[debian] Compileren werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Hey all,

Ik zit met een raar probleem waar ik echt niet uitkom en heb het gevoel dat google me ook maar in een rondje is aan't sturen. Hopelijk kunnen jullie me uitleggen wat er mis gaat.

Het zit zo, ik heb een mooie shuttle met daarop een nvidia based board, een sata schijf en een amd64 bits proc.

Die amd64 kan heel netjes 32 en 64 bits draaien. Echter, zodra ik de 32bits kernel van debian Sarge instaleer dan flipt heel de sata afdeling en krijg ik timeouts. Onwerkbaar systeem ten gevolg. Als ik een van de 64bits kernels instaleer, bv. 2.6.8-11-amd64-k8 dan werkt alles prima.
Inmiddels heb ik begrepen dat deze kernel niet echt 64 bits is, maar ergens tussen 32/64bit inhangt :? dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Fact is, dat zodra ik een module probeer te compileren, bijvoorbeeld de rt2750 driver van ralink, dan krijg ik meldingen als:
code:
1
cc1: error: code model `kernel' not supported in the 32 bit mode

Dat vind ik dan aardig iritant, aangezien het me niet gelukt is om verder te komen dan deze melding. Zoals bekend kan ik niet even een i386 kernel instaleren omdat deze overhoop ligt met m'n hdd controller.

Ik ben nog niet zover met linux dat ik een oplossing kan bedenken hiervoor, simpelweg omdat ik niet precies doorheb wat er nu misgaat. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen, want dit probleem verplicht mij windows te gebruiken op m'n mooie shuttle :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik krijg het idee dat de kernel in de war raakt over welke sata controller erin zit, en daarom gaat hangen.
Met welke kernel versie loopt ie te empen?

Ik denk dat je je probleem oplost door zelf een (evt. vanilla) kernel te bakken, met de juiste controller erin (en eventueel conflicterende controllers uit te schakelen).

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
http://lists.debian.org/debian-amd64/2005/10/msg00125.html

google -> 'code model `kernel' not supported in the 32 bit mode' -> i'm feeling lucky

;)

[ Voor 46% gewijzigd door Hans op 10-11-2005 23:11 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Die had ik wel gevonden, maar
* mkdir /chroot-woody ; cdebootstrap woody /chroot-woody http://ftp.de.debian.org/debian
is wel lastig zonder internet verbinding...
Momenteel doe ik alles van de twee 31r0a Debian DVD's.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
gupje schreef op donderdag 10 november 2005 @ 22:51:
Ik krijg het idee dat de kernel in de war raakt over welke sata controller erin zit, en daarom gaat hangen.
Met welke kernel versie loopt ie te empen?

Ik denk dat je je probleem oplost door zelf een (evt. vanilla) kernel te bakken, met de juiste controller erin (en eventueel conflicterende controllers uit te schakelen).
versie 2.6.8 van de 386 architectuur, 2.4.* krijg ik niet eens geinstaleerd.

• weijl
  • Niet online
Hoe oud is dat mobo?
Kan wel eens zo zijn dat je met een nieuwe kernel uit de brand bent.

Probeer eens een vanilla kernel zelf te compilen. iig een hogere dan 2.6.8 ik zou in dit geval gelijk voor de laatste stable gaan. (brand deze op cd oid.. je hebt wel een beschikking tot het internet neem ik aan op een andere locatie dan waar die machine staat?)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Het is dezelfde bak waarop ik linux draai, het is een dualboot met xp.
Ik kan files dus netjes in een fat partitie stoppen zodat ze beschikbaar zijn in linux. Echter een nieuwe kernel instaleren benodigd dingen als yaird, initramfs-tools etc. Die dingen hebben weer allemaal hun dependencies dus het is onbegonnen werk om handmatig alle .deb's te downloaden.

beetje vervelend :(

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Ik heb hier ongeveer dezelfde hardware: een Shuttle met nVidia en een 64bits proc.

Ik draai hier Kubuntu Hoary Hedgehog 2.6.10 kernel. Dit werkt goed, behalve dat sinds een kernel update ik wel eens een error krijg bij het afsluiten. Ik heb me nog niet gewaagd aan een eigen kernel.

Misschien een idee om een andere debian based distro te proberen?

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31
Maar als je toch internet hebt op die xp bak, wrom heb je dan geen internet op die debian?
* UltraSub ziet even dát probleem niet...

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het klinkt ook een beetje alsof je het gros van je distro 32 bits geinstalleerd hebt en alleen je kernel in 64 bits probeert te draaien. Voor een fatsoenlijk 64 bits systeem zal je ook op zn minst 64bit libs en gcc nodig hebben, of een crosscompile-able gcc.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik zie nu pas dat ik onduidelijk ben geweest, Ik heb een draadloze internetverbinding en er is geen mogelijkheid even een kabeltje te leggen. Onder windows werkt dit grapje prima, maar Linux kan ik dus alleen maar van een schijfje instaleren. Vandaar dat ik de 2DVD versie heb.

Ik kan geen nieuwe kernel instaleren omdat deze allemaal dependencies heeft die ik dan handmatig moet downloaden. Dan zou ik een kant en klare distro moeten hebben met een nieuwere kernel. zomertje's optie zou dus het overwegen waard zijn, mits zij wel gewoon zooi kan compileren op haar machine.

Verder heb ik gewoon de standaard Sarge Installatie gedaan in expert mode en tijdens het instaleren gekozen voor kernel 2.6.8-11-amd64-k8.

• weijl
  • Niet online
en dan de wireless configgen is geen optie?
die vat ik niet :?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
gupje schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 02:01:
en dan de wireless configgen is geen optie?
die vat ik niet :?
Dan zal ik toch eerst de juiste module moeten compileren voor mijn systeem en dat lukt dus niet

• weijl
  • Niet online
:+ my fault.

kun je em niet me ndiswrapper aan de gang krijgen dan?
laadt je de windows drivers vanaf je windows mount, of je copieert ze ff ofzo..

is het proberen waard.
AFAIK heeft die NDIS-Wrapper OOK weer de kernel-source nodig.
true again :X

[ Voor 21% gewijzigd door weijl op 12-11-2005 11:04 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 22:25
AFAIK heeft die NDIS-Wrapper OOK weer de kernel-source nodig.

Maar heb je al gewoon tar xvfz, make menuconfig, make modules, blablabla geprobeerd? Ik heb het idee dat je je doodstaart op de Deb-modules, en qua kernel ben ik dat snel afgeleerd :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb ongeveer dat moederbord en had dezelfde problemen. Ik heb het als volgt opgelost:

gentoo opstarten --> debian mounten / chrooten --> goede kernel compileren --> debian opstarten. :)

Misschien dat je met een livecd iets kunt bereiken?

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik denk dat de optie van een nieuwere kernel het geheel wel oplost, is er geen manier om te achterhalen welke dependencies er nodig zijn die NIET standaard bij sarge zitten?
MIsschien dat ik dan gewoon de boel kan compileren. En anders gewoon even een testing cdtje maken en de benodigde zut, hopelijk werkt dat. Ik houd jullie op de hoogte :)

Pagina: 1