken. heb je gewoon met het scratches en dust filter lopen te werken? of wat nog meer? de technieken (of links hoe ze heten zodat ik ze kan googlen) interreseren me meer.
Als je met een beetje knappe camera in een provosorisch gekluste mini-studio voor een goede belichting foto's maakt van de foto's, heb je volgens mij een veel beter resultaat.
Wellicht probeer ik dat nog eens.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
hp el cheap flatbet. @ 600 dpi
Ik heb zelf nooit last van reflecties door mat papier, dus ik zou toch eens een andere scanner testen.

Mischien kan je bij de plaatselijke copyshop eens proberen of het scannen daar beter gaat. Ook kan je natuurlijk bij de copyshop een kleurencopy maken en die onder je scanner inscannen. Dan zie je gelijk of het probleem echt aan je scanner legt of aan stof.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 13:28
leuk_he schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 10:38:
[...]

Zoals je wel snapt moet ik nog meer foto's bewerken. heb je gewoon met het scratches en dust filter lopen te werken? of wat nog meer? de technieken (of links hoe ze heten zodat ik ze kan googlen) interreseren me meer.
Gewoon Met photoshop CS2. Filter>Sharpen> en dan de onderste geloof ik en dan met de schuifjes spelen.

Etuuuuuh!

Pagina: 1