[Netwerk] Bandbreedte beperken voor 1 PC / IP-adres

Pagina: 1
Acties:

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Topicstarter
Hallo!

Deze vraag lijkt me wat te basic voor PNS, maar ik kon zo gauw geen goede oplossingen vinden.

Ik heb in mijn situatie een klein probleempje. Ik heb aan een snelle ADSL-verbinding een webserver hangen. Nu gebruikt onze zaak ook het internet van die verbinding. (Dit natuurlijk wel met beleid, anders gaat de bandbreedte van die webserver achteruit.)

Nu hebben we sinds kort een bovenbuurman die ook van deze verbinding gebruik mag maken. Nu willen we echter dat deze verbinding maar maximaal 50% van de bandbreedte van de hele verbinding kan gebruiken.

We hebben dus PCBuurman, PCZaak en PCWebServer. Ze zitten nu alle drie op een router aangesloten. Is het nu mogelijk om van PCBuurman de bandwidth te beperken, zodat PCWebServer in ieder geval gegarandeerd wat bandwidth vrij heeft? Dit dan bij voorkeur niet softwarematig op PCBuurman zelf (dat programma is er dan te makkelijk weer af te halen.)

// Edit: de router in kwestie betreft een E-tech ADSL Modem Router. (adslmodem+router+hub)

[ Voor 5% gewijzigd door pelleke op 10-11-2005 12:23 . Reden: Misschien essentiele info. ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
pelleke schreef op donderdag 10 november 2005 @ 12:22:

// Edit: de router in kwestie betreft een E-tech ADSL Modem Router. (adslmodem+router+hub)
Volgens mij kan dit hier niet op ... je zal dat moeten doen met een wat professionelere router die dat meestal wel kunnen, of softwarematig via een pc die als router gaat werken. Dit zou je eventueel op je webserver kunnen doen natuurlijk.... routing aanzetten en 2 netwerkkaarten erin. 1 met je internet, andere naar je hub/switch, en vanaf je hub/switch door naar pc buurman en pc zaak.
nadeel is dan wel dat je de pc altijd aan moet laten staan,maar als het een webserver is doe je dat toch al (neem ik aan...)

iRacing Profiel

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 02:38

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Volgens mij kan de e-tech router dat niet, dus dan is het antwoord : "NEE".

Uiteraard kun je de webserver misbruiken (nou ja, zoveel risico zit daar ook niet aan vast) als router door er een extra netwerkkaartje in te hangen en dan kun je wel met software regelen dat de webserver een gegarandeerd stuk van de bandbreedte krijgt. Aangezien je niet meld dat wat voor OS je webserver draait ga ik me niet aan adviezen voor de software op de server wagen. Kun je ook goed vinden als ge googled op "traffic shaping" / "bandtwidth limiting"

/edit: spuit 2 dus.

[ Voor 6% gewijzigd door leuk_he op 10-11-2005 12:39 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.