Budget - Media Systeem

Pagina: 1
Acties:

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-01 11:41
Nu ik inmiddels enkele maanden bezig ben met mijn studie aan de UVT, begint de nood om zelf een PC te hebben toch wel heel erg hoog op te spelen. Met drie man tegelijk op een PC willen, nou ja, iedereen herkent het wel...

Ik wil de Pc voornamelijk gaan gebruiken voor de basic dingen voor mijn studie, zoals de office groep, internet, etc. Hiernaast wil ik hem voor vooral gebruiken voor het digitaliseren van mijn muziek collectie (op 192kbs), het (beperkt) bijwerken van digitale foto's met photoshop CS2, het downloaden (en meteen weer op dvd branden) van films e.d., en het af en toe spelen van een spel. Voor dit laatste ga ik er van uit dat ik absoluut geen professionele gamer o.i.d. ben, en al lang tevreden ben als ik de meeste gangbare spellen op een lage bitrate kan spelen. Dat ik spellen als Doom3 e.d niet kan spelen kan ik makkelijk mee leven.
Verder moet ik hier de komende vier a vijf jaar mee toe kunnen, tot het einde van mijn studie dus, en stel ik het op prijs dat het systeem (dat op mijn kamer komt te staan) geen duidelijk hoorbare herrie voortbrengt.

Het budget voor dit alles: Rond de €750,- , inclusief TFT-monitor. Erg weinig inderdaad, maar het moet te doen zijn. Overigens is het wel zo dat ik liever wat meer uitgeef, zodat ik een probleemloos systeem heb, dan dat ik enkele tientjes kan besparen....

Na het dagenlang uitspitten van verschillende reviewsite's, jullie erg goede best buy guide, en dit forum, begon het me redelijk te duizelen, maar uiteindelijk ben ik tot de volgende set-up gekomen:

Behuizing

De AOpen QF50A (300W, Zwart), zoals vermeld in de BBG van november. Mooi, strak, en goed.
€44,-

Moederbord

In de BBG van November wordt het bord van Asus, de Asus A8N-VM CSM met GeForce 6150 genoemd, welke me perfect lijkt. (€84,-) Helaas is deze dus nog niet te verkrijgen...
Maar is het voor het soepel willen spelen van spellen niet beter een losse (budget) videokaart te nemen? Mocht dit het geval zijn, gaat mijn keuze qua moederbord uit naar de Asus A8N-E, aangezien deze ook alles biedt wat ik nodig heb.

Eventuele Videokaart

Dit is dus het enige waar ik totaal niet uitkom, ook niet na het doorspitten van vele site's. Mocht ik kiezen voor het Asus A8N-E moederbord, wil ik er een goedkoop videokaartje bijsteken, wat voldoende zal zijn voor de meeste spellen. Hiervoor zou ik dan maximaal tussen de €50-€100 over hebben, aangezien het spelen maar bijzaak is. Ik weet dat het eigenlijk niet mag, maar kan er iemand hier iets in aanraden?

Processor

AMD athlon 64 3000+ (€118,-) met Thermaltake Silent Boost K8 (€20,-)

0f

AMD athlon 64 3000+ (venice) boxed? (€135,-)

Hier twijfel ik echt. Hoe groot is het verschil in geluidsproductie tussen de boxed versie en de versie met losse koeler? Als dit verwaarloosbaar is kies ik vrijwel zeker voor de boxed versie, aangezien deze 3 jaar garantie heeft.

Werkgeheugen

256MB x 2 (512MB) PC3200 DDR (TwinMos). Aangeraden in de BBG, en compactibel met beide moederborden, lijkt me dit ruimschoots voldoende. (€44,-)

Hardeschijf

Hitachi Deskstar T7K250, 160GB wederom uit de BBG. 160GB lijkt me ruimschoots voldoende voor mijn muziekcollectie, aangezien ik eventuele films toch meteen weer op DVD brand. (€77,-)

DVD-Brander

De NEC ND-4550 16x, uit de BBG, lijkt me een erg goede keuze, en zoveel maakt het qua prijs niet uit tussen de 8 en 16 speed versie. (€44,-)

Beeldscherm

In de BBG wordt de Acer AL1715s aangeraden, welke me een goede keuze lijkt, aangezien ik een 17inch TFT scherm wil wegens de beschikbare ruimte. Maar is het misschien geen betere optie om de aanbiedengen van Media Markt e.d. in de gaten te houden voor een zelfde scherm voor een lagere prijs? (€230,-)

Uitgaande van de meest simpele set-up, dus zonder losse videokaart, kom ik voor de PC+Scherm uit op €660. Er is dus nog bijna honderd Euro over voor een eventuele videokaart of andere verbeteringen. De prijzen zijn overigens overgenomen uit voornamelijk de BBG, dus verzendkosten e.d. zitten er nog niet bij.

En dan nog een laatste vraagje: Waar kan ik de onderdelen het beste aanschaffen? Is het slim om deze zo veel mogelijk bij een en dezelfde online winkel te bestellen (zoals Alternate), of maakt het qua prijs weinig uit als ik bij bijvoorbeeld een Mediamarkt of zelfs een wat kleinere computerwinkel ga kijken?

Ik hoop echt dat jullie me verder kunnen helpen, aangezien ik er zelf al erg veel tijd ingestoken heb. Komt misschien niet altijd zo over, maar ben ook geen computergenie, haha.

Alvast bedankt! ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Isaja op 10-11-2005 20:09 ]

Verwijderd

Kan je niet beter een ASrock 939DUAL-SATA bord nemen voor 65 euro's? Heeft PCI-e en AGP.

• WubboZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-12-2025

WubboZ

Evil Inside

Kan je niet beter even eerst zoeken, dit heb ik van de Frontpage notabene:

Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2005, Basis Systeem, € 750,-
Compleet met 17" TFT scherm

Zo lui zie je ze niet vaak

* WubboZ kijkt er altijd weer naar uit om de best buy van T.Net door te lezen

[ Voor 7% gewijzigd door WubboZ op 10-11-2005 20:04 ]

(\__/)
(='.'=)
This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination

• Isaja
WubboZ schreef op donderdag 10 november 2005 @ 20:02:
Kan je niet beter even eerst zoeken, dit heb ik van de Frontpage notabene:

Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2005, Basis Systeem, € 750,-

Zo lui zie je ze niet vaak

* WubboZ kijkt er altijd weer naar uit om de best buy van T.Net door te lezen
Dank je voor je nuttige antwoord....

Als je even de moeite had genomen om mijn posting door te lezen had je gezien waar hier het probleem zit.

Maargoed, back on topic maar weer...

@Jepz,

Heb net gekeken, en lijkt me zeker wel een goede keuze wanneer ik voor een losse videokaart kies. Scheelt toch weer 20 euro. Bedankt!

• WubboZ

WubboZ

Evil Inside

Verder nog vragen, waarmee ik/we je dan wel nuttig kan helpen?

offtopic:
* WubboZ helpt graag, maar geeft eerlijk toe het over het hoofd te hebben gezien dat je zelf de BBG al had gevonden

(\__/)
(='.'=)

Verwijderd

Ik weet niet waar je em gaat bestellen.
Als ik jou was zou ik er een Asus V9999LE/TD AGP in gooien. 139 Euro's.( pricewatch: Asus GeForce 6800 LE 128MB DDR (AGP, DVI), V9999LE/TD )

En de processor, een andere koeler is natuurlijk stiller en koelt beter. Die 3 euro verschil maakt ook niks uit.

Btw, Geen dank ;)

• WubboZ

WubboZ

Evil Inside

Over het algemeen zijn PCI-Express kaarten toch altijd goedkoper? Blijkbaar gaat dat niet op voor deze kaart... (hij is er niet in PCI-E). Een (ongeveer) dezelfde kaart is er ook van Leadtek, maar dan 10 euro goedkoper: Leadtek GeForce 6800 LE 128MB.

Je kunt ook gaan voor de Asus GeForce 6600 256MB, deze heeft meer geheugen en zit op PCI-E, én kost 100 euro (en dat was wat je budget maximaal toeliet, als ik het goed gelezen heb ;))

(\__/)
(='.'=)

• Isaja
Bedankt voor de hulp Wubboz... zei toch duidelijk dat ik alles al had doorgelezen, haha ;)

@Jepz, die videokaart die je noemt is toch echt te duur voor me.

Maar het word dus zo goed als zeker een los moederbord met een losse videokaart. Lijkt me ook met het oog op eventuele upgrades niet eens zo stom...

Ik zit nu dus ongeveer aan het volgende te denken:

AOpen QF50A (300W, Zwart)
AMD Athlon 64 3000+ met Thermaltake Silent Boost K8
Moederbord? (ASrock 939DUAL-SATA ?)
256MB x 2 (512MB) PC3200 DDR (TwinMos)
Hitachi Deskstar T7K250, 160GB
NEC ND-4550 16x
Videokaart? (Asus GeForce 6600 256MB?)

Zitten we in totaal zo rond de €530,-, in de goede richting dus :)

Zal 512mb alleen wel genoeg zijn, aangezien ik hier regelmatig lees dat veel moderne applicaties toch echt 1gig vragen?
En is het verstandig om voor de losse koeling (dus niet boxed) te kiezen voor de processor, en dus geen 3 jaar garantie te hebben? Of is deze in de praktijk eigenlijk nooit nodig (wil niet gaan overclocken...)

Lijkt me toch een heel aardig systeempje straks voor die prijs. Maar is alles wel goed op elkaar afgestemd? Dus niet dat de videokaart bijvoorbeeld maar voor 60% gebruikt wordt, wegens beperkingen in het een of ander ofzo.
Dus stel je zou dit systeem voor jezelf samenstellen, wat zou je er dan nog aan veranderen om het zo optimaal mogelijk te krijgen? Ik ben heeeeeeel benieuwd.... ;)

Alvast Bedankt!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik ben altijd van mening dat als een processor 1 jaar mee kan, dat hij dan meestal ook wel 3 jaar mee gaat. VOlgens mij is dit de gebruikelijke gedachtegang op deze site.
Pech kan je altijd hebben.

Ik heb zelf nog nooit de boxed versie van amd gehad. Wel die van intel (pentium 4 3000)en daar heb ik toen een andere koeler op gezet. Die was dus echt wel een stuk stiller.
Ik heb bij mijn huidige pc voor een een Arctic Freezer 64 gekozen. Koelt prima en is erg stil.

Geheugen: volgens mij is extra geheugen wel handig, vooral in photoshop. Hoe geheugen-afhankelijk het omzetten van mp3tjes is weet ik niet. Nooit opgelet, noch iets over gelezen.
Anderzijds is een betere videokaart ook geen slechte keuze.

Jij zegt: tja doom3 niet kunnen spelen kan me niet veel schelen.
Waarschijnlijk houd je niet zo van die schietspellen. Maar wat als over een jaar een spel uitkomt dat je wel erg leuk vind: Dan zou je je videokaart weer moeten upgraden. Goedkoop is dan dus duidelijk duurkoop.

Gezien je budget moet je dus kiezen tussen 1024mb geheugen, of een betere videokaart. Voor allebei is wel wat te zeggen. Jij zal de keuze moeten maken. Ik zal als gamer altijd voor de videokaart gaan, maar ja jij bent geen echte gamer.

Oja, asrock zijn budget-moederborden. Ik heb goede ervaringen ermee, anderen weer hele slechte. Hoe duurzaam die dingen zijn weet ik niet. Ik gok minder duurzaam. Houd daar dan wel rekening mee.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Isaja
@Quacka,

Voor het moederbord zal ik dan toch maar even verderkijken, aangezien ik wel gewoon kwaliteit wil.

De processor zal dan hoogstwaarschijnlijk gewoon met losse koeler gaan, kan me wel vinden in je verhaal.

Alleen het geheugen vind ik toch echt twijfelachtig. Als ik nu 512 twinmoss pak, dus als ik het goed heb op twee sockets, en ik wil later nog eens 512 bijzetten om tot 1gig te komen, lukt dat dan? Of is hier geen ruimte voor, en moet de 2x256 eruit en vervangen worden door 2x512? Want dan lijkt het me wel beter om meteen voor 1gig te gaan namelijk....

AOpen QF50A (300W, Zwart)
AMD Athlon 64 3000+ met Thermaltake Silent Boost K8
Asus moederbord
256MB x 2 (512MB) PC3200 DDR (TwinMos)
Hitachi Deskstar T7K250, 160GB
NEC ND-4550 16x
Videokaart? (Asus GeForce 6600 256MB?)

Het enige vraagstuk zou dan dus nog de 3dkaart zijn, van max. €100. Iemand hier nog advies over, een goed link over budget kaarten, of anders een goede aanbieding van een kaart bij de Mycom o.i.d? Kan ik binnenkort namelijk inkopen gaan doen.... :Y) ;)

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:04
Ik zou toch voor dat ASUS A8N-VM CSM moederbord gaan, deze is ongeveer even duur als een ASUS A8N-E. Inmiddels is deze leverbaar volgens een ander topic: Asus A8N-VM CSM

Dan kun je kijken wat je met de ingebouwde video kunt spelen qua spellen, en op basis daarvan beslissen of en zo ja wat voor losse videokaart je nodig hebt. Tevens zijn de prijzen van videokaarten dan alweer flink gedaald...

Qua geheugen heeft dit moederbord 4 bankjes, je kunt dus altijd later bijplaatsen. Het is aan de andere kant ook geen gek idee om voor 2 x 512 Mb te gaan, dan kun je later nog makkelijk uitbreiden naar 2 Gb, voor Vista bijvoorbeeld.

Opel Ampera-e (2020) > Skoda Elroq 85 Business Edition (2025)

• Isaja
Hmmmm.... hij is dus toch eindelijk leverbaar!!! :9

Thnx Wesco, zie net in de pricewatch dat deze inderdaad maar 15euro duurder is, dus om het daar nu op te laten liggen lijkt me ook stom.
Maar even een (waarschijnlijk best wel stomme.....) vraag tussendoor: Het G-lan wat bij de specs vermeld staat, staat dit voor wireless? Er moet namelijk ook nog een draadloos kaartje in voor een linksys router, vandaar :+

Maar aangezien ik nu best wel veel geld uitspaar door geen grafische kaart aan te schaffen, ben ik van plan om er meteen 2x512 in te zetten. Moet ik straks als ik meer tij heb even uitdokteren wat de precieze specs gaan worden. Zat zelf te denken aan 512MB x 2 PC3200 DDR (kingston), voor zo'n 90 euro. Iemand een beter alternatief?

Tips zijn nog altijd welkom ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Isaja op 14-11-2005 18:10 ]

• Wesco
G-Lan staat voor Gigabit LAN (1000 Megabit), dwz. dat de vaste netwerk aansluiting op 10, 100 of 1000 Mbit kan draaien.

Voor thuisgebruik is dat een beetje overkill, hooguit handig als je veel grote bestanden tussen twee systemen moet kopiëren (en dan moet je ook in beide systemen Gigabit LAN hebben en een Gigabit switch, en de juiste kabels). Voor internetten is je ADSL of kabel aansluiting de beperkende factor. Maar goed, het zit erop en dat kan geen kwaad.

Voor je wireless moet je dus nog een aparte kaart aanschaffen.

Qua geheugen is Kingston ValueRam een veilige keuze, als je niet wilt gaan overklokken.

• Isaja
Hmmm..... aangezien mijn internetverbinding momenteel toch maar 1mb is lijkt me dit idd een beetje overdreven, haha.

Maar ik heb het Kingston Valueram zojuist bekeken, en kan ook op de specificaties van Kingston zelf niet terugvinden of dit nu uit 1 of 2 strips bestaat (twins). Het lijkt me namelijk wel het beste om te gaan voor 2x512 (net als de twinmoss 512(2x256)) die er eigenlijk eerst in zou gaan. Dit vanwege de aanzienlijk betere prestaties.

Is het dan niet beter om te kiezen voor bijv. de 2 x 512MB PC3200 DDR (Kingston) uit de bbg, aangezien deze wel op dual channel werken?

Ben zojuist ook op de site van linksys aan het zoeken geweest, maar kom er niet uit wat voor kaart ik nu nodig heb om mijn PC te verbinden met de draadloze wrt54gs router. Iemand die dit wel weet?

• thumblex.
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-01 18:19
Het Kingston Valueram heeft 2 strips, en door de s939 cpu kan hij ook in dual channel draaien ja.
Ik heb dit mem. ook en bij mij komt het tot 220mhz op 3-3-3-8, niet echt bijzondere prestaties dus maar voor jouw eisen goed genoeg.

• Isaja
Ik ben er bijna uit :+ !

Dit wordt het:

AOpen QF50A (300W, Zwart) €45
AMD Athlon 64 3000+ €120
Thermaltake Silent Boost K8 €20
Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 €90
512MB x 2 (1gb) PC3200, cl3 DDR (kingston, Valueram) €90
Hitachi Deskstar T7K250, 250GB €100
NEC ND-4550 16x €45

Komen we dus op €510 uit voor bovenstaand systeempje. Het enige wat er nu nog ontbreekt is die draadloze kaart voor de linksys wrt54gs. Iemand die me kan vertellen waar ik daar voor moet zoeken? Kan er hier op het forum namelijk niets over vinden.

Alvast Bedankt! (hopelijk voor de laatste keer, haha) ;)

Verwijderd

Linksys WLAN 54Mbps PCI Kaart

alstublieft, één 54g wireless lan kaart van linksys

/me vind gistron lievv :9

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2005 09:05 . Reden: kleine link edit ]

• Isaja
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2005 @ 09:01:
Linksys WLAN 54Mbps PCI Kaart

alstublieft, één 54g wireless lan kaart van linksys

/me vind gistron lievv :9
Kijk, die zocht ik dus! Wist het namelijk echt niet op de site van linksys... :P Merci Similar!

Ga nu eens even kijken waar ik alles het beste kan bestellen. Het lijkt me het slimste om zoveel mogelijk bij een en dezelfde internet-winkel te bestellen (verzendkosten) en nu zat ik te denken om het bij alternate te bestellen.

Slimme keuze, of zijn er veel betere, goedkopere, of betrouwbaardere winkels?

Verwijderd

Ik heb persoonlijk redelijk goede ervaringen met Alternate, eventueel zou je het bij Gistron kunnen bestellen, of anders bij EMPC in dronten..

Het is zeker wel aan te raden zoveel mogelijk bij dezelfde winkel te bestellen, zoiezo weet je zeker dat je alles tegelijk binnen hebt (en niet ineens een telefoontje/emailtje krijgt met daarin dat je spullen ineens niet meer op voorraad zijn) en inderdaad de verzendkosten blijven zo te overzien..

/me wenst je veel succes met uitzoeken van de winkel

laat je het nog ff weten? :9 ik ben benieuwd!

• Wesco
Je zou voor de kast ook nog kunnen denken aan een mATX kast, gezien je moederbord past dit wel. Wat ik zelf een mooie vind is de AOpen H450B, deze is nauwelijks duurder maar wel een stuk fraaier:

Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.nl/Products/images/housing/images/H450B.gif

Deze komt tegenwoordig volgens mij met een goede ATX 2.0 voeding van 300 W, een stille 120 mm casefan en USB, audio en Firewire aan de voorzijde.

Zie ook de product surveys over deze kast op Tweakers.

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
Misschien is het ook verstandig om naar een 2e handse pc te kijken. Er zijn zat goede pc's voor zeer aantrekkelijke prijzen te koop. Ik weet dat het pijn aan je hart doet als tweaker zijnde om een pc tweedehands te kopen, maar ja het zou een betere pc kunnen zijn met zelfde budget

• Isaja
Ben er net na mijn laatste post achtergekomen dat er hier ook zoiets bestaat als de shopsurvey... Zal daar eens een beetje gaan rondneuzen. Maar toch bedankt! ;)

En die kast ziet er wel netjes uit ja! Zal hem eens bekijken in de productsurvey
jozy schreef op vrijdag 18 november 2005 @ 00:19:
Misschien is het ook verstandig om naar een 2e handse pc te kijken. Er zijn zat goede pc's voor zeer aantrekkelijke prijzen te koop. Ik weet dat het pijn aan je hart doet als tweaker zijnde om een pc tweedehands te kopen, maar ja het zou een betere pc kunnen zijn met zelfde budget
Hmmm..... Wat ik tot nu toe in de verkoophoek heb zien staan zit óf boven mijn budget, of biedt voor het geld waar ik nu bovenstaande pc van zou bouwen, niet echt zoveel meer kwaliteit. Verder lijkt het me toch wel fijn om gewoon de garantie op je onderdelen te hebben. Het is gewoon allemaal nieuw, en mocht het eens misgaan komt het allemaal weer goed.

Maar goed, kijken kan altijd, dus wat dat betreft ben ik wel benieuwd naar hoe anderen tegen het 2e hands kopen van een pc aankijken. Leef je uit zou ik zeggen.... ;)

• Isaja
Hmmmm.... Nu wanneer ik nu al die negatieve posts lees in het topic over de asus a8n-vm csm, lijkt me dit mobotje toch echt geen optie, en zal het toch een losse budget-videokaart moeten worden.

Dus onder de 80a100 euro, en dan voldoende goede performances om de meeste spellen te kunnen spelen. Als het even kan aoe3 ook, maargoed...

Is een 2ehands kaart eventueel ook een optie, of beter van niet?
Pagina: 1