Toon posts:

AWE32 installeren onder NT

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een soundblaster AWE32 liggen (ISA versie CT3900) die ik wil installeren onder windows NT. Nadat ik hem geinstalleerd heb met de juiste drivers, krijg ik direct na het opstarten wel geluid, waarna NT muurvast loopt.

Zelf zit ik te denken aan een interrupt probleem, maar ik weet niet hoe de jumpers op de kaart ingesteld moeten worden.

Iemand enig idee hoe de jumpers ingesteld moeten worden of wat het probleem zou kunnen zijn :?

Alvast bedankt *D

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:42
PnP in de BIOS uitschakelen.
PnPISA-drivers van NT installen
drivers AWE32 installen.

Zou moeten werken.
NT struikelt over de PnP van dat ding. Zorg dat de AWE32 de juiste DMA, IRQ e.d. heeft. Kan volgens mij met een progje onder DOS...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
PNP Bios had ik al uitgeschakeld, maar weet iemand misschien de naam van dat progje om het IRQ e.d. in te stellen?

Verwijderd

Get dat is lang geleden..... :)

Je bedoelt dat programma neem ik aan waarmee je vanuit DOS de IRQ van de kaart kunt instellen?

Normaal zou je hem default op IRQ5 moeten zetten, en de BIOS van je PC moet je dan nog diezelfe IRQ op reserved/legacy zetten bij de PCI/PNP instellingen.

Waarschijnlijk kun je gewoon de IRQ gebruiken die je nu hebt. Dat lukt alleen niet met NT4 als:

1) de IRQ op 7 staat want dat is je LPT poort en dat vindt NT niet leuk

2) er is al een andere ISA kaart die hardwarematig op dezelfde IRQ staat. Want NT kan geen IRQ's veranderen zoals Win98 kan.

3) hij staat op IRQ12, welke bezet is door de PS2 muis. (al heb je die niet aangesloten, wordt die toch vaak bezet gehouden...)

Hoe dat programma heet weet ik niet meer. Maar het is een DOS programma, ik geloof dat in de latere versies er ook een Windows programma was, maar dat werkte op mijn kaart niet, was de allereerste uitvoering.

Ik hoop dat het je lukt ! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal heel vreemd, als ik kijk met NT diagnostics zijn er geen conflicten te zien, maar toch loopt NT steeds vast na een beetje geluid.