Toon posts:

Achterhalen welk type db?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een webproject voor het zit nl zo:

Er is een centraal kassasysteem aanwezig in de zaak met een gegevensverzameling van allerlei artikelen prijzen, beschikbare aantallen etc...

Nu is het de bedoeling dat mensen ook voor het webproject artikelen kunnen gaan reserveren, het is dan de bedoeling als mensen reserveren dat in het centrale kassasysteem het aantal wordt verminderd met één.

Dat is allemaal simpele logica maar het webproject dat gaan we zelf schrijven, het kassa systeem dat is een bestaand systeem, gecompileerd dus.

Nu is de vraag: kunnen we op een of andere manier achterhalen welk type van databank er wordt gebruikt, en kunnen we op een of andere manier de inhoud van de tabelen bekijken? En dan bedoel ik het bekijken van tabelnamen en kolomnamen.

Als we dat allemaal hebben zou het dan mogelijk zijn om in een programmeertaal (voorkeur vb6) een batch programma te schrijven dat automatisch een backup neemt van de databank van het kassasysteem en die backup overschrijft met die op de server zodat die steeds up - to - date is, (batch moet pak weg een 4 tal keer per dag automatisch worden uitgevoerd).

Is dit alles mogelijk?

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Je kan gewoon kijken welke processen er draaien op het centrale kassasysteem. Een daarvan zal het databaseprogramma zijn.

Als je weet welke databasesoftware gebruikt wordt, dan kan je met google zoeken hoe je de inhoud moet bekijken. Bij een MySQL database gaat het bijvoorbeeld via het programma mysqlcc.

[edit]
Voor een back-up heb je de tabellen niet nodig. Je moet gewoon even de map zoeken waar de data in staat en daar gewoon een backup van maken.

[ Voor 21% gewijzigd door Daos op 10-11-2005 18:58 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:27

Gerco

Professional Newbie

Natuurlijk is dit mogelijk, bedenk wel dat je support op het kassasysteem weleens zou kunnen vervallen als je daarmee gaat rommelen zonder de leverancier in te lichten. Het is misschien het makkelijkst als je de leverancier van het kassasysteem benaderd en hun je vraag voorlegt, ISV's zijn af en toe nog best redelijk met dat soort vragen, als je maar niet in hun database wilt schrijven.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:57

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je laat 4x per dag een 'batch' proces lopen dat de gegevens van het kas systeem online zet. Hoe was je van plan de online aanpassingen in het kas systeem te krijgen?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
De online aanpassingen moeten niet doorgevoerd worden aan het kassasysteem, vanaf er een product afgehaald wordt wordt het effectief verminderd van de kassa database, dus van web naar kassa moet niet kunnen enkel van kassa naar web.