Hoe wordt mijn CPU koeler het stilst?

Pagina: 1
Acties:
  • 447 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Waarschijnlijk is dit de meest gestelde vraag in dit sub-forum, maar ik zit me blind te staren op alle informatie op GoT en review sites e.d.

Ik heb een P4 570 - 3,8 Ghz met een Zalman 7700cu cooler.
Deze cooler maakt een lawaai dat redelijk irritant is.

Stressed is de temperatuur 76 graden en de cpu fan draait op 1824 toeren.

Ik heb vandaag de Coolermaster Hyper 48 gekocht en die gaat direct weer terug, want dat maakt nog veel meer herrie.

Van alle merken en specificaties word ik niet veel wijzer, ten slotte stond er bij die Coolermaster vermeld dat het maximale geluidsniveau 18,5 dB was, maar dat ding klonk als een stofzuiger.

Bij cpu coolers staat meestal vermeld wat het optimale geluidsniveau is, maar een stresses 3,8 wil graag meer warmte kwijt dan een 3,0...
Wat is voor mij de beste optie om naar te kijken zonder meteen waterkoeling te moeten gebruiken?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Neem een grote heatsink en laat er een papst 120mm fan op 6 volt tegen blazen.

Is een niet dure en erg stille oplossing vind ik.

• freezer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

freezer

er komt geen end 'an

Koop deze koeler zou ik zeggen. Processorkoeling / Zalman CNPS9500 LED (Socket 478/754/775/939/940, LED Blauw)

Ik had eerst ook de 7700 maar de 9500 op een laag toerental koelt aanzienlijk beter en is lekker still.

Tevens is het natuurlijk ook belangrijk dat je een goede kast hebt die en goed koelt en lekker stil is.

Ik kan je deze aanbevelen.

Miditowers / Antec Performance One P180 (ATX, Geen PSU, Zilver)

• Ye Greate'96
freezer777 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 17:56:
Koop deze koeler zou ik zeggen. Processorkoeling / Zalman CNPS9500 LED (Socket 478/754/775/939/940, LED Blauw)

Ik had eerst ook de 7700 maar de 9500 op een laag toerental koelt aanzienlijk beter en is lekker still.

Tevens is het natuurlijk ook belangrijk dat je een goede kast hebt die en goed koelt en lekker stil is.

Ik kan je deze aanbevelen.

Miditowers / Antec Performance One P180 (ATX, Geen PSU, Zilver)
Ja, die 9500 ziet er bij nader inzien wel redelijk uit.
Die 7700 draait op max. 32 dB en de 9500 op max 27,5.

Ook is het koeloppervlak 3,69 cm3 tegenover 3,26 van de 7700cu
Ik denk dat ik die maar 'es ga proberen!

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-01 21:19
Vertrouw alsjeblieft niet te veel op specs van fabrikanten, ze hebben nog wel eens de neiging om de specs een beetje te overdrijven...SilentX anyone?

Lees wat reviews door zou ik zeggen, je kan ook altijd een XP120 halen en daar een 55Cfm papst op 7Volt op zetten :)

Doe wat research ga naar winkels kijk of je mag luisteren etc. geluid is objectief wat voor mij luid is is mischien voor jou normaal of acceptabel.

Succes ;)

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Al eens gekeken naar deze? Maakt maar 16dba en koelt evengoed als de Zalman 9500.

• Ubernerd
  • Laatst online: 05-01 21:19
Die schijnt inderdaad Erg stil te zijn, koelt ook stukken beter dan de 9500 nog geen grote nadelen tegengekomen elke review is positief :>

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10:59

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

nadelen zijn de grootte en de iets moeilijke monteerbaarheid maarja, hoe vaak doe je zoiets nouw. Ik zou idd de Big Typhoon aanraden daar kan je evt zelf nog stillere (lees langzamere) fans op zetten. Maar ik denk dat er ook een probleem zit in de airflow van je systeem want de temps die jij geeft zijn vrij tot zeer hoog. 76 graden vind ik aardig aan de maat namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door DualDevil op 09-11-2005 21:24 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25

Theo

moederbord

een nadeel is grootte en het gewicht van de cooler. De cooler vraag 12.5 * 12.5 cm op het mobo, en niet altijd wil dat passen. het gewicht van de cooler ligt ook nogal hoog (zowel als gewicht al positie van al dat gewicht), dus er komen grote krachten op je mobo te staan. Vooral tijdens vervoeren willen die krachten nog weleens sterker zijn dan je mobo

Nu met WP, PV, EV en PC

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:03
Grotere kast ? Fanduct maken ? Meer fans erin hangen ?

Je kan er altijd nog een schroevendraaier tussen stoppen zodat ie niet meer draait :X

• Ye Greate'96
hellolo schreef op woensdag 09 november 2005 @ 21:19:
Die schijnt inderdaad Erg stil te zijn, koelt ook stukken beter dan de 9500 nog geen grote nadelen tegengekomen elke review is positief :>
Hij schijnt inderdaad maximaal 16 dB te maken.
92m3 per uur is overigens behoorlijk veel in vergelijking met vergelijkbare coolers...

Ik ga die ook eens kritisch bekijken. Thanks

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25

Theo

moederbord

Ye Greate'96 schreef op woensdag 09 november 2005 @ 22:15:
[...]

Hij schijnt inderdaad maximaal 16 dB te maken.
92m3 per uur is overigens behoorlijk veel in vergelijking met vergelijkbare coolers...

Ik ga die ook eens kritisch bekijken. Thanks
de luchtverplaatsing is volgens mij ook niet alles, de thermische weerstand lijk mij belangrijker, daar draait het immers om met coolen, hoeveel graden de cpu stijgt als er één watt moet worden afgevoerd. Wat die is van de Big typoon is weet ik niet, maar die van de zalman is 0.12

Nu met WP, PV, EV en PC

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
Ik hoor ook erg positieve geluiden in de richting van de Scythe Ninja. Het gewicht is in vergelijking met de Big Typhoon veel beter en hij heeft zonder fan al zeer goeie koelprestaties (maar ik zou er toch een fan bij gooien).

• PASware
  • Laatst online: 16:58
nfm schreef op donderdag 10 november 2005 @ 00:11:
Ik hoor ook erg positieve geluiden in de richting van de Scythe Ninja. Het gewicht is in vergelijking met de Big Typhoon veel beter en hij heeft zonder fan al zeer goeie koelprestaties (maar ik zou er toch een fan bij gooien).
ja de ninja is nog een stap beter. Dat is de beste, maar niet overal te krijgen en duur.

En dan nog: je airflow is slecht, want 76 graden met een 7700 op fullspeed is erg veel.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Idd. check eerst je airflow eens,

Trouwens het geluid van een Zalman valt wel mee, Op het moment komt mijn voeding d'r nog bovenuit alles, maar daar gaat snel verandering in komen. En die vervolg koeler van de zalman koelt ook niet echt denderend beter, Het schijnt echt een paar graadjes te schelen...

• Ye Greate'96
PASware schreef op donderdag 10 november 2005 @ 00:29:
[...]

ja de ninja is nog een stap beter. Dat is de beste, maar niet overal te krijgen en duur.

En dan nog: je airflow is slecht, want 76 graden met een 7700 op fullspeed is erg veel.
Dit is mijn air flow:
Afbeeldingslocatie: http://www.yegreate96.nl/pub/air.jpg

Links en rechts hangen 2 Zalman 80 mm fans op 1700 rpm

Die Scythe Ninja ziet er wel redelijk bruut uit.
Ik denk dat ik maar eens wacht op de hcc dagen en daar op zoek ga naar zo'n Scythe Ninja met Papst fan.

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Ye Greate'96 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 08:10:
[...]

Dit is mijn air flow:
[afbeelding]

Links en rechts hangen 2 Zalman 80 mm fans op 1700 rpm

Die Scythe Ninja ziet er wel redelijk bruut uit.
Ik denk dat ik maar eens wacht op de hcc dagen en daar op zoek ga naar zo'n Scythe Ninja met Papst fan.
Volgens mij is de airflow door een voeding anders om hoor. Tenzij je de ventilator om hebt gedraaid. Maar dan blaas je de warme lucht uit je koeling de kast in en dat is ook niet bevordelijk voor de koeling van je processor. En dat zou ook je hoge temperaturen verklaren. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door agent327 op 10-11-2005 08:37 . Reden: Typo. :( ]

Wanbeleid is ook beleid.

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:35
[...]

Tsja, hij is te krijgen bij een rijtje webshops pricewatch, en heel duur kun je ook over twisten: je betaalt samen met een Nexus 120mm er minder voor dan een 9500 van Zalman :?

Love Hardware!

• Ye Greate'96
agent327 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 08:14:
[...]

Volgens mij is de airflow door een voeding anders om hoor. Tenzij je de ventilator om hebt gedraaid. Maar dan blaas je de warme lucht uit je koeling de kast in en dat is ook niet bevordelijk voor de koeling van je processor. En dat zou ook je hoge temperaturen verklaren. ;)
Hmm, ja verrek, misschien toch wel nuttig om die linker zalman om te draaien

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07-2025

HENNEP

Just Someone

heb je wel koelpasta op je processor gedaan? want 76 graden stressed ligt wel erg hoog!
Trouwens hoe kom jij aan die temperatuur? vanuit je bios of van een eigen gemonteerde sensor?

Wat betreft die Zalman cooler, die kan echt wel goed koelen en behoorlijk stil zijn, ik denk dat je gewoon iets niet goed heb zitten.

• Ye Greate'96
HENNEP schreef op donderdag 10 november 2005 @ 08:41:
heb je wel koelpasta op je processor gedaan? want 76 graden stressed ligt wel erg hoog!
Trouwens hoe kom jij aan die temperatuur? vanuit je bios of van een eigen gemonteerde sensor?

Wat betreft die Zalman cooler, die kan echt wel goed koelen en behoorlijk stil zijn, ik denk dat je gewoon iets niet goed heb zitten.
Ik ben het met je eens dat dat geluid niet klopt, dat snap ik ook niet, hij was ooit wel stil. Ik heb het idee dat er een kleine speling is ontstaan in de fan....

Verder zit er netjes koelpasta op en die temperatuur haal ik uit de bios, dan is de cpu stressed dacht ik.
Eenmaal in Windows gebruik ik Asus Probe, dan wil de temperatuur wel zakken naar 55 - 59 graden maar dan gebruik ik de cpu amper.

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Ye Greate'96 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 08:40:
[...]

Hmm, ja verrek, misschien toch wel nuttig om die linker zalman om te draaien
De fan onderin voor moet zoals jij al hebt naar binnen blazen, de fan achterop net als de fan van de voeding naar buiten. Als je alles zo in je kast hebt gebouwd zou je toch redelijke temperaturen moeten draaien.
Waar lees je trouwens je temperaturen mee uit? Het komt nog wel eens voor dat moederborden een te hoge temperatuur aangeven en zo de koeler veel te hard laten draaien. Een BIOS-update wil dat nog wel eens verhelpen.

Ik neem overigens aan dat je onderhand genoeg geoefend hebt om een koeler fatsoenlijk te monteren en ze dus goed contact maakten met de processor. :P

[ Voor 12% gewijzigd door agent327 op 10-11-2005 09:22 ]

Wanbeleid is ook beleid.

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:29

bakvis

Tweakers.Nerd

Ik zie dat je asus probe gebruikt, je hebt dus een asus moederbord, deze willen nog wel eens brak zijn met de temps, maar ik durf niet te garandere dat dat zo is.

Zelf draai ik de 9500CU, deze is zeeer stil op idle, ik heb 1casefan die de warme lucht recht achter hem weg zuigt en 1 fan van mijn voeding die de warme lucht na bove afzuigt, ik draai een p4 2,8 ghz en haal temps van 35 grade stressed.

Mijn Specs

• ikmattie
  • Laatst online: 11:23
Ik heb ook die Zalman 7700Cu op een AMD64 3200+, misschien een processor die op zich niet zo warm wordt, dat weet ik niet.
Ik heb minder air-flow dan jij (achter op de kast zit nog geen out-take fan), mijn processor komt maar zelden boven de 35 graden celcius uit, en dan draait de 7700Cu maar op 800 toeren...

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Ye Greate'96
Ik ga bij Icomputers die Scythe en een Papst 120 mm - 18 dB fan bestellen!

Is het misschien een idee om die casefan's harder te laten draaien door die resistor er tussenuit te halen of maakt dat weinig uit?

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Dan gaan ze uiteraard wel meer herrie produceren.

Hoe warm wordt de heatsink op de processor eigenlijk, kan je die met de hand anraken zonder je vingers te verbranden of behoorlijk heet? Dat is namelijk een redelijk goede indicatie hoe warm de processor nou werkelijk wordt.

[ Voor 78% gewijzigd door agent327 op 10-11-2005 10:01 ]

Wanbeleid is ook beleid.

• ikmattie
agent327 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 10:00:

Hoe warm wordt de heatsink op de processor eigenlijk, kan je die met de hand anraken zonder je vingers te verbranden of behoorlijk heet? Dat is namelijk een redelijk goede indicatie hoe warm de processor nou werkelijk wordt.
Daar zou ik idd eerst eens naar kijken,
die temps die jij aangeeft kloppen volgens mij echt niet.

Bij mij gebeurt het zelfs regelmatig dat mijn Asus moederbord de 7700Cu zo langzaam laat draaien dat hij helemaal stilvalt, en zelfs dan koelt hij nog afdoende (als in dat hij bij idle niet hoger dan 30 graden komt)

Mijn Flickr; Sony A7iii

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-12-2025
ja maar heb jij ook een p4 op 3.8 ghz?

trouwens is je pc instabiel?
zo niet wat kan jouw die temp schelen als alles goed stabiel is?

ik ben trouwens ook van mening dat die zalman koelers 7000 en de 7700 helemaal niet zo stil zijn als iedereen beweert, mijn 7000 lijkt wel een vliegtuig op full speed
reserator rulezz

Ja zou ik ook zeggen

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-02 15:11
Ik zie vooral een voeding warme lucht naar de cpu blazen, dat zou ik als eerste eens omdraaien.

Verder laten zoals het is, onderin naar binnen en die fan net onder je voeding naar buiten. Als je dan nog hoge temps hebt dan is er iets anders niet in orde. Een Zalman 7700 is toch een van de betere/stillere koelers? Als het veel geluid maakt (en eerst niet) kan het niet zijn dat de fan in onbalans is geraakt? Bijv stofnest aan een van de vinnen. Je case en zeker je koelblok is wel stofvrij neem ik aan? Als bij mij de cpu (stress) temps gaan stijgen dan is het eerste wat ik check of er geen 'deken' van stof over de koelblok(ken) ligt.

• Ye Greate'96
La_Pazz schreef op donderdag 10 november 2005 @ 10:16:
Ik zie vooral een voeding warme lucht naar de cpu blazen, dat zou ik als eerste eens omdraaien.

Verder laten zoals het is, onderin naar binnen en die fan net onder je voeding naar buiten. Als je dan nog hoge temps hebt dan is er iets anders niet in orde. Een Zalman 7700 is toch een van de betere/stillere koelers? Als het veel geluid maakt (en eerst niet) kan het niet zijn dat de fan in onbalans is geraakt? Bijv stofnest aan een van de vinnen. Je case en zeker je koelblok is wel stofvrij neem ik aan? Als bij mij de cpu (stress) temps gaan stijgen dan is het eerste wat ik check of er geen 'deken' van stof over de koelblok(ken) ligt.
De cpufan is stofvrij en de voeding blaast wel gewoon naar buiten, ik vergiste me hierboven.
Waarschijnlijk heb ik morgen al die Scythe Ninja, ben erg benieuwd wat dan de temps zijn!

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Voel dan ook eens heel voorzichtig hoe warm het blok van de koeler op de processor wordt aub. De schuld kan ook nog bij je moederbord liggen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door agent327 op 10-11-2005 10:55 ]

Wanbeleid is ook beleid.

• Ye Greate'96
[message=24575069,noline]agent327 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 10:54/message]:
Voel dan ook eens heel voorzichtig hoe warm het blok van de koeler op de processor wordt aub. De schuld kan ook nog bij je moederbord liggen. :)
Zal ik vanmiddag eens doen!

• ikmattie
wippo76 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 10:14:
ja maar heb jij ook een p4 op 3.8 ghz?
Nee dat niet,
maar een verschil van bijna 50 graden celcius vind ik nogal opvallend veel

[ Voor 37% gewijzigd door ikmattie op 10-11-2005 13:12 ]

Mijn Flickr; Sony A7iii

• Ye Greate'96
Nou, hij zit erop mijn nieuwe Scythe!

Alleen is het vreemd dat wanneer ik net opstart, zowel de bios als Asus Probe aangeeft dat de CPU temperatuur tussen de 68 en 71 graden is en nog geen 30 sec. later geeft Asus Probe 41 graden aan en dat blijft nu ook zo.... Misschien een bios update?

Afbeeldingslocatie: http://www.yegreate96.nl/pub/scythe1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.yegreate96.nl/pub/scythe2.jpg

Verwijderd

:X wat een koeler :P

Ja ik hoop dat je je niet hebt laten misleiden door een software foutje :P

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik het toch erg raar vind dat je temperaturen zo hoog zijn, vooral gezien het feit dat je meerdere fans in je kast heb hangen. Ikzelf heb nu een praktisch passief systeem, enkel een papst fannetje op 5 volt (12 db variant.) en me videokaart koeler ook op 5 volt, zalman vf700, verder de scythe ninja en een silverstone passieve voeding. Nou heb ik misschien "maar" een 3500+ venice maar me temperatuur komt niet boven de 55 graden stressed. Komt bij dat asus probe nou niet echt een betrouwbaar programma is, geeft bij mij 25 graden aan:S. Ik zou als ik jou was gewoon een thermometertje tegen je koperen onderste gedeelte van je scythe drukken, dat is veruit het meest betrouwbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2005 16:17 ]

• Ye Greate'96
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 16:13:
:X wat een koeler :P

Ja ik hoop dat je je niet hebt laten misleiden door een software foutje :P
Nou, maakt niet uit, want die Zalman 7700 maakte toch wat herrie!
Ik denk dat die temperaturen niet echt accuraat zijn inderdaad. Ik regel wel een thermometer!
Overigens zal ik eens op de site van Asus kijken of er bugs bekend zijn m.b.t. temperaturen

Verder is dat ding nu echt stil!! _/-\o_

• agent327

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Uiteraard is dat ding stil, maar zoals je in je post van 16.03 al zegt zou ik een BIOS update overwegen. Met zo'n koeler zulke temperaturen kan bijna niet. En met de kastventilator net achter de koeler zou de 120 mm gewoon van de koeler kunnen. Alle warmte trek je met die casefan echt wel weg.

Maar wat een beest van een koeler zeg. :D 12 heatpipes!!

Hoe warm voelt het koelblok trouwens aan?

[ Voor 13% gewijzigd door agent327 op 11-11-2005 18:11 ]

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Zo wat een groot geval , en ik vond mn big typhoon al groot :p
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 16:14:
Nou heb ik misschien "maar" een 3500+ venice maar me temperatuur komt niet boven de 55 graden stressed.
55 graden?
damn das wel erg veel voor een venice, maar 10 graden onder het maximum

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Duur valt wel mee 38,50 in de pricewatch, de Zalman 9500 staat erin voor 44,30€; scheelt weinig in prijs maar 'n hoop in prestatie. (Heb er zelf een met 'n Nexus 120mm fan erop, draait op 1,1k rpm en is totaal niet te horen in m'n P180 ;))

Ik krijg trouwens 25 graden idle en 34 graden stressed op m'n AMD Venice 3200+ @ 3500+, je p4 zal ongetwijfeld wel 'n stuk meer hitte produceren.

[ Voor 13% gewijzigd door Leftblank op 11-11-2005 20:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 17:55:
55 graden?
damn das wel erg veel voor een venice, maar 10 graden onder het maximum
Je moet je wel bedenken dat op 2 kleine fannetjes na alles passief is. Ik had voorheen een 3000+ met een zalman 7700 op 5 volt, toen had ik temperatuur van 38.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
wippo76 schreef op donderdag 10 november 2005 @ 10:14:
ik ben trouwens ook van mening dat die zalman koelers 7000 en de 7700 helemaal niet zo stil zijn als iedereen beweert, mijn 7000 lijkt wel een vliegtuig op full speed
Probeer de boxed eens :X

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• FiXeR.nl
  • Niet online
Geen koeler is nog stiller :/

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Maar misschien ook stukje warmer >:)

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

uit ervaring kan ik zeggen dat dan de harde schijven je gaan jeuken.....

• Ye Greate'96
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 22:57:
uit ervaring kan ik zeggen dat dan de harde schijven je gaan jeuken.....
True! Maar ik heb m'n WD Raptor al in een Zalman HDD cooler zitten en bij de HCC dagen ga ik er nog een halen voor m'n andere disk!

Verwijderd

jeetje in kast wat weergeeft word door de plaatje hier boven is echt een tering zooi.. :X . ik vind het dan zelf niet zo gek dat je zo weinig airflow hebt

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Thermalright XP-120 icm Nexus 120mm fan, echt super!!

AMD Athlon 4000+:

idle : 29 graden
load: 39 graden

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Rob1106 schreef op maandag 14 november 2005 @ 22:51:
Thermalright XP-120 icm Nexus 120mm fan, echt super!!

AMD Athlon 4000+:

idle : 29 graden
load: 39 graden
en het geluid?? heel veel interesse in dat blok namelijk!!!

• Ye Greate'96
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 20:36:
jeetje in kast wat weergeeft word door de plaatje hier boven is echt een tering zooi.. :X . ik vind het dan zelf niet zo gek dat je zo weinig airflow hebt
Begrijp weinig van die zin ;)
Maar dat valt erg mee hoor, die snoeren zitten nu al netter!

• Sjeepee
HyperTrophy schreef op maandag 14 november 2005 @ 23:27:
[...]

en het geluid?? heel veel interesse in dat blok namelijk!!!
Geluid zal niet alteveel zijn met een 120MM Nexus. Waarschijnlijk ku je die zelfs ook nog op 8v zetten :+
Wat ik het nadeel van het blok vind is dat de fan "haaks" op de airflow in de kast staat. Wel mooi dat hij dan ook het moederbord koelt, maar voor mij is een torentje als de Scythe Ninja beter: hier kun je de fan "in lijn" met de airflow gebruiken, waardoor je hem nog langzamer kan draaien.

BTW: iemand al ervaring met de Katana? Reviews zijn wel aardig, ding moet volgens Scythe zelf onder de 30 eur gaan kosten.

Love Hardware!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 20:36:
wat zeg je nou? in elk geval was het plaatje verkeerd, de voeding blaast wel naar buiten, duszz

PSN: djmurcielago

• Rob1106
Sjeepee schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 08:46:
[...]

Geluid zal niet alteveel zijn met een 120MM Nexus. Waarschijnlijk ku je die zelfs ook nog op 8v zetten :+
Wat ik het nadeel van het blok vind is dat de fan "haaks" op de airflow in de kast staat. Wel mooi dat hij dan ook het moederbord koelt, maar voor mij is een torentje als de Scythe Ninja beter: hier kun je de fan "in lijn" met de airflow gebruiken, waardoor je hem nog langzamer kan draaien.

BTW: iemand al ervaring met de Katana? Reviews zijn wel aardig, ding moet volgens Scythe zelf onder de 30 eur gaan kosten.
Hij is idd vrij stil met die Nexus, ik heb nog een fanmate2 liggen maar heb ik er nog niet op zitten. Maar ik moet zeggen dat ik hem amper hoor. ik heb meer last van die 7800GT :|

Het feit dat hij 'haaks' op de airflow staat is bij mij ook niet van toepassing aangezien ik de Antec P-180 heb (waar ik ook uitermate tevreden mee ben). Bij die Antec P-180 heb ik dus nog een fan aan de bovenkant zitten, direct boven die XP-120.

Nog een voordeel vind ik dat het ding niet zo zwaar is en i.t.t. die Scythe Ninja ook niet zo hoog. Die Scythe Ninja vind ik toch akelig hoog waardoor er m.i. toch nog veel druk op je processor komt...(?)

Wat ik ook nog echt een voordeel vind van die XP-120 is dat mijn geheugen recht onder dat stuk zit waar zeg maar wel koelribben zitten maar niet die heatsink (ik ben niet zo'n held in dit soort dingen uit te leggen :S) Je hebt zeg maar een open stuk aan een van de kanten. Dit stuk zit recht boven mijn geheugen. Mijn geheugen is zo'n beetje het koelste van die hele kast.... :*)

Ik bedoel zeg maar rechtsonder van het plaatje, dat stuk zit recht boven mijn geheugen...

Afbeeldingslocatie: http://www.hard-h2o.com/images/reviews/refrigeracion/thermalright-xp120/24tb.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Rob1106 op 15-11-2005 21:47 . Reden: plaatje toegevoegd ]

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

• Ye Greate'96
Rob1106 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 21:32:
[...]

Nog een voordeel vind ik dat het ding niet zo zwaar is en i.t.t. die Scythe Ninja ook niet zo hoog. Die Scythe Ninja vind ik toch akelig hoog waardoor er m.i. toch nog veel druk op je processor komt...(?)
Valt erg mee, die Scythe is zo'n 300 gram lichter dan de Zalman 7700 en er zit een goeie backplate bij!

• Sjeepee
Rob1106 schreef op dinsdag 15 november 2005 @ 21:32:
[...]
Die ninja heeft zijn zwaartepunt heel laag liggen: die aluminium finnetjes en de heatpipes zijn niet zo zwaar, dus weinig moment.

Ook met een P180 staat hij toch nog steeds haaks op je airflow :? Sterker nog: met een P180 zou ik juist voor de Scythe gaan zie hier :+
Maar ieder zijn keuze natuurlijk :)

Love Hardware!

• Rob1106
M.I. staat hij niet haaks op de airflow aangezien er boven ook een exhaust fan zit... het is maar hoe je het bekijkt..

Dat die Scythe Ninja misschien wel beter had geweest met die P180 zou inderdaad best kunnen, dan had ik er misschien helemaal geen fan op hoeven te zetten... Aangezien er dan 2 120mm fans lucht langs trekken... Ik had gewoon een beter gevoel bij die XP-120 op het moment dat ik em kocht... En ik heb er nu ook geen spijt van aangezien hij echt super koelt (icm arctic silver 5)...

[ Voor 11% gewijzigd door Rob1106 op 16-11-2005 17:44 . Reden: kleine toevoeging ]

Pagina: 1