Ik heb problemen met een PC. De PC is heel erg instabiel en loopt vaak vast.
PC heeft altijd goed gewerkt. Sinds een paar dagen geleden loopt de PC vast als ik in Windows zit.
PC reboot automatisch, er is geen BSOD te zien.
Het viel me op dat er 3 condensators op de videokaart aan het lekken waren, en erg bol stonden.
Videokaart eruit gehaalt, en een andere erin gezet.
Ook dat wil niet helpen.
Elke dag later werkt de PC steeds slechter.
Soms loopt ie al vast in het login scherm van Windows XP Pro.
Sinds vandaag wil de PC helemaal niet door starten.
PC blijft hangen bij de BIOS.
Hij komt afentoe met een melding, en ik kan kiezen door voor de bios (del toets), boot menu (F8), en netwerk install.
Als ik op DEL of een andere toets druk dan reageert de PC niet. PC reageert ook niet op het num-lock knopje (lampje knippert niet). Ook reageert de PC niet op de power knop.
Soms tijdens de bios post komt er te staan: "Checking NVRAM". Dan blijft de PC ook hangen.
Om de PC uit te krijgen kan ik alleen maar de stekker eruit halen.
De ventilatoren draaien wel, maar de hardeschijf gaat niet aan.
Een tijdje geleden is er de 300watt Frontier voeding (zo'n standaard brak ding) vervangen door een 380 watt Tagan voeding. Voeding van Tagan heeft 24 pins, en ik heb een 24 pin -> 20 pin converter kabeltje gebruikt om de voeding aan te sluiten op het moederbord.
Die 300 watt Frontier voeding heb ik vervangen vanwege dat de ATX connector op het moederbord warm werd (op het gebied van de 5V+ lijnen). Nu met de Tagan 380 watt is dat niet meer.
Na een nieuwe voeding heeft het een hele tijd goed gedraaid zonder problemen.
De specs van de PC:
- AMD Athlon XP 2100+ (palomino -> heet hoofd dus
) @ Stock speed
- ECS K7S5A Pro moederbord
- 512Mb SD Ram (2x 256Mb).
- CD Fikker en CD lezer
- 120Gb Maxtor DM10 HD
- Stock CPU koeling
- 380 Watt tagan voeding
- USB 2.0 PCI kaartje
- Nvidia GeForce 440 (geloof ik) 64Mb (Met bolle condensators + lekkende). Inmiddels vervangen door een PCI kaartje
Ik heb ook nog een keer de temps gecontroleerd toen de PC nog in Windows kon komen.
Temps zijn:
CPU = 48 graden
HD =28 graden (heeft extra fan koeling
)
Heatsink van CPU is stofvrij
Iemand die weet wat hieraan te doen valt?
PC heeft altijd goed gewerkt. Sinds een paar dagen geleden loopt de PC vast als ik in Windows zit.
PC reboot automatisch, er is geen BSOD te zien.
Het viel me op dat er 3 condensators op de videokaart aan het lekken waren, en erg bol stonden.
Videokaart eruit gehaalt, en een andere erin gezet.
Ook dat wil niet helpen.
Elke dag later werkt de PC steeds slechter.
Soms loopt ie al vast in het login scherm van Windows XP Pro.
Sinds vandaag wil de PC helemaal niet door starten.
PC blijft hangen bij de BIOS.
Hij komt afentoe met een melding, en ik kan kiezen door voor de bios (del toets), boot menu (F8), en netwerk install.
Als ik op DEL of een andere toets druk dan reageert de PC niet. PC reageert ook niet op het num-lock knopje (lampje knippert niet). Ook reageert de PC niet op de power knop.
Soms tijdens de bios post komt er te staan: "Checking NVRAM". Dan blijft de PC ook hangen.
Om de PC uit te krijgen kan ik alleen maar de stekker eruit halen.
De ventilatoren draaien wel, maar de hardeschijf gaat niet aan.
Een tijdje geleden is er de 300watt Frontier voeding (zo'n standaard brak ding) vervangen door een 380 watt Tagan voeding. Voeding van Tagan heeft 24 pins, en ik heb een 24 pin -> 20 pin converter kabeltje gebruikt om de voeding aan te sluiten op het moederbord.
Die 300 watt Frontier voeding heb ik vervangen vanwege dat de ATX connector op het moederbord warm werd (op het gebied van de 5V+ lijnen). Nu met de Tagan 380 watt is dat niet meer.
Na een nieuwe voeding heeft het een hele tijd goed gedraaid zonder problemen.
De specs van de PC:
- AMD Athlon XP 2100+ (palomino -> heet hoofd dus
- ECS K7S5A Pro moederbord
- 512Mb SD Ram (2x 256Mb).
- CD Fikker en CD lezer
- 120Gb Maxtor DM10 HD
- Stock CPU koeling
- 380 Watt tagan voeding
- USB 2.0 PCI kaartje
- Nvidia GeForce 440 (geloof ik) 64Mb (Met bolle condensators + lekkende). Inmiddels vervangen door een PCI kaartje
Ik heb ook nog een keer de temps gecontroleerd toen de PC nog in Windows kon komen.
Temps zijn:
CPU = 48 graden
HD =28 graden (heeft extra fan koeling
Heatsink van CPU is stofvrij
Iemand die weet wat hieraan te doen valt?