Toon posts:

[2003] problemen upgrade 2000 naar 2003 domein

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik ben nu al een paar dagen bezig met het volgende en ik kom niet verder.
Op dit moment hebben wij hier een Windows 2000 domein met 1 server die alles is.
In de toekomst wil ik naar een situatie dat we gescheiden Exchange, SQL, test enz omgevingen hebben in een 2003 domein. Nu ben ik me gaan oriënteren hoe ik dit het best aan kan pakken en kom op de volgende aanpak uit;
- installeer een nieuwe server en DCPROMO deze tegen de bestaande oude 2000 DC.
- Koppel deze los van het Lan en upgrade deze naar 2003 DC
- Installeer een derde server met 2003 en DCPROMO deze tegen de nieuwe 2003 DC.
- Op dit moment heb ik een frisse 2003 DC die ik als hoofd DC ga gebruiken in mijn nieuwe netwerk.
Op deze laatste server kan ik dan rustig Exchange 2003 voorbereiden enz. Alles zonder dat de productie omgeving in gevaar loopt.

Nu ben ik zover dat ik de nieuwe server met 2000 heb draaien en hij losgekoppeld is van het LAN. Dus ik heb een kopie van de AD users and computeres enz. Maar zodra ik de adprep /forestprep wil draaien begint de ellende, het systeem wil dat ik dit doe vanaf de oude 2000DC en niet vanaf de kopie. Nu begrijp ik dat deze upgrade DC gepromote moet worden naar Operations Master server maar dat wil niet lukken, als ik met seize {role} probeer dit te forceren roept hij ‘A global catalog server could not be located’.
Waar ga ik de mist in? Waar kan ik de GC toewijzen aan de upgrade DC? Of ben ik helemaal verkeerd bezig?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 20:20
Je kan een 2000 DC niet loskoppelen en dan upgraden naar 2003 DC, dat moet live in het netwerk natuurlijk.

(GC's toewijzen doe je bij Sites&Services trouwens, eigenschappen van NTDS settings van een server)

[ Voor 59% gewijzigd door paella op 10-11-2005 17:20 ]

No production networks were harmed during this posting

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tja, een domain upgrade naar 2003 moet natuurlijk wel je huidige 2000 domain kunnen bereiken..
Je Active Directory Schema krijgt een aantal updates voor 2003, vandaar dat je /forestprep /domainprep tegen je huidige DC moet draaien.
Daarna kan je je 2003 DC inrichten en evt. rollen overzetten op de normale manier.

Niks bijzonders aan, en uitermate duidelijk gedocumenteerd bij Microsoft overigens.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Je zult je productie domain controller moeten upgraden. Een clone upgraden en dan in je live omgeving zetten is vragen om ellende. Er staan enkele howto's hoe je e.e.a kunt bereiken hier op GOT.
hier alvast kookboek nr1 (totale serie is 4) [rml][ Howto] Migratie stappenplan 2000 -> 2003 server (1/4)[/rml]

[ Voor 28% gewijzigd door mutsje op 11-11-2005 08:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt ja, ik heb hier eea over gelezen. Maar ik kwam tot dit upgrade pad nadat ik dit ao gelezen heb in Sams Windows Server 2003 Unleached;

Establishing Migration Project Phases:
-Prototype- The prototype phase of a project involves the essential lab work to test the design blabla.. For active directory, this means creating a production domain controller and then isolating it in the lab and promoting it to the Operation Master (OM) server in the lab. The active directory migration can then be performed without affecting the production environment.

Hier komt het over dat het wel kan toch?
Maar goed, ik ga mijn planning aanpassen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Er staat ook bij dat je die server operations master moet maken - ik gok zomaar dat je vergeten bent die FSMO rollen over te brengen :)

Verwijderd

Topicstarter
dat mocht helaas niet lukken, maar wel geprobeerd... 'could not locate the GC server'
maar ik ga eens kijken hoe ik de boel om kan gooien zodat ik de actuele DC ga upgraden OF dat ik met een schone omgeving begin (zijn maar 35 users).. is ook een optie..

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

En je hebt er toen niet aan gedacht om die DC die je in je testlab hebt gezet GC te maken?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu ook de checkbox 'global catalog' aangezet maar alsnog bij een adprep /forestprep krijg ik error's over dat de FSMO roles niet toegewezen kunnen worden. (error 52)

maar ik ga voor een andere aanpak, ik ga de productie AD server upgraden en die uitfaseren. blijkbaar is het niet zo eenvouding om een testlab opstelling van de upgrade te maken..

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

let wel bij dcpromo doen moet netwerkkabel bv in een hub zitten.. anders ga je fijne foutmeldingen met dcpromo krijgen. Zonder netwerk activitie gaat ie het namelijk niet doen.
Pagina: 1