Ik heb een aantal foto die nog wat bewerkt moeten worden. Er zijn geen negatieven meer van dus inscannen maar. Echter ze zijn afgedrukt op mat papier, (dus) bij het inscannen krijg ik wat vervormingen als volgt:
(crop van foto)

Nu heb ik met search al gevonden hoe je dust & scrath van foto's kunt verwijderen, maar dat kost mij toch best wel veel scherpte. De standaard oplossing is de scerpte weer terug te halen door daar een copie van de layer te maken en met de gum de onscherp geworden stukken weer naar boven gummen.
Maar het moet toch gewoon mogelijk zijn de witte vlekjes te selecteren en laten verwijderen.
Scanner:
hp el cheap flatbet. @ 600 dpi
Programma:
Photoshop CS2 (don't ask ..) (of gimp of painshop pro 6.0)
geen negatieven van foto's
iemand nog hints om dit te reparen behalve dan zoals de dust & scratch tools zoals hier
http://www.light-and-shadow.com/articles/dust/dust.html want dat kost me veel blurring?
(crop van foto)

Nu heb ik met search al gevonden hoe je dust & scrath van foto's kunt verwijderen, maar dat kost mij toch best wel veel scherpte. De standaard oplossing is de scerpte weer terug te halen door daar een copie van de layer te maken en met de gum de onscherp geworden stukken weer naar boven gummen.
Maar het moet toch gewoon mogelijk zijn de witte vlekjes te selecteren en laten verwijderen.
Scanner:
hp el cheap flatbet. @ 600 dpi
Programma:
Photoshop CS2 (don't ask ..) (of gimp of painshop pro 6.0)
geen negatieven van foto's
iemand nog hints om dit te reparen behalve dan zoals de dust & scratch tools zoals hier
http://www.light-and-shadow.com/articles/dust/dust.html want dat kost me veel blurring?
offtopic:
Ik heb overwogen dit in W&G te plaatsen, maar hier stonden al tuturials in de faq voor foto's bewerken, dus daarom toch maar in FG
Ik heb overwogen dit in W&G te plaatsen, maar hier stonden al tuturials in de faq voor foto's bewerken, dus daarom toch maar in FG
Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.