[interessepeiling] opensource veiling/verkoop-site/programma

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-05 19:37
Als ik op internet zoek naar opensource veilingsoftware, kom ik wel meerdere ideeen tegen, maar geen uitvoeringen.
Het lijkt me ideaal om een wereldwijd werkende veiling (a-la-eBay, Speurders of alle anderen) te hebben, opensource, gratis, veilig, en volledig naar wens van de gebruikers!
Hierbij dus een interessepeiling, en een meningen-peiling!

Een web-based applicatie is laagdrempeliger dan eerst een programma downloaden, maar als ik naar het succes van bijvoorbeeld Skype kijk, hoeft downloaden geen belemmering te zijn. Alle mogelijkheden staan dus nog open:)

Wat voor eisen moet zo'n applicatie aan voldoen?
-OS-onafhankelijk (zoals de meeste opensource software)
-Ik dacht zelf aan een invite-systeem (a-la-Gmail): alleen op uitnodiging kan je het gebruiken.
Voordeel: oplichters kan je afstraffen op de betrouwbaarheid van de uitnodiger
Nadeel: hoogdrempelig (of is dat eigenlijk ook weer een voordeel?)
-Eenvoudig in gebruik: de Nederlandse verkoopsites zijn allemaal vrij eenvoudig. eBay is enorm groot, heeft zeer veel opties, de website is traag, en als koper/verkoper is er meer informatie te vinden dan leuk is. Iets hier tussenin dus.
-Deze lijst is uiteraard nog lang niet volledig. Roep maar!

Tot zover de interessepeiling, voor ik verder tik, wacht ik reacties af.
Mocht dit in het verkeerde forum staan, shop maar O-)

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 21:45

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik snap de vraag/peiling niet? Wil je nou een lijst waar een ideaal programma/software aan moet voldoen, wil je veilingsoftware of wil je zelf iets gaan maken?

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 11:42
RemcoDelft schreef op donderdag 10 november 2005 @ 15:10:
-OS-onafhankelijk (zoals de meeste opensource software)
De meeste opensource software is niet OS-onafhankelijk hoor. De meeste software voor webservers wèl. Maar hierin laat je nog wel veel open. Java, PHP, Perl, Python, Ruby, OCAML, etc, etc
-Ik dacht zelf aan een invite-systeem (a-la-Gmail): alleen op uitnodiging kan je het gebruiken.
Voordeel: oplichters kan je afstraffen op de betrouwbaarheid van de uitnodiger
Nadeel: hoogdrempelig (of is dat eigenlijk ook weer een voordeel?)
Hoogdrempelig is een nadeel. Waarom zou iemand dan jouw systeem gebruiken ipv. wat er nu al is? Invite-systeem is verder wel een goed idee, maar nog altijd wel volledig misbruikbaar. Dan krijg je al snel op eBay: te koop (gevraagd): invites voor <<jouwveilingsysteem>>. Dit gebeurde ook met gmail-invites.

Verder, het idee is wel goed, MAAR: Een veiligsite is wel veel werk; mensen worden bedonderd, mensen bieden gestolen goederen aan, mensen bieden verboden goederen aan, etc. Allemaal zaken die moeten worden afgehandeld.