Hallo,
Ik heb een paar vraagjes ivm de aankoop van een server voor ons klein bedrijfje:
Gegevens:
- Er worden maximaal 3 pc's en eventueel een netwerk laserprinter op aangesloten
- Server mag alleen toegangelijk zijn door die 3 pc's + printer (router, switch, hub?? Welk van de 3?)
- Er wordt dagelijks een backup gemaakt van de HD's in de server en de 3 pc's.
- Er wordt een wekelijkse backup gemaakt (Weekly I, Weekly II, Weekly III)
- Er volgt een maandelijkse backup (Monthly I, Monthly II, Monthly III)
- Het systeem moet "snel" zijn want de pc's maken constant gebruik van de files op die server. Het is niet de bedoeling dat de server crasht als we met z'n drieën tergelijkertijd bezig zijn met files aan te passen en/of te printen.
Vragen:
- Welke configuratie voor (file)server raad je me aan? Vroeger hoorde ik dat je eigenlijk geen straffe server nodig hebt.
- Welke HD's? SATA en mirror + striping? Welk RAID-systeem?
Vervangt die mirror + striping het backupsysteem (nu doen we backup via tape) of raad je me een ander backupsysteem aan? Grootte van 1 HD 250 GB. Dient voor opslag van pdf's + illustratiebestanden (jpeg, tiff, eps).
- Apart backupsysteem nodig? Tapes? Of is het raid-systeem veilig?
- Apart beeldscherm nodig voor server?
Het moet stabiel én veilig én snel zijn.
Tips én suggesties zijn welkom.
Mvg
Ik heb een paar vraagjes ivm de aankoop van een server voor ons klein bedrijfje:
Gegevens:
- Er worden maximaal 3 pc's en eventueel een netwerk laserprinter op aangesloten
- Server mag alleen toegangelijk zijn door die 3 pc's + printer (router, switch, hub?? Welk van de 3?)
- Er wordt dagelijks een backup gemaakt van de HD's in de server en de 3 pc's.
- Er wordt een wekelijkse backup gemaakt (Weekly I, Weekly II, Weekly III)
- Er volgt een maandelijkse backup (Monthly I, Monthly II, Monthly III)
- Het systeem moet "snel" zijn want de pc's maken constant gebruik van de files op die server. Het is niet de bedoeling dat de server crasht als we met z'n drieën tergelijkertijd bezig zijn met files aan te passen en/of te printen.
Vragen:
- Welke configuratie voor (file)server raad je me aan? Vroeger hoorde ik dat je eigenlijk geen straffe server nodig hebt.
- Welke HD's? SATA en mirror + striping? Welk RAID-systeem?
Vervangt die mirror + striping het backupsysteem (nu doen we backup via tape) of raad je me een ander backupsysteem aan? Grootte van 1 HD 250 GB. Dient voor opslag van pdf's + illustratiebestanden (jpeg, tiff, eps).
- Apart backupsysteem nodig? Tapes? Of is het raid-systeem veilig?
- Apart beeldscherm nodig voor server?
Het moet stabiel én veilig én snel zijn.
Tips én suggesties zijn welkom.
Mvg