Toon posts:

Linux installeren op PCtjes zonder cd-rom

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil graag CentOS installeren op een computer zonder cdrom / floppy enzo.

de iso images staan al op de HD, ik moet nu dus alleen een manier vinden om te booten, ik heb een usb stick en die is bootable, en het apparaat kan het ook.

ik moet nu dus alleen de linux bootdisk schrijven naar de usb stick, in linux kan dit volgens de handleiding met "dd" maar ik kan geen prog vinden die het in windows kan.

weet iemand een programma om een .img bestand te schrijven naar mijn usb stick?

heb me rot gegoogled maar kan niets vinden voor windows
heb ook nog rawrite geprobeerd maar die kan alleen naar floppy's schrijven helaas.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 21:37 ]

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Probeer daemon tools, mount de image en kopieer dan alles naar je usb stick. Of gebruik Alcohol120, al ben ik daar niet echt een voorstander van :)

Eventjes een korte uitleg: Daemon tools (en alocohol) is een tool dat virtuele drives aanmaakt waarmee je images kan laden. Deze drives kan je vervolgens gebruiken om de inhoud van de image te bekijken/gebruiken/kopieren/etc.

Alcohol kan ook CD's branden maar daar gebruik ik persoonlijk Nero voor. En ik vind het zo ontiegelijk onhandig dat je voor alcohol bij het minste geringste al moet rebooten, zelfs bij het aanmaken van nieuwe drives of het verwijderen van drives. Met Daemon reboot je lekker maar 1 keer om de driver te laden, daarna kan je zoveel drives aanmaken wanneer je zelf wil zonder centje pijn :)

[ Voor 76% gewijzigd door GambitRS op 09-11-2005 21:42 ]

MechWarrior || Monsters Game

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
physdiskwrite is wat je zoekt; weet je overigens zeker dat je je install-iso's kan mounten vanaf (die) harddisk :) ?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Verwijderd

Topicstarter
met daemon tools kan ik helaas geen .img mouten.

physdiskwrite lijkt het te doen, en hij begint te schrijven enzo, maar er staat niks op de stick als hij klaar is !?

en nee ik weet niet zeker of ik install iso's kan mounten vanaf die disk, maar dat zien wel ater wel, eerst maar is booten

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 21:45:
?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:24
physdiskwrite lijkt het te doen, en hij begint te schrijven enzo, maar er staat niks op de stick als hij klaar is !?
En dat concludeer je... hoe? Wie zegt dat het uberhaupt een door windows uitleesbaar filesystem moet worden?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
er staat dat 0 bytes in gebruik zijn, ik neem aan dat ik toch moet kunnen zien wat er op mijn stick staat als de image er op staat, of kan dat soms niet?

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 21:47:
er staat dat 0 bytes in gebruik zijn, ik neem aan dat ik toch moet kunnen zien wat er op mijn stick staat als de image er op staat, of kan dat soms niet?
Dat ligt aan wat voor filesystem je ernaartoe schrijft, of windows dat kan lezen (zo te zien niet - is waarschijnlijk een ext2-image)

[ Voor 11% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 09-11-2005 21:50 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk heb je dan geen .cue file

Verwijderd

Topicstarter
ook al probeer ik ervan te booten, hij doet het niet.. geeft 3 piepjes tijdens POST en laat allemaal garbage zien en hangt.

dus er gaat iets niet helemaal goed :(

hey heb nu gereboot en zie nu wel dat er fileso p de stick staan uit de image, maar hij geeft dus garbage als ik hem nu boot

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 21:53 ]

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-02 08:54

wowi

Ik ben met bartpe bezig geweest maar dat programma maakt zelf een image aan om op usb stik te schrijven, in de map bartpe staan de bestanden die je dan kunt laden op je usb stick.
Gebruike de plugin in de map peinst en lees de info op de bartpe site.

Dat werkt goed, maar als ik met een iso laad kreeg ik em niet bootbaar waarom weet ik nog niet.
Je zou met bartpe de inhoud van die map kunnen wijzigen en daar jou inhoud van de image in zetten
alleen voor je bootsector zie ik nog een probleem.
Ik heb zelf nog geprobeerd andere iso's teladen op mijn usb stik maar dat is me helaas niet goed gelukt.
De bartpe geladen dat werkt wel goed (recovery usb stick van gemaakt).
Wat me tevens opgevallen is dat er ook verschil is hoe de disk geformatteerd is.
Dos of nfts, met dos format (dos start sector dan) daarmee werkte het niet met ntfs weer wel.
Je moet je usb stick wel actief maken(bootbaar dus).

http://bootcd.narod.ru/index_e.htm
Hier staat een mooi programma maar helaas kon ik dit nog niet bootbaar op usb stick krijgen via cdrom wel.
Als iemand dat gelukt is info please !!

[ Voor 32% gewijzigd door wowi op 09-11-2005 22:02 ]

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-01 08:52

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Taaddaaaaaaa:
http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/rawwrite/dd.htm
dd for windows :D
dd if=c:\image.img of=\\?\D bs=1M
(denk ik)
Anders download je ff een linux livecd ( kubuntu ofzo :P ), dat werkt ook wel hoor :).

Verwijderd

Topicstarter
hmm het image schrijven lukt wel maar kan hem niet booten :(

iemand een ander idee hoe ik CentOS erop krijg?

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-02 08:54

wowi

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:00:

Kijk dat probleem heb ik nu ook als ik een cdrom iso erop laad. :r
Terwijl met bartpe het geheel wel bootbaar te krijgen is.
Wat is er anders tov een bootsector instelling van een cdrom iso

[ Voor 18% gewijzigd door wowi op 09-11-2005 22:05 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:00:

Nee idd. Je hebt syslinux nodig om de stick bootable te maken :). Is er een reden waarom je CentOS per se wil? Anders zou ik je Slax aanraden, dat heeft een USB-installer standaard meegeleverd :). Piece of cake!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
XiN-eViL schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:00:
Taaddaaaaaaa:
http://uranus.it.swin.edu.au/~jn/linux/rawwrite/dd.htm
dd for windows :D
dd if=c:\image.img of=\\?\D bs=1M
(denk ik)
Anders download je ff een linux livecd ( kubuntu ofzo :P ), dat werkt ook wel hoor :).
jaaa dit werkt!

Verwijderd

Topicstarter
aaaah!!! nou boot hij goedm op mijn pc, boot hij niet van usb op die andere!!! aaah, in de de bios staat hij op USB maar slaat hem gewoon over
AAAH ik wordt gek

hoe krijg ik ooit CentOS hierop

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
maar boot ie nu ook?
etc?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 00:40

ThaHandy

Discovery Channel

kan je in de bios instellen dat de usb als een HD gesimuleerd wordt

als de stick in de post staat bij USB Devices en hij boot niet ligt het daar aan. (hoop ik :P )

• the_shadow
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:29:
aaaah!!! nou boot hij goedm op mijn pc, boot hij niet van usb op die andere!!! aaah, in de de bios staat hij op USB maar slaat hem gewoon over
AAAH ik wordt gek

hoe krijg ik ooit CentOS hierop
Het is gewoon Windows hoor ;)

Het is (bij mijn weten) niet mogelijk om Windows van een USB apparaat te booten, omdat Windows bij het laden van de kernel eerst alle USB devices een kill signaal stuurt, dus ook het USB device waar je vandaan wil booten (om de boel te installeren). Een manier om 2000 en XP te installeren is bijvoorbeeld via netwerk met behulp van RIS.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55
Heeft het ding uberhaupt geen ide-poorten of wat is het probleem precies?
Je had in tijd al 3x je cdrom-speler uit kunnen bouwen en aan dat ding kunnen hangen :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
uuum CentOS is linux hoor vriend, hoezo windows!?

het is een HP E-PC (heb er 10 :+ )

heel klein ding met alleen plek voor 1 hd en een slimline cdrom die ik niet heb.

usb boot hij dus niet van

lan kan ook nog maar ik weet niet hoe dat moet, morgen verder..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 22:55 ]

• the_shadow
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:55:
uuum CentOS is linux hoor vriend, hoezo windows!?
Ik verwachtte dat het om de zoveelste verbastering/grappige benaming van Windows ging omdat je in "Windows Operated Systems" een post maakt. Topics over programma's horen in Software Algemeen ;)

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik zal behulpzaam zijn en het nog es posten... Syslinux. Als je wat googlet dan kan je niet anders dan dat tegenkomen.

Verwijderd

Topicstarter
maar dat is zo gek, op deze computer boot mijn stick goed enzo, en dan kan ik linux gaan installen.

maar op die niet, echt kut, ik zal is kijken naar syslinux

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ok. Je vraag is dus feitelijk: Hoe installeer ik Linux op mijn HP e-PC zonder CD-ROM.
Je stelt deze vraag in Windows Operating Systems, omdat je op zoekt bent naar software om je USB stick te beschrijven.

Wat mis ik hier ? :P

Windows Operating Systems >> Non-Windows Operating Systems

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
kun je niet gewoon een cdrom 'tijdelijk' aansluiten?
ding hoeft er toch niet ingebouwd te zitten?

ide kabel aan de cdrom en naar binnen en die cdrom leg je ernaast voor mijn part.
ik snap niet wat je moeilijk doet.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 08:49:
maar dat is zo gek, op deze computer boot mijn stick goed enzo, en dan kan ik linux gaan installen.

maar op die niet, echt kut, ik zal is kijken naar syslinux
Hm... Idd wel vreemd. Heb je je bios ingesteld op booten van ZIP disk (USB)? Dat pikt het meestal wel, dan zal hij booten vanaf je stick.
gupje schreef op donderdag 10 november 2005 @ 11:02:
kun je niet gewoon een cdrom 'tijdelijk' aansluiten?
ding hoeft er toch niet ingebouwd te zitten?

ide kabel aan de cdrom en naar binnen en die cdrom leg je ernaast voor mijn part.
ik snap niet wat je moeilijk doet.
Met ^^. De tijd die je hier als linux-beginneling insteekt is véél meer dan gewoon een cd-rommetje aansluiten.

[ Voor 35% gewijzigd door Borromini op 10-11-2005 12:25 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
?me heeft ook een epc, gewoon opengooien, hdd eruit, hdd kabel eruit, dan daar een gewone ide aangooien met 2 aansluitingen en daar de cdrom als slave en hdd als master aan en booten maar ;)

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:15
E-PC zeg je?

Nog twee opties:
Haal de hd eruit zet hem als enige in je andere systeem en installeer met je cd-roms. Zodra hij vraagt om een reboot pc uitzetten en hd weer overbouwen.

Vervang de ide kabel van de E-PC door een met drie conectors zet de hd op master en pak er een extra cdromdrive bij op slave. Installeren maar...

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
ik had dit probleem ook een paar dagen geleden, ik wou ubuntu op mijn pc met windows zetten, maar ik had geen lege cdrom bij de handen om die iso te schrijven, ik heb dit opgelost door grub for windows te downloaden en te extracten, dan de boot.ini aanpassen dat die ook grub kan runnen, grub.conf aanpassen dat die de kernel van die installcd start (die je ergens extract).
dan gewoon rebooten, grub kiezen in de windows-bootloader, en dan de installatie starten vanuit grub.

geen usb stick of cdrom nodig!

zie hier voor wat meer info: https://wiki.ubuntu.com/Installation/FromWindows

[ Voor 9% gewijzigd door Mayco op 11-11-2005 17:54 ]

• anvil
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 14:30
Oplossing : doe een minimal install van CentOS op die HD terwijl deze in een andere machine is ingebouwd. Later met yum updaten naar wat je allemaal wilt en tweaken van opties.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36
HP PC zonder CD-ROM en floppydrive -> zal vast wel een PXE bootrom in zitten. Linux vanaf PXE starten en daarna installeren is niet het moeilijkste om te doen, doe dat hier zelf wel vaker als ik geen zin heb om 100% werkende floppies te zoeken :P

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja, never mind. D'r was nog een 2e pagina :+

[ Voor 99% gewijzigd door CyBeR op 12-11-2005 18:53 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1