[XP] Inaccessible Boot Device bij installatie P5LD2

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025
bsod STOP: 0x0000007B (plus 4 parameters) Opstartapparaat niet toegankelijk

Deze foutmelding (maar dan in het Engels en wat uitgebreider) krijg ik steeds direkt na het laden van alle benodigde bestanden vanaf de installatie-CD, als het systeem zegt "Starting Windows".

Het is een uitgebreid verhaal, maar ik hoop compleet genoeg om overbodige vragen te vermijden.
Vrijwel alle topics op GoT (523 hits), maar ook "buiten" (wil je niet weten hoeveel), gaan over veranderingen in draaiende systemen. Waar ik van ben geschrokken, is het povere karakter van support/forum van de Asus-site. Daar ben ik niets wijzer geworden.
Ik doe echter een verse installatie (dat probeer ik tenminste), en daar kom ik met googlen zelf niet uit. Met een uitbreiding van m'n search op GoT met SATA wordt 523 al 21 hits. Doe ik daar P5LD2 bij: nul. Maar, niet getreurd,.........

Het probleem kan volgens de site van Microsoft optreden in één van de volgende omstandigheden optreden:

De computer is besmet met een opstartsectorvirus.

Het is allemaal nieuw, en ik heb de schijven ook net geformatteerd.
In BIOS zit daarvoor imo geen functie
.
  • Het opstartvolume is beschadigd en kan niet worden geladen in Windows NT.
  • Als u de installatie uitvoert met de methode winnt /b, kan er een probleem voor de schijfcontroller optreden.
  • De controller krijgt niet genoeg tijd om te reageren en zichzelf bekend te maken en wordt daarom niet juist of helemaal niet
  • gedetecteerd.
  • Als deze fout tijdens Windows NT Setup optreedt terwijl diskette 2 van Windows NT Setup wordt gelezen, kan het zijn dat
  • de stationswisselingsoptie in het BIOS van de computer is ingeschakeld.
  • Er is geen stationsomzetting uitgevoerd of de omzetting is gewijzigd.
  • De informatie in het register van Windows over de te laden stuurprogramma's bij het opstarten is beschadigd.
Hier zie ik geen aanknoping met mijn probleem.
  • Er bestaat een bronconflict tussen de opstartcontroller en een andere controller in het systeem of tussen SCSI-apparaten.
  • Als u Setup uitvoert vanaf een SCSI-opstart-cd-rom-station, ontvangt u het foutbericht STOP 7B, omdat u geen SCSI-stuurprogramma van derden mag toevoegen wanneer u opstart vanaf het SCSI-cd-rom-station.
Ik heb geen SCSI-systeem.

Een stuurprogramma dat nodig is voor de opstartcontroller, is niet geconfigureerd om te starten bij het opstarten van de computer of is beschadigd. Tijdens een installatie met WINNT /B is geen apparaat voor massaopslag gedetecteerd.

Hier moet dus de pijn zitten, of er zijn meer mogelijkheden dan Microsoft zegt.
En dat laatste denk ik na ongeveer een week frutten.

Configuratie:

Antec P180 behuizing met 450W Cooler Master
Asus P5LD2 MoBo (broertje van de Best Buy Multimedia van juli)
Asus Radeon Extreme AX300SE 128MB
2x 512MB Vdata DDR2 533MHz (PC4300)
Pentium 4 630 3,0GHZ (boxed, dus met standaard cooling)
2x Samsung SpinPoint P80 (160GB SATA)
NEC 3540 DVD R/W

Platform: begonnen met slipstreamed XP PRO-SP2 (patched t/m 12 augustus)

Om hardwareproblemen te vinden en ik toch alleen maar DOS-proggies kan gebruiken, doe ik het volgende:

Memtest86 1.60 12 passes zonder fouten in ongeveer 4 uur
Maxtor PowerMax 4.21 beide Samsung Spinpoint's P80 - 160JJ 5 passes foutloos na ruim
een halve dag

Inmiddels heb ik er ook nog een gewone IDE Maxtor 80 uit ander werkend systeem bij gehangen.

Installeer DOS 6.21 en ToolStar.
Kan ToolStar overzetten van diskette naar C:\ (toen een Samsung; alle mogelijke combinaties van schijfposities en BIOS-settings heb ik afgewerkt, ook de onlogische als Compatible mode; SATA+PATA,PATA+SATA, etc.).
Heb ook databestanden van Maxtor naar een Samsung overgezet.

Zowel ToolStar als Maxtor PowerMax 4.21 zien:

PCI_IDE Primary Master Maxtor 6Y080L0
PCI_IDE Primary Slave No Device Found
PCI_IDE Secondary Master No Device Found
PCI_IDE Secondary Slave No Device Found
PCI_IDE_1 Primary Master Samsung HD160JJ
PCI_IDE_1 Primary Slave No Device Found
PCI_IDE_1 Secondary Master Samsung HD160JJ (Firmware ZM100-33)
PCI_IDE_1 Secondary Slave No Device Found

Zie in BIOS:

Primary Master Maxtor Blauwe IDE-connector
Primary Slave Not Detected
Third Master Samsung eerste rode SATA-connector
Third Slave Not Detected
Fourth Master Samsung tweede rode SATA-connector
Fourth Slave Not Detected

Configure SATA As Standard IDE
Onboard IDE Operate Mode Enhanced Mode
Ehanced Mode Support On S-ATA

Nogmaals, ik heb ook alle andere combinaties (soms zeer onlogische) uitgeprobeerd. Bijv. i.p.v. Standard IDE/Enhanced gekozen voor Standard IDE/Compatible; dan gaat één Samsung naar Secondary Master en verdwijnt de andere helemaal.
De Maxtor heeft ook aan beide rode ITE/IDE-connectors gehangen, noppes.

Maxtor MaxBlast 10.48 ziet dat alleen de Maxtor aan een MoBo-controller hangt, en de Samsung's aan een onbekende controller (ik heb m'n tests overigens na de eerste keer steeds gedaan met F6 en laden van de SATA-drivers, hoewel dat in principe niet hoeft). Op de diskette die ik heb gemaakt met behulp van de Asus MoBo-CD, staan alle bestanden die in de draad van The Stommerd van 1 juni werden 'goedgekeurd', dus incl. TxtSetup.oem.

Het lijkt er dus op dat ik niet (of zeker niet alleen) een hardwareprobleem heb! Blijven software, media, BIOS-instellingen en mss nog veel meer zaken over.
Uit FAQ's en andere draadjes komen veel problemen met BIOS naar voren. Uiteindelijk toch maar de laatste BIOS (0608) erin gemikt. T.a.v. SATA imo alle mogelijke combinaties voor niet-RAID uitgetest.

Dan maar een ongeplande RAID-0 setup. Alles gaat zoals in het manual staat beschreven om een array op te zetten. Simpel, maar niet de oplossing.

Wat heb ik nog meer geprobeerd?
O.a. schijven opnieuw initialiseren, maar nu zonder SP1-optie. Getest met 'kale' XP PRO en XP Home, Suse Linux 9.2 en 9.3. Mediaproblemen uitgeschakeld(?).
De NEC-brander van Cable Select op Master gezet. En nog veel meer tips opgevolgd vanuit alle draadjes; ook als ik het onzin vond.

Ben ik nu zo stom? Zal wel, maar probeer met zinnige hulp te komen!

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kan je dit eens proberen:

- Maak een partitie aan van zeg 3 gig, FAT op je primary harddisk, en maak deze DOS bootable (www.bootdisk.com, bv)
- Copieer de I386 map van je CD naar je C:
- Boot nu vanaf je C: schijf, en start vanuit de i386 map je winnt op :)

Werkt het dan wel? :)

• AES
elevator schreef op donderdag 10 november 2005 @ 10:14:
Kan je dit eens proberen:

- Maak een partitie aan van zeg 3 gig, FAT op je primary harddisk, en maak deze DOS bootable (www.bootdisk.com, bv)
- Copieer de I386 map van je CD naar je C:
- Boot nu vanaf je C: schijf, en start vanuit de i386 map je winnt op :)

Werkt het dan wel? :)
Voor alle zekerheid ook nog een DVD_ROM uit ander systeem gesloopt, want ik kom nog niet verder. Ik start systeem op:

IT8211 ATAPI BIOS V1.3.1.61

Drive 0: _NEC DVD_RW ND_3540A UDMA2
Drive 1: Not detected
Drive 2: LG DVD_ROM DRD-8160B UDMA2
Drive 3: Not detected

Starting MS-DOS (via bootdiskette en niet vanaf mijn oude DOS-diskettes)

CD-ROM Device Driver for IDE (Four Channels Supported)
(C)Copyright Oak Technology Inc. 1993-1996
Driver Version : V340
Device Name : BANANA
No drives found, aborting installation

Device driver not found: 'BANANA'
No valid CDROM device drivers selected
A:\>

Vergelijkbaar niet-resultaat met Win98-startdiskette!

The diagnostic tools were successfully loaded to drive F.

Device driver not found: 'BANANA' Ik bedoel MSCD001
No valid CDROM device drivers selected

To get help, .... 'hell' lees ik steeds.
A:\>

Van beide stations heb ik alweer vele keren geprobeerd XP te laden. Kom steeds op bsod 07B, met dit verschil dat nadat ik een FAT-partitie van 2GB (3 is wel erg groot voor FAT) heb aangemaakt, de eerste parameter verandert van 0xF7C7 A524 in 0xF7C8 263C. De tweede is altijd 0xC000 0034.

Kan suggestie van Elevator dus helaas niet eens uitproberen. Gelukkig geen scherpe voorwerpen in de buurt ............ 8)7

[ Voor 2% gewijzigd door AES op 10-11-2005 19:30 . Reden: verkeerd geplakt ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hmm - je DVD writer/ROM wordt niet herkend door die generieke CD-ROM driver, je zou eens kunnen proberen om met deze driver: http://www.de.nec.de/software/1747_DOS_DRV.zip je DVDROM aan te sturen (beter nog - even ergens een oude CDROM speler vandaan slepen) :)

• AES
Ik ben nu aan het formatteren in XP PRO Setup (gestart met de 6 diskettes). De DVD-stations hangen nu met de HDD-kabel aan de Primary IDE-connector. Mss juich ik te vroeg, maar zover ben ik nog niet geweest. Er moet een minder krankzinnige oplossing bestaan. Wie???

• AES
elevator schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 10:00:
Hmm - je DVD writer/ROM wordt niet herkend door die generieke CD-ROM driver, je zou eens kunnen proberen om met deze driver: http://www.de.nec.de/software/1747_DOS_DRV.zip je DVDROM aan te sturen (beter nog - even ergens een oude CDROM speler vandaan slepen) :)
Had niet refreshed, vandaar dat ik jouw bericht niet had gelezen. Sorry.

Pagina: 1