Laptop grafische toepassingen (GLA)

Pagina: 1
Acties:

• Dekay
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-02 22:46
Hello,

Ik ben van plan een laptop aan te gaan schaffen voor o.a. grafische toepassingen. Daarmee bedoel ik programma's als Photoshop, Max3D, Maya. Ook gebruik ik dan programma's als Dreamweaver. Het zijn dus de zwaardere programma's. Ik ga namelijk naar het Grafisch Lyseum.

Ik heb nu bij het zoeken vooral gekeken naar het scherm/processor/geheugen/hardeschijf. Maar daar stuit ik dan op een probleempje. Ik weet dus eigenlijk niet zozeer wat ik nodig heb qua scherm. Ik wil sowieso een breedbeeld scherm i.v.m. Photoshop (redelijk veel vensters aan de zijkanten) maar of ik dan bijv. een 15,4" wil of 17" (breedbeeld).
Ook kijk ik naar hoelang hij mee gaat op de batterij. Ik heb ongeveer 75% van de tijd een stopcontact in de buurt, maar ik wil minimaal 2 uur op de batterij kunnen zitten als dit nodig is. (Heb helaas geen informatie kunnen vinden over de batterij duur van de onderstaande laptops.)

Nu heb ik zelf al gekeken naar twee laptops:
Sony Vaio A517B Pentium M 740 1.73 Ghz, 17" TFT WXGA (1440 x 900), 512MB (2 x 256MB), 80 GB 5400rpm
&
Fujitsu Siemens Amilo M3438G 17" TFT Crystalview WXGA+ (1440 x 900), Intel Pentium M 760 (2.0GHz), 256 MB Geforce Go 6800, 1024MB DDR2 533MHz, 2 x 80GB 5400rpm (RAID-Technologie).

Deze zijn dus beide 17". Nu was eigenlijk ook een beetje mijn vraag of dit wel nodig is voor de programma's die ik ga gebruiken. Het lijkt mij dat een groter scherm lekkerder werkt dan een klein scherm.

Dan het gewicht. Het gaat ongeveer zo: ik ga van huis met de bus naar het station (Hoorn), vanaf station Hoorn ga ik naar A'dam en daar ga ik waarschijnlijk met de bus of lopend (schijnt dat het nieuwe gebouw op loopafstand is van het station). Ik zit dus eigenlijk 80% van de tijd, ik denk niet dat het gewicht dan veel uitmaakt omdat ik toch steeds zit.

Dan nog even in het kort mijn eisen:
- HDD minimaal 40GB;
- Breedbeeld scherm;
- Minimaal 2 uur op de batterij;
- Snel genoeg voor de programma's die ik ga gebruiken;
- Redelijke videokaart zou leuk zijn maar is geen pré;
- Budget is max 1800 euro (incl. BTW).

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dekay schreef op donderdag 10 november 2005 @ 20:17:

Dan het gewicht. Het gaat ongeveer zo: ik ga van huis met de bus naar het station (Hoorn), vanaf station Hoorn ga ik naar A'dam en daar ga ik waarschijnlijk met de bus of lopend (schijnt dat het nieuwe gebouw op loopafstand is van het station). Ik zit dus eigenlijk 80% van de tijd, ik denk niet dat het gewicht dan veel uitmaakt omdat ik toch steeds zit.
Dat denk je maar :Y) Neem eens een weekje de Driedelige Vandale elke dag mee naar school. Naast je gewone boeken. Dan heb je ongeveer het gewicht van zo'n 17" laptop! Ik zou als ik jou was echt zoeken naar een 15,4" laptop met een hogere resolutie ofzo. Echt, een beetje besparen op gewicht zal je nooit spijt van krijgen!

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:57
En het is ook weer zo, hoe groter het scherm hoe meer verbruik

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb die reizen ook gemaakt en sjees, dat je daarvoor een 17" laptop wilt hebben, en dan nog alleen maar voor de resolutie.....

Ik zou als ik jou was de selectie omkeren en alleen zoeken naar iets dat max 2.3 kilo is, zoals bv een Asus W3V die dan ook voldoet aan al je specs. Want het probleem is dat je je blind staart op het scherm terwijl oa op het Appleforum er heel veel mensen aangeven al gelukkig te zijn met 12" en daarmee tenminste mobiel blijven. En dat is een groot verschil met de Amilo van 200 kilo, dar wil je echt niet dagelijks meenemen in de trein (tenzij je een extra kaartje koopt).

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:32

rapture

Zelfs daar netwerken?

Voor het fotosoepen is het beter dat je een hoge resolutiescherm hebt, dan een groot scherm waarvan je denkt dat het groot is, terwijl het eigenlijk niet waar is.

15" met 1600*1200 _/-\o_ of vergelijkbare breedbeeld-varianten resolutie zijn zalige schermen.

Voor die toepassingen zou ik liefst 1GB ram halen en niet minder. De huidige en vorige generatie MCT-laptops zijn ook met 1GB uitgerust.

Is betrouwbaarheid belangrijk? of mag het 9x op RMA gaan zoals mijn Toshiba M10-miseriereeks-laptop het doet? of mag het zoals een Dell default altijd al zo brak is als de brakste Toshiba (statistisch gezien volgens de docententest)? of een IBM dat je gerust paar keer van de trap mag laten vallen?

Is service/support/garantie belangrijk? of mag het een halve semester op RMA gaan zoals mijn Toshiba M10 laptop het doet? of mag het maar 1 werkdag op RMA en uitzonderlijk 5 dagen op RMA gaan zoals de IBM's?

Moet het gamebaar zijn en welke games?

Zijn er beruchte eindeloze lange trappen zoals bij ons? Na paar keer zo'n trappen doen, zal je wel snappen waarom 17" laptops bij ons zeldzaam zijn.

Zie ook onze MCT-laptops, wij hebben dezelfde eisen als jullie.
[rml][ MCT laptop 2005] Toshiba Tecra S2[/rml]

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 10-11-2005 20:47 ]

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Sowieso zijn de schermen van notebooks vaak niet zo natuurgetrouw he.. Ga je thuis met een 'echt' scherm werken? ga dan voor een lekker compacte laptop.. Aan de andere kant is een graka voor 3dsmax wel chill, dus dan ga je alweer naar de 15,4 inch over het algemeen.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik het Centrino verhaaltje vergeten en kijken naar een Dikke Athlon64 laptop. De P-M is niet echt geschikt voor de zaken die je hierboven beschrijft en zal je veel meer plezier hebben met een A64 (Photoshop, Max3D, Maya) en tja Dreamweaver zal overal wel op draaien ;)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 20:43:
Als ik jou was zou ik het Centrino verhaaltje vergeten en kijken naar een Dikke Athlon64 laptop. De P-M is niet echt geschikt voor de zaken die je hierboven beschrijft en zal je veel meer plezier hebben met een A64 (Photoshop, Max3D, Maya) en tja Dreamweaver zal overal wel op draaien ;)
Clock voor clock is een Pentium-M zelfs iets sneller dan een Athlon64 en een voldoende hooggeklokte Pentium-M is het minstens zo snel als een AMD Athlon64. Hoogverbruik, zware batterij en "powerplant-size" adaptor is meestal niet aangenaam.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 10-11-2005 20:50 ]

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Als het je alleen om de resolutie gaat dan zou ik eens kijken naar een leuke IBM laptop, ik heb zelf een Thinkpad R50p en die heeft een resolutie van 1600x1200 op een 15" scherm, zo zijn er wel meerdere IBM laptops die dit hebben.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Dekay
Dat heb ik inderdaad niet vermeld in mijn startpost. Hij moet natuurlijk tegen een stootje kunnen. Ook is service/support/garantie belangrijk. Ik zal is naar de Toshiba Tecra S2 gaan kijken, bedankt. Er zijn toch een aantal dingen die ik ben vergeten :D

Ik stap van het 17"-scherm idee af en ga kijken naar een compactere laptop.
Thuis zit ik achter een 17" LCD-scherm van Philips (170C).

Bedankt voor de reply's

Verwijderd

Dekay schreef op donderdag 10 november 2005 @ 20:53:
[...]

Dat heb ik inderdaad niet vermeld in mijn startpost. Hij moet natuurlijk tegen een stootje kunnen. Ook is service/support/garantie belangrijk. Ik zal is naar de Toshiba Tecra S2 gaan kijken, bedankt. Er zijn toch een aantal dingen die ik ben vergeten :D

Ik stap van het 17"-scherm idee af en ga kijken naar een compactere laptop.
Thuis zit ik achter een 17" LCD-scherm van Philips (170C).

Bedankt voor de reply's
is de msi m635 niet iets voor je?

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dekay schreef op donderdag 10 november 2005 @ 20:53:
Opgepast, wij hebben maandag en woensdag een vaste Toshiba-technieker (lees: slaafje :+ ) dat onze laptops oplapt zodat de RMA's leefbaar zijn. Toshiba raad ik eerder af, zeker voor particulieren. Ze hebben nog wat techniekers ontslaan in hun servicecenters zodat de herstellingen nog wat trager gaan. De prijs en specs van Toshiba Tecra S2 is idd erg verleidelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 10-11-2005 23:18 ]

• Dekay
Ik heb gekeken naar de Toshiba Tecra S2, maar daar zie ik dat hij een 15" scherm heeft en dus geen breedbeeld. Dat staat tenminste in de pricewatch (pricewatch: Toshiba Tecra S2 (P-M 730; 512MB; 40GB; combo; 15" TFT; WXP Pro)).

Over een AMD 64. Hoelang gaat een gemiddelde AMD64 laptop mee? Heeft dat 64bit gebeuren zo veel voordeel dan een 'gewone' P-M?

Ik heb zelf gekeken bij Laptops4u.nl naar een laptop met een 15,4"-schempje. Ik ben daar de Asus A6Va tegengekomen. Er zit 1GB geheugen in, 80GB hdd (7200 RPM), Intel Pentium M 750 (Dothan 1.87Ghz; 2Mb L2 Cache; 533Mhz FSB) een X700. Dit lijkt me zeker een kanshebber :D

• Dekay
*Major kick* ;)
Nu bijna 2 weken later heb ik helaas nog geen antwoord gekregen.

Ik ben de Sony Vaio FSJ nog wat (als ik het me goed herinner) tegen gekomen. Heeft een 14,1" scherm (1280x800), P-M 1,7 GHz, 512 MB geheugen (tot max 2048), 80 GB (5400 RPM) en een Intel Graphic nogwat met shared geheugen (max 128mb). Nu was mijn vraag of dit wel snel genoeg is voor wat ik wil doen? Vooral die videokaart zit ik mee. Het leek me dat bij beeldbewerken je videokaart redelijk belangrijk is, maar dat weet ik niet zeker.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die videokaart is meer dan zat voor photoshop e.a. Alleen als je voortdurend zit te 3ds maxxen is het misschien niet snel genoeg maar ik weet uit ervaring dat het 3ds max gedeelte op het grafisch lyceum weinig voorstelt. :P

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
ik heb de Sony S2XP, inmiddels is volgens mij de S4 al uit, maar dat is dus een KLEIN breedbeeld laptopje. Gaat +/- 3 uur met z'n accu mee, en is lekker licht. En snel genoeg voor waar je hem voor wilt gebruiken.
Pagina: 1