Toon posts:

Quota per directory

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Binnen ons bedrijf hebben wij een suse 9.2 server. Ooit is er gekozen om tijdens de installatie één grote schijf aan te maken waarop alle data staat en daarnaast een swap partitie. Op dit moment ben ik bezig met het instellen van quota's. Op zich werkt dit perfect. Het enige nadeel is dat de quota nu voor de hele partitie geldt. Ik zou dit graag per directory willen instellen. Ik weet dat dit eigenlijk niet kan omdat quota's filesystem based zijn. Op internet kwam ik een soortgelijke vraag tegen en daar werd als antwoord gegeven dat je zou moeten mounten met het bind commando:

Bijv. mount /data/home /data2/home -o bind

Dit werkt opzich goed. Alleen verschijnt de mount niet in fstab waar ik de usrqouta dan in zou moeten stellen. Heeft iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen?

Alvast bedankt!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Niet, zoals gezegd : Quota's zijn per FS. Je kan -o,usrquota proberen als mountflag proberen, maar ik betwijfel of dat werkt.

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

RagaBaSH

Huttenbouwer

je zou een scriptje kunnen schrijven dat een keer per instelbare periode een check doet op de door jou aangegeven directories. vervolgens de eigenaar (systeembeheerder voor systeemmappen en gebruikers voor homedirs) een berichtje stuurt c.q. een melding maakt bij login, in de trant van: "zelf schoonmaken of het script doet het voor je" (soort grace perdiod).

je kan met grep en sed etc. vrij aardig aangeven wat voor directories je wel of niet mag aanraken met cleanen, en je kan eventueel de contents van een te grote dir tarren/rarren en in porties naar een gmail adres mailen ter archive... (10MB/mail max), kan je meteen gfs plugin gebruiken.

afhankelijk van hoe geavanceerd je het script wil is het tussen de 100 en 1000 regels bash of waarschijnlijk minder in een andere taal..
echt moeilijk is het niet, je moet alleen even de juiste "du" parameters vinden.
succes!

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Verwijderd

Topicstarter
Het kan dus niet via fstab?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2005 13:24 ]

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 12:40:
Bijv. mount /data/home /data2/home -o bind

Dit werkt opzich goed. Alleen verschijnt de mount niet in fstab waar ik de usrqouta dan in zou moeten stellen. Heeft iemand een idee hoe ik dit werkend kan krijgen?

Alvast bedankt!
het mount commando is meer voor 'eenmalig' gebruik. Kijk eens in de fstab manual hoe je deze 'vast' kunt zetten zegmaar.

Verwijderd

Topicstarter
Het vastzetten gaat goed. Ik krijg de quota niet ge-enabled op deze mount (via webmin).

In fstab heb ik staan:

/home /test/home none bind,usrqouta 0 0

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2005 13:28 ]

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Inderdaad .. ik zou zeggen : maak een scriptje met 'disk usage' ('man du'). En laat dat scriptje in geval van overschrijving mailen naar de user en/of admin ofzo. Ik zou in ieder geval niet zomaar dingen laten verwijderen door dat script .. daar maak je geen vrienden mee.

[edit]
Hmm .. sorry .. dit stond al in het topic allemaal.

[ Voor 15% gewijzigd door BoXie op 10-11-2005 14:08 ]

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

/etc/login.defs (of login.conf)

kun je max-home-dir size aangeven per user.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!
Pagina: 1