Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de topic-title al verklaard, is het mogelijk om na mijn MBO HBO en WO te doen?

In zowel VWO2 als VWO3 heb ik zitten slapen, wat heeft geresulteerd in een enkeltje MBO. Nu heb ik in mijn mening genoeg kennis om een WO opleiding af te ronden, vandaar dat ik ook zeker wil doorstuderen.

Momenteel ben ik 2e jaars MBO ICT-Beheer student op het ROC Midden Nederland. In het 3e jaar wil ik MHBO gaan doen. Hierdoor krijg ik in totaal anderhalf jaar korting bij een opleiding informatica op de Hogeschool van Utrecht. Hierdoor kan ik mijn HBO afronden in 2.5 jaar.

Als ik het dan nog allemaal trek, heb ik ook nog intresse in een WO opleiding Business of Informatics. Aangezien ik geen pre-master hoef te doen (de informatica-opleiding van de HvU sluit hier prima op aan) kan ik dit in 2 jaar afronden.

Als ik dit optel, kom ik wel op een raar punt uit:
VWO3 (3) + MBO (3) + HBO (2.5) + WO Master (2) = 10.5
VWO6 (6) + WO Bachelor (3) + WO Master (2) = 11

Wat zie ik hier over het hoofd :?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Normaal gesproken geeft een hbo bachelor geen toegang tot een WO master.
Met je hbo bachelor krijg je vaak wel een jaar cadeau op het WO, maar dat is geheel afhankelijk van de gevolgde hbo opleiding, en de gekozen WO opleiding. Maar 3 jaar zomaar cadeau krijgen lijkt me erg sterk.

Wat je normaal gesproken kan doen is je propedeuse halen op het HBO, en dan mag je met deze propedeuse beginnen op het WO.

VWO3 (3) -> MBO (3) -> HBO (1 jaar, alleen propedeuse) -> WO bach. (3) -> WO Master (2)
3 + 3 + 1 + 3 + 2 = 12

Het kan zijn dat de universiteit van jouw keuze een vrij aparte regeling heeft, en je inderdaad niets over het hoofd ziet. :) Als je dat zeker wilt weten zou ik eens een afspraak maken met een studieadviseur van desbetreffende opleiding.

[ Voor 250% gewijzigd door job op 10-11-2005 16:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, nu zegt UU hetvolgende:
Entrance requirements
Applicants must hold one of the following:
* a BSc in Information or Computer Science;
* a BSc in a science or social science subject, with a minor in Information or Computer Science;
* a BSc in Economics, Business Administration or Management Science, with a minor in Information or Computer Science (acceptance depending on the programme followed);
* an HBO-diploma in Information or Computer Science, such as HIO (acceptance depends on the programme followed).
Ik neem aan dat ze hiermee je uiteindelijke HBO diploma bedoelen?

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik doe momenteel ongeveer het zelfde: ik doe in 2,5 jaar MBO en dan in 3 jaar HBO. Eventueel kan ik daarna nog een WO opleiding gaan doen.

Ik ben na 4 VWO gestopt met middelbare school, en als ik klaar ben met HBO, ben ik via deze weg sneller klaar dan als ik het VWO had afgemaakt. (4 + 5,5 = 9,5, 6 + 4 = 10). Dan heb ik wel 2 beroepsopleidingen ipv 1, wat altijd fijn is! :)

Ik zit nu in jaar 4 MBO (het 3e jaar van mijn traject) en jaar 1 HBO.
Ik raad je echter wel aan eerst maar eens je MBO af te maken, voor je ook maar DENKT aan een WO master. Dat is echt wel ff een aantal jaartjes verder ;) Misschien ben je school uberhaubt wel zat over 2 jaar, en krijg je met moeite je HBO af.

Met andere woorden, het kan wel, zoals Job zegt, maar het duurt lang en het is maar de vraag of je er straks nog zin in hebt. (en, met alle respect, aan kan).

Denk er dus goed over na, op het moment dat je daadwerkelijk voor de keus staat. Ik zou je er nu nog niet druk over maken.

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 17:00
job schreef op donderdag 10 november 2005 @ 16:08:
Een hbo bachelor geeft geen toegang tot een WO master.
Met je hbo bachelor krijg je vaak wel een jaar cadeau op het WO, maar dat is geheel afhankelijk van de gevolgde hbo opleiding, en de gekozen WO opleiding. Maar 3 jaar zomaar cadeau krijgen lijkt me erg sterk.

Wat je wel kan doen is je propedeuse halen op het HBO, en dan mag je met deze propedeuse vaak beginnen op het WO.
Volgens mij geeft een HBO p de mogelijkheid tot doorstromen op de uni, net als de HBO-Ba de mogelijheid geeft tot doorstromen naar een univ. master. In beide gevallen mag de universiteit echter aanvullende eisen stellen (en dat doen de meeste opleidingen geloof ik ook).

Qua tijd maakt het niet uit volgens mij. HBO p kost 1 jaar, univ Ma 4 (tenzij je een research Ma doet). Totaal is dan 5. (als je nominaal loopt).

HBO ba kost drie jaar, univ Ma 1, + extra doorstromingseisen nog een jaar, totaal dus 5, of minder als doorstromen minder dan een jaar kost.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Verwijderd

Topicstarter
Plague, leuk te zien dat ook jij het op een soortgelijke manier doet :) Was het voor jou niet slimmer om in VWO3 al te stoppen?

Verder zeg ik zelf ook: "Als ik het dan nog allemaal trek". Ik zal in januari klaar zijn met mijn HBO opleiding, en aangezien ik pas in september wil beginnen aan een WO opleiding (ivm. de disputen, ontgroening, enz. enz.) kan ik nog een half jaar lekker doen wat ik wil (of lekker orgineel backpacken ;) )

Verder ga ik elke dag met een big smile naar school, en baal ik er van als de dag weer om is ;) Ik vind deze opleiding enorm leuk!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2005 16:28 ]

• Plague
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 16:27:
Plague, leuk te zien dat ook jij het op een soortgelijke manier doet :) Was het voor jou niet slimmer om in VWO3 al te stoppen?
Jawel, maar weet alles maar eens van tevoren ;)
Verder zeg ik zelf ook: "Als ik het dan nog allemaal trek". Ik zal in januari klaar zijn met mijn HBO opleiding, en aangezien ik pas in september wil beginnen aan een WO opleiding (ivm. de disputen, ontgroening, enz. enz.) kan ik nog een half jaar lekker doen wat ik wil (of lekker orgineel backpacken ;) )
Dat kan ik me voorstellen. Ik zou lekker een half jaartje een beetje werken, misschien een mooie reis maken en vooral enorm genieten van de hoeveelheid vrije tijd die je, tenzij je 't heel goed doet, bijna niet meer zult mee maken :P
Verder ga ik elke dag met een big smile naar school, en baal ik er van als de dag weer om is ;) Ik vind deze opleiding enorm leuk!
Das mooi! Hoewel HBO wel echt wat anders is dan een MBO ICT Beheerder opleiding.

Ik doe zelf HBO Information Engineering, waarbij de nadruk veel meer ligt (zal gaan liggen) op het bedenken van oplossingen, die anderen vervolgens uitvoeren. Het MBO is naar mijn mening toch teveel van: "Hier heb je een kookboek, ga maar koken". Zelf nadenken hoef je amper (soms misschien een servertje met AD in elkaar prutsen enzo, maar dat doe je ook met 2 vingers in je neus).

Ik zou zeggen: kijk eerst hoe het HBO je bevalt, en kijk dan verder. Hoewel ik wel 't idee heb dat je het wel gaat halen, omdat je gewoon een ambitieuze ICT-er bent, zoals ik ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Plague op 10-11-2005 16:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet je ongelijk geven in het kookboek voorbeeld. Mijn MBO opleiding werkt via competentie-gericht leren, waarbij het meer gaat van "Maak boerenkool, maandag is er een workshop, en voor de rest heb je google en een DOL (docent op loopafstand)".

Het is meer zo dat ik een probleem voorgeschoteld krijg (een klant wil een digitaal fotoalbum in VB.NET), en daar dan 8 weken voor heb om het op te lossen. Hier moet ik dan ook een plan van aanpak voor maken, notules van de dagelijkse vergaderingen maken en een logboek bijhouden.

Vaak hebben we rond de 3 a 4 projecten tergelijkertijd, waardoor je maandag het software-engineering project heb, dinsdag het multidisciplinair leren project enz. enz.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je geeft al aan dat je in het 3e jaar MHBO wilt doen. Ik weet niet precies wat dit is, maar ik kan me zo voorstellen dat hier meer tijd in zit dan in een 'normaal' jaartje MBO. Denk dat die 10.5 jaar dan al niet helemaal meer vergelijkbaar is met de 11 jaar doe je hebt via de normale weg.

En verder moet je maar geluk hebben dat alles ook zo perfect op elkaar aan gaat sluiten als hoe je het nu voorschotelt ;) Lang niet alle HBO en WO-studenten doorlopen hun studie precies binnen de daarvoor gestelde tijd (bijv. 1 tentamentje aan het eind niet halen)... Al kun je meestal wel halverwege een studie instromen, dus mocht je 3 jaar over je HBO doen dan zal dat niet zo'n probleem zijn denk ik .

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nog niet compleet ingelicht (de inlichtingsavond is volgende week), maar met dat jaartje MHBO zit ik gewoon op mijn huidige school, en ga ik 2 keer per week naar de HvU, om daar colleges (oid) te volgen.

Daarmee kan ik 1 jaar "korting" krijgen, en omdat mijn MBO-stage voldoende is, krijg ik nog een half jaartje "korting". Deze kans telt overigens alleen maar voor cursisten die voor Applicatie-Beheer kiezen, niet voor de ICT-Beheer of Netwerk-Beheer studenten.

Van mijn MBO > HBO aansluiting weet ik al dat hij perfect is (op menselijk fouten na dan), maar van de HBO > WO denk ik haast van wel, omdat dat er specifiek bij staat (zie een paar posts hierboven)

• Plague
  • Niet online
Ik doe zelf ook competentie gericht onderwijs, maar vind 't gewoon veels te simpel :P

Als je trouwens nog vragen hebt kan je me toevoegen op MSN/ICQ (staan in profiel). Ik heb het "MHBO" traject nu bijna afgerond dus kan je wel eea vertellen. :)

Verwijderd

Mijn ervaring is wel dat HBOers die instromen in een universitaire master het erg zwaar krijgen. Ze missen toch de theoretische en vooral wiskundige achtergrond die op de universiteit wel gevraagd wordt, en daarmee worden bepaalde vakken erg moeilijk. Al helemaal als ze geen VWO (bovenbouw) gedaan hebben waardoor ze een stukje inzicht en algemene ontwikkeling missen. Ik doe weliswaar geen ICT-studie, maar aangezien ICT op de universiteit ook voor een belangrijk deel wiskunde is, denk ik dat deze overgang je tegen kan vallen.

Wat uiteraard niet betekent dat je het daarvoor zou moeten laten. Het is alleen iets waar je je van bewust moet zijn op het moment dat je de overstap maakt. Anders zou het wel eens erg tegen kunnen vallen. De MBO-HBO-WO route is alleen toegankelijk voor harde werkers!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Spheroid schreef op donderdag 10 november 2005 @ 16:24:
[...]
Volgens mij geeft een HBO p de mogelijkheid tot doorstromen op de uni, net als de HBO-Ba de mogelijheid geeft tot doorstromen naar een univ. master. In beide gevallen mag de universiteit echter aanvullende eisen stellen (en dat doen de meeste opleidingen geloof ik ook).
Je hebt gelijk.
Ik heb het nog even nagezocht. Bij mij op de faculteit kan je met je hbo bachelor niet meteen beginnen met een WO masters. Je hebt minimaal een bachelor of science (WO dus) nodig. HBO bachelors kunnen een schakelprogramma volgen wat minimaal 1 jaar kost.
Met je HBO bachelor krijg je dus niet altijd meteen toegang rechtstreeks toegang.

Wel mazzel voor DesertStorm dat hij blijkbaar zoveel jaar "cadeau" kan krijgen. :)

[ Voor 12% gewijzigd door job op 11-11-2005 08:23 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-11 22:21
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 16:06:
Nu heb ik in mijn mening genoeg kennis om een WO opleiding af te ronden
WO draait niet om kennis.
Momenteel ben ik 2e jaars MBO ICT-Beheer student op het ROC Midden Nederland. In het 3e jaar wil ik MHBO gaan doen. Hierdoor krijg ik in totaal anderhalf jaar korting bij een opleiding informatica op de Hogeschool van Utrecht. Hierdoor kan ik mijn HBO afronden in 2.5 jaar.
Ik zou in jouw situatie proberen over te stappen na je HBO propedeuse. Dan heb je de volledige universitaire opleiding op je CV staan en een bachelor aan een uni staat toch beter dan aan een HBO, for what it's worth. Daarbij komt dat wanneer je je uni bij het eerste jaar begint, je zeker weet dat je niet ergens klem loopt omdat je bagage mist.

Daarbij zijn er maar weinig uni's die iemand met een HBO bachelor zonder tussenjaar in laten stromen in een master.

[ Voor 7% gewijzigd door StevenK op 12-11-2005 08:37 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Spheroid
StevenK schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 08:36:

Daarbij zijn er maar weinig uni's die iemand met een HBO bachelor zonder tussenjaar in laten stromen in een master.
Maar volgens mij geld hetzelfde voor een HBO-propedeuse.

Daar komt bij dat veel mensen die met een hbo p instromen het uiteindelijk niet halen. Wat dat betreft zou je er ook voor kunnen kiezen eerst het HBO af te maken, dan heb je in ieder geval een BA. Die geeft recht op instroming in een universitaire MA, net als een p recht geeft op instromen in de gewone BA. Je hebt dan tenminste een papiertje en dat staat altijd leuk op je cv.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• StevenK
Spheroid schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 14:46:
[...]
Maar volgens mij geld hetzelfde voor een HBO-propedeuse.
Nee, juist niet. Wanneer je die hebt, geldt dat als een bewijs dat je het juiste instroom-niveau hebt, terwijl er verder geen eisen aan je kennis gesteld worden.

Wanneer je echter na je BA in wil stromen in een MA, dan zul je ook over aansluitende kennis moeten beschikken.
Die geeft recht op instroming in een universitaire MA, net als een p recht geeft op instromen in de gewone BA.
En dat klopt dus niet.

• Spheroid
StevenK schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 15:23:
[...]

Nee, juist niet. Wanneer je die hebt, geldt dat als een bewijs dat je het juiste instroom-niveau hebt, terwijl er verder geen eisen aan je kennis gesteld worden.
Dat kan dus wel. Het ministerie van OC en W zegt:
Kun je van het eerste jaar hbo overstappen naar wo?
Met een hbo-propedeuse kunnen studenten net als in de huidige situatie doorstromen naar een universiteit. Uiteraard moeten ze daarvoor, net als nu, voldoen aan nadere vooropleidingseisen.
bron

En die nadere eisen mogen ook wel, gezien het feit dat het echt een vrij grote overstap is en velen het dus niet trekken.

• StevenK
Spheroid schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 15:40:
[...]

Dat kan dus wel. Het ministerie van OC en W zegt:
Maar de praktijk is dat die eisen niet gesteld worden, tenminste, wanneer het een WO opleiding zonder voorkenniseisen is.

De reden waarom ze er geen probleem van maken, is dat ze nog steeds de controle houden over het hele onderwijs waar ze straks een diploma voor geven en dat is ook meteen de reden waarom er in veel gevallen zo ontzettend moeilijk gedaan wordt over overstappen tijdens of na de bachelorfase.

Zelfs overstappen van de ene de naar de andere uni in of na de bachelorfase is in veel gevallen problematisch.

• Spheroid
StevenK schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 15:49:
[...]

Maar de praktijk is dat die eisen niet gesteld worden, tenminste, wanneer het een WO opleiding zonder voorkenniseisen is.
Hang af van de opleiding, maar wordt zeker wel gedaan. Bijv. als je rechten wil gaan studeren (dat is volgens mij toch een opleiding zonder voorkenniseisen).
...Bij de Faculteit der Rechtsgeleerdheid melden zich jaarlijks ongeveer 100 personen met een vooropleiding HBO-propedeuse. Uit onderzoek is gebleken dat slechts enkele van deze studenten het eerste studiejaar met succes afronden.

...

Wilt u, ondanks het bovenstaande, toch dit jaar met een universitaire rechten opleiding bij onze faculteit beginnen, dan kunt u alleen toegelaten worden nadat de faculteit een advies aan u heeft uitgebracht over de kans van slagen voor de studie.
bron

• FreakR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 21:31
Kijk wel uit met dat verkorte HBO traject. Mijn ervaring met de HvU is dat ze alles behalve flexibel zijn wat betreft tentamenmogelijkheden. Met een beetje pech kan 1 tentamen verkloten je een heel jaar kosten.

Ik ben zelf gestopt met BI op de HvU en ben met m'n propedeuse ingestroomt bij Informatiekunde (UU). Deze route leek me verstandiger dan eerst het HBO afmaken en dan in de master instromen. Op deze manier krijg ik in de bachelor fase toch belangrijke theorie en acedemische vaardigeheden mee, waardoor de master beter te doen moet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door FreakR op 12-11-2005 18:57 ]

In space no-one can hear you scream | http://www.google.com

Verwijderd

Misschien is 21 toelating oid iets voor je. Wellicht kan je dan direct van MBO naar WO

Verwijderd

Topicstarter
Sja, dan
a) mis ik een hoop kennis
b) zit ik 2 jaar uit mijn neus te peuteren, terwijl ik dan prima HBO kan doen
c) loop ik het risico dat ik er niet voor in aanmerking kom.

Verwijderd

Wat misschien ook een slimme optie is om te kijken naar een 2 jarige Korte HBO opleiding, heb je toch een compleet diploma.

Ik ben namelijk ook zo door gestroomd naar het WO.
Mijn opleidingsvolgorde is het volgende:
Mavo (4) -> MBO technische informatica(4) -> kort HBO bedrijfskundig informatica (2) ->
Bachelor Informatiekunde (2) -> Master Informatiekunde (1). (13 jaar)

Maar ik moet je wel zeggen, dat het WO 10 x anders is dan het HBO.
Bij het MBO had ik soms vakken die lastiger waren dan op het HBO. Maar dit zul je op het WO niet terug vinden. Veel wiskunde (o.a logica, kansrekenenen, Statistiek).
Maar het was voor mij goed te doen. Moet er wel bij vermelden dat ik alleen op het WO voor 20 ects vrijstellingen heb gekregen dat is 1/3 jaar vandaar dat ik door hard werken de bachelor in 2 jaar tijd heb kunnen afronden.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het kan wel ja... het wordt ook wel gedaan. Je mist toch een bepaalde basis (de laatste 3 jaar VWO namelijk) en daar zul je op het HBO nog niet zo'n last van hebben, maar op het WO wel waarschijnlijk. Daar zou het beste zijn om nog ergens een VWO diploma te halen, met een beetje mazzel kan het in 2 jaar (versneld traject).
Misschien is dat een idee?

Ikzelf kom van het MBO (via mavo) en doe nu HBO, ga misschien hierna ook WO doen, ik zie mezelf nog niet full time werken over 4 jaar eigenlijk en er zijn zat interessante WO studies.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Je plant naar mijn idee te ver vooruit.

Ik zou zeggen: maak je MBO en HBO af, en kijk daarna maar eens hoe je ueberhaupt verder wil. Qua tijd maakt het allemaal niet zo gek veel uit, en met HBO heb je toch al iets in handen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips allen :)

En zelf ben ik van mening niet van mening dat ik tever vooruit plan :) Ik ben me nu al aan het bereiden
voor de toekomst (bekijken van vacatures, analyseren van de banenmarkt, het kijken naar huizen passend bij de maximale hypotheek berekend aan de hand van het gemiddelde jaar-salaris e.d.)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:44
Wat ze mij vertelden bij de uitreiking van mn HBO Informatica propedeuse was dat ik met dat papiertje al naar de universiteit zou kunnen. 1 jaar HBO schijnt dus al genoeg te zijn om bij de uni binnen te komen. Zal nog wel het een en ander aan toelatingseisen zijn, ik weet niet hoe zoiets werkt bij universiteiten :P

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 09:30:
En zelf ben ik van mening niet van mening dat ik tever vooruit plan :) Ik ben me nu al aan het bereiden voor de toekomst (bekijken van vacatures, analyseren van de banenmarkt, het kijken naar huizen passend bij de maximale hypotheek berekend aan de hand van het gemiddelde jaar-salaris e.d.)
De banenmarkt verandert veel te snel om jaren vooruit te plannen. Hoeveel mensen lopen er wel niet rond die een opleiding deden, omdat deze "gevraagd" was en konden er vervolgens geen werk in vinden?

Je maximale hypotheek is ook erg afhankelijk van de rente die er op dat moment is. Op het moment zijn de rentes erg laag, waardoor je een hogere hypotheek kan krijgen. Tevens hebben we de voorlopige teruggaaf. Op het moment dat de rente stijgt en de teruggaaf vervalt, klopt er helemaal niks meer van je berekeningen.

Ik vraag me af in hoeverre je nu gelukkig bent met je leven. Je bent zo hard bezig met je toekomst, veel meer dan anderen heb ik het idee ;)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Ik heb in VWO2 zitten slapen, alsook in HAVO3 en HAVO4.. en ben vervolgens ook richting MBO gegaan.

Tijdens mijn opleiding een leuke stageplek gevonden, waar ik na mijn opleiding een vast cotnract kreeg aangeboden. School was ik inmiddels strontbeu, helemaal nu ik had ezien dat je in de praktijk 20x zoveel leert. Nu, inmiddels ruim 3 jaar later, ben ik nog steeds niet verder gegaan met school.

Inmiddeels heb ik 6 jaar werkervaring op mijn vakgebied (webdevelopment) en meer kennis dan je op welke opleiding dan ook leert. Kom je ook veel verder mee bij solocitaties.

Ik vraag me dus af of je na het MBO uberhaupt nog verder wilt leren,.. want je verveelt je er dood.. het is puur tijd uitzitten

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:09

Q-bone

Dusss...

bij ons op de economie sectie worden er geen vrijstellingen meer verleend, dit omdat de mensen die dan vanaf het mbo instroomden in het 2de jaar, "altijd" te veel achterstand opliepen en dan alsnog een jaar extra moesten met alle problemen van dien (stage, extra college's...) Dus ik denk dat je daar inderdaad goed moet naar gaan kijken.

Ook is het zo dat de mbo ers bij ons zeggen, dat ze werkelijk waar denken dat ze niet hebben gedaan op het mbo. Het niveau is echt mega verschillend.

bla?

• Lethalis
  • Niet online
frickY schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 09:47:
Ik vraag me dus af of je na het MBO uberhaupt nog verder wilt leren,.. want je verveelt je er dood.. het is puur tijd uitzitten
Als je naar vacatures kijkt, zie je wel erg vaak HBO denk- en werkniveau voorbij komen. Als MBO'er zijn je kansen dus wat kleiner.

Daarnaast moet je ook wat theorie kennen om hogerop te komen. Ik ben bijv. niet van plan de rest van mijn leven programmeur te blijven. Ik wil op z'n minst architect of bijv. consultant worden. Misschien later zelfs wel mijn eigen bedrijf beginnen. Dan wordt het heel belangrijk dat je veel brede (en diepe!) kennis hebt en meer kan dan alleen programmeren.

• PH-JPS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-11 10:35
Lethalis schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:06:
[...]

Als je naar vacatures kijkt, zie je wel erg vaak HBO denk- en werkniveau voorbij komen. Als MBO'er zijn je kansen dus wat kleiner.
De kans is inderdaad kleiner, maar als je al enige werkervaring hebt, of je kan bewijzen dat je het HBO niveau aankan dan heb je zeker nog wel een kans!!

• PsychoHellDude
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10 10:02
De kans is inderdaad kleiner, maar als je al enige werkervaring hebt, of je kan bewijzen dat je het HBO niveau aankan dan heb je zeker nog wel een kans!!
Dat is één ding wat zeker is, het gaat in principe niet echt welke opleiding je hebt gedaan op HBO niveau, het gaat erom dat je idd kunt aantonen dat je de capaciteit er voor hebt EN gemotiveerd bent in de desbetreffende functie... maar aan de éne kant tjah.. met meer werkervaring kan je evengoed een hoog denkniveau hebben...
hangt van zoveel dingen af...

ik ben zelf tot havo 3 gekomen, daarna MBO TI niveau 4 afgerond en inmiddels 3de jaars HBO BI...

canon eos 400d, canon 18-55 kitlens, sigma f4-5.6 70-300mm, canon f1.8 50mm II, canon f4-L 70-200

• Brainstorm86
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:12
je begint al fout met je mbo volgens mij. Een niveau 4 diploma op mbo halen kost in mijn geval 3,5 jaar zit nu in de laatste 11 weken

• Lethalis
  • Niet online
johansoema schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:08:
[...]
De kans is er altijd, maar het is wel moeilijker.

Ik moet ook niet teveel zeggen.. ik heb zelf havo afgemaakt en schriftelijk hbo propedeuse + helft hoofdfase Software Engineering, en ben er toen mee gekapt wegens tijdgebrek (ik werk al fulltime sinds mijn 17e). Nu ben ik met MCSD bezig, omdat dit me de meeste resultaten oplevert op korte termijn. En wat ik daarna ga doen weet ik nog niet precies ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Brainstorm86 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 10:42:
je begint al fout met je mbo volgens mij. Een niveau 4 diploma op mbo halen kost in mijn geval 3,5 jaar zit nu in de laatste 11 weken
Die van mij is met ingang van het 2e leerjaar van 4 naar 3 jaar ingekort ;)

• Preatorium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-08 15:38
Heb zelf ook dezelfde lange weg bewandeld:
MTS Geodesie (4) > HTS Hogere Informatica (4, ing.) > WO Strategy and Organisation (1,5 - drs.)

De WO is studielast van de Open Universiteit (zelfstandig onderwijs), heb veel vrijstelling ontvangen gezien de vooropleiding. Eigenlijk vreemd, maar werkelijkheid, omdat ik een technische achtergrond heb met een nu bedrijfskundige / management studie. Van MBO tot WO dus in 9,5 jaar!

Remember this; very little is needed to make a happy life. ~ Marcus Aurelius Antoninus (121-180)

• Plague
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 09:30:
Bedankt voor de tips allen :)

En zelf ben ik van mening niet van mening dat ik tever vooruit plan :) Ik ben me nu al aan het bereiden
voor de toekomst (bekijken van vacatures, analyseren van de banenmarkt, het kijken naar huizen passend bij de maximale hypotheek berekend aan de hand van het gemiddelde jaar-salaris e.d.)
Jaja, je bent nu al aan het plannen voor over 6 jaar of later? :?

1) Je salaris zal sterk afhangen van je eigen inzet en motivatie
2) Het analyseren van de banenmarkt? Wat nu "hot" is kan over 2 jaar een zware "not" zijn (dot-com hype, anyone?) Laat staan over 6 jaar.
3) Bepalen van je maximale hypotheek? Dat is van 1000-en-een dingen afhankelijk, dat vooruit plannen heeft echt geen zin :+ Grofweg 4-5 keer je jaarsalaris. Of ben je nu ook alvast huizen aan het kijken? 8)7 Die verwanderen natuurlijk ook niet in prijs :+

• Maximus
  • Laatst online: 07:18

Maximus

There is no substitute

Ik wil niet de pret drukken maar iedereen gaat er van uit dat hij het HBO in 4 jaar haalt, en daarna even een WO studie in 2 jaar. Dit zijn ideale omstandigheden, maar denk maar na niet elke student haalt het in 4 jaar, en tuurlijk ben jij net die student die het wel in 4 jaar doet ;)

Kortom, wees realistisch

PhD i.o.

Verwijderd

haha jah ik vind het ook maar al te grappig voor woorden.
Ik heb 6 jaar hard gewerkt op het gymnasium,
en ben hierna door gegaan naar de TUe.
En deze studie was erg maar dan ook erg zwaar.
En hier lijkt het wel dat elke MBO-er denkt even een WO te halen.
MBO vs WO is zelfs een hele andere cultuur, een heel ander leven.
Er zijn best enkelingen die het van het MBO naar een master titel schoppen,
maar over het algemeen is dit toch maar beperkt haalbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:45:
Vergeet niet dat ik van het VWO kom, en dat ik niet de houding heb van een gemiddelde MBO'er hier.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:45:
Is ook niet echt te vergelijken. MBO-ers komen eerder van de middelbare school, zijn 16/17 terwijl WO-ers 18+ zijn. (op een aantal na). Tegen de tijd dat MBO-ers naar het WO gaan zijn ze rond de 24 ;).

Bovendien ken ik zowel MBO-ers als WO-ers die alleen maar in de boeken zitten (voor sommige is MBO niv 4 al heel wat) en zo zijn er ook WO-ers die het er ontzettend bij laten zitten..

Maar ik ben het er wel mee eens dat MBO -> WO niet al te makkelijk is (lijkt me dan zo). Als ex-MBO-er vind ik HBO goed te doen, ik verwacht dan ook geen vertraging (terwijl ik toch een vrij pittige studie doe voor HBO begrippen, zeker met mijn MBO achtergrond waar ik op de talen (Engels, Frans, Spaans) een stuk achterloop.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 16-11-2005 14:17 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:56:
[...]

Vergeet niet dat ik van het VWO kom, en dat ik niet de houding heb van een gemiddelde MBO'er hier.
Tja, maar je bent natuurljk niet voor niks van het VWO afgetrapt... Ik ben zelf ook van 2 VWO naar 3 Havo gegaan, dus ik mag het zeggen :P Maar na mn Havo heb ik HBO gedaan en nu doe ik universiteit (met een jaartje korting). Ik kan dus ook wel een beetje de verschillen aangeven tussen HBO en WO en dat is toch het theoretische van een WO-opleiding. HBO is praktijkgerichter; je haalt meer punten met 'doe'-dingen, zoals projecten, verslagen, presentaties en er wordt je veel voorgekauwd zodat je zelf niet teveel hoeft na te denken (beetje kort door de bocht wat ik nu zeg, maargoed ;)). Daarom is het voor de betere MBO'ers vaak nog wel goed te doen. WO is veel meer gericht op het oplossen van complexere problemen die je zelf maar dient op te lossen. Ik vind het wel even wennen na HBO en het blijft vrij pittig (ook al heb ik er vast wel genoeg 'brains' voor, net als jij).

[ Voor 13% gewijzigd door Palomar op 16-11-2005 14:23 ]

• Lethalis
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2005 @ 13:56:
[...]

Ja, maar je had al moeite met VWO. Er zijn mensen die slapend VWO met negens en tienen halen en dan op het WO keihard op hun bek gaan :)

Misschien haal jij het wel, maar dat kun je nu nog niet weten. Daarom is het ook beter om eerst maar eens HBO te gaan doen en halen.

Pagina: 1