[SBS2003]MSI maken van Installshield 5 setup

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-03 12:14
Ik heb hier een SBS2003-server, en een handjevol werkstations.

Nu leek het mij een goed idee om de software voor die werkstations vanuit de server unattended te pushen, zodat ik met een eenmalige inspanning om het te regelen in het vervolg de apps met een paar muisklikjes op afstand kan installeren.

Het grote probleem is echter dat lang niet alles met een .MSI-bestand geleverd wordt. Een van die programma's is het onderdelenprogramma van een leverancier. Dit pakket heeft wel een installer, maar dan van InstallShield (versie 5 om precies te zijn).

Nu kun je een InstallShield-setup wel silent mbv een antwoord-file draaien, en dat zou ik dmv de inlogscripts kunnen regelen, maar dan moeten de gebruikers daar voldoende rechten voor hebben, terwijl de software deployment door het AD dat zo oplost dat zelf guest bij wijze van dat nog wel geinstalleerd krijgt.

Er valt een hoop te vinden over hoe je het een en ander precies installeert, maar dat gaat er allemaal vanuit dat je al een .MSI hebt. Ook zoeken op installshield icm msi levert alleen InstallShields latest and greatest op, die dus wel .MSI's kan maken.
Ook wordt er geopperd dat je snapshots before en after kan maken, maar hoewel de applicatie die dat voor je regelt nog wel (3rd party/valueadd) bij Windows 2000 Server zat schijnbaar, kost het voor 2003 een hoop geld.

Als het gewoon bestandjes kopieren is (zoals de meeste OpenSource-software) dan kan ik bijvoorbeeld [ulr=http://users.cyberone.com.au/dbareis/makemsi.htm]MakeMSI[/url] gebruiken, maar dit pakket maakt ook nog allemaal registermeuk, ODBC-koppelingen, geregistreerde DLL's en andere moeilijke dingen aan.

Een echt IT-budget is hiervoor niet, management ziet mij liever die dingen handmatig installeren dan dat ze er software voor kopen, dus mijn vraag is:
Hoe converteer ik zo goedkoop mogelijk een Installshield setup (die immers al alles weet wat hij waar moet registreren/updaten/aanmaken/etc) naar een MS Installer?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Mr. Happy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik ben hier ook een tijdje mee bezig geweest, na wat zoeken ik de gratis versie van WinInstaller 2003 LE nog kunnen vinden. Helaas ben ik de link hiervan kwijt.

[ Gathering of Tweakers ] [ GitHub ]

• Paul
Ja, in [rml][ XP] Unattended CD Project deel 4[/rml] staat er een linkje naar dat gezien het woordje "free" in de url doet vermoeden dat het of vrij of gratis is, maar je wordt op die site meteen omgeleid naar "PurchaseLE.asp" ;(

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Mr. Happy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12-2025
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 10 november 2005 @ 14:24:
Ja, in [rml][ XP] Unattended CD Project deel 4[/rml] staat er een linkje naar dat gezien het woordje "free" in de url doet vermoeden dat het of vrij of gratis is, maar je wordt op die site meteen omgeleid naar "PurchaseLE.asp" ;(
Klopt... Maar als je wat verder zoekt kom je weldegelijk de 'gratis' versie nog tegen (dit is uiteraard niet op de site van leverancier). Of het gebruik ervan nu (na de komst van de betaalde versie) nog steeds legaal is durf ik niet te zeggen...

[ Voor 9% gewijzigd door Mr. Happy op 10-11-2005 14:28 ]

[ Gathering of Tweakers ] [ GitHub ]

• mutsje
  • Laatst online: 22-03 16:34

mutsje

Certified Prutser

Staat op deze website als freeware vermeld.
edit:

hmm is dus evaluation edition :(

[ Voor 38% gewijzigd door mutsje op 10-11-2005 15:25 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Een repackage maken heeft toch wat meer voeten in de aarde dan de meeste denken. Veel troep komt er in het package te zitten die andere applicaties omver willen trappen. Hoeveel MSI's ik wel niet zie met troep erin. (dat moet je er dus zo goed als mogelijk eruit filteren) (maw. Zou ik niet zo doen, als je er niet veel ervaring mee hebt)

Wat je kunt doen, is een wrapper bouwen welke de unattended setup start vanaf de locatie waar de MSI opgestart is. Als de MSI verwijderd wordt, dan moet de uninstal van de applicatie opgestart worden.

Ik heb een MSI in elkaar geknutseld die dat voor je doet. Als je het wil gebruiken, dan moet je wel voor elke applicatie waar je de wrapper voor wilt gebruiken de GUID van de MSI opnieuw genereren en de properties goed defineren voor de applicatie. Met ORCA kun je dit doen (MST file maken of de MSI opnieuw compilen); Orca is te vinden in de Windows Installer SDK.

Moet nu nog even ergens wat storage hebben.

Gebruikte Properties:
ApplicationName: Naam van de applicatie (komt in 't installscherm te staan)
ApplicationSetupFile: Naam van de setup executable
ApplicationSetupParameters: Parameters die je mee wilt geven aan de install
ApplicationUninstallString: Complete string voor 't uninstallen van de applicatie (kun je in de uninstallkey vinden in de registry)

Hier te halen

Je weet natuurlijk wel dat je hier geen rechten aan kunt ontlenen :D

[ Voor 36% gewijzigd door Krypt op 10-11-2005 16:37 ]

Pvouput live

• Paul
Oeh, dat klinkt _erg_ makkelijk :9
Geen idee hoe groot dat is, tot een halve mb kun je het wel mailen en zet ik het ergens online, groter kan ook (tot meerdere GB's :X ) maar dan moet ik even een ftp-accountje voor je aanmaken ergens :) Al te laat :)
Je weet natuurlijk wel dat je hier geen rechten aan kunt ontlenen :D
Eej, hij doet het niet, ik ga je aanklagen man!!!111one ;) 8)7

Ik ga eens kijken of ik het aan de gang krijg :)

[ Voor 35% gewijzigd door Paul op 10-11-2005 16:36 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Welke error krijg je uit dan?
Hou er wel rekening mee dat het geheel in system context draait; maw onder system/computer account.

Je zal dus op de share waar je de packages hebt staan wel de security aan moeten passen zodat alle computers erbij komen.. en UNC paden gebruiken als je ze importeerd in de AD

Pvouput live

• Paul
Je moet mijn uitspraak zien in de context van de quote ;) Ik heb het nog niet getest, zit hier nog XP te installeren om een "clean pc" te krijgen voor dat WinInstaller LE.

Jouw ding lijkt me ook erg nuttig, maar helaas niet voor dit specifieke programma, omdat ik, eens geinstalleerd, nog settings aan moet passen die ik helaas niet aan de installer mee kan geven :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan die settings niet eventueel via een (custom) GPO pushen ofzo? :)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:28
Waarom assign je niet per computer? Dan heb je wel voldoende rechten.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Omdat sommige items Per User moeten deployed worden :)
Gokje? :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Paul
Settings per GPO: Geen idee, ik zou momenteel niet weten waar hij die settings ergens opslaat en dus ook niet hoe ik die kan distribueren (zonder snapshots), maar daar valt wel achter te komen :)

"Assign per computer": ?? Naar die pc lopen, als iemand met voldoende rechten inloggen en handmatig installeren? Dat probeer ik juist te vermijden. Anders zou ik zo niet weten wat je bedoeld :)

Items per User: Maakt niet uit :P Iedere user hier heeft zijn eigen computer dus aan wie of wat ik het hang maakt niet heel veel uit :)

Ik heb wel een boek gekocht over SBS2003, maar achteraf is dat eerder een veredelde installatiehandleiding dan wat anders |:( De rest is allemaal zelfstudie op mijn eerste ervaring met Windows Server, so bear with me :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 10 november 2005 @ 21:01:
Settings per GPO: Geen idee, ik zou momenteel niet weten waar hij die settings ergens opslaat en dus ook niet hoe ik die kan distribueren (zonder snapshots), maar daar valt wel achter te komen :)
Staat allemaal in je GPO.
"Assign per computer": ?? Naar die pc lopen, als iemand met voldoende rechten inloggen en handmatig installeren? Dat probeer ik juist te vermijden. Anders zou ik zo niet weten wat je bedoeld :)
omg :x
pak alsjeblieft iets aan serieuzere literatuur dan zo'n "my first SbS server" boekje...

De kracht van een Software Installation GPO is juist dat je niet eens hoeft te lopen.

Pak een test PC en donder die in een OU (of Afdeling als je *shudder* een nederlandse server hebt) en kijk wat er gebeurt.

[rml][ Windows 2003 Server]Howto:Software Distributie[/rml]

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 10-11-2005 21:34 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• djluc
Wat ik bedoel is dat je de installatie uitvoert middels het gedeelte computer settings in je group policy. Dus niet het user gedeelte.

• Paul
In mijn GPO staat waar een of ander onbekend 4 jaar oud programma zijn settings ergens opslaat? (Want dat was wat ik bedoelde ;) )
omg :x
pak alsjeblieft iets aan serieuzere literatuur dan zo'n "my first SbS server" boekje...
Graag. Welk? Want veel wijzer over het niveau van zo'n boek wordt je niet bij Bol.com / Proxis / etc
De GoT-search bijvoorbeeld maakt me niet heel veel wijzer, [rml][ 2003 SBS] Boeken kopen, welke?*[/rml] komt het dichtst in de buurt maar gaat alleen over Exchange (en daar heb ik wel een goed boek voor), de rest van de topics gaan over win2k. Nu zal er tussen 2k en 2003 best een hoop overeen komen, maar dan koop ik liever een recent boek.
De kracht van een Software Installation GPO is juist dat je niet eens hoeft te lopen.

Pak een test PC en donder die in een OU (of Afdeling als je *shudder* een nederlandse server hebt) en kijk wat er gebeurt.

[rml][ Windows 2003 Server]Howto:Software Distributie[/rml]
Tja, dat had ik dus al wel gezien, maar ik leg eerst uit dat ik geen MSI heb en ze dus niet via die weg kan installeren en vervolgens vraagt djluc waarom ik dat niet "aan een computer assign" omdat ik dan geen problemen met de rechten heb. Vind je het dan heel gek dat ik als beginnend Windows Server admin niet meteen snap dat hij dan verwijst naar iets waarvan ik net heb uitgelegd dat ik dat niet kan?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 10 november 2005 @ 21:48:
Graag. Welk? Want veel wijzer over het niveau van zo'n boek wordt je niet bij Bol.com / Proxis / etc
Mastering Windows 2003 Server?
Leest makkelijk, goed te begrijpen, duidelijk, en voor 90% ook van toepassing op SBS servers (ok, geen Exchange enzo, maar daar hebben we ook msexchange.org voor.)
Tja, dat had ik dus al wel gezien, maar ik leg eerst uit dat ik geen MSI heb en ze dus niet via die weg kan installeren en vervolgens vraagt djluc waarom ik dat niet "aan een computer assign" omdat ik dan geen problemen met de rechten heb. Vind je het dan heel gek dat ik als beginnend Windows Server admin niet meteen snap dat hij dan verwijst naar iets waarvan ik net heb uitgelegd dat ik dat niet kan?
Nou, het voorbeeld uit de HOWTO biedt je in ieder geval alvast de mogelijkheid om de verschillen tussen User en Computer & Publishing en Assignment uit te vogelen :)

• djluc
Met een computer policy kan je ook geautomatiseerde installaties doen van andere programma's. Als je daar even test/zoekt kom je o.a. ZAP bestanden tegen. Wat aan te raden is:
1. setup.exe /r -> je installatie in record mode uitvoeren
2. copieer de file setup.iss uit je windows directory in de installatie directory
3. je kan nu via het netwerk eens testen door: start->uitvoeren-> \\jeserver\jemap\setup.exe -s
4. als dit werkt kan je middels een computer policy je bestand installeren middels een ZAP bestand

• Paul
BackSlash32 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 21:54:
[...]

Mastering Windows 2003 Server?
Leest makkelijk, goed te begrijpen, duidelijk, en voor 90% ook van toepassing op SBS servers (ok, geen Exchange enzo, maar daar hebben we ook msexchange.org voor.)
Klinkt als Sybex :P
Bedoel je toevallig deze?
Nou, het voorbeeld uit de HOWTO biedt je in ieder geval alvast de mogelijkheid om de verschillen tussen User en Computer & Publishing en Assignment uit te vogelen :)
Klopt :) En morgenochtend ga ik weer vrolijk verder met uitzoeken :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 10 november 2005 @ 22:11:
[...]
Klinkt als Sybex :P
Bedoel je toevallig deze?
Inderdaad :)

Pagina: 1