RFC: nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hi people,

ik ben bezig met een nieuw systeem. Het idee erachter: ik zoek een stil systeem dat 24/7 aan kan staan als mediaserver voor het (deels wifi-)netwerk (Apple Powerbook, Dell Inspiron 8000 & Squeezebox), en ik moet er de komende 3-4 jaar redelijk op kunnen werken. Geen gaming. Ik ga warschijnlijk over 'n jaar verhuizen en wil 'm dan als volwaardig media center in gaan zetten, maar nu nog niet (dus TV-tuner kaart, 7.1 sound en AB koop ik later). Keyboard en muis heb ik al.

CPU: Athlon 64 3200+ (low-noise PC, dus P4 niet echt een optie. 3500+ is net iets te duur.)
Koeler: Thermaltake Silent K8 (schijnt stil te zijn & is niet duur)
Mobo: MSI RS482M4-ILD (het bijna ideale mobo, ATi Radeon Xpress 200 chipset met geintegreerde video, DVI en S-Video TV-Out, passief gekoeld, en hij ondersteunt Athlon 64 X2's en PCI-e voor evt latere uitbreiding. Helaas geen Gbit LAN, Wifi of S/PDIF onboard, maar daar kan ik mee leven. Ik moet wel bevestigd krijgen dat er Firewire en S-Video TV-Out op zit, de MSI website zegt van wel, sommige andere websites van niet - wie weet dit?)
Geheugen: 2x1024 MB Kingston DDR400 (zit nog een beetje te twijfelen of ik niet 2x512 neem en later verdubbel als het goedkoper wordt)
HD: Hitachi Deskstar SATA (250 GB) + Hitachi Deskstar PATA (250 GB, heb ik nog liggen)
DVD: NEC 3450A
Kast: Thermaltake Tenor VB2000SNS (Silver) (heel mooie kast, genoeg ruimte, past bij de componenten in de huiskamer, de casefans schijnen stil en effectief te zijn)
Voeding: Fortron FSP300-60THNP (A-merk, 120 mm fan dus waarschijnlijk (?) weinig herrie. Met online power calculators kom ik tussen de 190 en 210 Watt piekvermogen uit, dus een kwaliteits 300 Watt voeding lijkt me ruim voldoende)
Scherm: Belinea 101910 (19 inch scherm. DVI is een must-have, ik doe veel text en Excel werk. Twijfel nog tussen deze en de BenQ FP937s+, maar de Belinea heeft iets betere specs qua contrast, terwijl ik de hogere response rate van de BenQ niet nodig heb. De ingebouwde speakers van de Belinea zijn ook nice to have)
OS: Heb nog een Windows XP Pro licensie liggen, maar ik probeer voor een zacht prijsje MCE 2005 erbij te krijgen. Ik ga de gratis trial versie van XP Pro x64 wel even proberen, maar denk niet dat het anno nu heel veel zin heeft. Linux support voor de hardware is nice to have, maar gezien mijn nogal matige ervaringen met Linux & multimedia zal ik er ook niet veel mee doen denk ik.

Ik kom hierbij uit op ongeveer 1150 euro, wat ongeveer mijn budget is. Zie ik bij deze config dingen over het hoofd?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik zie geen videokaart staan, die moet je nog wel hebben lijkt mij?
Verder er misschien nog een dvd speler bij zodat je 1 op 1 kunt kopieren?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

RoD schreef op donderdag 10 november 2005 @ 00:10:
Ik zie geen videokaart staan, die moet je nog wel hebben lijkt mij?
Verder er misschien nog een dvd speler bij zodat je 1 op 1 kunt kopieren?
Er zit er eentje onboard :)
Maar een extra DVD speler lijkt me ook handig ja :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Ts wil de onboard video gaan gebruiken, en gamed niet dus moet wel lukken.
Aan de andere kant koop dan een budgetkaartje voor weinig en het scheelt weer processorkracht.

te laat :P

[ Voor 4% gewijzigd door guidooo op 10-11-2005 00:14 ]

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

• Dreamvoid
  • Niet online
Video is idd onboard, en heeft een aparte videochip (x300-equivalent) en 16MB dedicated, dus er is gelukkig geen extra load op de processor tov een losse kaart. Mocht ik volgend jaar ineens game-gek worden (lijkt me niet waarschijnlijk :) ), dan kan er alsnog een PCI-e kaart in.

Goeie tip trouwens, die extra DVD drive. Ik heb nog een oude slimline DVD-ROM drive liggen, die schuif ik er wel in.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 10-11-2005 00:58 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Voor iedereen die het interesseert,

*** doodse stilte, doornstruikjes waaien voorbij ***

...ik heb het systeem inmiddels besteld, uiteindelijk zijn het bijna allemaal andere onderdelen geworden:

AMD Opteron 146 S939 boxed (1024 kB L2 cache Venus core ipv 512 voor de Venice, voor dezelfde prijs = pik in 't is winter)
Asus A8N-VM CSM (tov het MSI bord iets goedkoper & met snellere graphics (nVidia 6150 vs Radeon Xpress 200) en SATA300, helaas wel een fan op de Northbridge en ik moet nog ergens de TV-out bracket scoren)
Asus A-36H voeding (360 W) (iets meer speelruimte voor toekomstige dingen als tv-tuner & HD's)
2x512 MB PC3200 DDR400 (Kingston) (koop volgend jaar wel 2x512 erbij)
BenQ FP91V (de Belinea was niet leverbaar en deze is wat mooier)
NEC ND-4550 (zelfde prijs als 3450, dus pik in)
Hitachi Deskstar T7K250 (SATA300 versie van mijn eerdere keuze, vanwege het andere mobo)
Thermaltake Blue Orb II is geschrapt (aangezien de S939 Opterons er alleen boxed zijn)

...en alleen de Thermaltake Tenor kast is gebleven zoals in de first post :) En ik ga mijn ouwe slimline DVD speler inbouwen in de onderste bay.

Ben benieuwd of 't aan de verwachtingen voldoet.
Pagina: 1