Ik heb vandaag een nieuwe Maxtor harddisk (Maxtor 250GB SATA 7200RPM 16MB MaXline III) gekocht, en heb hem aangesloten zoals het hoort op mijn asus k8v deluxe moederboard. Het vervelende is dat ik hem alleen in de bios zie, maar niet in windows. Iemand enig idee hoe dit komt? Ik heb hem trouwens naast mijn huidige schijf aangesloten een WD.
Verwijderd
Volgens mij moet je een schijf eerst formatteren. Via Configuratiescherm -> Systeembeheer -> Computerbeheer
Dan ga je naar Schijfbeheer en kijk je of je schijf ertussen staat. Als dat zo is formatteer je hem eens. Ik had namelijk precies hetzelfde op school en toen heb ik het via die manier opgelost.
Dan ga je naar Schijfbeheer en kijk je of je schijf ertussen staat. Als dat zo is formatteer je hem eens. Ik had namelijk precies hetzelfde op school en toen heb ik het via die manier opgelost.
Leg ook eens uit hoe je hem hebt aangesloten. ( Promise controler, VIA? )
[ Voor 6% gewijzigd door Shaggy op 09-11-2005 20:24 ]
Making an ass of myself since the 70's
Heb je na het opstartenm ook al gekeken in het diskmanagement? (Rechtermuisknop op deze computer --> beheren --> schijfbeheer)
Hier kun je zien of de schijf wordt gezien en hem activeren. Wijst zichzelf.
Suc6
Hier kun je zien of de schijf wordt gezien en hem activeren. Wijst zichzelf.
Suc6
“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse
Ja, dat bedoel ik. Windows ziet hem niet, ook niet in schijfbeheer dus. In de bios zie ik hem wel als 2e harddisk.
Opnieuw, zoals hierboven:sander-sp schreef op woensdag 09 november 2005 @ 20:26:
Ja, dat bedoel ik. Windows ziet hem niet, ook niet in schijfbeheer dus. In de bios zie ik hem wel als 2e harddisk.
Hoe heb je hem aangesloten? welke controller. op de promise moet je eerst de drivers instaleren, op de VIA kan je 99% zeker meteen werken, na format.
Ik heb hem inderdaad aangesloten op de VIA, daar zie ik hem wel in de bios, maar niet in windows. Ik heb hem als test ook even aangesloten op de promise, maar dan zie ik hem inderdaad niet eens in de bios.shaggy8675 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 20:29:
[...]
Opnieuw, zoals hierboven:
Hoe heb je hem aangesloten? welke controller. op de promise moet je eerst de drivers instaleren, op de VIA kan je 99% zeker meteen werken, na format.
Op de Promise wordt de harddisk ook niet in het BIOS van het mainboard gezien, maar in het BIOS van de Promise controller. In beide gevallen zou, mits de controllers geinstalleerd zijn in XP, de HDD gezien moeten worden in Windows schijfbeheer en/of apparaatbeheer.
Misschien eens proberen in te delen in partities met MaxBlast 4 Bootable CD?
[ Voor 210% gewijzigd door D-Three op 09-11-2005 20:59 ]
Verwijderd
Er zit toch iets in Windows waarbij je maar maximaal tot 1** Gb harde schijven kunt herkennen? En dat kun je verhelpen met een tweak (of een service pack)? Kijk daar eens anders na. Ik weet verder niks meer en zal nu ook geen ''nutteloze'' posts meer typen. 
Dit heb ik trouwens uit een programma (Xp Manager) Daarmee kun je vanalles tweaken. Hier stond namelijk ook in dat je in Windows XP een optie aan kon zetten dat hij support geeft voor schijven groter als 132GB of een andere capaciteit.
Dit heb ik trouwens uit een programma (Xp Manager) Daarmee kun je vanalles tweaken. Hier stond namelijk ook in dat je in Windows XP een optie aan kon zetten dat hij support geeft voor schijven groter als 132GB of een andere capaciteit.
[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 21:25 ]
NOTICE! "The number of disks is not adequate to create a raid" Door het fullscreen logo van Asus had ik dit nog niet gezien. Iemand?
[ Voor 9% gewijzigd door SaN op 09-11-2005 21:28 ]
Waarschijnlijk heb je in je BIOS de Via SATA controller ingesteld staan op RAID. Dan zoekt hij 2 HDD's, om deze vervolgens te kunnen stripen of mirrorren. FF omzetten naar IDE, dan worden de schijven stuk voor stuk aangesproken.
ok, ik heb even gekeken in de bios, maar ik zie die instelling niet voor de Via SATA controller. Wel voor de promise controller, maar dat werkt niet.BredeP schreef op woensdag 09 november 2005 @ 21:35:
Waarschijnlijk heb je in je BIOS de Via SATA controller ingesteld staan op RAID. Dan zoekt hij 2 HDD's, om deze vervolgens te kunnen stripen of mirrorren. FF omzetten naar IDE, dan worden de schijven stuk voor stuk aangesproken.
via moet je drivers instaleren van je cd-rom ( moederbord drivers etc. ) daarmee moet ie hem kunnen herkennen.
Je VIA chipset kan je geloof ik niet in je bios benaderen.
Ok, bedankt. Ik heb de VIA drivers geinstaleerd, en nu ziet windows de schijf. Ik kan hem alleen nog niet initialiseren, en daardoor ook nog geen partitie aanmaken. ("nieuwe partitie" optie is grijs, en in schijfbeheer staat bij schijf 1 een "stop bordje")shaggy8675 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:19:
via moet je drivers instaleren van je cd-rom ( moederbord drivers etc. ) daarmee moet ie hem kunnen herkennen.
Heel mooi Lüdwigsander-sp schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:45:
Het is gelukt, na een herstart kon de schijf wel gepartitioneerd worden, ik ga nu aan de slag met nortin Ghost. Bedankt allemaal!
Succes.
Heeft je windows niet toevallig moeite met het feit dat de HDD groter dan 137 Gb is? Op de site van Maxtor kan je de big drive enabler downloaden. Lees hier wat dat precies doet.
Nee, ik heb service pack 2, volgens mij heeft die er geen moeite mee. Ik krijg nu alleen windows niet op de schijf geinstaleerd. Ik heb eerst geprobeerd met Norton Ghost een disk to disk copy te maken, maar daarna starte windows niet helemaal op (blijft hangen bij "persoonlijke instellingen laden"). Nu wil ik dus windows gewoon opnieuw instaleren, alleen ziet nou de windows installatie de schijf weer niet, ik krijg dus geen schijven te zien in dat witte vierkantje aan het begin van de installatie. Als ik dan toch op enter druk stopt de instalatie automatisch, en zegt hij dat ik opnieuw op moet starten.gwystyl schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:50:
Heeft je windows niet toevallig moeite met het feit dat de HDD groter dan 137 Gb is? Op de site van Maxtor kan je de big drive enabler downloaden. Lees hier wat dat precies doet.
Ik heb die driverdisk al gevonden, even kjiken of het dan wel werkt...
Nog even 1 vraagje, Ik kan windows nu instaleren, alleen maakt hij de partities aan met de leters C en D, dit is normaal, maar ik heb al een schijf met partities met die letters. Is dit een probleem, ik wil die schijf straks namelijk weer ansluiten om bestanden over te zetten, dit is trouwens ook de schijf met al een windows partitie er op. (ik zou natuurlijk nu alles kunnen kopieeren, maar ik wil graag die windows versie ook nog even houden ivbm instellingen enz.)
edit: als ik windows probeer te installeren met de oude schijf aangesloten lukt het niet. Als hij dan klaar is met de installatie geeft hij een foutmelding en moet ik opnieuw opstarten. Vandaar deze vraag dus, anders zou hij vanzelf wel andere letters aan de partities geven.
edit: als ik windows probeer te installeren met de oude schijf aangesloten lukt het niet. Als hij dan klaar is met de installatie geeft hij een foutmelding en moet ik opnieuw opstarten. Vandaar deze vraag dus, anders zou hij vanzelf wel andere letters aan de partities geven.
[ Voor 23% gewijzigd door SaN op 10-11-2005 14:54 ]
This message was sent on 100% recyclable electrons.
Pagina: 1