Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto+gas] boordcomputer blijft werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:52

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Vreemd genoeg hier geen topic over gevonden op GoT en ook zitten Googlen, maar geen info over...

Ik mag binnenkort een nieuwe auto uitzoeken...Het zal waarschijnlijk de Seat Leon worden.

Maar ik wil hier waarschijnlijk gas in laten leggen, maar hoor veel horror verhalen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat tegenwoordig die problemen toch niet meer zo groot zijn... Maar ok, daar ging m'n vraag niet over (maar als mensen (positieve misschien :) ) ervaringen hebben, mag je best kort wat erover zeggen).

M'n vraag is of de boordcomputer juiste informatie zal aangeven qua axiradius (schrijf je dat zo?) dus hoeveel km je nog kan rijden...

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 20:48

Acid_Burn

uhuh

Kijk gewoon naar de gasmeter, dan weet je vanzelf wanneer je moet tanken..

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Acid_Burn schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:09:
Kijk gewoon naar de gasmeter, dan weet je vanzelf wanneer je moet tanken..
dat weet ik, maar ik vroeg me gewoon af of het werkt, ik ben iemand die houdt wel van deze luxe achtige dingen :)

dus vroeg me af of dit dan ook nog werkte...ben aan het twijfelen tussen meer betalen en diesel rijden of minder en gas...voordelen/nadelen aan het bekijken...

• paQ
  • Nu online

paQ

de boorcomputer zal werken op de niveaumeter van je brandstof tank af-fabriek zeg maar.
Wellicht dat het werkend KAN gemaakt worden, maar ik geloof niet dat je daar aan wilt beginnen :P

edit:
ga dus maar uit van niet

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 09-11-2005 22:42 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00

SmartDoDo

Woeptiedoe

We hebben momenteel een heel mooi subforum voor dergelijke vragen :)

SG -> TFV

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04 18:06

[ash]

Cookies :9

Zelf heb ik drie jaar in een Leon gereden op gas. Eigenlijk nooit echt problemen mee gehad.
Wat betreft de boordcomputer, de axiradius wordt alleen bepaald aan de hand van de brandstof die in je benzinetank zit. Actueel en gemiddeld verbruik werdt wel netjes aangegeven als je op gas rijdt.

Gewoon je gasmeter in de gaten houden en uitzoeken hoeveel kilometer je op een volle gastank kan rijden. Zelf haalde ik rond de 300km met een volle 38L tank in een Seat Leon 1.8 20 klepper.

• paQ
  • Nu online

paQ

vind ik toch misschien nog wel het allergrootste nadeel van LPG.

300 km :|

als ik een volle tank heb, stap ik thuis in, en halverwege Denemarken pas weer voor het eerst uit ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:13

Rico

Wie dit leest is gek....

En dan rij ik nog door met mijn lpg omdat ik ook nog eens 60 liter benzine aan boord heb >:)

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
paQ schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:09:
vind ik toch misschien nog wel het allergrootste nadeel van LPG.

300 km :|

als ik een volle tank heb, stap ik thuis in, en halverwege Denemarken pas weer voor het eerst uit ;)
Nou, in de garage zeiden ze dat ik rekening zou moeten houden met 1 op 10 rijden ongeveer.

het is een 61 liter tank, 80 % gevuld --> 48.8 --> zo'n dikke 480 km kunnen rijden?

ik rij 140 km / dag naar het werk en terug, dus om de 4 dagen tanken zal het dan gaan worden...

• Wok
  • Laatst online: 13:36

Wok

Dakloos...

Hehe :P

Vergeet die boordcomputer maar ;) Als je LPG gaat rijden is de enige enigszinsbetrouwbare brandstofmeter je dagteller :+ Vraag een willekeurige LPG-rijder (met ervaring ;) ) maar na: die rijden stuk voor stuk op de dagteller...

Brandstofindicatie van een LPG-tank blijft lastig. Persoonlijk ben ik nog geen LPG-auto tegengekomen waarbij de brandstofmeter (hetzij de standaard aanwezige meter in het dashboard (zoals bij mij) of een apart LEDjes paneeltje) betrouwbaar is.

Verder heb ik trouwens alleen maar positieve ervaringen met LPG :) Moet ik wel bij zeggen dat ik een al wat oudere auto rijdt (1996). Bij hedendaagse auto's ben ik niet zo enthousiast over LPG, in verband met de steeds verfijndere techniek van de motoren en de daarmee gepaarde gaande kleiner wordende tolerantiemarges... Chevy454 heeft hier ooit eens een heel mooi en uitgebreid technisch verhaal over gepost hier @ GoT.. Even kijken of ik het nog kan vinden :)

/EDIT: Gevonden! :) KLIK

[ Voor 42% gewijzigd door Wok op 10-11-2005 00:03 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Helemaal met Wok eens...

* Harry rijd ook min of meer op de dagteller (maar ben ook wel eens te lui en kom vervolgens tot de conclusie dat ik alweer op benzine aan 't rijden ben :) (schakeld automatisch)).

Verder, hoe groter de tank, des te minder je hoeft te tanken... Die van mij trekt 67 liter x 8,5km per liter is een bereik van pak 'm beet 570km per tank

[ Voor 15% gewijzigd door Harry op 10-11-2005 09:44 ]

BMW 535D

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Da's wel jammer, moet kijken naar die teller terwijl je een mooie boordcomputer hebt. ik vind het jammer als datgene dan niet werkt. Dan zeg je: op benzine doet ie ut wel, maar dat mag ik niet rijden (leaseauto).

En dus de problemen worden groter naarmate de auto nieuwer is volgens Chevy454?

Ookal is het een lease, het is niet leuk om om de 2 maanden de auto bij de dealer te hebben.

• Wok
  • Laatst online: 13:36

Wok

Dakloos...

Boy schreef op donderdag 10 november 2005 @ 09:55:
Da's wel jammer, moet kijken naar die teller terwijl je een mooie boordcomputer hebt. ik vind het jammer als datgene dan niet werkt. Dan zeg je: op benzine doet ie ut wel, maar dat mag ik niet rijden (leaseauto).

En dus de problemen worden groter naarmate de auto nieuwer is volgens Chevy454?

Ookal is het een lease, het is niet leuk om om de 2 maanden de auto bij de dealer te hebben.
Nee, Chevy454 zegt niet dat de problemen groter worden, naarmate de auto nieuwer is. Hij zegt dat het met nieuwere motoren steeds moeilijker wordt om deze geschikt te maken voor het rijden op LPG.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Wok schreef op donderdag 10 november 2005 @ 10:05:
[...]

Nee, Chevy454 zegt niet dat de problemen groter worden, naarmate de auto nieuwer is. Hij zegt dat het met nieuwere motoren steeds moeilijker wordt om deze geschikt te maken voor het rijden op LPG.
ah ok, maar het is wel mogelijk bij deze. De 1.6 wel, 2.0 niet. Kan ik er wel vanuit gaan dat ie goed rijdt lijkt me...

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 09:19

mahi

God bless GoT

Boy schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:04:
axiradius (schrijf je dat zo?)
Het is een doodgewoon Nederlandstalig woord: Actieradius of werkbereik.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• MBV
  • Laatst online: 22-11 21:14

MBV

De 1.8 20v schijnt er wel goed tegen te kunnen, wat ik hier en daar lees. Doe het alleen nooit bij een Renault 2.0 8v, da's een hel (vraag maar aan m'n vader, of gebruik de search). Waar ik benieuwd naar ben: je hebt van die bi-fuel auto's waar je mee op gas mag rijden af-fabriek (dus geen nederlandse prutsers die het inbouwen). Zijn die motoren er dan wel voor geschikt? Of is dat net zo erg als de gemiddelde G3 installatie?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wok schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:56:
Hehe :P

Vergeet die boordcomputer maar ;) Als je LPG gaat rijden is de enige enigszinsbetrouwbare brandstofmeter je dagteller :+ Vraag een willekeurige LPG-rijder (met ervaring ;) ) maar na: die rijden stuk voor stuk op de dagteller...

Brandstofindicatie van een LPG-tank blijft lastig. Persoonlijk ben ik nog geen LPG-auto tegengekomen waarbij de brandstofmeter (hetzij de standaard aanwezige meter in het dashboard (zoals bij mij) of een apart LEDjes paneeltje) betrouwbaar is.
Onzin, dan heb jij nog nooit in een auto gereden waar een chrtistelijke gasinstallatie ingemikt is.

Ik heb meer dan een ton gereden met mijn eerste auto, welke op gas reed.
Ik had helemaag geen gasmeter, alles was gewoon gekoppeld aan mijn normale benzinemetertje.
Wat dus idd betekende dat als ik de schakelaar van benzine naar gas omzette, de naald van de benzinemeter in een andere stand ging staan (gelijk aan de hoeveelheid van de geselecteerde brandstof).

De vraag zou alleen zijn ... waar haald de boordcomputer zijn info vandaan ? Op dezelfde manier als het metertje, of ergens anders :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Ik krijg een tank van GasFX erin, en ik zie op de site dat ze daar zo'n metertje hebben. Kijk maar naar foto onder aan pagina:
http://www.gasfx.nl/index.cfm?cOpenMenu=1602,1608&fnSelectedMenuID=1608&fnParentMenuID=0&fnPageID=1754

Ik had toch verwacht dat ALS het bestond, zoals jij zegt, dat dit bedrijf dat dan wel deed, maar nee dus :(

Misschien moet het perse af-fabriek in zitten?

[ Voor 22% gewijzigd door Boy op 11-11-2005 18:12 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mijn Gas installatie was niet af fabriek, gewoon door de dealer c.q. installateur ingebouwd.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Koffie schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 18:27:
Mijn Gas installatie was niet af fabriek, gewoon door de dealer c.q. installateur ingebouwd.
Enig idee of dit aan je auto lag (dat het werkte) of dat het een speciale installatie was? GasFX heb ik net een mailtje van terug met de volgende tekst:
"De boordcomputer werkt inderdaad vaak niet meer met betrekking tot die gegevens die rechtsstreeks met het brandstofverbruik te maken hebben."

Nu weet ik niet of het niet zal werken of wel, maar waarschijnlijk dus niet...

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Euh .. was een Mazada 323F uit ... pffff ... het zal '98 of '99 geweest zijn ? Met een normale (G3 :?) installatie in de kofferbak.

• Harry
Mijn lpg installatie is er toen de teller op 15 km stond ingekomen (achteraf inbouw in Nederland dus).
Mijn benzine meter kan zowel gas als benzine aangeven, gelijk aan Koffie z'n wagen.

BMW 535D

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Dus waarschijnlijk de boordcomputer dan ook?

• Harry
Dat hangt er maar net vanaf waar deze dus z'n waardes vandaan haalt.

BMW 535D

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Ik heb sinds 0 km ('2000) een Vialle G3 installatie in mijn Primera zitten, maar de boordcomputer werkt hier niet correct op. Hij werkt wel, maar dan op de waardes die hij normaal aangeeft als je op benzine rijdt. Het verbruik bijvoorbeeld is een stuk hoger op LPG (ongeveer 1 op 10) dan op benzine (dat is normaal), maar dat geeft de boordcomputer dus niet aan. De aangegeven actieradius is dus alleen geldig voor de inhoud van de benzinetank.

De inhoud (55 liter, 42 liter effectief) wordt aangegeven door 5 ledjes, dit is een aardige indicatie maar niet meer dan dat; ja ik rij ook op de dagteller dus :)

Verder vrijwel geen problemen hoor, ben er zeer tevreden mee, al 186.000 kilometers...

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Andere vraag: als het niet veel geld scheelde, zou je dan diesel rijden (aangezien dan wel alles gewoon werkt)?

• psy

psy

Ik zeker niet! Ik rij gewoon liever in een benzine, het 'hangt' beter aan het gas (what's in the name), het draait beter veel hogere toeren, en het loopt rustiger, vooral 's morgens.

Ik kan mooi vergelijken want ik rij elke dag mijn zakelijke kilometers in een Ibiza 130 pk TDI, en nog gaat mijn voorkeur absoluut uit naar de Primera. Weliswaar trekt de Ibiza duidelijk harder (310Nm koppel, tegen 187 Nm voor de Nissan), maar je moet wel meer schakelen in de Ibiza, erg korte versnellingen, en een zesbak. De acceleratie tot 100 is voor beide auto's ook vrijwel gelijk.
Verder merk je op de autoweg dat daar vooral het vermogen gaat tellen, de Ibiza voelt daar niet sneller aan, al hoef je in die auto minder snel terug te schakelen. Bizar is dat de Primera boven de 160 harder lijkt te gaan trekken aangezien hij dan in het meest gunstige toerengebied komt, terwijl de Ibiza het boven de 170 merkbaar moeilijker krijgt.

Ja van de Ibiza werkt de boordcomputer natuurlijk wel 100%, maar hoe vaak gebruik je dat nou effectief? De actieradiusmeting gebruik ik nooit, want guess what: er klopt geen drol van! Als hij zegt 0 km te rijden, zit er zeker nog 6 liter in de tank, dat is goed voor zo'n 100 kilometer 8)7 Nee, ik ga eens een tankstation zoeken als het lampje gaat branden dus, meer niet!
Bij de Nissan heb ik me aangeleerd wat de gangbare waardes zijn van het verbruik op gas (hij geeft in principe hetzelfde aan wat hij op dat moment op benzine zou verbruiken). Daar is prima mee te werken, je weet dan even goed wanneer je een zuinige rit aan het maken bent. Alleen de actieradius ja, die is eigenlijk onbruikbaar. Het is jammer, maar absoluut geen issue eigenlijk. De gebruikskosten liggen nog onder die van een diesel dus ik vind het allemaal prima :) . Leaseauto's op gas zijn ook meestal goedkoper.

Oh ja: diesel STINKT. Telkens weer die handschoentjes aan, da's niks. Heb je bij LPG geen last van.

[ Voor 16% gewijzigd door psy op 12-11-2005 01:56 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
psy schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 01:50:
Ik zeker niet! Ik rij gewoon liever in een benzine, het 'hangt' beter aan het gas (what's in the name), het draait beter veel hogere toeren, en het loopt rustiger, vooral 's morgens.

Ik kan mooi vergelijken want ik rij elke dag mijn zakelijke kilometers in een Ibiza 130 pk TDI, en nog gaat mijn voorkeur absoluut uit naar de Primera. Weliswaar trekt de Ibiza duidelijk harder (310Nm koppel, tegen 187 Nm voor de Nissan), maar je moet wel meer schakelen in de Ibiza, erg korte versnellingen, en een zesbak. De acceleratie tot 100 is voor beide auto's ook vrijwel gelijk.
Verder merk je op de autoweg dat daar vooral het vermogen gaat tellen, de Ibiza voelt daar niet sneller aan, al hoef je in die auto minder snel terug te schakelen. Bizar is dat de Primera boven de 160 harder lijkt te gaan trekken aangezien hij dan in het meest gunstige toerengebied komt, terwijl de Ibiza het boven de 170 merkbaar moeilijker krijgt.

Ja van de Ibiza werkt de boordcomputer natuurlijk wel 100%, maar hoe vaak gebruik je dat nou effectief? De actieradiusmeting gebruik ik nooit, want guess what: er klopt geen drol van! Als hij zegt 0 km te rijden, zit er zeker nog 6 liter in de tank, dat is goed voor zo'n 100 kilometer 8)7 Nee, ik ga eens een tankstation zoeken als het lampje gaat branden dus, meer niet!
Bij de Nissan heb ik me aangeleerd wat de gangbare waardes zijn van het verbruik op gas (hij geeft in principe hetzelfde aan wat hij op dat moment op benzine zou verbruiken). Daar is prima mee te werken, je weet dan even goed wanneer je een zuinige rit aan het maken bent. Alleen de actieradius ja, die is eigenlijk onbruikbaar. Het is jammer, maar absoluut geen issue eigenlijk. De gebruikskosten liggen nog onder die van een diesel dus ik vind het allemaal prima :) . Leaseauto's op gas zijn ook meestal goedkoper.

Oh ja: diesel STINKT. Telkens weer die handschoentjes aan, da's niks. Heb je bij LPG geen last van.
Bedankt voor je mening! Alleen 1 zin begrijp ik even niet: "Bij de Nissan heb ik me aangeleerd wat de gangbare waardes zijn van het verbruik op gas (hij geeft in principe hetzelfde aan wat hij op dat moment op benzine zou verbruiken). " Over welke waardes heb je het hier?

Ik zit ook te denken aan de diesel omdat ik dan 2 x zo grote afstand kan afleggen dan op gas (ongeveer 1000 km), dat scheelt weer aantal keren tanken. Ik rij 140 km per dag naar m'n werk en terug, dus is wel lekker als ik niet om de 4 dagen hoef te tanken.

Ik ben m'n besluit nog aan het laten afhangen aan het verschil in prijs.

Verwijderd

mja, die tijd dat jij gas tankt (2x zoveel als diesel) ben je je handen thuis aan het afwassen omdat er diesel opzit :+

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Als jij je handen moet wassen na het tanken met Diesel, moet je toch echt eens een cursusje "Hoe tank ik diesel zonder mijn klauwen onder de diesel te krijgen *" volgen hoor 8)7 :*

* Met gratis plastic handschoentje

• psy

psy

Boy schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 11:26:
[...]
Bedankt voor je mening! Alleen 1 zin begrijp ik even niet: "Bij de Nissan heb ik me aangeleerd wat de gangbare waardes zijn van het verbruik op gas (hij geeft in principe hetzelfde aan wat hij op dat moment op benzine zou verbruiken). " Over welke waardes heb je het hier?
Het is ook nogal ongelukkig gezegd. Voorbeeld: Stel de boordcomputer geeft bij 120 km/h ongeveer 7,5 l/100km aan. Maar ik rij op LPG, en moet die waarde dus vermenigvuldigen met 1,20 (omdat er altijd 20% meer LPG gebruikt wordt door de lagere verbrandingswaarde). Dan kom ik dus uit op een verbruik van 7,5 x 1,2 = 9 l/100km. Dat is dus het echte LPG verbruik. Op een gegeven moment weet je dus wel ongeveer je LPG-verbruik.
Ik zit ook te denken aan de diesel omdat ik dan 2 x zo grote afstand kan afleggen dan op gas (ongeveer 1000 km), dat scheelt weer aantal keren tanken. Ik rij 140 km per dag naar m'n werk en terug, dus is wel lekker als ik niet om de 4 dagen hoef te tanken.

Ik ben m'n besluit nog aan het laten afhangen aan het verschil in prijs.
Als dat je belangrijkste bezwaar is, kan je beter diesel pakken. Ik rij op een LPG tank van 42 liter een dikke 400 kilometer. Nu heb je natuurlijk wel je eigen benzinevoorraad waarmee je ook makkelijk 900 km verder nog eens komt, maar dat gebruik je in de praktijk natuurlijk niet, veel te duur.
De Ibiza komt wel 650 km ver op een tank diesel, als je rustig rijdt kan je de 800 km halen.

Kostentechnisch gezien is diesel nog steeds duurder, door de hogere aanschafprijs en de hogere wegenbelasting; mogelijk komt er in de nabije toekomst nog een verplicht roetfilter bij waardoor ze nóg duurder worden. Qua kilometerkosten ontloopt LPG en diesel niet veel omdat je met diesel een lager verbruik hebt. Dat je méér onderhoudskosten hebt aan een LPG auto is schromelijk overdreven; als het goed is is een G3 installatie onderhoudsvrij. Wel loop je bij hogere kilometerstanden het risisoc op meer kosten aangezien sommige motoren extra gevoelig zijn voor de hogere verbrandingstemperaturen; maar daar kan je ook weer tegenoverstellen dat een LPG motor schoner blijft door het rijden op LPG dan op benzine, en zeker t.o.v. diesel. Ik heb in de afgelopen vijf jaar alleen maar normaal onderhoud aan de auto gehad, geen problemen. Om maar eens wat te noemen, ik heb ook een Passat TDI als leaseauto gehad, en ik heb daar héél veel problemen mee gehad, en daar waren de meeste van de motor (LMM en brandstofpomp vervangen, duur!). Zeker bij VAG diesels loop je een gerede kans op problemen want dat zijn bekende zwakke punten; ik kan zo een paar collega's opnoemen die stuk voor stuk vergelijkbare problemen hebben gehad met hun VAG auto's.

Ten slotte: met LPG gaat sparen bij de pomp veel harder :)
Koffie schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 11:45:
Als jij je handen moet wassen na het tanken met Diesel, moet je toch echt eens een cursusje "Hoe tank ik diesel zonder mijn klauwen onder de diesel te krijgen *" volgen hoor 8)7 :*

Inderdaad, de handschoentjes zijn verplichte kost! Toch blijft dat gefröbel met die dingen gewoon onhandig, en je staat bij dieselpompen vrijwel altijd in de dieseldrek, waardoor je vaak de dieselgeur nog meeneemt naar binnen...via je schoenen :|

[ Voor 13% gewijzigd door psy op 12-11-2005 16:50 ]

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
psy schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 16:47:

Het is ook nogal ongelukkig gezegd. Voorbeeld: Stel de boordcomputer geeft bij 120 km/h ongeveer 7,5 l/100km aan. Maar ik rij op LPG, en moet die waarde dus vermenigvuldigen met 1,20 (omdat er altijd 20% meer LPG gebruikt wordt door de lagere verbrandingswaarde). Dan kom ik dus uit op een verbruik van 7,5 x 1,2 = 9 l/100km. Dat is dus het echte LPG verbruik. Op een gegeven moment weet je dus wel ongeveer je LPG-verbruik.
Maar op dezelfde manier kan je dus ook de actieradius bekijken? Gewoon beetje omrekenen...

• psy

psy

Boy schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 17:13:
[...]
Maar op dezelfde manier kan je dus ook de actieradius bekijken? Gewoon beetje omrekenen...
Nee helaas, deze kijkt alleen naar de benzinevoorraad en houdt geen rekening met je LPG tank. Die blijft dus ook doodleuk staan op dezelfde waarde als je op LPG rijdt. Dat is dus ook de reden dat ik ook na het tanken de dagteller reset, zoals veel van mijn mede-lpg'ers. Dat is de enige betrouwbare indicatie.

Verwijderd

Koffie schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 11:45:

ik heb eigenlijk nog nooit geprobeerd te tanken... :+

• Chevy454
  • Niet online
Ik snap dat probleem van dat diesel tanken niet? Ofwel hebben jullie gigantische klauwen dat je het pistool niet kunt hanteren ofwel moet je dringend wat meer armspieren gaan ontwikkelen.
psy schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 16:47:
maar daar kan je ook weer tegenoverstellen dat een LPG motor schoner blijft door het rijden op LPG dan op benzine, en zeker t.o.v. diesel.
Sinds wanneer trekt iemand zich iets aan van het milieu?
Om maar eens wat te noemen, ik heb ook een Passat TDI als leaseauto gehad, en ik heb daar héél veel problemen mee gehad, en daar waren de meeste van de motor (LMM en brandstofpomp vervangen, duur!).
Nu wek je mijn aandacht, wat heb je gedaan dat je de brandstofpomp moet vervangen? Ik weet dat sommige wagens voorzien zijn van een slecht type brandstoffilter. En idd, de LMM is een heel gevoelig onderdeel.

Uit de gegevens welke ik heb gekregen van LuK zou je verbazen over welke kwaliteitsniveau's ze gebruiken in voertuigen :X (Een groot merk welke zelfs een koppeling van klasse 3 van 10 monteert. Gelukkig monteren de Duitse merken mimimaal klasse 7 van 10 )

[ Voor 83% gewijzigd door Chevy454 op 12-11-2005 18:36 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• psy

psy

Chevy454 schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 18:30:
Nu wek je mijn aandacht, wat heb je gedaan dat je de brandstofpomp moet vervangen? Ik weet dat sommige wagens voorzien zijn van een slecht type brandstoffilter. En idd, de LMM is een heel gevoelig onderdeel.

Uit de gegevens welke ik heb gekregen van LuK zou je verbazen over welke kwaliteitsniveau's ze gebruiken in voertuigen :X (Een groot merk welke zelfs een koppeling van klasse 3 van 10 monteert. Gelukkig monteren de Duitse merken mimimaal klasse 7 van 10 )
Voordat ik die Passat (bouwjaar '99, 115 pk Tdi) kreeg hebben er andere bestuurders in rondgereden, het was een ingeleverde leaseauto. Meteen vanaf het moment dat ik hem had waren er problemen. Onvoldoende trekkracht, en zeer slecht starten (zeker een minuut de startmotor moeten laten draaien, uiteindelijk kreeg ik hem helemaal niet meer aan de gang). Het eerste kwam door de defecte LMM, het tweede kwam dus waarschijnlijk door die brandstofpomp. Aangezien ze niet wisten waar het door kwam en van alles hebben moeten uitzoeken (drie dagen lang bij de VAG-dealer) hebben ze uiteindelijk de brandstofpomp maar vervangen. Vanaf dat moment was het probleem verdwenen. Ik ben met die auto in totaal vijf keer naar de garage moeten gaan voordat alle problemen weg waren.

• MBV

MBV

@Chevy454: ik ben toch benieuwd naar het antwoord op de vraag die ik eerder in dit topic heb gesteld:
MBV schreef op donderdag 10 november 2005 @ 17:44:
[...]Waar ik benieuwd naar ben: je hebt van die bi-fuel auto's waar je mee op gas mag rijden af-fabriek (dus geen nederlandse prutsers die het inbouwen). Zijn die motoren er dan wel voor geschikt? Of is dat net zo erg als de gemiddelde G3 installatie?
Denk jij dat een bi-fuel (of hoe dat ook heet) Volvo problemen gaat geven?

• Chevy454
  • Niet online
MBV schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 19:46:
@Chevy454: ik ben toch benieuwd naar het antwoord op de vraag die ik eerder in dit topic heb gesteld:
Die vraag heb ik dan over het hoofd gezien (lees dan menig auto topic dan ook maar 1 of 2 keer)
Denk jij dat een bi-fuel (of hoe dat ook heet) Volvo problemen gaat geven?
Tja, er zijn veel haken en ogen aan. Met de oude technieken is het nog te doen mits de motor voorzien is van degelijke klepzittingen om tegen de warmte te weerstaan. Nu heeft men bij die fabrieks geleverde bi-fuels (dat is niet de manier in mijn ogen) wel voldoende vertrouwen in de techniek qua mechanische en thermische eisen alsook elektronisch betrouwbaarheid alsook in de kennis van hun garages

Vooral de elektronische kant van de zaak en de kennis van de monteur zal meer de problemen geven* dan de mechanische problemen, voor dat laatste zijn er oplossingen. Elektronica zal meer en meer gezeik geven met de inspuiting dat ik het niet waarschijnlijk acht dat het nog the way to go is maar met de huidige techniek (directe inspuiting in de cilinderkop) is nog geen algemeen goed dus het zal wel loslopen.

Maar wanneer ik de techniek bekijk van Vialle dan ben ik enigsinds cynisch wegens de ervaringen. Kut elektronica geleverd door Sagem (veel gezeik gehad bij Renault), master-slave inspuittechniek welke nu nog geschikt is maar bij echt kritische motoren zal het nooit wat worden en daarom dat ik ook van mening ben dat bi-fuel het niet zal redden in de toekomst. Het geeft zelfs nu al problemen welke voornamelijk aan de elektronica te wijten valt. De echte (korte termijn, pak em beet 10 tot 15 jaar) toekomst ligt in hybride en niet bij de bifuels met het oog op de nieuwe Euronormen in het verschiet. We zitten nu aan 5 meen ik.

* : ik moet voor BMW nu al een cursus maken om elektronische problemen (op een motorfiets) op te sporen en te verhelpen, met extra componenten van de LPG erbij zal de arme monteur het toch erg moeilijk krijgen en dat is ook niet ten voordele van de klant. BMW zit dan momenteel met het dilemma: zitten we qua kennis en vaardigheid van de monteur aan de limiet of is het mogelijk om nu een ander soort techniek te lanceren? Uit ervaring kan ik zeggen dat de meeste monteurs het elektronisch aspect niet goed beheersen omdat die nog te mechanisch denken dus daar ligt dan ook de grondslag voor mijn cursus en ook ten dele mijn twijfels over bi-fuel.
Wok schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:56:Chevy454 heeft hier ooit eens een heel mooi en uitgebreid technisch verhaal over gepost hier @ GoT.. Even kijken of ik het nog kan vinden :)

/EDIT: Gevonden! :) KLIK
GVD, zelfs de techniek welke ik daar had voorgesteld heeft Vialle momenteel in gebruik
met haar vernieuwde master-slave techniek. 8) :D

[ Voor 79% gewijzigd door Chevy454 op 12-11-2005 20:29 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• psy

psy

Chevy454 schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 18:30:
Sinds wanneer trekt iemand zich iets aan van het milieu?
Lees dit nu pas.
Ik bedoelde niet schoner voor het mileu, de verbranding op LPG is schoner (geen zuren en koolstof), dus beter voor de motor, dus gaat hij in theorie langer mee :)

• MBV

MBV

@chevy454: fabrieks-geleverd niet dé manier? Lijkt mij de enige mogelijkheid om vergaande aanpassingen aan het motorblok door te voeren zonder exorbitant hoge kosten toch :? Maar dat electronica op een gegeven moment te ingewikkeld wordt snap ik wel. Ik snap niet dat je dan aanraad om zelf een electronische ontsteking op een oude peugeot te zetten :+ (ander topic)

• Chevy454
  • Niet online
MBV schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 20:54:
@chevy454: fabrieks-geleverd niet dé manier? Lijkt mij de enige mogelijkheid om vergaande aanpassingen aan het motorblok door te voeren zonder exorbitant hoge kosten toch :?
Ik zeg dat ik vind dat bi-fuel niet de toekomst heeft als het op de bron van de aandrijving aankomt.
Ik zeg niet dat het niet mogelijk is, het kan perfect mogelijk zijn op die Volvo en dat ze daar in het ontwerp al rekening mee hebben gehouden maar op lange termijn is bi-fuel gewoon ten dode opgeschreven met het oog naar het halen van nieuwe normeringen.
Ik snap niet dat je dan aanraad om zelf een electronische ontsteking op een oude peugeot te zetten :+ (ander topic)
Daar kan ik niets aan doen dat jij dat niet snapt :Y)
psy schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 20:40:
Ik bedoelde niet schoner voor het mileu, de verbranding op LPG is schoner (geen zuren en koolstof), dus beter voor de motor, dus gaat hij in theorie langer mee :)
Mijn behaarde kloten zijn schoner (ow, was dat iets te veel detail :? :+ ) want het heeft totaal geen invloed op de motor dus hij gaat in theorie langer mee. En geen koolstof, wat denk je dat LPG is? Dat is een mengsel van butaan en propaan 8)7

En ik garandeer je, de motor gaat langer mee op benzine wegens het hebben van verschillende additieven welke LPG dus niet heeft.

[ Voor 55% gewijzigd door Chevy454 op 13-11-2005 02:42 ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Dat temperatuur verhaal is nogal achterhaald. Het LPI systeem van o.a. Vialle en GasFX gebruiken heeft zelfs een koelende werking op de motor omdat ze het LPG (L=Liquid) vloeibaar inspuiten en het dus pas in de zuiger verdampt. Ik zal intussen meer dan 1.000.000 km op LPG gereden hebben zonder problemen aan motor of installatie (nee, niet met 1 auto natuurlijk).

En ik vind het wel mooi dat LPG ongeveer 40-50 keer milieuvriendelijker is dan diesel. Van mij mogen ze die 80km zones mooi weer afschaffen en gewoon diesel auto's verbieden op de ringwegen :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Chevy454
  • Niet online
Jiriki schreef op zondag 13 november 2005 @ 03:16:
Het LPI systeem van o.a. Vialle en GasFX gebruiken heeft zelfs een koelende werking op de motor
Zo heeft distikstofoxide ook een koelende werking, geen enkel persoon is echter zo gek om dat continu te gebruiken wegens de thermische belasting. Je hebt inderdaad wel een koelende werking op de motor met SGI of LPI systemen maar je blijft altijd een hotspot op de zuiger hebben, waarbij de thermische belasting door het koelen en opwarmen van de zuigerbodem hoger zal liggen.
en het dus pas in de zuiger verdampt.
Als dat gebeurd is de thermische belasting het minste van je zorgen. Als je de zuigers kwijt bent omdat ze zijn verdampt dan zou ik me hele grote zorgen maken.

Daarnaast valt de LPG bij de LPI injectie al in de inlaatcollector uit elkaar in gasvorm, de koeling is dus het grootste aan de inlaatkleppen wat ook niet zonder gevaar is door weer die thermische belasting. Maar het valt allemaal wel mee zolang het maar geen elektronisch probleem is.

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 13-11-2005 03:39 ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Chevy454 schreef op zondag 13 november 2005 @ 03:35:
[...]
Als dat gebeurd is de thermische belasting het minste van je zorgen. Als je de zuigers kwijt bent omdat ze zijn verdampt dan zou ik me hele grote zorgen maken.
Zuiger, cylinder, niet te nauwkeurig lezen als ik om kwart over drie 's nachts een berichtje schrijf he :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• psy

psy

Chevy454 schreef op zondag 13 november 2005 @ 02:31:
[...]
Mijn behaarde kloten zijn schoner (ow, was dat iets te veel detail :? :+ ) want het heeft totaal geen invloed op de motor dus hij gaat in theorie langer mee. En geen koolstof, wat denk je dat LPG is? Dat is een mengsel van butaan en propaan 8)7

En ik garandeer je, de motor gaat langer mee op benzine wegens het hebben van verschillende additieven welke LPG dus niet heeft.
Wat kan je het toch mooi verwoorden, ik ben blij dat jij wel de waarheid in pacht hebt! Ik kan het helaas totaal niet technisch onderbouwen maar ik verdwaal toch echt in de links waarin het tegendeel wordt beweerd. Ik vind het toch knap dat jij het daar niet mee eens bent. Heb je iets tegen LPG of zo?

Verwijderd

psy schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 19:23:
[...]

Voordat ik die Passat (bouwjaar '99, 115 pk Tdi) kreeg hebben er andere bestuurders in rondgereden, het was een ingeleverde leaseauto. Meteen vanaf het moment dat ik hem had waren er problemen. Onvoldoende trekkracht, en zeer slecht starten (zeker een minuut de startmotor moeten laten draaien, uiteindelijk kreeg ik hem helemaal niet meer aan de gang). Het eerste kwam door de defecte LMM, het tweede kwam dus waarschijnlijk door die brandstofpomp. Aangezien ze niet wisten waar het door kwam en van alles hebben moeten uitzoeken (drie dagen lang bij de VAG-dealer) hebben ze uiteindelijk de brandstofpomp maar vervangen. Vanaf dat moment was het probleem verdwenen. Ik ben met die auto in totaal vijf keer naar de garage moeten gaan voordat alle problemen weg waren.
Dat van de LMM kan ik beamen, mijn Caddy TDI en m'n vaders vorige A4 TDI (beide ongeveer 3 jaar oud op het moment dat het probleem ontstond) trokken op een gegeven moment slecht. Zo'n LMM kun je zelf eenvoudig vervangen in minder dan 5 minuten :). Bij de A4 is dat uiteraard bij de dealer gebeurd (leaseauto). Sinds 3 jaar hebben wij de nieuwe A4 TDI 130 pk, geen enkel probleem mee. De luchtmassameters schijnen nu ook van een betere kwaliteit te zijn.

Ik ken meerdere mensen met VAG diesels, maar brandstofpomp problemen na enkele jaren zijn idd niet normaal. Dat wil niet zeggen dat alle VAG diesels slecht zijn of voor problemen zorgen.

Je gaf zelf al aan dat de auto niet nieuw was toen je hem kreeg. Het is nu eenmaal een feit dat leaseauto's lang niet door iedereen netjes bereden worden. Ik ken ook wel verhalen van mensen die het leuk vonden om met hun lease-Leon handrembochtjes te trekken, constant de toerenbegrenzer op te zoeken en meer van dat soort achterlijke dingen. Al lijkt me dat niet direct slecht voor een brandstofpomp, ik wil hiermee aangeven dat het ook vaak aan de rijstijl van de (vorige) bestuurders ligt.

• psy

psy

Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 14:39:
[...]

Dat van de LMM kan ik beamen, mijn Caddy TDI en m'n vaders vorige A4 TDI (beide ongeveer 3 jaar oud op het moment dat het probleem ontstond) trokken op een gegeven moment slecht. Zo'n LMM kun je zelf eenvoudig vervangen in minder dan 5 minuten :). Bij de A4 is dat uiteraard bij de dealer gebeurd (leaseauto). Sinds 3 jaar hebben wij de nieuwe A4 TDI 130 pk, geen enkel probleem mee. De luchtmassameters schijnen nu ook van een betere kwaliteit te zijn.

Ik ken meerdere mensen met VAG diesels, maar brandstofpomp problemen na enkele jaren zijn idd niet normaal. Dat wil niet zeggen dat alle VAG diesels slecht zijn of voor problemen zorgen.

Je gaf zelf al aan dat de auto niet nieuw was toen je hem kreeg. Het is nu eenmaal een feit dat leaseauto's lang niet door iedereen netjes bereden worden. Ik ken ook wel verhalen van mensen die het leuk vonden om met hun lease-Leon handrembochtjes te trekken, constant de toerenbegrenzer op te zoeken en meer van dat soort achterlijke dingen. Al lijkt me dat niet direct slecht voor een brandstofpomp, ik wil hiermee aangeven dat het ook vaak aan de rijstijl van de (vorige) bestuurders ligt.
Ik moet ook zeggen, de Ibiza, ook met de 130 pk TDI motor, heb ik wel nieuw gekregen, er staat nu dik 100.000 km op, en ik heb nog geen enkel motorisch probleem gehad (wel genoeg andere problemen maar ok). Hij doet het nog even goed als in het begin.
Ik ben dan ook altijd erg zuinig op mijn auto's, of dat nou een lease of eigen auto is. Netjes rustig warm rijden, en pas als de olie warm is echt gas gaan geven. Je zal op mijn lichtmetaal om maar eens wat anders te noemen ook geen krasje vinden. Als ik soms collega's hoor lijk ik tamelijk zeldzaam in mijn gedrag.

[ Voor 12% gewijzigd door psy op 13-11-2005 14:50 ]

• Chevy454
  • Niet online
Benzine, diesel, CNG, ethanol, methanol, nitromethaan,.... als het maar hard genoeg fikt :Y)

Als iemand iets zegt dan verwacht ik wel een onderbouwing want ik geloof niet in de mooie blauwe ogen van de persoon welke mij dat vertelt. Zelfs niet wanneer dat die dikke tieten en een knap koppie heeft (word ik nog sceptischer van) Dus het feit dat jij het niet kan onderbouwen vind ik wel mooi kut want je speelt nu op de man af door mij af te schilderen als een persoon welke iets tegen LPG heeft. Ik ga hier verder geen woorden meer over vuil maken (damn, besef nu pas heel goed welke beroepsmisvorming ik heb opgelopen door elke keer met incompetente mensen te werken. )
ik ben blij dat jij wel de waarheid in pacht hebt!
Nog niet helemaal, ben nog lang niet zover als prof Sierens van de Universiteit Gent en heb daar ook niet de ambitie voor.

[ Voor 79% gewijzigd door Chevy454 op 13-11-2005 15:52 ]

Pagina: 1