• peeweeherman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09-2024

peeweeherman

energieleverend.nl

Topicstarter
Afgelopen jaar heb ik een internationaal project geleid, binnenkort hoop ik dit met goed gevolg af te ronden. Naar aanleiding hiervan is de kans groot dat ik opnieuw als internationaal projectmanager gevraagd wordt.

Het vorige project heb ik zonder professionele hulpmiddelen en training gedaan, voor een volgend project kom ik liever goed beslagen ten ijs. Daarom ben ik op zoek naar een opleiding voor projectmanager.

De topics die ik hier bij tweakers heb gevonden richten zich vooral op IT-projecten. Het gaat hier om de bouw van een complexe technische installatie in Frankrijk, het heeft dus de voorkeur dat het een algemene internationale methodiek is. Wat ik verder middels google gevonden heb is de Prince2 methode. (http://www.prince2.com)

Verder moet de cursus wat niveau aansluiten op mijn opleidingsnivo, ik ben ingenieur in werktuigbouwkunde en heb "in de avonduren" Master of Business Administration gedaan.
Geld speelt niet echt een rol, duurder dan de MBA zal het wel niet worden voor de baas ;) .

Uiteraard kan P&O mij bij selectie helpen, maar ik zou graag ook ervaringen van medetweakers horen.

Is er iemand die bekend is met de Prince2 methodiek?
Weet iemand nog een andere goede opleiding/ methodiek.

Check de realisatie van ons energieleverend passiefhuis op energieleverend.nl

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Wat het eerste bij mij opkwam heb je al gezegd, Prince2. Volgens mij is dat een hele goeie. Ik wil dat uiteindelijk ook ooit gaan doen.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Er zijn mensen die Prince2 achterhaald vinden, maar ik weet er helaas te weinig vanaf :X

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:32
Lethalis schreef op donderdag 10 november 2005 @ 21:06:
Er zijn mensen die Prince2 achterhaald vinden, maar ik weet er helaas te weinig vanaf :X
Klopt, ik heb namelijk net een cursus gedaan en die beste man vond het ook achterhaald. Niet omdat het een slechte methode was, maar omdat er meer methoden zijn en die mensen geven de voorkeur aan een combinatie.

Mijn cursus ging meer over het plannen van een project, iets dat bij mijn bedrijf nog wel eens vergeten wordt, heeft er ook mee te maken dat het een behoorlijke ad-hoc organisatie is.

Ik kan het in ieder gavel aanraden om zo'n cursus te doen. Niet omdat de cursussen nou veel meer vertellen, maar de ervaring van andere mensen in bepaalde situaties kan je soms veel van leren of meenemen in toekomstige projecten

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

http://www.pmi.org/info/default.asp is een nuttige site, en een van de PM guru's: http://www.thomsett.com.au/default.htm

Geen idee of die ook cursussen aanbieden, maar het is een goede plek om te beginnen.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:34

PowerFlower

être diable et jouer fleur

PrinceII is een projectmanagement methode (met de nadruk op een methode, deze is toevallig erg populair in de UK en Nederland maar daarbuiten weinig bekend). Wel een vrij nuttige methode overigens (als je hem pragmatisch gebruikt). Imho is dat niet helemaal waar je naar zoekt, want volledig gecertificeerd ben je daarin al in totaal een week (afhankelijk van waar) en dat kost je misschien 2 à 3000 E. Vrij simpel voor een werktuigbouwkundige met een MBA zou ik denken, en onvergelijkbaar veel goedkoper dan een MBA ook :P

Wat misschien meer in jouw straatje ligt als ik het zo hoor is zoiets als een PMI of IPMA certificering, wat ik er van hoor zijn dat wat zwaardere en langduriger trajecten. Afaik zijn die ook vrij gefaseerd dus je kunt de theorie afwisselen met het in de praktijk brengen. De meeste grote opleidingsinstituten in Nederland kunnen je daar denk ik wel verder in helpen (GetronicsPinkRoccade, Schouten & Nelissen, etcetera).

Overigens is het in Nederland gebruikelijk jezelf projectleider te noemen als je 1 project tegelijkertijd doet en zeker als je maar 1 project gedaan hebt. Een projectmanager is iemand die er meerdere tegelijkertijd doet. Maar nm that ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PMI is de Amerikaanse Project Management Club die standaarden uitzet, certificering verzorgt etc. De IMPA organisatie doet hetzelfde, maar heeft de rest van de wereld als dekking.

Tenzij je werkveld de VS zijn, zou ik me lekker op IPMA richten. Dit is een internationaal hoog aangeschreven PM-certificeringstraject. Het heeft een mix van hard skills en softskills.
Dus niet alleen hardcore Project Management skills (bijv Prince2), maar ook Financial Management, People Management.

Waar Prince2 een methode is in het public domain en de cursussen dus door iedereen gevolgd kunnen worden, moet je bij IPMA toegelaten worden op basis van relevante werkervaring en CV.
(alleen het basis traject (IPMA-D) staat voor iedereen met een beetje ervaring open).

En Prince2 is een methodiek waar sommige mensen niet van gecharmeerd zijn, tsja...
Het zou bureaucratisch van aard zijn en contraproductief. Ik zelf geloof erg in P2.
Met name de proces gedachte en fasering van projecten. Waardoor het een methodiek wordt die overal en in elke sector toepasbaar is.

@PowerFlower
Volgens mij is Prince2 wel een beetje de facto standaard in de huidige projecten wereld. Zeker in de westerse wereld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, ik heb in elk geval weer een aantal nieuwe aanknopingspunten.

Ik kwam ook een Master opleiding tegen, maar dat is mogelijk iets voor langere termijn.
(3 masters is daarnaast ook wel een beetje over the top)

Het IPMA traject lijkt me wel een geschikte route, zal eens met P&O overleggen om een nultest te gaan doen. Ben benieuwd welk niveau ik mag instappen, vooral het laatste project was in mijn ogen al vrij complex.

Is er eigenlijk iemand die dit traject al heeft gevolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Peewee_Herman schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 13:38:
Ik kwam ook een Master opleiding tegen, maar dat is mogelijk iets voor langere termijn.
(3 masters is daarnaast ook wel een beetje over the top)
Wat ik me afvraag.. kan je geen post-master doen op je MBA?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt IPMA-D (beginnersniveau, beetje PM-kennis nodig), IPMA-C, B en A
Zijn op basis van ervaring en CV, waarbij bij niveau A toch wel 5 jaar of meer ervaring nodig is op hoog niveau. Voor zover ik weet zijn er 2 of 3 A gecertificeerden in Nederland. Dus bijt je daar nou niet op stuk ;)

Maar meer info over IPMA vind je hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IPMA is redelijk pittig, en bevat oa een 360c meting. Ongeacht de toepassing ervan is Prince2 is een pré.

Wellicht dat een heel andere richting zoals ITIL Service Manager nog wat is, of dat je wat onderdelen meepikt van de DSDM aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Redelijk pittig' inderdaad, maar daarom staat de certificering ook hoog aangeschreven en wordt het steeds meer gevraagd bij vacatures. Omdat het niet alleen aangeeft dat je inhoudelijk vakkennis bezit, maar deze ook kan toepassen in de praktijk.

ITIL Service Manager is echt een totaal ander gebied waar PeeWee nou juist, imo, niet naar toe wil.
Het ITIL SM-traject is bedoeld als framework voor beheer organisaties, dus voor de staande/lijn organisatie. Project Management en projecten staan juist los van deze staande organisatie.

Een ITIL Service Manager is wel een van de personen die op de grens staat, hij maakt afspraken met de Project Manager over de overdracht van de deliverables van projectorganisatie naar staande organisatie.
DSDM is dan al een stuk interessanter, maar specifiek bedoeld voor System Development. En dat moet maar net passen. Uit de posting van PeeWee begrijp ik juist dat hij meer in een generiekere hoek zoekt.
Ik zou in dit geval toch voor IPMA gaan (waar PRINCE2 overigens een belangrijk deel van uit maakt). Mocht het IPMA traject te lang duren, zou ik in ieder geval voor de Prince2 Foundation en Prince2 Practioner cursussen gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ITIL Service Manager (een geheel andere insteek dan de Awareness/Foundation/Essentials) kan heel goed aansluiten op het vak Project Manager.

Mijn vader heeft jarenlang deze certificeringen gedoceerd onder accreditatie van het Exin, en zodoende heb ik ze zelf ook kunnen doen tegen een voordelig tarief uitgezonderd het Exin gedeelte. Ik heb er persoonlijk heel veel aan gehad in mijn functie doordat deze tak van ITIL zich naast het beheren van ICT infrastructuren ook een groot gedeelte besteed aan communicatieve situaties op MT niveau.

Dat wil zeggen, tijdens de cursus wordt je als cursist door middel van een rollenspel zo diep in een hoekje gedrukt dat je door middel van communicatieve vaardigheden en koelte toch tot oplossingen moet komen, iets wat ook een onderdeel is van project management. Het is een cursus die toch regelmatig heeft gezorgd voor mensen, die totaal gebroken in tranen uit waren gebarsten, of zelfs met meubilair gingen gooien, zo intensief is het.

Een project manager moet ook met zulke situaties kunnen omgaan, en dat aspect van ITIL Service Manager trainingen helpt je goed als Project Manager.
Het uitgangspunt van deze training, waarin de communicatie tussen leverancier en klant de rode draad vormt, is optimalisatie van de persoonlijke communicatieve effectiviteit en efficiëntie, zowel individueel als groepsgewijs.

"Een echte Service Rat biedt kwalitatieve dienstverlening die voldoet aan de klantbehoefte."

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:53:
ITIL Service Manager (een geheel andere insteek dan de Awareness/Foundation/Essentials) kan heel goed aansluiten op het vak Project Manager.

Mijn vader heeft jarenlang deze certificeringen gedoceerd onder accreditatie van het Exin, en zodoende heb ik ze zelf ook kunnen doen tegen een voordelig tarief uitgezonderd het Exin gedeelte. Ik heb er persoonlijk heel veel aan gehad in mijn functie doordat deze tak van ITIL zich naast het beheren van ICT infrastructuren ook een groot gedeelte besteed aan communicatieve situaties op MT niveau.

Dat wil zeggen, tijdens de cursus wordt je als cursist door middel van een rollenspel zo diep in een hoekje gedrukt dat je door middel van communicatieve vaardigheden en koelte toch tot oplossingen moet komen, iets wat ook een onderdeel is van project management. Het is een cursus die toch regelmatig heeft gezorgd voor mensen, die totaal gebroken in tranen uit waren gebarsten, of zelfs met meubilair gingen gooien, zo intensief is het.

Een project manager moet ook met zulke situaties kunnen omgaan, en dat aspect van ITIL Service Manager trainingen helpt je goed als Project Manager.

[...]
Ik hoor je verhaal, maar vakinhoudelijk heeft het weinig te maken met project management. Voor communicatieve vaardigheden, conflicthantering e.d. zijn prima andere cursussen.
In het IPMA-traject wordt daar uiteraard ook aandacht aanbesteed, maar als je meer wilt, moet je even zoeken.

Wat ik wil zeggen is dat het zonde van de investering is om een ITIL traject in te slaan om alleen maar voor de communicatieve vaardigheden te gaan.Vakinhoudelijk dwaal je dan wel erg af als je insteek Project Management is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 09:52:
@PowerFlower
Volgens mij is Prince2 wel een beetje de facto standaard in de huidige projecten wereld. Zeker in de westerse wereld
Dat zou je denken. En in Nederland/UK, en dan met name in de IT, is er ook vrijwel niemand die nog nooit van Prince2 gehoord heeft. Maar op bijv. het congres waar ik de afgelopen week was moest ik vrijwel iedere keer dat ik er aan refereerde uitleggen wat het was (en ook aan mensen die al jaren meelopen en als guru op CMS gebied beschouwd worden). Imho is Prince2 een prima methode die breed inzetbaar is, als je het pragmatisch gebruikt (het wordt té vaak projectmanagement om het projectmanagement, vooral een gevaar voor de pm's die daar hun vak van maken en weinig inhoudelijke kennis van het project hebben). Daardoor krijgt het een slechte naam (te veel rompslomp, kost alleen maar tijd, levert veel te veel papier op), terwijl dat meer veroorzaakt wordt door het overdreven inzetten ervan (een project voor 3 man waarbij die 3 dan in verschillende teams ingedeeld worden, dat soort dingen) terwijl mensen die de methode begrijpen voor een kleiner project ook gewoon veel dingen concentreren (projectbrief en pid in één bijvoorbeeld) en het dus helemaal niet die rompslomp hóeft op te leveren.

Iig heb ik alleen de foundation, ga binnenkort denk ik maar eens de rest doen, time & money well spent denk ik. Die paar dagen kunnen ze me wel missen ;) IPMA laat ik voor wat het is, het is niet mijn ambitie de rest van mijn leven projectmanager te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 13:22
Misschien nutteloze tip, zelf geen idee, houd meer van proggen en met mijn handjes bezig zijn:

RUP ?!

Heb er wel eens mensen over gehoord die over beide zaten te spreken, of het iets is wat op elkaar aansluit of dat het allebei methodieken zijn voor "Project Management", weet ik niet :X
edit:

Lijkt erop dat het wel project management is:
http://academy.capgemini....lusterid=18&courseid=1184

[ Voor 22% gewijzigd door LinuX-TUX op 12-11-2005 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

RUP is specifiek een methode voor software development. De cursus die jij linkt, is dan ook een cursus projectmanagement voor mensen die RUP gebruiken, want in RUP zit afaik niet echt een component projectmanagement ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

Er zijn veel wegen die naar Rome leiden. Prince-2 is er 1. Zoals eerder aangegeven is het met name zaak er pragmatisch mee om te springen. Deels kan je proj manager worden en deels zit het in je. Pik de bruikbare zaken uit de methode(s) en pas ze in combinatie met je eigen skills toe. Ik heb zelf Prince-2 practitioner gedaan omdat best vaak in de klantenkring om toepassingservaring/certificering gevraagd wordt.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet 8 december op examen voor mijn IPMA-D. Het is veel leeswerk maar geeft een zeer verhelderend beeld over het hele projectmanagement verhaal. Je ziet meerdere methoden (waaronder Prince 2) en komt ook in aanraking met factoren als netwerkplanningen, boekhouden etc.. Een echte aanrader :)

oh ja, volgens mijn docent is er in Nederland 1 iemand IPMA-A gecertificeerd..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2005 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Oke... even wat recht zetten over Prince2...
Prince 2 is de project methodiek voor ICT projecten.
Dit wordt gebruikt bij oa AEGON,Fortis,ABN-Amro,ING,Pink Roccade (de grondleggers van Prince2) en Getronics.
en is een must-have voor elke ICT medewerker die project runt.

ITIL is de servicedesk methodiek, en gaat meer over de dagelijkse gang van zaken.
Een prince2 opleiding kan in de avond uren, of overdag 5 daagse cursus.
Examen kost 180 € , en doe je bij Exin. (www.exin.nl)

Je kan ook andere verdere vervolg/MBA opleidingen doen, maar als je echt ICT projectmanagment wil doen; Prince2.
(Projects in Controlled Enviroments versie 2)

Ik heb er nog steeds elke dag profijt van, van mijn ITIL en Prince2 opleidingen.
(december Prince2 examen, ITIL al in de pocket)

(Let op voor Pino . Prince in Name only...)
een aanvulling, ITIL en Prince2 worden vaak de project bijbel genoemd. Je kan het letterlijk overnemen, of eruit pikken wat voor jou van toepassing is, net zoals bij de bijbel...

[ Voor 20% gewijzigd door weeraanmelden op 16-11-2005 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

weeraanmelden schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:25:
Oke... even wat recht zetten over Prince2...
[...]
En wat zet je nu precies recht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Precies, onderbouw even i.p.v. iets slechts te poneren. Prince wordt veel toepgepast, maar heeft ook een hoop hype -gehalte. Er zijn meer methodes zoals eerder genoemd... daarbij is IPMA niet vergelijkbaar met Prince qua niveau. Prince kent Foundation (boek lezen klaar) en practitioner (toe kunnen passen) terwijl IPMA zoals aangegeven verschillende zwaartes kent. Niet echt iets voor in 5 dagen ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Il Ljama op 16-11-2005 16:18 ]

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeweeherman

peeweeherman

energieleverend.nl

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 21:57:
Ik moet 8 december op examen voor mijn IPMA-D.
Wanneer ben je begonnen, het is mij nog niet helemaal duidelijk wat de duur van zo'n opleiding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IPMA-D cursus duurde in mijn geval 4 dagen. En dat is exclusief de Prince2 Foundation cursus, die bij Getronics PinkRoccade integraal onderdeel uitmaakt van het traject (had ik al, dus vrijstelling).
1e dag een intake/assesment gedeelte (niet echt spannend)
2e dag Project Finance
3e dag Human Factors
4e dag Relatie met de NCB (Nederlandse Competentie Baseline)
(is een boekwerk over welke competenties je nodig hebt als IPMA gecertificeerde manager).

Prince2 foundation heb ik ooit in een 3 daagse cursus gehad.
(houd er rekening mee dat het IPMA-D examen maar 4 of 5 keer per jaar afgenomen wordt. De meeste opleidingsinstituten (stuk of 7, 8 ), passen hun cursussen hier zoveel mogelijk op aan)
weeraanmelden schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:25:

ITIL is de servicedesk methodiek, en gaat meer over de dagelijkse gang van zaken.
Een prince2 opleiding kan in de avond uren, of overdag 5 daagse cursus.
Examen kost 180 € , en doe je bij Exin. (www.exin.nl)
Nou, deze definitie vind ik aan de krappe kant.
1. Het gaat verder dan een servicedesk/helpdesk. Het richt zich op de algemene dienstverlening in met name IT-hoek. De servicedesk is daar slechts een onderdeel van.
2. Ik persoonlijk vind het niet echt een methodiek, maar meer een 'state-of-mind' of een kwaliteitssystematiek. Het gaat meer om de procesgedachte en die op een zinvolle manier implementeren op je werkplek. En juist niet exact volgens de 'regels' zoals ze in de boeken staan
Je kan ook andere verdere vervolg/MBA opleidingen doen, maar als je echt ICT projectmanagment wil doen; Prince2.
(Projects in Controlled Enviroments versie 2)

Ik heb er nog steeds elke dag profijt van, van mijn ITIL en Prince2 opleidingen.
(december Prince2 examen, ITIL al in de pocket)
True...
(Let op voor Pino . Prince in Name only...)
een aanvulling, ITIL en Prince2 worden vaak de project bijbel genoemd. Je kan het letterlijk overnemen, of eruit pikken wat voor jou van toepassing is, net zoals bij de bijbel...
Ik snap nog steeds niet waarom ITIL in een mond genoemd wordt met PRINCE2.
Ze hebben niets met elkaar te maken.
ITIL is bedoeld als kwaliteitssysteem voor IT-dienstverlening (maar kan ook elders worden toegepast) en dus bedoeld voor een staande/lijn organisatie.
PRINCE2 is juist bedoeld voor projectorganisaties. En dit is tegenovergesteld aan de staande organisatie.

Er zijn wel raakvlakken, maar daar is ook alles mee gezegd. En ze kunnen prima samenwerken, maar zijn niet bedoeld om elkaar aan te vullen/verbeteren. Het zijn 2 zelfstandige entiteiten. Dat ze vaak in 1 adem genoemd worden is wat anders.

Dat verhaal over 'de bijbel', daar bedoelen ze de handboeken van ITIL en PRINCE2 mee. En ze noemen deze handboeken de 'bijbel' omdat je er ALLE antwoorden in kan vinden voor het succesvol afronden van een project/inrichtinge van je IT-beheer.
(vind jouw interpretatie overigens wel erg origineel :))

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Il Ljama schreef op woensdag 16 november 2005 @ 16:12:
Precies, onderbouw even i.p.v. iets slechts te poneren. Prince wordt veel toepgepast, maar heeft ook een hoop hype -gehalte. Er zijn meer methodes zoals eerder genoemd... daarbij is IPMA niet vergelijkbaar met Prince qua niveau. Prince kent Foundation (boek lezen klaar) en practitioner (toe kunnen passen) terwijl IPMA zoals aangegeven verschillende zwaartes kent. Niet echt iets voor in 5 dagen ;)
Ik vind 'IPMA' geen methodiek, sterker nog, IPMA gebruikt PRINCE2 als project methodiek.

IPMA is een organisatie die certificatie trajecten heeft ontworpen die garanderen dat de mensen die het afleggen een bewezen niveau hebben en beschikken over een set skills.

Een methodiek willen ze niet uitvinden (daar zijn anderen beter in, zie PRINCE2). Maar ze willen deze projectmethodiek uitbouwen met andere skills, die de methodiek zelf niet behandeld. Hierbij moet je denken aan Financial Management, People Management, ervaring, zelfreflectie.

Dat is waar IPMA-trajecten zich onderscheiden van PRINCE2. Methodiek (dus een set tools) vs. Inzicht en Ervaring (dus een set skills).

Mocht je meer willen lezen over de skills die worden verwacht bij verschillende IPMA-niveaus:
NCB - Nederlandse Competence Baseline (www.pmi-nl.nl; Het boek heeft geen ISBN-code, dus check de site even)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 20:24 ]

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 20:20:
[...]

Ik vind 'IPMA' geen methodiek, sterker nog, IPMA gebruikt PRINCE2 als project methodiek.
waar lees jij dat dit wel zo zou zijn?
Ik heb IPMA-D en Prince-2 practitioner dus ik weet het verschil :Z
Ik geef aan dat IPMA met Prince-2 appels met peren vergelijken is. Volgens mij doe jij niet anders. Dit topic van de TS gaat over welke projectmanagement opleidingen er zijn. Zowel Prince-2 als IPMA zijn aangevoerde suggesties richting TS. Het enige wat ik deed is aangeven dat je Prince-2 en IPMA in dat opzicht niet als 'concurrenten' kan zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Il Ljama op 17-11-2005 07:40 ]

Verwijderd

Il Ljama schreef op woensdag 16 november 2005 @ 16:12:
[...] Er zijn meer methodes zoals eerder genoemd... daarbij is IPMA niet vergelijkbaar met Prince qua niveau. [...]
Ik haalde het uit dit zinnetje...
Verkeerd geinterpreteerd. |:(
sorry

Nou, dan zijn we het dus volgens mij wel eens over hoe het in elkaar steekt...

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 08:37:
[...]

Ik haalde het uit dit zinnetje...
Verkeerd geinterpreteerd. |:(
sorry

Nou, dan zijn we het dus volgens mij wel eens over hoe het in elkaar steekt...
OK, bij teruglezen kan ik me er wel iets bij voorstellen. Ook sorrie ;)

Verwijderd

Nou, hoe dan ook:

PeeWee heeft volgens mij nu wel een duidelijker beeld. Veel succes met je keuze!
Ennuh...
Mocht je meer willen weten, je weet waar je zijn moet :)

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 17:25
Ik voeg toch ook graag even 1 ding toe: ik werk voor een Amerikaans bedrijf in NL en had al Prince2 Foundation (via Exin). De Amerikanen erkennen dit Europese feestje echter niet (typisch Amerikaans) en toen heb ik een cursus gehad vanuit het PMI Inc. (Project Management Institute) www.pmi.org.
Deze hebben ook een certificaat dat heet PMP (Project Management Professional) waarbij de bijbel de "PMBOK guide" is. (De Project Management Body Of Knowledge.) Tsja, je houdt van afkortingen of niet... ;)
Ik geloof niet dat ik na die cursus PMP gecertificeerd ben, maar dat maakt de Amerikanen ook niet zoveel uit, als je maar kennis hebt van de methode. Daar aan toe voegende: alle methodieken die ik over de jaren gezien heb (Bedrijfseigen manieren van projectmatig werken, Prince2, de PMI "methode"/PMBOK, maar ook onderdelen uit ITIL, (R)Unified Process, etc.) bezitten of gaan allemaal uit van dezelde elementaire projectkenmerkende manieren van aanpak:
dezelfde fasering (met vaak net even iets andere naamgeving)
dezelfde projectdocumentatie (nooit met dezelfde naamgeving |:( )
dezelfde sturing op deliverables
dezelfde rollenverdeling binnen een projectteam

Als je als project manager de bovenstaande zaken beheerst en ook weet toe te passen binnen je eigen werkveld, ben je in mijn ogen een echte project manager. De certificatie is voornamelijk voor je eigen CV cq. martkwaarde.

"In het huidige tijdperk is verandering de enige constante." - H.M. Koningin Beatrix

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:07

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Ik ben zelf sinds januari werkzaam bij een klein bedrijf in de rol van projectleider/projectmanager. Veel van de projecten tot nu toe gaan (zoals wel vaker bij kleine bedrijven) redelijk ad-hoc.

Vanwege de komst van een nieuwe salesmedewerker (waardoor ik me meer op de projecten kan focussen) en het "voor het gaatje liggen" van enkele grote projecten is het nu een uitgelezen tijd voor mij om wat meer projectmanagement vaardigheden te ontwikkelen. Ik ben al in het bezit van het boekje "De kleine Prince II" en ik zie het eigenlijk niet zitten om zowel een Foundation als een Practitioner cursus te volgen.

Ik verwacht niet een al te moeilijk foundation "examen" maar ben wel benieuwd of deze te halen is op basis van praktijkervaring en het bovengenoemde boekje. Vooropleiding is overigens elektrotechniek aan de TU Delft. Heeft iemand het Foundation examen obv zelfstudie gedaan en wat zijn hierbij met name de aandachtspunten?

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Twee Dee schreef op donderdag 24 november 2005 @ 13:29:
Ik ben zelf sinds januari werkzaam bij een klein bedrijf in de rol van projectleider/projectmanager. Veel van de projecten tot nu toe gaan (zoals wel vaker bij kleine bedrijven) redelijk ad-hoc.

Vanwege de komst van een nieuwe salesmedewerker (waardoor ik me meer op de projecten kan focussen) en het "voor het gaatje liggen" van enkele grote projecten is het nu een uitgelezen tijd voor mij om wat meer projectmanagement vaardigheden te ontwikkelen. Ik ben al in het bezit van het boekje "De kleine Prince II" en ik zie het eigenlijk niet zitten om zowel een Foundation als een Practitioner cursus te volgen.

Ik verwacht niet een al te moeilijk foundation "examen" maar ben wel benieuwd of deze te halen is op basis van praktijkervaring en het bovengenoemde boekje. Vooropleiding is overigens elektrotechniek aan de TU Delft. Heeft iemand het Foundation examen obv zelfstudie gedaan en wat zijn hierbij met name de aandachtspunten?
ik heb foundation puur op basis van het boek lezen gedaan en s' middags het examen van practitioner er achteraan. Docent keek effe snel of ik het gehaald had en mocht op basis hiervan practitioner-examen er achteraan doen. Prima haalbaar op basis van theorie, maar dat is ook meteen het manco; je hebt er maar deels wat aan. Met voldoende praktijkervaring 'proef' je wel welke zaken voor jou practisch toepasbaar zijn en welke niet. Gevaar van een papierentijger ligt op de loer. Als je echt tools wil hebben voor de praktijk, raad ik je toch aan practitioner te volgen. Praktijkgericht en best wel leerzaam.

[ Voor 7% gewijzigd door Il Ljama op 24-11-2005 15:37 ]

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:07

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Il Ljama schreef op donderdag 24 november 2005 @ 15:28:
[...]

ik heb foundation puur op basis van het boek lezen gedaan en s' middags het examen van practitioner er achteraan. Docent keek effe snel of ik het gehaald had en mocht op basis hiervan practitioner-examen er achteraan doen. Prima haalbaar op basis van theorie, maar dat is ook meteen het manco; je hebt er maar deels wat aan. Met voldoende praktijkervaring 'proef' je wel welke zaken voor jou practisch toepasbaar zijn en welke niet. Gevaar van een papierentijger ligt op de loer. Als je echt tools wil hebben voor de praktijk, raad ik je toch aan practitioner te volgen. Praktijkgericht en best wel leerzaam.
Dat is ook precies mijn plan. De "Foundation" lijkt me de moeite (en het geld) van de 3 daagse cursus niet waard. De practitioner lijkt me al wat uitdagender, zeker gezien mijn korte werkervaring maar juist daarom denk ik dat het erg waardevol zal zijn.

Voor de papieren tijger ben ik niet bang, ik besef me al te goed dat je geen 3 gereedschapskisten mee moet zeulen om 1 spijker in de muur te slaan ;)

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

Twee Dee schreef op donderdag 24 november 2005 @ 17:26:
[...]

Dat is ook precies mijn plan. De "Foundation" lijkt me de moeite (en het geld) van de 3 daagse cursus niet waard. De practitioner lijkt me al wat uitdagender, zeker gezien mijn korte werkervaring maar juist daarom denk ik dat het erg waardevol zal zijn.

Voor de papieren tijger ben ik niet bang, ik besef me al te goed dat je geen 3 gereedschapskisten mee moet zeulen om 1 spijker in de muur te slaan ;)
Ik raad je wel aan het boek al wel een keer goed door te nemen voordat je aan de cursus practitioner begint. Om goed aan praktijkvoorbeelden te kunnen meewerken/denken is dat wel een must. Je verdoet anders veel tijd met opzoeken enzo in de tijd dat je cases kan doen. Op internet staan ook zat voorbeeldvragen/antwoorden om een beeld te krijgen van wat je of weet hoever je bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koop eens "de kleine prince 2" kost bij de boekhandel net geen 30 euro en als je dat leest (ben je snel doorheen) dan begrijp je hoe de methode werkt.

persoonlijk vind ik het een geweldige methode als er straks aan de richtlijnen gehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower

PowerFlower

Je hoeft je helemaal niet strak aan de richtlijnen te houden om er wat aan te hebben. Bijv. dingen als een project brief, PID, fasering van een project etc. zijn prima krenten om er uit te pikken en helpen een project al een eind de goede kant op. Ik merk wel dat je gaandeweg steeds meer het conform de methode gaat doen (omdat je als zoveelste tegen de zelfde problemen aanloopt) :P Maar imho is dat nog steeds beter dan andersom (een relatief simpel project in de kiem smoren met een PID van 230 pagina's bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee Dee schreef op donderdag 24 november 2005 @ 13:29:

De foundation is prima te doen met de 'Kleine Prince'. Het is alleen maar multiple choice examen dat je feitenkennis toetst. De practioner is lastig als je alleen maar praktijk ervaring hebt. Bij dat examen krijg je 3 open vragen bij een casus. Het gaat er dan niet om hoe je het in de praktijk zou doen, maar hoe je het volgens Prince2 zou moeten doen.
Alleen praktijk ervaring is dan toch tricky. De practioner cursus bereidt je goed voor op de Prince2-denkmanier en biedt goed houvast bij het halen van het examen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:32
Klein kickje; ik zie dat je voor IPMA-D geen ervaring nodig hebt.
Zij er veel afgestudeerde studenten die zo'n cursus volgen of is het meer iets wat je doet als je al 5+ jaar werkt?

Als ik alle reply's zo lees is het nl best handig als je zo'n cursus hebt gedaan & voltooid.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik gezien heb is dat de mensen die de cursus volgen vaak wel enige ervaring hebben. Het is niet verplicht, maar ik denk wel dat het meerwaarde heeft als je enige kennis en ervaring hebt. Maar goed, het is ook te doen zonder praktijk ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De cursussen zijn in principe alleen echt goed voor op je CV. Met IPMA leer je niet een project te managen, idem voor Prince 2. Een project ligt voor het grootste gedeelte toch echt bij de persoon zelf. Dat houdt in dat je naast je gantt charts met je mensen bezig moet zijn. De procedures zijn puur ter ondersteuning van je project, ze zijn niet de pijlers van het project. Dus ja, de opleidingen zijn nooit weg, maar nee ze maken niet een betere project manager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 08:32:
De cursussen zijn in principe alleen echt goed voor op je CV. Met IPMA leer je niet een project te managen, idem voor Prince 2. Een project ligt voor het grootste gedeelte toch echt bij de persoon zelf. Dat houdt in dat je naast je gantt charts met je mensen bezig moet zijn. De procedures zijn puur ter ondersteuning van je project, ze zijn niet de pijlers van het project. Dus ja, de opleidingen zijn nooit weg, maar nee ze maken niet een betere project manager.
Wat maakt je dan wel een betere project manager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 09:29:
Wat maakt je dan wel een betere project manager?
De organisatie zelf (ad-hoc organisatie of reeds procedure gericht, hoeveel tijd moet je besteden aan het opruimen van losse eindjes, etc.), de mensen om je heen, je eigen administratie en documentatie, leren van je netwerk, en een persoonlijke instelling. Zaken zoals politiek en budgetair spel, mensenkennis om zaken voor elkaar te krijgen, omgaan met conflicten, etc. leer je niet zomaar uit een cursus en dat zijn denk ik wel de zaken die belangrijk zijn en waarvan ik zelf zoiets heb van "ja daarmee heb ik dagelijks te maken".

Met de cursussen en certificeringen is natuurlijk niets mis. IPMA is niet zozeer een cursus maar meer een toetsing van je ervaring, en biedt je zwart op wit tot wat je in staat bent.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 16:24

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 10:29:
[...]

De organisatie zelf (ad-hoc organisatie of reeds procedure gericht, hoeveel tijd moet je besteden aan het opruimen van losse eindjes, etc.), de mensen om je heen, je eigen administratie en documentatie, leren van je netwerk, en een persoonlijke instelling. Zaken zoals politiek en budgetair spel, mensenkennis om zaken voor elkaar te krijgen, omgaan met conflicten, etc. leer je niet zomaar uit een cursus en dat zijn denk ik wel de zaken die belangrijk zijn en waarvan ik zelf zoiets heb van "ja daarmee heb ik dagelijks te maken".

Met de cursussen en certificeringen is natuurlijk niets mis. IPMA is niet zozeer een cursus maar meer een toetsing van je ervaring, en biedt je zwart op wit tot wat je in staat bent.
Ik denk dat je in jou verhaal goed hebt neergezet wat belangrijk is. Mensenkennis is een groot deel van managen. Natuurlijk zijn andere zaken eromheen belangrijk zoals plannen, budget en nog een heleboel dingen, maar in staat zijn om mensen te laten doen wat je wilt en binnen neergezette deadlines is een kunst!

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 18:00
Peewee,

Six Sigma / Lean Sigma is misschien ook wat voor je.

Six Sigma / Lean Sigma is een combinatie van TQM (total quality management), SPC (statistic process controll), Bedrijfseconomie en project managment.

Het uitgangspunt van Six Sigma / Lean Sigma is dat je processen pas goed kunt beheersen als je weet hoe elk proces verloopt en om dat te weten moet er gemeten worden: 'meten is weten'. Dit is de basis van Six Sigma.
Daarnaast wordt er een vaste methodiek gebruikt om processen te verbeteren, namelijk het DMAIC, oftewel Define-Measure-Analyze-Improve-Control. Het gaat hier dan met name om bedrijfsprocessen. Verder biedt Six Sigma ook een duidelijke klantfocus, met name door te laten onderzoeken wat de klant precies wil. Die eisen bepalen de limieten die aan een product gesteld worden in het voortbrengingsproces, of dat nu bij een productiebedrijf of een dienstverlenend bedrijf is.

Je kunt kiezen voor de "transactual" of de volledige Six sigma / Lean Sigma cursussen, de "transactual" gaat minder diep in op de statistische aspecten.

De cursus duur is meestal 2 weken voor transactual en 4 weken voor de volledige cursus.
De cursus kosten komen ongeveer neer op 2.500,- per week.

Six sigma is op dit moment erg "hot" is heeft internationaal een erg goed aanzien. Bedrijven die erg veel met six sigma werken zijn: GE, Motorola, Dell en Coca Cola.

Kijk ook eens naar deze links :

http://www.sixsigma.nl/ma...nu/Introductie_Six_Sigma/
http://www.kiwa.nl/index-T.asp?id=744

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il Ljama

Il Ljama

Spits ya in the face!

je moet het ook 'in' je hebben. Je kan de kennis hebbe en wellicht nog kunnen toepassen, maar toepassen op het juiste moment moet je aanvoelen. Sociale vaardigheden en leidinggevende capaciteiten zijn zeker zoveel van belang. Sociale vaardighden zijn mijnsinziens het belangrijkst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En achter dingen aan willen gaan. Ik ken project managers die zich zo diep in de nesten werken doordat ze indicaties van de project medewerkers afdoen als "dat zien we wel" of bij voorbaat zonder daadwerkelijk het antwoord op een vraag te weten gewoon "ja zo moet het" roepen.

Vervolgens hangt de klant aan de lijn en wordt het blik met smoezen opengetrokken om de problemen die zijn ontstaan door een gebrek aan aandacht te verdoezelen. Vervolgens lopen de uren uit de klauwen, en moet de project manager nacalculatie of andere soorten constructies gaan regelen om meer uren te regelen. Dit op zijn beurt zorgt ook weer voor gezellige discussies die niet bepaald bevordelijk zijn voor de relatie met je klant, en waar de project manager zijn energie ook van opraakt.

En de volgende keer doen ze het zo weer, het zit gewoon in de persoon. Je wordt er mee geboren of niet. :)
Pagina: 1