seamus21 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 00:55:
[...]
Misschien voor het schrijven de code maar er worden natuurlijk veel meer tooltjes gebruikt om tot zo een resultaat te komen.
- Tekenprogsels? (paint)
- Ontwerpprogsels? (3d max)
- Audioprogsels? (windows sound recorder)
- Progprogsels? (notepad)
- Eigen progsels? (level editor)
Natuurlijk onzin voorbeelden maar dit is dus waar ik benieuwd naar ben. Ik gebruik zelf Dev C++ of MS Visual Studio 2005 Express (goedkoop edition)
Ik kan niet voor Khaeon spreken, maar hier een lijstje aangezien Noz blijkbaar niet verder kijkt dan z'n pixels

(nofi Noz)
Tekenprogsels = Photoshop CS (veruit het meest gebruikt)
3D Tekenprogsels = 3D Studio MAX (of Maya, maar in-game is meestal MAX...bedrijven als Square-Enix gebruiken Maya alleen voor de filmpjes)
Audioprogsels = voor componeren Reason, Cubase, Cakewalk/Sonar. Voor geluidseffecten Audition, Wavelab
Progprogsels = Visual Studio, Gnu Compiler, SnSys ProDG
Eigen progsels = vanalles...sommige dingen koop je, andere dingen maak je zelf. Ik neem aan dat voor TCOS wel wat middleware wordt gebruikt, wellicht weet Noz dat zo. Veel eigen tools worden meestal wel geschreven, maxscripts, export standaarden, editors (niet perse level editors, maar particle editors, font editors noem maar op)
Versiebeheer: Sourcegear, of SOS (Source Off Site) als er meerdere bedrijven aan meewerken
Bugtracking: Bugzilla, Elementool
Planning: MS Project, Excel
Tegenwoordig is het gebruiken van scripts ook steeds populairder, waarbij LUA de voorkeur geniet (inclusief WoW volgens mij).
ravenger schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 02:50:
[...]
offtopic:
ik ben ook bezig met HBO informatica, in Amsterdam, 4e jaars, ben bezig met een minor Gaming, wel grappig maar het is echt best wel basic stuff. Aan de ene kant jammer want ik had er graag meer over willen leren (kan natuurlijk altijd, maar goed als men het voorschotelt is het makkelijker eten eh), maar het blijft natuurlijk een informatica opleiding en geen opleiding gericht op games zoals bijvoorbeeld Gamedesign op de HKU.
Er zijn gewoon nog geen echt goede opleidingen in Nederland. Games developen is 99% auto didact, hoewel de hele MOD community een positieve ontwikkeling is. Programmeurs is ook niet zo'n probleem, iemand die op HBO niveau C++ kan programmeren kun je ook spellen leren maken, grafische mensen zijn lastiger te vinden...of je moet naar het buitenland kijken.
[disclaimer]
Ik heb verder niks met TCOS te maken he luitjes
ps. voor Noz: doe Erik T en Yesse A maar de groeten van me als je ze spreekt