Kosten LPG installatie inbouwen in een Golf II uit '92

Pagina: 1
Acties:
  • 572 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik heb een VW Golf Country 4x4 gekocht met daarin een 1.8i benzine motor. Nu overweeg ik om een LPG installatie in te laten bouwen. (een normale installatie want de auto is te oud voor een G3-systeem). Weet iemand wat dit ongeveer kost en door wie zou ik dit kunnen laten doen? Ik woon zelf in Amsterdam. Alvast bedankt! _/-\o_

P.S. Mijn Golf heeft het reserve-wiel achterop dus ik denk dat de gastankl ook op de plaats waar normaal het reserve-wiel zit zou kunnen worden geplaatst. Ik neem aan dat dit soort tanks ook weer wat duurder zullen zijn...... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Rond de 2000 euro moet je tellen als je het door een echte vakman laat doen welke ook echt netjes werkt. Het kan goedkoper maar dan moet je ook niet huilen over de kwaliteit en de problemen.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gash
De verkoper vertelde mij dat het al zou moeten kunnen voor ongeveer 1200 euro (waarschijnlijk een prijs wanneer het via-via gaat...). Hij woont alleen in het oosten en ik ben benieuwd welk bedrijf uit de buurt van amsterdam dit voor een schappelijke prijs kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vind je het zelf de moeite waard om in zo'n oude auto een gastank te laten bouwen?

Ja, de brandstof is goedkoper, ja , je wegenbelasting is een stuk hoger, en je break-even point waarbij het goedkoper wordt dan benzine/diesel is als je de inbouw meerekent erg hoog (als ik dit even uit mijn hoofd doe)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Reken idd op zo'n 1200 tot 1500 euro.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:42
Startpost verkeerd gelezen ik had het over g3.

[ Voor 87% gewijzigd door harry64 op 09-11-2005 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Klopt, zo'n 35 cent per liter
je wegenbelasting is een stuk hoger
Mwoh, scheelt een kleine € 15,00 per maand met een G3.
en je break-even point waarbij het goedkoper wordt dan benzine/diesel is als je de inbouw meerekent er hoog (als ik dit even uit mijn hoofd doe)
Die ligt tegenwoordig al bij 10.000 km :)

Dus hier een grove berekening, op basis van 25.000 km per jaar:

(25.000 : 9 (1/9 met gas) x € -0,35 + € 180,00 = € 792,00

Hij moet dus minimaal twee tot drie jaar rijden om zijn gastank er uit te halen. Op zich zou het verstandiger zijn om nu een occasion te halen waar al een G3 installatie in zit :)

[ Voor 26% gewijzigd door Han op 09-11-2005 20:09 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Han schreef op woensdag 09 november 2005 @ 20:05:
Ten opzichte van benzine?
Niet als je ook nog een tank moet inbouwen, anders reken je je wel makkelijk rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 18:42

Wok

Dakloos...

Han schreef op woensdag 09 november 2005 @ 20:05:
[...]
Klopt, zo'n 35 cent per liter
Maak daar maar 50 cent per liter van :{ In sommige achteraf gehuchtjes kun je misschien nog voor 35 cent tanken, maar in de regio Zwolle (Heino, Wijthmen, etc) ben ik het nog niet goedkoper tegengekomen van 45 cent...
[...]
Maar de auto van TS komt uit 1992 en kan dus NIET op G3 en dan wordt het verschil erg groot kan ik je zeggen :( Mijn auto weegt ±1100 kg incl. LPG-installatie (ook GEEN G3) en ik betaal al €71 per maand (!) aan belasting. Die Golf weegt nog wel wat meer dan mijn karretje, dus reken minimaal op €80 per maand (!) aan belasting...
[...]
Nog wel lager ervan uitgaande dat de LPG-installatie bij aanschaf al aanwezig was (== economisch al afgeschreven). Nu het een nieuwe inbouw betreft, kon het break-even point nog wel eens vies tegen gaan vallen :{

Mijn advies... Niet aan beginnen... Je bent al €1500 kwijt voor de inbouw van de installatie, vervolgens mag je er nog even mee langs de RDW, want het kentekenbeijs moet worden aangepast, je betaalt een shitload aan belasting, omdat het geen G3 en voordat je al die extra kosten al weer terug hebt verdiend, ben je zeker twee (eerder drie) jaar verder, voordat je het voordeel merkt in je portemonnaie. Weet je heel erg zeker dat je langer dan drie jaar in de auto blijft rijden? Zo ja, dan zou je het kunnen overwegen. Zo nee, laat het idee maar varen...

Kan later vanavond nog wel een een berekening maken, maar nu eerst ff eten :)

[ Voor 26% gewijzigd door Wok op 09-11-2005 20:14 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
@Wok: Mijn wagen weegt inclu gastank 1318kg. Dat kost me 90 euro in de maand aan wegenbelasting. Nu is de provincie groningen wel duurder dan noord/zuid-holland met de wegenbelasting i.v.m. de provinciale opcenten (wie dat bedacht heeft).

Qua verschil.... (even het achteraf inbouwen niet meegeteld), Een volle tank benzine kost me 80 a 90 euro. Een volle tank gas kost me 30 euro. de 50 a 60 euro die ik overhoud is ook het verschil in wegenbelasting tussen benzine / gas rijden. En dan heb ik nogmaar 1x getankt (ik kan op beide tanks overigens even ver rijden).

Als je gas achteraf wilt inbouwen is gewoon de vraag, hoeveel kilometers denk je te gaan rijden? Hoe meer kilometers op jaarbasis, des te eerder je 't eruit hebt. (ik heb de aanschaf van m'n wagen er b.v. al uitgereden).

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

De Firezone in Zwolle, bij het station is altijd vrij goedkoop met LPG.

Maar een half jaar terug tankte ik idd nog voor 31 cent soms, en nu is dat ook minimaal 39 :(

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Soulfly schreef op woensdag 09 november 2005 @ 20:26:
(ik heb de aanschaf van m'n wagen er b.v. al uitgereden).
't is dan ook een Alfa ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 21:32

paQ

de huidge aanschaf waarde van een 164 rijd je er al snel uit ja :D

;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Soulfly schreef op woensdag 09 november 2005 @ 20:26:
@Wok: Mijn wagen weegt inclu gastank 1318kg. Dat kost me 90 euro in de maand aan wegenbelasting. Nu is de provincie groningen wel duurder dan noord/zuid-holland met de wegenbelasting i.v.m. de provinciale opcenten (wie dat bedacht heeft).

Qua verschil.... (even het achteraf inbouwen niet meegeteld), Een volle tank benzine kost me 80 a 90 euro. Een volle tank gas kost me 30 euro. de 50 a 60 euro die ik overhoud is ook het verschil in wegenbelasting tussen benzine / gas rijden. En dan heb ik nogmaar 1x getankt (ik kan op beide tanks overigens even ver rijden).

Als je gas achteraf wilt inbouwen is gewoon de vraag, hoeveel kilometers denk je te gaan rijden? Hoe meer kilometers op jaarbasis, des te eerder je 't eruit hebt. (ik heb de aanschaf van m'n wagen er b.v. al uitgereden).
Bij jou komt het dan heel mooi uit dat je actieradius @ LPG ongeveer gelijk is aan die van op benzine :) Normaliter zit er toch wel een groot verschil in actieradius. Mijn benzinetank is ca. 45 liter en daarop heb ik een actieradius van ongeveer 600-650km. Mijn netto LPG-inhoud is ook 44 liter (bruto 55 liter) en daarmee heb ik een actieradius van 400-450km. Naar rato van actieradius heb ik per tankbeurt dan een prijsvoordeel van pakweg €20, terwijl mijn maandelijkse verschil in belasting zo'n €50 is. Ik moet dus sowieso al bijna drie keer tanken om mijn belasting nadeel terug te 'verdienen' (maar ik sta dan ook drie a vier keer per week (!) aan de pomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Wok schreef op woensdag 09 november 2005 @ 21:57:
(maar ik sta dan ook drie a vier keer per week (!) aan de pomp).
Vind ik zo gek nog niet, ik sta 3 keer per dag aan de pomp als ik ga rijden, kleine tank en de hoge prijzen in de grootsteden voor een liter brandstof :|

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 09-11-2005 22:01 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Chevy454 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:00:
[...]

Vind ik zo gek nog niet, ik sta 3 keer per dag aan de pomp als ik ga rijden, kleine tank en de hoge prijzen in de grootsteden voor een liter brandstof :|
:o Even ervan uitgaande dat je het hier over je motor hebt... hoeveel rijd je dan wel niet op een dag :?

(met de auto rijd ik 60-70K per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Wok schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:20:
:o Even ervan uitgaande dat je het hier over je motor hebt... hoeveel rijd je dan wel niet op een dag :?
500 tot 700km op een dag warbij ik door de bochten ga met een snelheid van soms 120km/h tot topsnelheid.

[ Voor 15% gewijzigd door Chevy454 op 09-11-2005 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Goeiedag zeg :X Maar heeft een motor zo'n kleine actieradius dan? Ik dacht dat een gemiddelde motorfiets ook wel 300-350km op een tank zou halen...

Ik ben niet zo into tweewielers. Ik houd het voorlopig bij auto's ;)

Ontopic:

Ik zou nog even een berekening maken. Voor de berekening ga ik uit van een Golf II 1.8 Syncro (hierop is de Country gebaseerd, maar die staat niet in de Carbase van Autoweek). Wat rudimentaire gegevens:
- Gewicht: ±1200kg (syncro weegt ±1100kg, maar gezien de bouw van de Country reken ik 100kg extra)
- Verbuik (benzine): 1:11, verbruik op LPG zal 1:8 a 9 zijn, ik ga uit van 1:9
- Belasting benzine (Overijssel): €115 per kwartaal --> €39 per maand
- Belasting LPG (Overijssel): €240 per kwartaal --> €80 per maand
- Inhoud benzinetank: 55 liter

(bronvermeldingen: www.autoweek.nl voor de autogegevens, http://autokosten.rekenwijzer.com voor de belastingtarieven)

Wat basisaannames:
- LPG-prijs: €0.50
- Benzine (Euro95): €1.30
- Kilometers per jaar: 12.000
- Inbouw LPG: €1500
- Ik ga uit van een standaard formaat LPG-tank @ 55 liter bruto == ±45 liter netto

Afrondingen naar boven.

Brandstofkosten op jaarbasis:
- Euro95: (12000/11)*€1.30 = €1420
- LPG: (12000/9)*€0.50 = €670
--> Jaarlijks brandstofvoordeel: €750

Belasting per jaar:
- Euro95: 12*€39 = €468
- LPG: 12*€80=€960
--> Jaarlijks belastingnadeel: €492

==> Jaarlijks voordeel LPG: €750-€492=€258

En dan nu de inbouw van de LPG-installatie: €1500. Daar ga je :P Je moet dan al €1500/€258 = bina 6 jaar rijden om die kosten terug te verdienen.

Conclusie: Pas NA 6 jaar ben je voordeliger uit qua kosten als je een LPG-installatie laat inbouwen. Ben je inmiddels op andere gedachten gebracht? ;)

[ Voor 75% gewijzigd door Wok op 09-11-2005 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

@TS: Waarom zou je een gastank in laten bouwen als het je bijna net zoveel kost als de auto waard is :?
Daarbij lijkt het me niet dat een gastank extern mag zijn, lijkt me iig niet echt veilig bij een aanrijding.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Wok schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:26:
Maar heeft een motor zo'n kleine actieradius dan? Ik dacht dat een gemiddelde motorfiets ook wel 300-350km op een tank zou halen...
Als je een keer hebt mogen duwen....... dan tank je wel op tijd voordat je op reserve moet gaan. Tank van 18 liter meen ik, ik tank na elke 150km/h tenzij ik weet dat ik het net haal tot een bepaald tankstation (200km = overschakelen op reserve) :P Heb een verbruik van 7l op 100km

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 09-11-2005 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gash
Ik vind een VW Golf Country 4x4 een erg leuke auto en de waarde vind ik minder interessant. Aangezien ik vrij veel kilometers maak is een LPG-installatie een stuk voordeliger en wanneer hij IN de kofferbak op de plek van het reserve-wiel wordt ingebouwd kost het me ook geen bagageruimte.

Wie zou er een goed & betaalbaar adres weten in Amsterdam en omstreken?

btw: dit is zo'n Country maar die van mij is zwart, een stuk mooier dus... :P

http://www.h3.dion.ne.jp/~wbhm01/dscn9812.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Gash op 09-11-2005 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Gash schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:04:
Ik vind een VW Golf Country 4x4 een erg leuke auto en de waarde vind ik minder interessant. Aangezien ik vrij veel kilometers maak is een LPG-installatie een stuk voordeliger en wanneer hij IN de kofferbak op de plek van het reserve-wiel wordt ingebouwd kost het me ook geen bagageruimte.

Wie zou er een goed & betaalbaar adres weten in Amsterdam en omstreken?

btw: dit is zo'n Country maar die van mij is zwart, een stuk mooier dus... :P

http://www.h3.dion.ne.jp/~wbhm01/dscn9812.jpg
Wat versta je onder veel kilometers?

Ik heb nog even verder gerekend en ben tot de conclusie gekomen dat je het eerste jaar 27.200km moet rijden (kosten voor de RDW-herkeuring/aanpassing kentekenbewijs niet meegerekend) om NA dat eerste jaar de kosten voor de ombouw terug te 'verdienen'. Het break-even point voor het eerste jaar inclusief ombouw ligt dus op 27.200km :) Daarna ligt het break-even point op iets minder dan 3250km per jaar :)

Met andere woorden: hoeveel verwacht je te gaan rijden per jaar? Als dat inderdaad 30.000km (uitgaande van 45 werkweken/5 werkdagen per jaar is dat 133km per werkdag) of meer is, dan is de ombouw te overwegen, anders zou ik zeggen: laat maar zitten en ga eventueel op zoek naar een occassion op G3 :)
Gash schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:04:

...
Agreed, maar dergelijke tanks hebben een belachelijk klein volume, waardoor je elke 250-300 km aan de pomp staat (en dat is vaak!). Zelf doe ik 400-450km op een LPG-lading en daarmee sta ik al om de dag aan de pomp momenteel.. Als ik straks weer naar Breda e.o. moet reizen, sta ik weer elke dag te tanken :( Is zeker iets wat je in overweging moet nemen, zeker als je voor zo'n kleine tank gaat..

[ Voor 47% gewijzigd door Wok op 09-11-2005 23:32 ]

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Vergeet verder ook niet dat je waarschijnlijk meer kwijt bent aan onderhoud. Als je deze auto gewoon leuk vindt, en niet zo heel veel gaat rijden, dan gewoon lekker op benzine rondsturen! }:O

Divide and conquer.

• Gash
Ondanks dat het een aparte auto is, blijft het gewoon een Golf met een betrouwbare 1.8i motor en moet dus in staat zijn om, ook op gas, veel kilometers te maken. Momenteel rij ik ongeveer 50.000km per jaar maar ik heb naast de Golf nog wel andere auto's. Deze auto zal ik echter het meest gaan gebruiken en aan 30.000km in het 1e jaar kom ik wel.

Ik weet dat je met zo'n kleine tank vaak aan de pomp staat maar goed, de ruimte die ik bespaar kan ik ook erg goed gebruiken. Wanneer de prijs niet abnormaal veel hoger is zal ik zo'n tank zeker aanschaffen.

Nu vraag ik me alleen nog af wie zo'n gasinstallatie voor een prettige prijs kan leveren.............. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gash op 10-11-2005 02:41 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik snap niet dat alle argumenten je nog niet overtuigd dat je beter geen LPG kan gaan inbouwen in zo'n (relatief) oude auto.

Vergeet ook niet dat door de hogere verbrandingstemperatuur van gas, je onderdelen (in toch al een oude auto) sneller slijten en dus hogere onderhoudskosten.

Misschien had je beter kunnen kijken naar een dieseltje, of een gas-occasion.

Maar goed, we leven in een vrij land; suit yourself! :)

• Gash
Geef maar eens een betaalbaar alternatief voor een VW Golf Country (de ideale stadsauto: compact, bull-bar, sidebars, metalen beugels achter, hoog op de veren, goede kwaliteit & relatief goedkope onderdelen).... ;)...... Helaas zijn ze nooit in een diesel uitvoering geleverd en met een gasinstallatie zie je ze ook niet. En wat betreft de leeftijd: vertel dat verhaal maar eens aan alle mensen in klassieke auto's op gas... :P

• Wok

Wok

Dakloos...

Goed... dus je bent er zeker van dat je nog een paar jaar in deze auto blijft rijden en je gaat 30k per jaar rijden ermee? Dan is het zeker de moeite waard :) Anders is het gewoon kapitaalvernietiging ;)

Ondanks dat, veel plezier met je Country (inderdaad een leuke wagen) :)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Best grappig zo'n 4x4 Golf, voor in de stad tenminste (of juist voor landweggetjes ;)). Maar of het een geschikte auto is voor afstanden betwijfel ik nogal...

🖥️ | 🚗

Pagina: 1